Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:34

Climax schreef:
Zolang ik er niet van overtuigd ben dat ik zonder bit precies hetzelfde kan als met bit, dus ook in een zwaar parcours of zware proef, ga ik er idd niet de tijd insteken om bitloos te leren rijden.
Wat nou als ik al die tijd erin stop en dan blijkt het toch tegen te vallen?
Ik moet eerst ergens van overtuigd zijn, voordat ik er tijd in stop, want tijd is bovenal nog altijd geld.

Waarom wacht je tot anderen jou overtuigd hebben? Dat gaat namelijk niet werken. Het enige wat wij kunnen doen, is vertellen en onderbouwen, in de hoop dat jij enthousiast wordt en gemotiveerd raakt. Dat is het énige wat er kan gebeuren; overtuigen willen en kunnen wij niet. Het is aan jòu. Door het zèlf te gaan doen, zul je gaan ervaren en zul je overtuigd raken (of niet).
En hoezo 'tijd' erin stoppen? En waarom niet? Ik mag toch aannemen dat jij graag tijd met je paard doorbrengt, dat je graag bij hem bent en graag leuke dingen met hem doet. En dat als bitloos met hem lùkt, dat je weer heel wat gewonnen hebt. Ik begrijp je drempel niet....? Is geld nou werkelijk belangrijker dan de band en het plezier met je paard??

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:36

Dr. Cook heeft wel gelijk vind ik, bitloos rijden vinden paarden vaak een stuk fijner(is mijn ervaring). Maar hij zegt in het artikel dat wanneer ene paard schuimt dat het niet kan slikken. Waarom schuimt het paard de ene keer dan wel en de andere keer niet? Kan het dan wel inene slikken? dat vraag ik me af.....

Ik ben echt voor bitloos rijden ik reed mijn arabier altijd bitloos behalve op concours, maar vraag het me af.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:03

Jovarna schreef:
Climax schreef:
Zolang ik er niet van overtuigd ben dat ik zonder bit precies hetzelfde kan als met bit, dus ook in een zwaar parcours of zware proef, ga ik er idd niet de tijd insteken om bitloos te leren rijden.
Wat nou als ik al die tijd erin stop en dan blijkt het toch tegen te vallen?
Ik moet eerst ergens van overtuigd zijn, voordat ik er tijd in stop, want tijd is bovenal nog altijd geld.

Waarom wacht je tot anderen jou overtuigd hebben? Dat gaat namelijk niet werken. Het enige wat wij kunnen doen, is vertellen en onderbouwen, in de hoop dat jij enthousiast wordt en gemotiveerd raakt. Dat is het énige wat er kan gebeuren; overtuigen willen en kunnen wij niet. Het is aan jòu. Door het zèlf te gaan doen, zul je gaan ervaren en zul je overtuigd raken (of niet).
En hoezo 'tijd' erin stoppen? En waarom niet? Ik mag toch aannemen dat jij graag tijd met je paard doorbrengt, dat je graag bij hem bent en graag leuke dingen met hem doet. En dat als bitloos met hem lùkt, dat je weer heel wat gewonnen hebt. Ik begrijp je drempel niet....? Is geld nou werkelijk belangrijker dan de band en het plezier met je paard??

Het is beide belangrijk, maar ik kan het me niet veroorloven om verlies te maken op een paard, aangezien ik dan geen geld meer heb om een nieuwe te kopen.
En voor mij is de uitdaging van de paardensport: Een jong paard kopen, rijden tot ie naar je zin loopt (kan dus zijn B maar ook hoger in de sport, ligt aan het paard en hoe die aanvoelt) en hem dan weer verkopen en een nieuwe kopen.
Ik ben niet iemand die 15 jaar op hetzelfde paard rijdt.. Ik wil best zoiets proberen met een paard maar dan moet ik er wel van overtuigd zijn dat ik er goed aan doe want als uiteindelijk het resultaat er niet naar is ben ik wel de tijd/geld kwijt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:21

Climax schreef:
Het is beide belangrijk, maar ik kan het me niet veroorloven om verlies te maken op een paard, aangezien ik dan geen geld meer heb om een nieuwe te kopen.
En voor mij is de uitdaging van de paardensport: Een jong paard kopen, rijden tot ie naar je zin loopt (kan dus zijn B maar ook hoger in de sport, ligt aan het paard en hoe die aanvoelt) en hem dan weer verkopen en een nieuwe kopen.
Ik ben niet iemand die 15 jaar op hetzelfde paard rijdt.. Ik wil best zoiets proberen met een paard maar dan moet ik er wel van overtuigd zijn dat ik er goed aan doe want als uiteindelijk het resultaat er niet naar is ben ik wel de tijd/geld kwijt.

