Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:41

Alane schreef:
vwb het buitenrijden heb ik een topic geplaatst op [RT-D]
viewtopic.php?f=105&t=730258&start=0
hopenlijk zo duidelijk verwoord wat AN bedoelt en wat anderen bedoelen/zich afvragen.

Eigenlijk heb je het nog steeds niet begrepen of willen begrijpen. Er is toch al gezegd dat het NIETS MET BUITEN RIJDEN te maken heeft! DUs heb even in het topic met vet de jusite vraag weergegeven. Misschien kan je het nog editen?

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:51

Ik heb die dvd niet maar ik heb een keer een programma gezien op tv over hem en ik vond het echt heel boeiend Ja
Het was wel in het russisch (wat voor mij niet echt een probleem is Haha! ) maar als er op die dvd ongeveer het zelfde word uitgelegt en getoont zou ik hem zeker aanraden *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:32

Is hij dan op tv geweest? Waar,en wat hebben ze laten zien?

Wat ik trouwens niet helemaal snap in dit topic, is dat er geklaagd wordt dat Nevzorov zijn methode geheim maakt en je je eerst helemaal moet overgeven aan zijn wetten voordat je deelgenoot wordt gemaakt van zijn methode - terwijl van Parelli het boek in de bieb ligt en iedereen de pakketten kan kopen.

Wat is in vredesnaam zo geheim aan de methodes achter NHE als Nevzorov zijn hele methode op een (nee, twee!) dvd's heeft gezet die door iedereen ter wereld gekocht kunnen worden? Wat op die dvd's staat, is exact datgene wat ook op het forum geleerd wordt. Alleen gaat het forum specifiek over NHE, en de school specifiek over het trainen van NHE.

Iedereen kan zich door middel van deze dvd's dus probleemloos verdiepen in de methode, filosofie en technieken achter NHE, en degenen die dat ook echt in praktijk willen brengen, kunnen lid worden van het forum.

Ik ben erg benieuwd naar wie van degenen die NHE zo ontoegankelijk en discriminerend vinden de dvd's hebben gekeken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:09

atreyuevita schreef:
Alane schreef:
vwb het buitenrijden heb ik een topic geplaatst op [RT-D]
viewtopic.php?f=105&t=730258&start=0
hopenlijk zo duidelijk verwoord wat AN bedoelt en wat anderen bedoelen/zich afvragen.

Eigenlijk heb je het nog steeds niet begrepen of willen begrijpen. Er is toch al gezegd dat het NIETS MET BUITEN RIJDEN te maken heeft! DUs heb even in het topic met vet de jusite vraag weergegeven. Misschien kan je het nog editen?

Even een opmerking: Als lezen zoveel moeite geeft, dan vraag ik me af of hetgeen er verkondigd wordt over AN wel klopt. zoals hij zijn woorden en zinnen bedoelt...

En even een toelichting... Ik ken zeer weinig mensen die rondboemelen in een buitenbak zoals ze rondboemelen door de bossen...
Maar ik ken veel mensen die aan een lange teugel door de bossen hobbelen met hun paard op een manier die in de verste verte niet bedoelt is om dressuurmatig iets aan het paard te trainen... Haha!

Lees mijn beginpost in dat topic eens door en niet alleen de titel Haha!
Begin post:
Alane schreef:
Of juist goed??
LET op dit is geen topic over Alexander Nevzorov of NHE maar puur over die stelling...
Alexander Nevzorov stelt dat buitenrijden slecht is voor het paard, een paard moet verzameld zijn om een ruiter correct te kunnen dragen, daarom zou het rijden op een paard dat niet verzameld loopt slecht zijn... om het even onorthodox te zeggen.. een beetje door de bossen slenteren is slecht voor het paard.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:06

xyzutu2 schreef:
I
Wat ik trouwens niet helemaal snap in dit topic, is dat er geklaagd wordt dat Nevzorov zijn methode geheim maakt en je je eerst helemaal moet overgeven aan zijn wetten voordat je deelgenoot wordt gemaakt van zijn methode - terwijl van Parelli het boek in de bieb ligt en iedereen de pakketten kan kopen.

