aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:07

Morrie( of Smurf) sorrie, ik ben het met je eens, ik ben schuldig... Jij was echter de eerste die een persoonlijk voorbeeld gaf waarin ik iets herkende wat m.i. niet met NH of wat dan ook kan worden opgelost maar alleen met boerenverstand. Dat reageert makkelijker dan iets in het algemeen zeggen over het wel en wee van de naturalmethodes.

Het is namelijk heel individueel! Per paard verschillend en sommige grote lijnen gelden voor alle paarden EN mensen. En dat wordt zo vaak vergeten. Een boer doet ook aan NH, lees ook het voorwoord maar eens van de boeken van Emiel Voest, die begon met zijn methode omdat hij erachter kwam dat er heel veel mensen met paarden kwamen en er te weinig paardenmensen waren. Hij bleek te kunnen schrijven en vertellen, heeft wat mooie namen verzonnen of geleend en geeft richtlijnen, maar nergens schrijft hij dat hij een bijbel heeft geschreven. Een paardenmens zal binnen een half uur weten hoe de grote lijnen van een bepaald paard werken, vaak zelfs nog in een veel kortere tijd.

En dat is wat hij doet en verteld. Niet meer en niet minder. En al die z.g. oefeningen, dat zal wel. Die ga ik echt niet doen.
Maar als ik aan het longeren ben en ik merk dat het paard inhoudt, dan bedenk ik wel, barst , blijven opletten in stond in de voorste cirkel omdat ik ondertussen stond te kletsen..

Juist dat uitgemolken "getrut" van de methodes spreekt me zo tegen, dat kost alleen geld in mijn ogen en dat willen mensen niet inzien.
Als de basis met je paard goed is dan maken al die zaken als wel of niet vastzetten e.d. echt niet uit.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:11

wat ik probeer te zeggen????is dat niet duidelijk dan?
dat je gewoon elkaar moet respecteren ook al doet het ene mens het anders als het andere mens.en dat er heus wel meerdere stallen zijn waar je als natural geaccepteerd word hoor.

Arabesk

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:11

Citaat:
En dat is ook waar het probleem imo schort bij veel mensen; zij kunnen niet tegen kritiek! En van een videoband of een boek krijg je geen kritiek.

De boekjes en dvd's staan bol van de kritiek!

Op veel stallen hoef je alleen maar voorbij te lopen met een stick en de 'normals' zien dit al als een directe aanval.

Dus wie kan er nou niet tegen kritiek?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:13

jasmijn78 schreef:

Ik denk dat je door jezelf vast te klampen aan 1 methode (NH, klassiek, traditioneel) je een tunnelvisie creert. Mensen die echt goed met paarden om kunnen hebben er gevoel voor, zijn een beetje beinvloedbaar (je moet ergens je info vandaan halen) en een beetje eigenwijs (eigenwijs genoeg om de info te selecteren die voor jou nuttig is)

willeke_nijs schreef:

Dat vind ik wel een goeie!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:14

jasmijn78 schreef:

Ik denk dat je door jezelf vast te klampen aan 1 methode (NH, klassiek, traditioneel) je een tunnelvisie creert. Mensen die echt goed met paarden om kunnen hebben er gevoel voor, zijn een beetje beinvloedbaar (je moet ergens je info vandaan halen) en een beetje eigenwijs (eigenwijs genoeg om de info te selecteren die voor jou nuttig is)

Zo ook de stalhouder waar mijn paard op dit moment nog staat (ga vandaag verhuizen).
Die man denkt dat hij alles weet, verstand heeft van alle disciplines en zal ook niet twijfelen om je daarvan op de hoogte te stellen. Hij weet volgens hem perfect hoe ik mijn paard aan moet pakken en ik doe het uiteraard helemaal fout in zijn ogen.
Ondertussen wil hij zijn eigen paard afgekeurd hebben voor de verzekering omdat ze trekt met haar achterbeen als ze niet constant getraind wordt. Die eikel heeft geen zin om haar constant te trainen, maar geen dierenarts wil het paard afkeuren gelukkig. Het dringt in zijn botte kop niet door dat hij het probleem is, niet het paard.
Ook is meneer beledigd dat ik mijn paard naar een andere plek breng. Het zal hem misschien ondertussen beginnen te dagen dat hijzelf daarvan de grootste oorzaak is, maar toegeven zal hij het nooit. Een beetje koppigheid is prima, maar een bord voor je kop ter grootte van een tractorwiel is funest.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:14

Welke methode je ook toepast, het gaat er toch om dat je paard plezier in het leven en het werk heeft.
Idem geldt dat voor ons mensen/ eigenaren.
Volgens mij is er niet 1 methode voor iedereen toepasbaar.
Elk paard is een specifiek individu. Verder is de hoedanigheid van stal/ weide enz. net zo goed bepalend.

