[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:57

arans schreef:
En die die deed voor elke clinic een JU met haar paard.

De JU is het moment dat het paard naar je toekomt en je als leider accepteerd. Dat krijg ik ook dagelijks, als ik de box inkom. Het probleem is dat aan de JU volgens MR, het hele circus van wegsturen vooraf gaat, en dat heel veel kinderen die demonstraties zien waar dit circus aan vooraf gaat, van mening zijn dat je de JU alleen maar krijgt als hem eerst in die roundpen bij je vandaag jaagt en het hele traject doorloopt. En dat is nou juist het funeste aan deze hele manier van presenteren van deze methode. Zelfs MR zegt dat je in een leven van een paard maar een paar keer echt die roundpen inhoeft, en niet iedere keer voor een clinic, of twee keer in de week omdat het zo schattig is dat ze dan als een hondje achter je aanlopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:21

ik snap wat je bedoelt ja, ik vind ook niet dat de JU nodig is om je als leider te laten accepteren, mijn merrie zou kapotgaan van angst als ik een JU of iets dergelijks met haar deed. van mijn veulen weet ik dat niet zeker, die is nog zo jong, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om met een van beiden een JU uit te voeren, in de zin van ' het hele circus'. met mijn ruin doe ik zelfs geen JU, hij is zeer dominant, maar ik denk niet dat de JU daar iets aan verandert, en het is ook niet nodig. bij het grondwerken neem ik weleens een stukje ' respect vragen' mee, maar nooit een echte JU.
en toch lopen de twee kleinsten als een hondje achter me aan. Faram ook wel, maar niet zo ' overdreven' als die andere twee. hij is ook een stuk volwassener en zelfstandiger. echter, als ik het van hem vraag doet hij het wel.

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:06

Ik schrik als ik dit topic lees.
Ik ken de join-up wel, maar nog nooit uitgevoerd. Ik wist niet dat je het kuddegedrag nabootste en dus je paard uit 'jullie' kudde verband, waardoor hij moet smeken terug te komen. Ik dacht dat dit een erg vriendelijke manier was om een band op te bouwen met je paard!
Binnenkort krijg ik mijn eigen paard, en ik weet dus wel dat ik de Join-Up niet ga doen voor de lol of om een betere band te krijgen!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:32

Leiderschap is bij voldoende ruimte niet eens van groot belang voor paarden, in de natuur wisselt leiderschap en is veel minder sprake van conflicten. Partnerschap is wel van belang, dat houdt een groep samen.

In de natuur kiezen paarden voor elkaar, wij kopen ze.....

Zomaar leuk om eens over na te denken Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:39

In de natuur kiezen paarden NIET voor elkaar, ze kunnen niet anders. Als je in een kudde zit en een andere hengst de bestaande hengst van zijn voetstuk trapt, kun je als merrie ook niet zeggen: jou moet ik niet. Dito met andere kuddegenoten. Als merrie zijnde kun je ook niet zomaar zeggen " ik verlaat de kudde" . Oudere hengsten (over de 2 jaar) kunnen ook niet zeggen "ik blijf bij de kudde", dat kost ze hun leven. Vandaar dat ze vrijgezellengroepjes vormen, omdat ze in hun eentje ten dode zijn opgeschreven.

Enne, in de natuur wordt er ook niet op de paarden gereden.

Zomaar leuk om eens over na te denken Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:01

Lees je literatuur eerst door please, er is veel minder tot geen frustratie of ruzie. Ruzie en concurrentie komen pas voor bij bv gevangenschap. Met zijn allen naar de voerbak, door een hek, in een (te) kleine wei, dan ontstaat pas concurrentie.
Mensen zijn geneigd hengsten te zien als monsters, helaas is de waarheid dat het juist de hengsten zijn die bv erg vriendelijk, tolerant en soms zelfs zorgzaam zijn tov veulens.
Paardenm verlaten kuddes wel degelijk, er zijn ook vrijgezellengroepen. Heus, het is leuk om eens meer te lezen, en ik kan alleen maar zeggen dat mijn boek bijna klaar is. Geen duimzuigerij, maar o.a. wetenschappelijk onderzoek vergeleken met het verleden en het heden. Het geeft verrassende inzichten en ik denk voldoende inspriratie.
In elk geval ligt de waarheid niet zo zwart wit als je stelt, dat bedoel ik niet akelig maar het is allemaal beschreven en onzerzocht, alleen zijn we het vergeten te lezen denk ik wel eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:03