Voor mij is het onderstreepte het punt en niet dat het zo 'geheim' is.
Ik mis even hier het punt van de vergelijking met Parelli Verward

xyzutu2 schreef:
Iedereen kan zich door middel van deze dvd's dus probleemloos verdiepen in de methode, filosofie en technieken achter NHE, en degenen die dat ook echt in praktijk willen brengen, kunnen lid worden van het forum.

Dus je noemt twee dvd's kijken 'je verdiepen in een methode, filosofie en de technieken?'
Ik noem dat 'snuffelen aan'.
Binnenkort ga ik dat ook doen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:18

PeruaansePas schreef:
xyzutu2 schreef:
I

Voor mij is het onderstreepte het punt en niet dat het zo 'geheim' is.
Ik mis even hier het punt van de vergelijking met Parelli Verward

Punt is dat je dat ook zult moeten doen als je Parelli level 4 wilt volgen en halen. In beide gevallen moet je het eens zijn met en werken volgens de methode waar het om gaat.

3 uur dvd kijken noem ik trouwens ook niet alleen even snuffelen. Dat ligt er natuurlijk wel aan wat voor dvd's het zijn, Knipoog maar de eerste Nevzorov dvd laat de ideeen achter NHE zien, en de tweede dvd de praktische uitwerking daarvan in methodes om haute ecole aan je paard te leren. En natuurlijk: kijken en kijken is twee. Als je wilt kun je natuurlijk ook het volgen van een clinic of het bekijken en beluisteren van een heel Parelli pakket snuffelen noemen. Waar het mij om gaat is dat als je meer wilt dan 'snuffelen', je dat ook echt met deze twee dvd's kunt doen. Of je dat wilt, is natuurlijk een tweede.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:18

Ik heb echt géén idee waar level 4 van Parelli over gaat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 02:45

En ik zal niet toe kunnen treden tot zijn 'school' omdat ik niet anti wedstrijdrijden ben, niet anti bit, niet antihoofdstel en prohoefijzers als mijn smid (die ik vertrouw anders was het niet mijn smid/bekapper, ben grootgebracht met het woord smid) adviseerd om ijzers te gebruiken... (de laatste 13 jaar 2 X gebeurd.. en alles huppelt momenteel weer ijzerloos Haha!)
en ik ben anti een paard een jaar lang pijn te bezorgen omdat het mij een prettig gevoel hoort te geven omdat ik iets nastreef... [punt] (= discussie nutteloos, vragen per pb)

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:39

Huh... een paard een jaar lang pijn bezorgen? Wat heeft dat met dit topic te maken?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:42

Alane schreef:

Citaat:
hmmm niet over foto's? waarom dan Anky en dwingen in 1 zin?
Daarbij ooit geprobeerd 600 kg en meer in een krul te trekken keer op keer, en dan een preof neer te zetten zoals Anky? Ikke niet.. en daarom noem ik het niet in de krul trekken, niet dwingen....

Vork
Als iemand in de stijgbeugels gaat staan en met volle kracht aan die twee bitten aan de teugels (in de mond) gaat trekken dan noem ik dat DWINGEN.
Niks meer en niets minder.

Ze zal het maar eens op een paard proberen die niet gebroken is, dan vliegt ze er in een seconde vanaf en terecht!! Haha! Vork

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:51

Lees jij het forum wel op NHE?

Tuurlijk hns... dat noem ik ook dwingen.. de hele omgang met paarden in gevangenschap is dwingen...
van nachtrust tot nachtrust wordt een paard gedwongen dat te doen wat wie het dier opleggen...
Het paard moet zich ten allertijde aanpassen aan de mens, gedwongen aanpassen... gaat de weide op en af als ons, mensen het uitkomt enz enz.