Nu wordt het verschil duidelijk.....

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:26

Climax schreef:
En dat vind jij omdat..? Ik merk gewoon serieus aan mijn paard als ie in de herfst dikker in zijn haar komt, dat hij slechter te pas is, in combinatie met de trainingen die ik rijd is dat lange haar gewoon echt vervelend, en dat merk ik aan mijn paard. De vergelijking met het haar onder de cap is misschien iets apart, maar komt op zich wel op hetzelfde neer.

Ook dat heeft dus weer te maken met hoeveel rekening je met je paard en zijn wintervacht wil houden. Wintervacht op zich is voor een paard natuurlijk natuurlijk. En ook werken en bezweet raken, als er gevlucht moet worden voor een roofdier bijvoorbeeld.
Tuurlijk is een paard sneller moe, sneller warm, en koelt minder snel af, maar daar kan je rekening mee houden als je dat zou willen.

En kan er misschien worden opgehouden met het vooroordeel dat ik alleen uit vooroordelen spreek? Want zoals ik al meerdere keren verteld heb, heb ik mij al verdiept in meerdere aspecten van NH, waaronder natuurlijk bekappen en joinups.
Ik zit hier ook niet om nutloos te discussieren maar omdat het me daadwerkelijk interesseert. Echter word ik hier zeker niet meer geinteresseerd door als mensen blijven zeggen dat ik spreek uit vooroordelen of zomaar over dingen oordeel. Alleen ik plaatst steeds mijn vraagtekens bij jullie statements, waarop jullie dan weerlegging kunnen geven en ik mij misschien straks wel overtuigd voel.

Ik dank dat als je het niet zelf geprobeerd hebt of uit eerste hand gezien hebt je niet kan oordelen.
Bijvoorbeeld dat je per definitie tegen natuurlijk bekappen bent. Het zal idd niet voor élk paard goed zijn, maar er zijn heel veel paarden die er wél baat bij hebben. Dan is het dus niet per definitie slecht.
En ook doordat er bepaalde dingen gevraagt worden over wijken voor druk, wat doe je als een paard naar je steigert etc. geeft mij het idee dat je je er niet genoeg in verdiept hebt.

Nog even een kanttekening bij jouw verhaal, spring jij eigenlijk zelf ook (zwaardere) parcoursen?
Zo simpel zit het namelijk echt niet in elkaar, ik ben met je eens dat je wel bitloos door een parcours kan, maar dan moet je meer kijken naar een Hackamore o.i.d., nou vind ik persoonlijk dat die minder vriendelijk zijn dan het gemiddelde dubbelgebroken bitje.

Nee, doe ik niet. Maar kan je mij uitleggen waarom je volgens jou niet een (zwaar) parcours bitloos kan springen, als je paard dus wat ik eerder zei, op je zit, druk op de neus etc terugkomt en verzameld? Qua kracht win je het toch nooit van een paard. Dus als jou paard goed bitloos afgericht is, waarom niet?
Ik bedoel, je kan wel veedrijven etc. met een bosal bijvoorbeeld. Dan hoef je wel niet ergens over te springen (meestal ) maar je paard moet wel super aan de hulpen zijn, gelijk terugkomen, draaien, weer vooruit, mee gaan met de bewegingen van de koe dus kunnen verzamelen en weer weg rijden...

Maar je laatste post verklaart wel een hoop. Jij rijd paard met hele andere motieven als wij. We zullen het dus ook nooit eens worden omdat je gewoon niet de tijd en de moeite in een paard wil stoppen als wij.

pol013

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:53

Ik lees al even mee in deze discussie.
Ik wil nog even terugkomen op de opmerkingen van even terug. HOe kan het dat een paard prima een snoepje/ klontje/ stukje wortel kan eten em doorslikken met bit in en neusriem om terwijl jullie nu veronderstellen dat een paard niet eens kan slikken met een bit in?

Dagelijks laat mijn paard mij merken dat hij niet gediend is van zadels/ dekjes/ dekens op zijn rug door bijvoorbeeld boos te kijken. (jammer voor hem)
Dagelijks is het een fluitje van een cent om het bit in te doen. Hij houdt zijn mond al open als het in de buurt komt. Vreemd dat hij zo enthousiast reageert op zo'n martelwerktuig.
En dan kan ik ter aanvulling nog wel vermelden dat ik niet altijd zacht ben met mijn hand. Als hij gewoon links blijft gapen als ik al even op de juiste manier vraag om naar recht in te buigen kan hij een snuk aan de teugel verwachten. En toch doet dit zelfde paard iedere dag vrolijk zijn hoofdstel in en kan heel licht en gevolig zijn.