Vrijgezellenkuddes bij hengsten, natuurlijk, waar moet een tweejarige die uit een kudde is geplaatst anders naartoe? Alleen is hij namelijk ten dode opgeschreven. Echter heb ik nog nooit gehoord van een vrijgezellenkudde met merries. Iedere hengst lijft een loslopende merrie meteen in bij zijn eigen kudde. Mocht dat niet zo zijn, lees ik dit graag zwart op wit. Alleen smijten met het woord : literatuur, zonder concreten titels van boeken, artikelen of auteurs is zo makkelijk!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:17

Vrijgezellengroepen ja. Er is zelfs melding gemaakt van een oude hengst met een oude Eland, twee mannen die om te overleven jaren met elkaar leefden. Inderdaad, alleen hadden ze het niet gered.

Merries zijn niet lang alleen, die sluiten zich nou eenmaal makkelijk aan bij een groep. Daar hebben de hengsten geen enkel bezwaar tegen dus dat heb je helemaal juist.
Wat dacht je zelf van alle twee- driejarigen die dekneigingen hebben waar Papa bezwaar tegen maakt, Mama vaak ook maar minder. Niet alle paarden gaan zomaar dood, ze zoeken juist elkaar weer op, en leven een tijd samen.
Wat betreft titels van literatuur c.q. onderzoeken verwijs ik je denk ik het beste naar Lelystad, die kunnen je adviseren en hebben zelf ook onderzoek gedaan wat veel informatie oplevert.
Of.... mijn boek.... nog even geduld....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:25

ik moet zeggen dat ik het wel met paardentango eens ben, er wordt meer gesproken over het omgaan met paarden in een partnerverband, ipv met de mens als zijnde de dominantste.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:46

Hi, hi, ik heb echt dubbel gelegen net om jouw prachtige renbaanverslag ! Geweldig !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:59

Paardentango schreef:
Hi, hi, ik heb echt dubbel gelegen net om jouw prachtige renbaanverslag ! Geweldig !

hihi, offtopic: ja het is haast ziek... maar ze kunnen ook zo heerlijk tekeer gaan samen!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:42

Zo zien de meesten van hier volgens mij paarden het liefste ! Spelend en vrij, en zoals vor deze twee in ontwikkeling.
Dat is vast wat Roberts en in elk geval Annemarie eigenlijk bedoelen, een happy horse and a happy human !
(And that brings us back to... the topic)

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:12

Hoe de paarden leven en of er wel of geen kuddes zijn van vrijgezelle hengsten heeft ook alles te maken met de leefomstandigheden. Als je de documentaire 'whispering the wild' hebt gezien, zie je dat de vrijgezelle hengsten daar solistisch leven. Dus niet in een kuddevorm. men denkt dat dit komt door omgevingsfactoren zoals het wel of niet beschikbaar zijn van voldoende voedsel.

En inderdaad! Het gaat om het plezier wat we samen kunnen beleven!

girl1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:33

Nog mensen die de join up wel goed vinden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:48

girl1985 schreef:

een echte, goede JU, juist uitgevoerd en op een paard dat het kan gebruiken, door een expert, is meestal goed.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:28

Waarom een JU ?

Het is m.i, één manier, niet de... toch Annemarie? Er is meer dan alleen die rondjes rennen en likken en kauwen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:48

Paardentango schreef:
Waarom een JU ?