Zelf probeer ik een balans te vinden tussen 'natuurlijk' en 'normaal'
Misschien val ik inderdaad wel in de hier eerder benoemde 'middengroep'

Mijn paarden gaan 's nachts op stal. Sinds een paar weken steevast om 17.00u.
Het zijn zomereczemers. De keuze tussen 24/7 buiten of 's nachts binnen en geen tot bloedens toe geschuurde manenkam is voor mij dan niet zo moeilijk.
Die rotmugjes hangen er nl. niet alleen 's avonds maar ook 's ochtends heel vroeg als de zon opkomt.

Ze staan in een dik pak stro. Ik voer om 23.00u. het laatste hooi. De rest van de nacht kunnen ze dan event. stro knabbelen.
Ze liggen veel en zitten elke ochtend van top tot teen onder het stro.
Ik bekap ze hun leven lang al natuurlijk, alleen niet de amerikaanse methode omdat we hier op nederlandse bodem leven. Sinds een paar jaar zijn ze dekenloos.
Ik rij in de rijbak met een leren bit omdat ik de hulpen verfijnder kan geven. Buiten rij ik voornamelijk bitloos.
Ze krijgen een handjevol krachtvoer omdat ik daar een compleet vitamine, mineralensupplement door kan kieperen.

Het woord NATUURLIJK heeft mede door een paar 'overtuigende' sites voor mij een heel averechtse betekenis gekregen.
Nmm. kunnen dat soort sites best wel een negatieve uitwerking hebben ondanks dat dat niet hun bedoeling zal zijn.
Het probleem is dat er mensen zijn die het klakkeloos aannemen en vervolgens niet verder naar hun paard(en) kijken.
Niet verder nadenken of kijken en klakkeloos aannemen is HEEL gevaarlijk.
Helaas wordt daar menig paard de dupe van.

-Zo was ik afgelopen weekend getuige van een fanatieke aanhangster van het natuurlijke paardengebeuren. Paard kreeg veel hooi maar krachtvoer was uit den boze.
Het paard heeft heel lang een veulen gezoogd.
Gevolg de merrie was echt graatmager. Onbegrijpelijk dat daar nog iemand dagelijks op gaat zitten. De tranen schieten je bij zo'n aanblik in de ogen. Tsja...krachtvoer is slecht dusss.....
Wel had ze alle Parellispullen tip top voor elkaar. De combinatie met zo'n slecht uitziend paard was een erg schril contrast.

-Zo ook een geval gezien van werkelijk zwaar verwaarloosde NB bekapte hoeven van een 6-tal pony's. Eigenlijk een geval voor de dierenbescherming.
Eigenaar heeft een 1 dags bekapcursus gedaan en er duidelijk geen moer van begrepen.

-Een Parelli beleerd paard dat er alleen nog maar suf bij stond. Constant oren zo plat als maar kon in de nek als het bazinnetje aanwezig was en met hem oefende. Het dier heeft alles behalve lol in zijn leven. Die ogen keken zo triest uit.

-Een merrie die ahw. een SM bondage krijgt omdat ze zich anders niet wil laten dekken. Maar een veulen moet er komen het komend jaar, hoe dan ook. Notabene ze hebben zelf een hengst die constant in de weide loopt, omdat ze uitsluitend zo natuurlijk mogelijk willen.
Maarrr... natuurlijk dekken ????

Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Bovenstaande zijn voor mij de extremen van 'zogenaamd' natuurlijk.

