Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:12

promptertje schreef:

Eh, weer even on topic: al met al ben ik er in dit topic nog steeds niet achter wat er nou zo slecht is aan dekens. Dat ze niet natuurlijk zijn Ok, dat is mijn jas ook niet, maar het schadelijke effect is me nog niet duidelijk geworden.

Dat de haren dan niet meer overeind kunnen gaan staan lijkt me duidelijk maar hoe kan een paard het dan toch warmer met deken hebben dan zonder Verward Want gooi er een dekentje op en het paard rilt niet meer, dus effect heeft het.

Even over dit stukje. Tuurlijk krijgen ze het warm onder een deken. Maar als het dan nog kouder wordt, dan moet er weer een andere deken op, want het paard kan het dus zelf niet meer regelen.
En dan haal je de deken eraf en ga je rijden. Eerst losrijden met deken, anders krijgt ie het immers koud. Na het rijden, hup, zweetdeken erop, anders wordt ie verkouden.
Door de dekens maak je het paard gewoon extra kwetsbaar omdat je hem het vermogen afneemt om zijn temperatuur te regelen. En het is eigenlijk zo zonde. Een keer een verkeerde deken erop en het is al raak, terwijl het paard het allemaal prima zelf kan?

Overigens, ik heb mijn paard nog niet zien rillen tijdens een stortbui. Ook niet als het al uren regende, ze waren allemaal nog happy, warm en droog onder de buik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:47

Cowgirl schreef:
Paarden worden steeds meer vermenselijkt dus als wij het koud hebben heeft het paard het ook koud. Ik zat gister op ebay te kijken en kwam een legio aan VEULEN DEKJES tegen. Hoe ver gaan we??

Mijn paarden hebben een jaar op een groot natuurgebied gelopen.
Daar liepen o.a dravers, arabieren, kwpn, connemara's en nog wat rijpony's rond van diverse leeftijden (ook veulens die daar geboren werden) en denk maar niet dat die beesten het koud hoor.

Hier ben ik het idd wel mee eens, veulens (mits gezond) kunnen prima zonder dekens... de moeders met een veulen aan de voet ook trouwens. Bij ons op stal staan die allemaal zonder deken buiten, ook wanneer het regent.
Een merrie heeft heel erg last van de muggen en vliegen, die heeft wel een vliegendeken op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:13

Arabesk schreef:
De werkpaarden die vroeger de ploeg trokken, ook geen makkelijk werk. Hadden ook geen dekens op. Alleen een zweetdeken als ze tussendoor moesten wachten voor de ploeg.

Wat gingen die boeren dan ploegen midden in de winter? Meestal wordt in het najaar het land winterklaar gemaakt om in het voorjaar weer te beginnen.

Mijn paard krijgt wel dekens op in het najaar. Dit om haar vachtgroei te beperken, in combinatie met het stallicht langer aan trouwens. Het is voor haar veel fijner dat ze met de trainingen haar warmte goed kwijt kan.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:31

Je zou de training ook kunnen aanpassen aan de lengte/dikte van de vacht. Knipoog

Vergis je niet inde temperatuursschommelingen die paarden te verduren hebben in de winter, laat staan als ze ook nog een geschoren zijn!!

Deze link legt heel duidelijk uit hoe een en ander werkt bij paarden
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:34

promptertje schreef:
Ik zit middenin de randstad: Den Haag. Mijn paarden staan zo'n 20 km verderop, op een stal waar nog 12 ha land voorhanden is. Dat lijkt heel wat, maar als je bedenkt dat er 75 paarden staan... Mijn jaarlinghengst staat nog bij de fokker in Duitsland: 15 jonge hengsten op een stuk van 18 ha, het bedrijf heeft in totaal 80 ha, dat kun je niet vergelijken met de randstad Haha!. Er zijn hier in het westen zát stallen waar je je paard alleen een kwartiertje per dag in een paddock kan zetten, meer niet. Land zit er niet bij, en dat geldt voor heel veel stallen. Ik heb in het verleden twee keer een stal moeten verlaten omdat er op gebouwd ging worden - en zo wordt de ruimte krapper en krapper, helaas.