Je hebt van Anky 1 mischien meer foto's gezien van momenten dat zij met een paard op vreemd terrein met toeschouwers aan het rijden is, en er een situatie is ontstaan die die actie tot gevolg heeft gehad...je ziet enkel een plaatje maar geen reden... een situatie die AN sowieso vermijd, met als reden dat het paard dan uit zijn doen kan geraken door de indrukken enz enz.. (zal het citaat dadelijk erbij zoeken).
Ik heb ooit vroeger ook eens zeer sterk in moeten werken op het bit... Was daar een foto van geschoten was ik tot aan het eind van mijn leven daarop afgebrand... had ik het niet gedaan waren ik en het paard er niet meer geweest...

Maar vwb Anky vergeten we even al die uren video's die te zien zijn in de ring enz.. Maar vergeten ook dat niemand daadwerkelijk een training heeft bijgewoond van AN en dat je hem dan maar op z'n woord moet geloven dat die geen tik uitdeelt enz enz...
Ook met een halsring kun je nare dingen uithalen... ook met het twijgje kun je rake klappen uitdelen..
Kunnen en daadwerkelijk doen zijn 2 verschillende dingen...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:08

Alane schreef:
L
van nachtrust tot nachtrust wordt een paard gedwongen dat te doen wat wie het dier opleggen...
Het paard moet zich ten allertijde aanpassen aan de mens, gedwongen aanpassen... gaat de weide op en af als ons, mensen het uitkomt enz enz.

Mijn paard heeft een grote uitloopstal naar een paddock en rijbak. Kan zelf bepalen wat ze doet Knipoog ik heb zelfs geen poort van de rijbak naar de stal dus kan zelfs tijdens de training hooi gaan eten in de stal.. maar doet het niet!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:12

Ik denk dat je wel heel goed snapt wat ik bedoel Ja

Maar ehm even een vraagje: Hebben jullie links naar rapporten en onderzoeken etc, over de secties op dressuurpaarden waarin bevestigd wordt dat die beschadigingen hadden welke met absolute zekerheid toe te schrijven zijn/waren aan het gebruik van een bit?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:19

Alane schreef:
Lees jij het forum wel op NHE?

Tuurlijk hns... dat noem ik ook dwingen.. de hele omgang met paarden in gevangenschap is dwingen...

Daar ben ik het ook met je eens.
Maar aan de ene kant vind ik de aanpassingsdwang een tikkel minder dan de pijnlijke dwang om zijn hoofd met twee scherpe bitten en het hele gewicht van een persoon naar onder te trekken alleen maar voor een plak goud. Pijnlijk én nog daarbij schadelijk.
Slechte momenten heb je zijn er kun je niks aan doen, maar om expres een paard zo naar onder te trekken...
Ik weet van mezelf uit dat als je te lang een spier rekt er superveel schade kan ontstaan. De enige die het limit kan bepalen ben jijzelf en niemand anders.
HOE in godsnaam HOE kunnen wij als ruiter beslissen hoelang dat paard in zo een houding kan lopen?! Wij voelen de limit niet, de endorfine en de pijn maar ach het zijn topruiters hé Knipoog die weten wat ze doen Slapen

Citaat:
Maar vwb Anky vergeten we even al die uren video's die te zien zijn in de ring enz.. Maar vergeten ook dat niemand daadwerkelijk een training heeft bijgewoond van AN en dat je hem dan maar op z'n woord moet geloven dat die geen tik uitdeelt enz enz...
Ook met een halsring kun je nare dingen uithalen... ook met het twijgje kun je rake klappen uitdelen..
Kunnen en daadwerkelijk doen zijn 2 verschillende dingen...