Kortom: ik zie echt niet in dat het bit slecht zou zijn.

Ik heb overigens ook helemaal niets tegen op bitloos rijden alleen is het voor mij niet praktisch toepasbaar omdat ik graag wedstrijden rijdt.

Overigens zie ik niet in waarom het perse confortabeler is als iemand druk op de neus zet tegenover wanneer iemand druk op je mond zet. Beide zijn gevoelig en slechts een dun laagje vel over bot.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:59

pol013 schreef:
Ik lees al even mee in deze discussie.
Ik wil nog even terugkomen op de opmerkingen van even terug. HOe kan het dat een paard prima een snoepje/ klontje/ stukje wortel kan eten em doorslikken met bit in en neusriem om terwijl jullie nu veronderstellen dat een paard niet eens kan slikken met een bit in?

Dagelijks laat mijn paard mij merken dat hij niet gediend is van zadels/ dekjes/ dekens op zijn rug door bijvoorbeeld boos te kijken. (jammer voor hem)
Dagelijks is het een fluitje van een cent om het bit in te doen. Hij houdt zijn mond al open als het in de buurt komt. Vreemd dat hij zo enthousiast reageert op zo'n martelwerktuig.
En dan kan ik ter aanvulling nog wel vermelden dat ik niet altijd zacht ben met mijn hand. Als hij gewoon links blijft gapen als ik al even op de juiste manier vraag om naar recht in te buigen kan hij een snuk aan de teugel verwachten. En toch doet dit zelfde paard iedere dag vrolijk zijn hoofdstel in en kan heel licht en gevolig zijn.

Kortom: ik zie echt niet in dat het bit slecht zou zijn.

Ik heb overigens ook helemaal niets tegen op bitloos rijden alleen is het voor mij niet praktisch toepasbaar omdat ik graag wedstrijden rijdt.

Overigens zie ik niet in waarom het perse confortabeler is als iemand druk op de neus zet tegenover wanneer iemand druk op je mond zet. Beide zijn gevoelig en slechts een dun laagje vel over bot.

mijn paard deed ook altijd keurig zijn mond open als het bit erin moest. en hij steekt even anthousiast zijn neus in zijn bitloos hoofdstel. met het rijden merk ik het pas, hij reageert beter op zit- en beenhulpen zonder het (voos ons) storende bit.
en mijn paard is echt niet makkelijk!
er wordt hier gesproken over paarden die steigeren, nou de mijne is er net zo één en was op een gegeven moment levensgevaarlijk. ook met rijden merk ik nog weleens dat hij gewoon zelf zijn kant op wil gaan, terwijl ik duidelijk en correct aangeef de andere kant op te willen. met mijn bit (westernstang nota bene) móést ik op een gegeven moment wel terugtrekken, omdat hij anders gewoon zijn eigen gang ging. met het bitloze hoofdstel hoef ik niet meer te trekken, een korte, duidelijke, maar zachte hulp is nu voldoende. het aanvallende, dominante gedrag heb ik afgeleerd door domweg vast te houden aan het touw, een stapje opzij te doen, hem in zijn ogen te kijken (desnoods met een vermanend 'NEE!'), en dezelfde oefening nogmaals te doen.

mensen geloven het niet als ik dat vertel, die beginnen gelijk over een zweep te mekkeren en weet ik veel. dominant gedrag heeft trouwens nauwelijks met een bit te maken. als een paard zich zo gedraagt bij het grondwerk, dan is er iets mis met de leider- kudde verhouding.

wij hebben deze inmiddels bijna optimaal. Faram is bang voor vrachtwagens, maar ik krijg hem er wel langs zonder dwang, en wegrennen doet hij nauwelijks. soms een stukje in draf, maar dan draai ik hem zodat hij het ding kan zien, en dan wil het best. hij loopt (van af het begin al trouwens) zonder problemen op een 'enge' trailer, als was het in het begin met moeite.
mijn pony doet alles wat ik doe. ze is nergens bang voor zolanf ik rustig blijf, en accepteert alles wat ik met haar doe. de eerste keer een zadel op vond ze normaal, omdat ze denkt dat ik een leider ben. daarom accepteert ze alles.
en zo was het met Faram ook. de eerste keer een hoofdstel, zadel en alles, hij vond het normaal. bij de eerste keer erop hield niemand hem vast, ik stapte er zo op, en reed op mijn stem met hem weg in stap. drie dagen later reden we een stukje buiten.
dit was vlak ne de periode dat onze leiderverhouding overhoop lag, en hij levensgevaarlijk was.