Omgekeerd heb ik net zo goed probemen met hoe div. 'normals' omgaan met hun paarden.
Ik kom zelf uit de endurancesport.
Als een ruiter z'n paard niet mee kan nemen omdat ie 'm de dag ervoor doorgespoord heeft thuis en het dier dus bij de voorcontrole geheid gediskwalificeerd wordt, of een paard wat geregeld dikke drukplekken op de zadelplek heeft na een wedstrijd.
Kilo's krachtvoer erin stoppen en vervolgens je paard voor een wedstrijd sederen omdat ie anders niet te houden is

WAAR ... is dan het RESPECT voor het paard ???
Volgens mij ver te zoeken.
"Natuurlijke" of "Onnatuurlijke" methode.
Beiden hebben hun extremen die de mens veroorzaakt en waarvan de paarden de dupe worden.

Ik constateer de laatste jaren steeds meer vanuit de NH hoek dat "natuurlijk" moet. Als je niet meedoet dan ben je tegenover je paard(en) niet goed bezig.
Vanuit die hoek wordt nmm. veel meer gedaan om anderen vooral maar te overtuigen van wat goed is voor je paard.
Dat daar extreme situaties door ontstaan wordt 'gemakshalve' maar even in de doofpot gestopt. Dat is wat mij ontzettend tegenstaat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:20

Waar gaat dit hele topic nou (inmiddels) eigenlijk over? Volgens mij nu uitsluitend over de (on)verdraagzaamheid van mensen met verschillende opvattingen over de omgang met paarden!

Hier komen we echt niet uit!!

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:22

Hè Henny, wat ben ik het weer verschrikkeliljk met je eens

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:22

Wendy schreef:
Een beetje koppigheid is prima, maar een bord voor je kop ter grootte van een tractorwiel is funest.

Ik neem ook nooit zomaar van jan en alleman iets aan. Maar als ik door de jaren heen iemand bezig zie, en hem op een fijne (eigen) wijze de meest lastige/moeilijke paarden zie opleiden tot fijne paarden waar iedereen zo mee weg kan rijden, dan denk ik dat ik daar iets van kan leren...

Arabesk schreef:
Op veel stallen hoef je alleen maar voorbij te lopen met een stick en de 'normals' zien dit al als een directe aanval.

Ga jij elke dag dan op een andere stal met je carrotstick rondwandelen?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:23

Citaat:

Dat is wat heel veel mensen doen, normal of natural.

Voor elke extreme natural is er ook een extreme normal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:23

jasmijn78 schreef:
Wendy schreef:
Een beetje koppigheid is prima, maar een bord voor je kop ter grootte van een tractorwiel is funest.

Ik neem ook nooit zomaar van jan en alleman iets aan. Maar als ik door de jaren heen iemand bezig zie, en hem op een fijne (eigen) wijze de meest lastige/moeilijke paarden zie opleiden tot fijne paarden waar iedereen zo mee weg kan rijden, dan denk ik dat ik daar iets van kan leren...

Dat denk ik ook

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:27

Nou ik bemoei me er ook nog een keertje tegenaan.

Boerenverstand heeft veel met NH te maken. En ook heel veel niet.

Je mag aannemen dat bij 'boerenverstandmethodes' ook een vorm van natuurlijk omgaan met dieren een aspect is. Een bepaald aangeboren of aangeleerd overwicht. Zoals vrijwel ieder paard zonder problemen met mijn pensionhouder meeloopt en nooit door hem heen wandelt (terwijl je sommige eigenaren ziet lopen met een hand op de schouder met datzelfde paard).

NH-ers streven (over het algemeen) een zelfde soort relatie na. Die gebruiken daar alleen andere methodieken voor. Soms omdat bij de eigenaar geen sprake is van aangeboren natuurlijke omgang met paarden. Soms omdat ze die specifieke methode leuker, fijner, of beter bij hen passend vinden.

Mijn pensionhouder krijgt een onwillig paard zonder problemen op de trailer met enige aanhoudende dwang. Ik kies ervoor om mijn paard een aantal keren over de klep te circlen en dan met de driving game een pasje naar binnen en met de jojo game een pasje naar buiten te vragen.

In beide gevallen krijg je een paard dat netjes te trailer oploopt. Maar ik heb een voorkeur voor de mijne. Waarbij ik niet wil zeggen dat de manier van mijn pensionhouder fout is. Integendeel. Ik laat hem met een gerust hart mijn 'natural' opgevoede paarden over. Over de basis zijn we het nl. wel eens. Een paard moet niet gevaarlijk worden, dus goed opgevoed zijn.