Laat ik eerlijk zijn, ik interesseer me absoluut niet voor die man.
Ik lees zijn bevindingen en hoe hij iets aanleert en doet, ik ga naar mijn paard en pas wat aan mezelf aan en kijk hoe ze erop reageerd.
Het belangrijkste vind ik dat ik geen bit,spoor, zweep (ja die gebruik ik ook niet), lichamelijk zowel geestelijk geweld gebruik.
Als mijn paard niet wil dan laat ik haar maar gaan, ze komt vanzelf naar mij en geeft aan wat ze wil en wanneer.
De paarden dat is wat me interesseert niets anders.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:21

Alane schreef:
Maar ehm even een vraagje: Hebben jullie links naar rapporten en onderzoeken etc, over de secties op dressuurpaarden waarin bevestigd wordt dat die beschadigingen hadden welke met absolute zekerheid toe te schrijven zijn/waren aan het gebruik van een bit?

http://www.bitlessbridle.com/cat/Articles.html
Misschien heb je hier iets aan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:36

Ik ben het geheel met je eens hoor wat betreft misbruik en mishandeling van paarden, soms zelfs weten de mensen helemaal niet wat ze aanrichten...
Jammer van menig discussie is het aanhalen van uitersten, daar zit zoveel tussen... waarover je van mening kunt wisselen, wat je met dat gegevene doet daar is een ieder vrij in... en dat is maar goed ook.
Wij gebruiken wel bitten maar mijn dochter rijdt ook wel eens 'kaal' of met halster en touw... Ik ben absoluut tegen 'bekken' trekken en in de krul trekken of zetten... Alleen soms kan het in de krul zetten dmv een hulpteugel de ruiter leren het juiste gevoel te krijgen zodat die weet wat die moet voelen...
In Duitsland bijv. is het heel normaal dat onervaren mensen een paard rijden welke is bijgezet zodat het paard zijn rug juist gebruikt... Dat is dan kiezen tussen 2 kwaden? Immers om een ervaren paard te rijden heb je wel eerst ervaring nodig omdat ervaren paard te kunnen berijden...
En waarop leer je dat?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:30

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:29

yep.. iedere rijschool heeft ze staan en de handelaren ook...
Heb jij het daar ook opgeleerd?

Ik kan vanaf de grond een paard nog zo bespierd en verzameld laten lopen, maar zogauw het een ruiter krijgt te dragen is het evenwicht en het gedragen zijn bijna weer 0, en zal het paard eigenlijk weer opnieuw moeten leren dragen. Moeten leren voorwaarts, zijwaarts etc.
En dan kan ik nog zo ervaren zijn, er zijn geen 2 paarden gelijk in beweging, in karakter in doen en laten.
En voor het paard: er zijn geen 2 ruiters hetzelfde.. niet alleen qua lengte en gewicht maar ook in het gebruik van hun gewicht en lengte, elasticiteit en ervaring...
Hier in de buurt zat vroeger een rijschool... hele goede instructeur, goede paarden... die instructeur gaf wel eens een demonstratie, alle paarden los in de bak en op commando ginen ze in rij, paard A voorop paard C aan het eind en de rest voegde gewoon in.. op de commando's die normaal de ruiter aan zou moeten zetten om een figuur te rijden.. liepen deze paarden die figuren ruiterloos, zadelloos, hoofdstelloos verzameld perfect in colonne... geweldloos aangeleerd, door gewoonte en herhaling.
Voor mensen die zit problemen hadden was dit iedeaal.. bij anderen die dachten alle oefeningen te kennen, dachten te kunnen rijden zagen hun rijkunst als zeepbel uit elkaar spatten...
snap je wat ik bedoel?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:00

atreyuevita schreef:
Mijn instructrice geeft les op ervaren paarden om ruiters het te leren. Trouwens kun je nog helemaal niet rijden dan kun je her hierop leren: http://www.equicizer.com/images/equiciz ... ack%20shop

Scheelt een hoop gebonk!

