promptertje schreef:
Eh, weer even on topic: al met al ben ik er in dit topic nog steeds niet achter wat er nou zo slecht is aan dekens. Dat ze niet natuurlijk zijn Ok, dat is mijn jas ook niet, maar het schadelijke effect is me nog niet duidelijk geworden.
Dat de haren dan niet meer overeind kunnen gaan staan lijkt me duidelijk maar hoe kan een paard het dan toch warmer met deken hebben dan zonderWant gooi er een dekentje op en het paard rilt niet meer, dus effect heeft het.
Even over dit stukje. Tuurlijk krijgen ze het warm onder een deken. Maar als het dan nog kouder wordt, dan moet er weer een andere deken op, want het paard kan het dus zelf niet meer regelen.
En dan haal je de deken eraf en ga je rijden. Eerst losrijden met deken, anders krijgt ie het immers koud. Na het rijden, hup, zweetdeken erop, anders wordt ie verkouden.
Door de dekens maak je het paard gewoon extra kwetsbaar omdat je hem het vermogen afneemt om zijn temperatuur te regelen. En het is eigenlijk zo zonde. Een keer een verkeerde deken erop en het is al raak, terwijl het paard het allemaal prima zelf kan?
Overigens, ik heb mijn paard nog niet zien rillen tijdens een stortbui. Ook niet als het al uren regende, ze waren allemaal nog happy, warm en droog onder de buik.