En die 75 paarden hebben lekker ieder hun eigen stalletje zeker?
Ook op zo'n stal kun je groepsstallen maken, de paarden kunnen dan ook gezellig samen in de wei/paddock. Op zo'n manier kun je toch met de middelen die je hebt je paard zo natuurlijk mogelijk houden. En voeren moeten ze de paarden toch, of dat nou gebeurt in een wei/paddock/stal/groepstal maakt dan ook weinig meer uit.
Kwestie van gedachten/gedragsverandering bij pension- en paardenhouders.

Als mijn paard alleen maar 23/7 op stal zou staan en niet in een wei of paddock zou kunnen staan samen met soortgenoten ga ik mijzelf echt afvragen of ik dan wel een paard waard ben. Ik heb de verantwoordelijkheid voor zo'n dier, ik heb hem voor mijn plezier, dan vind ik dat ik ervoor moet zorgen dat het paard de tijd dat ik er niet ben een paardwaardig bestaan kan hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:21

Gerrie schreef:
Je zou de training ook kunnen aanpassen aan de lengte/dikte van de vacht. Knipoog

Vergis je niet inde temperatuursschommelingen die paarden te verduren hebben in de winter, laat staan als ze ook nog een geschoren zijn!!

Deze link legt heel duidelijk uit hoe een en ander werkt bij paarden
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

Training kan je wel aanpassen, maar als je je paard wil uitbrengen in de hogere sport is een dikke vacht gewoon onhandig... in zovere kan je het niet meer anpassen. zeker als ze daarna nat de wei op moeten.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:13

Wat is voor jou hogere sport??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:54

Bijvoorbeeld een paard wat dressuurmatig wordt getraint op Z niveau, een spring paard in de hogere klasseringen of een paard wat doorgetraint wordt voor het sgw... en wat moeilijk zijn warmte kan kwijtraken tijdens de traininggen.

Wanneer je binnen enkele weken een belangrijke wedstijd hebt is het voor beide van belang goed te trainen, daarbij zal er weleens een dag een lange training worden gedaan... ik denk niet dat je dan een korten trainingsscema moet aanhouden omdat je paard lang in de vacht staat.
Dan kies ik er liever voor om het kort te houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:47

Esther, ik weet niet of de overige pensionklanten het zo leuk vinden als ik mijn hengst er tussen zet Lachen. Maar voor groepsstallen is het nog wat te vroeg hier in de buurt, en bovendien zijn ze niet voor elk paard zo leuk als gedacht wordt. De dieren die het laagst in rang staan hebben bijna altijd last van flinke maagzweren zo is uit onderzoek gebleken, omdat ze continu stress hebben door slecht bij eten en drinken kunnen komen. Het is dus niet dé oplossing voor elk type paard.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:50

promptertje schreef:
Esther, ik weet niet of de overige pensionklanten het zo leuk vinden als ik mijn hengst er tussen zet Lachen. Maar voor groepsstallen is het nog wat te vroeg hier in de buurt, en bovendien zijn ze niet voor elk paard zo leuk als gedacht wordt. De dieren die het laagst in rang staan hebben bijna altijd last van flinke maagzweren zo is uit onderzoek gebleken, omdat ze continu stress hebben door slecht bij eten en drinken kunnen komen. Het is dus niet dé oplossing voor elk type paard.

Voor hengsten is het wat moeilijker, Knipoog stelletje gelijkgestemde hengsteneigenaren zoeken en een stal beginnen waar geen merries komen. Haha!

Als er voldoende voer is, is er geen stress onder de paarden. Bij ons kunnen alle paarden eten, er liggen gewoonweg meer hopen hooi dan dat er paarden zijn. Als er een ergens weggejaagd wordt dan gaat hij naar de volgende hoop hooi. En er ligt zoveel dat ze het niet eens opkunnen, geen ruzie dus om eten. Drinken kunnen ze ook genoeg. Er is niet een paard gestressed bij ons op stal, ze zijn allemaal tevreden en rustig. En ik ben in het bezit van een watje, en hij is heel anders dan hij nu is, wanneer hij gestressed is. En mijn paard is een kwpn-er met behoorlijk wat bloed en verder staat er een arabiertje en meerdere quarters.