Mijn pensionhouder doet ook niet moeilijk als ik wegloop bij een open staldeur. Hij weet dat ik maar hoef te roepen of Lan gaat weer in de stal (mocht ze eruit sluipen). Zo coulant is hij bij niet opgevoede paarden niet.

Het echt belangrijke verschil zit em in de dingen die ik vanuit nh-methodieken méér doe. Omdat ik dat leuk vind. Niet omdat die pensionhouder met boerenverstand dat niet zou kunnen, maar omdat hij er het nut niet van inziet.

Dan heb ik het over zaken als:

- rijden zonder optoming
- spelen met mijn paard
- los longeren (omdat ik te beroerd ben een longeertouw te pakken en ze toch al zonder leadrope kan circelen.
- niet de wei in gaan, maar mijn paarden roepen (ik heb nooit dreklaarzen).
- gewoon een stukje wandelen met een paard dat ervoor kiest met je mee te wandelen.

Het verschil tussen boerenverstand en NH is in mijn optiek dat NH wat verder gaat. Meer ruimte biedt voor mijn soort lol met mijn knol.

En ik ben ervan overtuigd dat er ook veel 'normals' zijn die dat soort dingen doen.

Dat over de methodieken. Dan over de leefwijze, huisvesting e.d.

Daar zijn binnen NH-kringen net zoveel verschillende opvattingen over als binnen 'normal' kringen.

Bijvoorbeeld mijn pensionhouder sprong vroeger ZZ met onbeslagen paarden. Hij zag het nut van ijzers niet in. Mijn paarden staan niet op ijzers. Want ze hebben knetterharde hoeven. Behalve dan als ik besluit te trainen op de slidingstop. Dan krijgt Lan tijdelijk glij-ijzers.

Mijn driejarige staat zonder deken in een loopstal. Is hij prima gezond om. Hij wordt opgevoed in een groep van verschillende leeftijden.

Mijn luchtzuigende sportpaard staat dagelijks in de wei (daarvoor rij ik zelf dagelijks 40 km i.p.v. op de hoek te stallen), maar wel onder een deken en 's nachts op stal. Eigenbelang: ik heb geen tijd om haar vol drek uit een donkere wei te plukken. En ze is er niet ongelukkig om.

Natural Balance? Nog nooit reden gehad om daartoe over te gaan. Mijn paarden hebben geen hoefproblemen. Iedere hoefsmid vindt dat Lan voorbeeldhoeven heeft. En if it aint broken, don't fix it, is mijn motto.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:37

Uiteindelijk komt het er op neer dat iedere eigenaar ( op een uitzondering daargelaten ), naar zijn beste weten en kunnen met zijn of haar paard omgaat.

Als eigenaar van een paard komt er zóveel info op je af (via boeken, internet, stalgenoten, enz) en krijg je van zoveel verschillende kanten verschillende meningen dat het moeilijk is te kiezen. Want wat is nu de waarheid?? Totdat er een keer een groep paarden is dat ons dat vertelt blijft het een kwestie van zoeken en uitproberen. Zoeken wat voor jou gevoel past. En hopen op het juiste resultaat. Soms komt dat resultaat (goed of slecht) heel snel, soms pas na jaren en soms zullen we het verschil nooit zien.

IJzers - geen ijzers
dekens-geen dekens
stal-geen stal
enz

Dit zijn voorbeelden van zwart en wit. Zwart en wit is prima, maar er is een grijs gebied. Maar weinig mensen denken in echte extremen en hoe je je paard houdt hangt heel erg af van de mogelijkheden die je hebt en welk doel je met een dier hebt.

De meeste paarden voelen zich in het zwarte, witte en grijze gebied prima. Zolang ze maar voldoende beweging, zorg/aandacht en goede voeding krijgen. En wat goede zorg en voeding is verschilt ook weer per persoon, maar maakt dat zoeken niet juist het werken en leven met paarden zo interessant?

Het zou het mooiste zijn als iedereen de ander in zijn keuzes zou respecteren. Ben je het niet met die persoon zijn of haar manier eens, ga dan het dialoog aan of geef een tip, maar niet op een aanvallende wijze. Dit geldt voor alle kanten (zwart, wit en grijs). Met een negatieve of aanvallende houding sluiten deuren meteen en hard. Of bemoei je er gewoon niet mee als je weet dat de ander er niet voor open staat.
Dat scheelt frustraties aan 2 kanten.