Ik ben van mening dat je daarmee paardrijden niet kunt leren.
Paardrijden is echt een gevoel samen met je paard, je moet leren je gevoelens en je lichaam te controleren en je moet precies weten wat je doet.
Dit moet alles geleerd worden door echt te rijden en nietop een leveloos ding/machine.
Maar ach sommige mensen gebruiken hun paarden net zo... als een machine.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:26

Wat is kwaliteit, een machine om paard te leren rijden, wow !

Doet me denken aand eDuck machientjes die je als kind zo leuk vond, een duppie erin en 3 min huppen.

Wow.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:37

hns schreef:
atreyuevita schreef:
Mijn instructrice geeft les op ervaren paarden om ruiters het te leren. Trouwens kun je nog helemaal niet rijden dan kun je her hierop leren: http://www.equicizer.com/images/equiciz ... ack%20shop

Scheelt een hoop gebonk!

Ik ben van mening dat je daarmee paardrijden niet kunt leren.
Paardrijden is echt een gevoel samen met je paard, je moet leren je gevoelens en je lichaam te controleren en je moet precies weten wat je doet.
Dit moet alles geleerd worden door echt te rijden en nietop een leveloos ding/machine.
Maar ach sommige mensen gebruiken hun paarden net zo... als een machine.

Dat bedoelde ik ook niet zo.. dat je paardrijden écht kunt leren hierop (wanneer kun je trouwens zeggen dat je kunt rijden...?) Maar zoals je zult begrijpen, ik bedoelde dat je kunt leren zitten en met de beweging mee gaan! Dat is voor sommigen moeilijk in het begin! Vooral in draf! Dan is het toch fijn als je hebt geleerd met een machine die het gebonk van sommige ruiters niet voelt?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:44

Het is mij duidelijk Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:26

Draf leer je het gemakkelijkste op een groot ruim dravend paard.. leer je niet op een machine... ik ben van mening dat daar ook een 'fout' wordt gemaakt.. mijn allereerste rijles was op een heeeel groooot paard, die ontzettend ruim draafde.
Weet je wat je doen moet komt het goed.
Maar ik heb eens een meiske hier gehad die het presteerde om zonder om te zitten begon met lichtrijden op het linkerbeen en zo terecht kwam op het rechterbeen en weer naar het linkerbeen...

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:11

Alane schreef:
Draf leer je het gemakkelijkste op een groot ruim dravend paard.. leer je niet op een machine... ik ben van mening dat daar ook een 'fout' wordt gemaakt.. mijn allereerste rijles was op een heeeel groooot paard, die ontzettend ruim draafde.
Weet je wat je doen moet komt het goed.
Maar ik heb eens een meiske hier gehad die het presteerde om zonder om te zitten begon met lichtrijden op het linkerbeen en zo terecht kwam op het rechterbeen en weer naar het linkerbeen...

Nouja hier heb ik ook een andere mening.
Paarden zijn individuen en hebben allemaal verschillende gangen.
Bij sommige paarden kan ik zo doorzitten bij sommige in 10 minuten en bij andere kan het een uur of twee duren. Het is altijd verschillend, en dat noem ik nou de kunst van het paardrijden (het aanvoelen in geestelijke en lichamelijke zin van een paard).

Niemand gaat mij vertellen dat je paardrijden leert op een machine (ookal is het gewoon het zitten).
Ik adviseer dan nog een fiets die je zonder handen moet besturen, dáár leer je pas wat van (lees evenwicht/sgevoel),

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:32

hmm of we bedoelen beide hetzelfde of het tegenovergestelde..
Ik heb nooit geen probleem gehad met doorzitten (op de juiste manier) wel eens met een paardwissel met lichtrijden dat ik even moest 'voelen' en dan met de nadruk op even...
Mijn dochter kan niet wachten dat ze alleen nog mar hoeft door te zitten, maar dat heeft ook te maken met het lichtrijden op het 'goede' been in een proef én (en dit is in willekeurige volgorde) het aanvoelen van het paard.