zo zie je maar wat je met een goede leiderverhouding kunt bereiken. mijn paard is niet makkelijk, en accepteert niet iedereen zomaar als leider. mijn verzorgster kon hem niet eens in de bak rijden, hij vertikte het gewoon. typisch een geval van een verkeerde leider- kudde realtie met het paard. en straffen heb ik nog nooit echt hoeven doen, in de zin van een klap of schop geven.

het bitloos rijden heeft onze communicatie alleen maar verbeterd, Faram doet nu moeilijkere oefeningen zonder druk op de neus of in de mond, komr fijn terug op mijn zit en noem maar op. de eerste keer bitloos met het nieuwe hoofdstel kwamen we direct een vrachwagen tegen, en zijn reactie was 'rustiger' dan met een bit. ik kon hem gewoon draaien, en weer op de goede weg zetten. natuurlijk zijn er genoeg paarden die dit net zo goed doen op een bit, maar misschien doen ook die paarden het nog beter zonder bit. als je het niet probeert, zal je het nooit weten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:04

Anouar maakte altijd dat hij weg kwam als ik het bit in wilde doen.
Hij steekt vrijwillig z'n neus in het bitloze hoofdstel.
Lijkt me duidelijk wat hij prettiger vind

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:08

Anouar15 schreef:
Anouar maakte altijd dat hij weg kwam als ik het bit in wilde doen.
Hij steekt vrijwillig z'n neus in het bitloze hoofdstel.
Lijkt me duidelijk wat hij prettiger vind

inderdaad! ik kwam laatst een buurman tegen, een typisch traditioneel persoon, die zijn paarden meestal op ijzers heeft (behalve de haflinger), veel op stal houdt, en gewoon alles met bit doet.

hij zei: 'mooi hoofdstel heb je!'
ik: ' ja, zo hebben we geen bit meer nodig, hij doet het hierop net zo goed, of zelfs beter, als met bit'
hij: ja, dat is voor het paard ook wel zo prettig he?'

nou, mijn mond viel open! ik had het van iedereen verwacht, behalve van deze man! zo zie je maar weer!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:12

Ik hoor altijd: Oh, wat goed dat jij zonder bit kan rijden, dat wil ik ook.
Maar niemand wil geloven dat ze dat zelf ook kunnen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:12

@Anouar15 Mooi voor jou paard! ook mooi voor mijn paard dat hij geen enkel probleem heeft met zijn bit.

Ik rij zelf ook met enige regelmaat buiten op een halster. Gaat prima hoor alleen kun je met een halster niet zulke verfijnde hulpen geven als met een bit (of met een bitloos hoofdstel)
Overingens is een halster wel een goede test. Verschuift je halster te veel? Dan stuur je waarschijnlijk te veel met je binnenhand (en geef je je paard met een bit dus te veel de kans om over de buitenschouder weg te lopen).

Waarom ik dan niet bitloos ga? Geen zin in. Het bit vervult zijn doel prima en op wedstrijd moet ik er toch mee rijden.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:13

Mijn pony maakt het niks uit of er een bit aan zit of niet. Hij is altijd overenthousiast en druk. Wat ik heb gemerkt is dat als we met bit rijden hij overal op let behalve op mij omdat hij gewoon het bit "achterna loopt". Als we bitloos rijden moet hij meer letten op wat ik zeg en hoe ik zit. Hij luistert dus vele malen beter en daardoor is hij ook rustiger, hij moet zich op andere dingen concentreren dan alleen maar op het lopen en zijn omgeving.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:15

Citaat:
Ik hoor altijd: Oh, wat goed dat jij zonder bit kan rijden, dat wil ik ook.
Maar niemand wil geloven dat ze dat zelf ook kunnen

Heb me heerlijk verkneukeld. Ben eens twee juryleden tegen gekomen tijdens een buitenrit. Even een babbetje mee gemaakt en ze waren erg onder de indruk van ons als combinatie zijnde.
Liep hij zo fantastisch dan?
Nee helaas niet.
Hij slofte gewoon über braaf met zijn halstertje over een zandpaadje en bleef stil staan na een kleine ophouding.

Nou ja, was de jury toch nog een keer zwaar onder de indruk van me

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:32

Wat ik nog even wil aanvullen, WIJ beweren nergens dat een paard niet kan slikken met een bit in Dr. Cook beweert dat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:43

pol013 schreef:
@Anouar15 Mooi voor jou paard! ook mooi voor mijn paard dat hij geen enkel probleem heeft met zijn bit.