Dat geld ook voor dit topic. Ik lees posts van allemaal mensen met goede bedoelingen en liefde voor hun dier. Het is toch jammer dat we een ieder niet daarin waarderen.

Daarnaast blijft het via internet moeilijk om te zien en voelen wat een ander precies bedoelt met een uitspraak. Dan kan het harder aankomen dan dat het face to face gezegd zou zijn.

Kleine aanvulling:
Het denken en indelen in hokjes brengt ook 'onrust' met zich mee. Veel manieren van omgang met een paard is voor de ene persoon heel normaal en valt na de introductie van een 'nieuwe' stroming ineens onder NH oid. Terwijl die persoon verder niets met die stroming van doen heeft. Gezond verstand heet dat gewoon...

Ik zie genoeg mensen die niets met NH te doen hebben, maar als ik ze dan in een bak bezig zie met hum paard (loslopend) is het een prachtig voorbeeld van grondwerk op freestyle gebied. Paard blijft in cirkels lopen, volledig gericht op de eigenaar. Draait met het gebaar van een hand om, enz. Prachtig toch?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:49

Oja, ik wordt er ook door meerdere stalgenoten op aan gesproken dat mijn arabier het hele jaar door zonder deken in een wei met schuilstal loopt Want dat is toch zielig? Ik lach dan gewoon vriendelijk terug en zeg dat hij het heus niet koud krijgt met die wintervacht. En zo wel krijgt hij gewoon wat meer hoor

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:52

Arabesk schreef:
Citaat:

Dat is wat heel veel mensen doen, normal of natural.

Voor elke extreme natural is er ook een extreme normal.

Hoezo??? Heb je vergelijkbare statistieken of cijfers gezien ???

Het maakt mij niet uit op welke manier/methode men met een paard omgaat. Als het maar met respect gebeurt.
Met dat 'respect' bedoel ik, respect op ALLE fronten die met het welzijn van een paard te maken hebben.
Dus niet alleen omgang of rijden. Maar ook voeding, stalling/weidegang, hoefverzorging enz.

Voorbeeld:
Een kennis van mij heeft een aantal paarden. Prima stallen, veel weide enz. Alles tiptop voor elkaar.
Ze is nu bezig met een paard van 3 1/2 jaar.
Dit dier krijgt het 'beste' krachtvoer. Veel weidegang enz. enz. Geld noch moeite worden gespaard.
MAARRR... ze loopt al wel meerdere keren per week onder het zadel, en jawel dat moet al wel aan de teugel lopen. Zelfs in een valse knik, en dan erachter.
Och en dan is ze trots dat het paard al zo keurig op de volte rondgaloppeert. "En het dier is toch zo braaf, heeft zoveel talent"

Op dit punt krijg ik niet aan haar verstand dat dit allesbehalve respectvol is, ook al is ze op andere punten nog zo goed voor het dier.
MAAARRRR.... iedereen in haar omgeving rijd paarden in op 3 1/2 jarige leeftijd, dus dan doet zij dat ook. Want ze wil wedstrijden gaan rijden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:11

jasmijn78 schreef:
willeke_nijs schreef:
Kijk dat is nu het verschil tussen normal en natural horsemanship... veel (ik zeg niet alle) normals (om het maar even zo te noemen, want eigenlijk hou ik niet zo van hokjes) denken alleen aan zo vlug mogenlijk resultaat halen, niets mis mee zolang je je paard niet overvraagt of dingen van hem vraagt die het onmogenlijk kan. Naturals of NH'ers vinden de weg naar een doel juist belangrijk. Dat doel hoeft niet nu, of morgen of overmogen gerealiseerd te zijn. Zij nemen hun tijd om hun paard te leren kennen en geven het paard de tijd om hun te leren kennen. Volgens veel Normals wordt dat gezien als tijdsverspilling.... Tjah het is maar waar je zelf de prioriteit legt lijkt mij....

