Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:En dat is ook waar het probleem imo schort bij veel mensen; zij kunnen niet tegen kritiek! En van een videoband of een boek krijg je geen kritiek.
jasmijn78 schreef:
Ik denk dat je door jezelf vast te klampen aan 1 methode (NH, klassiek, traditioneel) je een tunnelvisie creert. Mensen die echt goed met paarden om kunnen hebben er gevoel voor, zijn een beetje beinvloedbaar (je moet ergens je info vandaan halen) en een beetje eigenwijs (eigenwijs genoeg om de info te selecteren die voor jou nuttig is)willeke_nijs schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik denk dat je door jezelf vast te klampen aan 1 methode (NH, klassiek, traditioneel) je een tunnelvisie creert. Mensen die echt goed met paarden om kunnen hebben er gevoel voor, zijn een beetje beinvloedbaar (je moet ergens je info vandaan halen) en een beetje eigenwijs (eigenwijs genoeg om de info te selecteren die voor jou nuttig is)
Wendy schreef:Een beetje koppigheid is prima, maar een bord voor je kop ter grootte van een tractorwiel is funest.
Arabesk schreef:Op veel stallen hoef je alleen maar voorbij te lopen met een stick en de 'normals' zien dit al als een directe aanval.
Citaat:Niet verder nadenken of kijken en klakkeloos aannemen is HEEL gevaarlijk.
jasmijn78 schreef:Wendy schreef:Een beetje koppigheid is prima, maar een bord voor je kop ter grootte van een tractorwiel is funest.
Ik neem ook nooit zomaar van jan en alleman iets aan. Maar als ik door de jaren heen iemand bezig zie, en hem op een fijne (eigen) wijze de meest lastige/moeilijke paarden zie opleiden tot fijne paarden waar iedereen zo mee weg kan rijden, dan denk ik dat ik daar iets van kan leren...
Arabesk schreef:Citaat:Niet verder nadenken of kijken en klakkeloos aannemen is HEEL gevaarlijk.
Dat is wat heel veel mensen doen, normal of natural.
Voor elke extreme natural is er ook een extreme normal.
jasmijn78 schreef:willeke_nijs schreef:Kijk dat is nu het verschil tussen normal en natural horsemanship... veel (ik zeg niet alle) normals (om het maar even zo te noemen, want eigenlijk hou ik niet zo van hokjes) denken alleen aan zo vlug mogenlijk resultaat halen, niets mis mee zolang je je paard niet overvraagt of dingen van hem vraagt die het onmogenlijk kan. Naturals of NH'ers vinden de weg naar een doel juist belangrijk. Dat doel hoeft niet nu, of morgen of overmogen gerealiseerd te zijn. Zij nemen hun tijd om hun paard te leren kennen en geven het paard de tijd om hun te leren kennen. Volgens veel Normals wordt dat gezien als tijdsverspilling.... Tjah het is maar waar je zelf de prioriteit legt lijkt mij....
Dit is ook weer zo'n belachelijk vooroordeel!!! Neem dressuur: het doel van dressuur is niet binnen no-time kunstjes er in trappen en wp halen en een prijs winnen! Dresuur is een doordachte geleidelijke opleiding van je paard! Een goede dressuurruiter zal ook zijn training aanpassen op zijn paard. De weg naar het hoogste dresuurniveau is het belangerijkste! Een dresuurpaard dat doordacht en met respect is opgeleid en behandeld heeft plezier in het werk, blijft gezond en kan tot op hoge leeftijd mee. In de dressuur ligt de hoogste prioriteit bij een goede basis, dus een goede weg er naartoe.
willeke_nijs schreef:Helaas denkt niet iedereen zo...
Anya schreef:Eh Max84
daar knal je er wel even een giga vooroordeel in. Hoezo staan paarden van naturals in een drekwei met een schuilstalletje en een uitloopje van 10 x 10?
Eigen ervaring met paard op de hoek van iemand die zich natural noemt? Of onderzoek gedaan naar hoe paarden natural worden gehouden in Nederland?
Lijkt me niet.
Net zoals natural soms ietsje te kunnen doorschieten in hun posts kunnen normals dat ook. Dit vind ik dus zo'n geval van doorschieten. En ik kan me voorstellen dat iedere natural in dit topic of op bokt zich hierdoor behoorlijk beledigd voelt.