Ik rij zelf ook met enige regelmaat buiten op een halster. Gaat prima hoor alleen kun je met een halster niet zulke verfijnde hulpen geven als met een bit (of met een bitloos hoofdstel)
Overingens is een halster wel een goede test. Verschuift je halster te veel? Dan stuur je waarschijnlijk te veel met je binnenhand (en geef je je paard met een bit dus te veel de kans om over de buitenschouder weg te lopen).

Waarom ik dan niet bitloos ga? Geen zin in. Het bit vervult zijn doel prima en op wedstrijd moet ik er toch mee rijden.

op het naturals forum staan foto's van een Grand Prix ruiter, die haar paard met een touwhalster rijdt. (dit is op een wedstrijdterrein, maar deze ruiter geeft een clinic oid, omdat je niet zonder bit wedstrijden mag rijden)
met een touwhalster kan je dus wel degeleijk zulke verfijnde hulpen geven als met een bit. ik zal de link even opzoeken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:44

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:14

Dat had ik ook al gezien. Vind het opzich wel indrukwekkend.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:59

Ik vind nou niet dat het paard op die foto's er lekker gelukkig uit ziet hoor, constant de oren naar achteren.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:50

T@nj@ schreef:
Ik vind nou niet dat het paard op die foto's er lekker gelukkig uit ziet hoor, constant de oren naar achteren.......

Eén of beide oren naar achteren kan meerdere betekenissen hebben. O.a. geconcentreerd zijn op de ruiter, aandacht erbij (zoals op die foto's). Of bijv. juist lekker ontspannen en 'suffig' zijn.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:15

Ik heb van het weekend voor het eerst gereden met mijn nieuwe bitloze leren hoofdstel. Eerst maar eens in de bak om te kijken hoe de reactie was. Nou, die was héél goed. Wendingen, voltes en alles ging goed. Toen het bos in, ook goed. Stukje langs de weg, allemaal heel ontspannen. Sox keek van links naar rechts en constant met de oortjes naar voren. Die heeft ze toch meestal naar voren maar ik voelde dat ze het ritje extra prettig beleefde. Ze heeft soms de neiging te knikken met een bit, ik weet niet waaraan dat ligt maar dat was nu totaal over. Ik wil het van de week ook op een lange rit gaan uitproberen en ook in galop. Dat heb ik nog niet gedaan met dit hoofdstel. Maar ik heb extra op mijn zit gelet met de overgangen van draf naar stap en dat ging goed. Ze luistert ook naar stem.

Een voordeel van bitloos rijden vind ik o.a. dat je paard gewoon kan grazen onderweg bij een pitstop zonder een hinderlijk stuk ijzer in zijn mond.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:16

Haha, Jovarna, als ik tegen haar klets onderweg gaat er inderdaad een oortje op en neer, ze is dan heel attent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 23:20

Inderdaad EquiDJ, dat van dat slikken hebben wij niet gezegd, ik heb alleen dr.Cook geciteerd. Maar let wel: ik citeerde dat volgens Cook het paard minder goed kon slikken met bit in dan zonder bit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:20

Ja als ik onderweg tegen mijn paard klets gaat er ook een oortje op en neer maar op die foto's lijkt het mij niet dat de amazone hele verhalen tegen haar paard aan het houden is wel? Ik vind het er allemaal nogal strak en gespannen uitzien, ik ontdek daar geen ontspanning waardoor de oortjes naar achteren zouden kunnen staan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:22

Ik heb in het andere topic ook gezegd dat ik niet blij ben met die foto's... er wordt mi met teveel druk gereden.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:40

Sorry maar deze opmerking vind ik echt misplaatst:
een typisch traditioneel persoon, die zijn paarden meestal op ijzers heeft (behalve (behalve de haflinger), veel op stal houdt, en gewoon alles met bit doet
Dus volgens jou, en de meeste NH'ers als ik zo de reacties bekijk, is dit wat jullie onder traditioneel verstaan.
Beetje hokjes mentaliteit. En dan beweert de gemiddelde NH'er zo open minded te zijn.

Wat het eten en slikken betreft: ik vind het echt klink klare onzin dat een paard niet/minder goed kan eten en/of slikken.
De paarden en pony's op de manege waar ik veel kom, hebben er absoluut geen problemen mee. Ook mijn eigen paarden snacken met gemak een wortel of een hap gras/hooi weg met bit in.