Dit is ook weer zo'n belachelijk vooroordeel!!! Neem dressuur: het doel van dressuur is niet binnen no-time kunstjes er in trappen en wp halen en een prijs winnen! Dresuur is een doordachte geleidelijke opleiding van je paard! Een goede dressuurruiter zal ook zijn training aanpassen op zijn paard. De weg naar het hoogste dresuurniveau is het belangerijkste! Een dresuurpaard dat doordacht en met respect is opgeleid en behandeld heeft plezier in het werk, blijft gezond en kan tot op hoge leeftijd mee. In de dressuur ligt de hoogste prioriteit bij een goede basis, dus een goede weg er naartoe.

Ik ben blij dat er mensen zijn zoals jij die er zo over denken! Echt waar! Ik rij zelf ook dressuur en probeer dat dat combineren met NH. Maar het jammere waar ik steeds tegenaan bots is dat anderen zeggen dat 'k tijd verspil die ik beter had kunnen gebruiken en dat 'k al veel hogerop gekomen was zonder dat NH gedoe... Terwijl voor mij de tijd niet dringt, maar juist de weg ernaartoe het belangrijkste is. Helaas denkt niet iedereen zo...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:37

willeke_nijs schreef:
Helaas denkt niet iedereen zo...

Nee, idd. Maar om te stellen dat alleen naturals een goede band met hun paard belangerijk vinden, vind ik wel wat generaliserend.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:03

daarmee da'k ook zei veel (niet alle)... Ik weet dat niet iedereen zo denkt... Maar jammer genoeg zijn er veel die zo blind kijken op de prestaties en het belangrijkste vergeten: namelijk de band met je paard... Want het is hij die de topsporter is en het is hij die het voor jou moet waarmaken...

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:54

Over zwart/wit gesproken:
Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart=wit, maar denk in de kleur van je hart....

Als jou hart zegt normal" prima
Als jou hart zegt: "natural" prima
(oe wat heb ik een hekel aan die uitdrukkingen/hokjes, maar vooruit)
En dat is waar het hele topic om draait (van mij uit)
Ik weet dat de discussie die ontrafeld is niet te vermijden was, normals die naar naturals gaan schoppen, naturals die naar normals gaan schoppen en een hele discussie over wat wel en niet goed is.
En dat is nou net waar het me niet om gaat.
Ik sta op een stal waar eigenlijk iedereen op een enkeling na recreatief rijdt. het zij engels, het zij western. We hebben iemand gehad (is weg inmiddels) die haar paard natuurlijk bekapte en met hoefschoenen reed. Ik heb haar toen gevraagd hoe het werkte en waarom zij hiervoor koos. Zij kon me op een duidelijke manier vertellen waarom dit haar keuze was, en ik kreeg totaal geen gevoel van owh, zij vind dat ik maar achterlijk bezig ben om mijn paard door een normale smid te laten doen en op ijzers te zetten.
Ik heb haar best weleens gevraagd naar haar mening, gewoon van goh, hoe zou jij dat doen?
En er zijn hier ook genoeg bokkers die ik gerust hetzelfde zou kunnen vragen. Er is echter ook een selecte groep aan wie ik het niet ga vragen, omdat die me gelijk verwijten dat mijn paard onder deken staat, zelfs geschoren is, etc.
En dat is dus het enige wat ik bedoel.
Ik snap dat naturals het ook andersom ervaren, en dat bedoel ik dus met: jammer, van 2 kanten uit.
Ik zal sommige naturals niet begrijpen (omdat hun visie anders is dan mijn visie) en als ik probeer te ze begrijpen krijg ik verwijtende woorden over me heen.... Dan denk ik dus: Ok, laat maar, dan ga ik er ook geen tijd in steken..... (ik praat dus even vanuit mezelf, ik hang in het midden zeg maar)

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:11

Stef, ik snap wat je bedoelt en zo ervaar ik het ook. Als ik iemand vraag waarom ze iets op een bepaalde doet manier sta ik wel open voor een antwoord, maar niet voor kritiek op hoe ik het doe. Dan sluit ik meteen de deur.

Max84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:04

Anya schreef:
Eh Max84
daar knal je er wel even een giga vooroordeel in. Hoezo staan paarden van naturals in een drekwei met een schuilstalletje en een uitloopje van 10 x 10?

Eigen ervaring met paard op de hoek van iemand die zich natural noemt? Of onderzoek gedaan naar hoe paarden natural worden gehouden in Nederland?