Over het punt dat het waarschijnlijk te vroeg is voor veel mensen kan ik je alleen maar gelijk geven. Veel mensen staan er niet voor open om hun paard anders te houden dan ze nu doen. En pensionhouders kijken wel helemaal uit om de boel om te gooien, de klanten zullen eens weglopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:10

Gerrie schreef:

Dat zou kunnen maar vind ik voor mezelf (en mijn paard) geen optie. Ik houd haar goede basisconditie liever op peil.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:56

Citaat:
Dat zou kunnen maar vind ik voor mezelf (en mijn paard) geen optie. Ik houd haar goede basisconditie liever op peil.

dan kan je misschien beter in 1 van de vele topics over dekens in dit forum posten/lezen, want hier zitten naturals en die zullen niet de antwoorden geven die jij graag wilt horen Knipoog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:08

fransje23 schreef:
Gerrie schreef:

Een basisconditie kun je heel goed op peil houden zonder met dekens aan de gang te gaan.

Je moet alleen weten hoe Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:46

Gerrie schreef:

Een basisconditie kun je heel goed op peil houden zonder met dekens aan de gang te gaan.

Wat versta jij onder basisconditie? Ze moet in mijn geval in een dusdanige conditie zijn dat ze eind maart klasse 2 kan lopen, zonder problemen. Het niet kwijt kunnen van warmte heeft een enorme invloed op de hartslag.

@morrie: heb je de rest van dit topic al goed gelezen? Ik kom toch wel wat gelijkgestemde tegen.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:48

fransje23 schreef:
Gerrie schreef:

Wat versta jij onder basisconditie? Ze moet in mijn geval in een dusdanige conditie zijn dat ze eind maart klasse 2 kan lopen, zonder problemen. Het niet kwijt kunnen van warmte heeft een enorme invloed op de hartslag.

@morrie: heb je de rest van dit topic al goed gelezen? Ik kom toch wel wat gelijkgestemde tegen.

Lenneke_ rijdt ook klasse 2 en haar Anouar gaat ook dekenloos de winter door. Dus het is zeker mogelijk Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:52

Citaat:

jazeker ik lees al vanaf pag. 1 mee, en ik heb al een keer getemd of dit topic niet beter naar een niet natural forum kan worden verplaatst, maar heb geen reactie gekregen..... ik vind aan wedstrijden, scheren, dekens enz. namelijk niets natural.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:49

Auky schreef:
Lenneke_ rijdt ook klasse 2 en haar Anouar gaat ook dekenloos de winter door. Dus het is zeker mogelijk Lachen

Ik ben Lenneke niet en mijn paard is niet Anouar. Ik ga uit van wat in mijn ogen het beste is voor mij en mijn paard. En dat is dus niet scheren maar wel een dek. Mocht ik het idee hebben dat ze nog haar warmte niet kwijt kan dan scheer ik een baan bij haar hals.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:05

fransje23 schreef:
Auky schreef:

Ik ben Lenneke niet en mijn paard is niet Anouar. Ik ga uit van wat in mijn ogen het beste is voor mij en mijn paard. En dat is dus niet scheren maar wel een dek. Mocht ik het idee hebben dat ze nog haar warmte niet kwijt kan dan scheer ik een baan bij haar hals.

Natuurlijk geloof ik dat je het beste voor hebt met je paard, daar twijfel ik niet aan. Ik wilde alleen het voorbeeld noemen, dat het dus op dat niveau toch best mogelijk is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:10

Een goede basisconditie lukte prima met de haflinger die ik anderhalf jaar geleden reed. Sterker nog, hoe meer ik reed, hoe minder ze zweette ondanks de dikke vacht!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:36

Wendy schreef:
Een goede basisconditie lukte prima met de haflinger die ik anderhalf jaar geleden reed. Sterker nog, hoe meer ik reed, hoe minder ze zweette ondanks de dikke vacht!

Mijn paard zweet heel snel met een dunne vacht is ze zo droog met een dikke wintervacht dus niet (weet ik uit ervaring).
Zweten is trouwens erg paardafhankelijk en zegt zeker niet alles over de conditie. Bij een paard die bij intensieve arbeid weinig zweet kan je je afvragen waar de geproduceerde hitte blijft.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:22

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:51

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:29

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:31

Of die twee keer per maand een Z2 proef moet laten zien?? Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:04

Van wie MOEt ie dat Knipoog

En als ie niet kan dan lekker onderstoppen en veel hooi voeren Ja