Lijkt me niet.

Net zoals natural soms ietsje te kunnen doorschieten in hun posts kunnen normals dat ook. Dit vind ik dus zo'n geval van doorschieten. En ik kan me voorstellen dat iedere natural in dit topic of op bokt zich hierdoor behoorlijk beledigd voelt.

ha ha ha, mag ik niet gewoon even lekker alles over een kam scheren ?? Ik had het over de naturals waar ik op bezoek geweest ben, en ik ben echt niet bij ze allemaal geweest hoor ! Laten we het gewoon even lekker allemaal op onze eigen manier doen en het belang van het paard bovenop stellen. Overigens als we dan toch in hokjes denken, dan schaar ik mezelf toch het liefst bij de naturals, dus was het ook niet de bedoeling mijn "hokjesgenoten" te beledigen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:54

imo is het belangrijkste dat er wordt gekeken naar het individuele paard. ik doe veel grondwerk en NH, en ik rij bitloos. ik voer enkel haver en hooi (en gras, weidegang 24/7), met supplementen, mineraalblok e.d.
mijn paarden staan blootsvoets, en hebben supergezonde hoeven. veel van het parelli en NH gebeuren trekt mij, op een natuurlijke manier met je dier omgaan vind ik leuk, en ook erg belangrijk.

maar ondertussen staat mijn bijna 3- jarige shet onder een deken, en is ze geschoren. dit op advies van de DA. ook krijgen ze sinds kort een beetje brok bijgevoerd, omdat er op het land nog weinig gras staat, en Flicka niet goed at.

ik ben geen 100% natural, en geen 100% normal. ik snap deze uitdrukkingen zowiezo niet echt. wat is natural, en wat is normal, en waarom moet het een naam hebben? juist door het een naam te geven worden mensen en hun dieren in hokjes geplaatst, en daaruit komen veel vooroordelen voort.

het belangrijkste is dat ieder kijkt naar wat zijn paard nodig heeft. dat dit van beide kanten wel wordt overdreven lijkt me duidelijk. soms lijden de paarden eronder, en daar gaat het mis. het maakt niet uit hóe je het doet, als het paard er maar gelukkig en gezond onder blijft. een paard is een dier met een enorm goed aanpassingsvermogen, waardoor er veel verschillende manieren zijn om het goed te doen. ik merk wel dat Faram het op meer natuurlijke wijze veel beter doet, maar er zijn genoeg paarden die het op traditionele wijze beter zullen doen.

wat ik wil is verder kijken, en doorleren. wat is het beste voor het paard in het algemeen? en imo is daar vaak uitgekomen dat het natuurlijker kan dan het vaak gebeurt, en dat veel 'noodzakelijke maatregelen' helemaal niet noodzakelijk zijn. of het schadelijk is voor het paard valt dan nog te betwijfelen. ik denk ook niet dat je daarover een direct oordeel kunt geven. er zijn paarden die het op ijzers prima doen, ook al hebben ze ze misschien niet nodig.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:53

poehoe, hele topic doorgelezen en ben het met veel mensen eens en oneens, zal daar niet over uit gaan wijden...

Eigenlijk gaat dit dus niet zozeer over natural versus normal maar gewoon over simpel mensen onder elkaar, zoveel mensen zoveel meningen, Ajax versus Feyenoord, Lada versus Mercedes, katholieken tegen protestanten.

Oftewel iedereen zn meug en iedereen zn keuze, er zijn meer wegen die naar Rome leiden en zolang iedereen maar zonder al te veel brokken in zijn Rome aankomt is het toch goed?
Hier kunnen we nog wel 100 bladzijden over discuzeuren maar eruit komen doen we nooit....

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:06

ben het helemaal met je eens cissy...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:57

inderdaad, maar het zou mooi zijn als mensen elkaar wat meer respecteren. er wordt nu zo snel een stempel op iemand gedrukt... open staan voor elkaars mening, niks mis mee! zo ben ik erg voor bitloos rijden, maar op paarden van anderen rij ik ook rustig mét. ik heb zelf ook tijden met bit gereden met Faram, en dat ging ook aardig. Faram vind bitloos fijner, maar er zijn ook zat paarden die wel erg goed met een bit overweg kunnen, om maar een voorbeeld te noemen.