Het is m.i, één manier, niet de... toch Annemarie? Er is meer dan alleen die rondjes rennen en likken en kauwen.

inderdaad, ik heb in de afgelopen jaren toch wel een stuk of tien paarden (niet mijn eigen) intensief onder mijn hoede gehad, heel verschillende. met één ervan heb ik een JU gedaan, en dat was voor dat paard dan ook DE manier, zeker op dat moment. het paard in kwestie is nu van mijn zusje, en we zijn nog steeds druk met grondwerk, maar voorlopig nog even geen JU, hoewel ik wel denk dat ze het nog weleens nodig zal kunnen hebben. paardje is in het verleden verpest, ik heb haar zadelmak gemaakt, en wat dingen geleerd, en er twee keer opgezeten. daarna is er iemand anders mee aan de slag gegaan, een meisje van 14, die echt NIETS van paarden begrijpt, en daardoor kan het paardje mensen soms maar moeilijk vatten. ze kreeg ook slaag om het minste of geringste, en is daar nu vrij ongevoelig voor. we willen haar wat lichter (gevoeliger) krijgen, juist door zo min mogelijk kracht te gebruiken, en zeker niet te slaan oid. op het grondwerk reageert ze goed, maar ik denk dat de JU (als die ooit al komt) nog wel even moet wachten. een klein stukje JU gebruiken we af en toe wel bij het grondwerk, omdat het paardje zich erg bazig en dominant kan opstellen. als ze bijv. d'r kont indraait, drijven we haar weg, en dan proberen we de oefening in kwestie (die de reactie opwekte in eerste instantie) nogmaals. meestal is dat wel effectief. het paardje heeft de neiging om onze ruimte in te duiken.
met mijn eigen dieren heb ik het nog nooit gedaan, is ook niet nodig. ik vind de JU voor bepaalde gevallen prima, maar 9 van de 10 keer dat het wel toegepast wordt, is het niet nodig.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:12

Het is inderdaad belangrijk om altijd goed na te denken wat nodig is bij ieder paard. Helaas is er nooit een abc die je kunt volgen, maar aan de andere kant maakt dat ons werk ook weer erg leuk en afwisselend.Wel gebruik ik altijd onderdelen vanuit de join up bij mijn dagelijkse werk bij paarden. Voor mij is join up meer dan de procedure, het is een manier van omgang met je paarden vanuit samenwerking en respect. Groeten!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:01

Zooooo dit is een lang topic zeg. Blijf het ff volgen, weet er nog te weinig vanaf om er in mee te praten. Heb me sinds vorige week opgegeven voor een cursus JU in Oudenhoorn en ben heel benieuwd hoe dat loopt. Heb er veel zin in. En voor dat iemand gaat zeggen je moet het niet doen..........zeg ik hierop, je leert van iedereen iets en alle kennis die je op gaat doen is mee genomen. Ik zie het wel zitten.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:03

Dat laatste regeltje is dus niet negatief bedoeld hoor.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:20

Maar ik vat het ook niet negatief op, sterker nog, ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Leuk dat je gaat komen! Het is zo belangrijk om je eigen mening te vormen en zelf te beslissen!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:38

annemariev schreef:
Maar ik vat het ook niet negatief op, sterker nog, ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Leuk dat je gaat komen! Het is zo belangrijk om je eigen mening te vormen en zelf te beslissen!

Heb er echt zin, het kan mij niet snel genoeg gaan. Stond ik daar vorige week met mn vrachtwagen bij jullie op t terrein die 39 dozen te lossen en dan ook nog ff een mini-rondleiding.....echt geweldig. Dit maak je als truckster niet vaak mee Haha! Haha! Haha! . M'n 1e indruk was: "Wauw" !!!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:11

girl1985 schreef:

Ik heb zoiets "doe het onder goede begeleiding" maar blijf wel met je beide benen op de grond staan en laat je niet zo snel meeslepen in de dingen die door anderen gezegd worden. Die de JU niet goed vinden bedoel ik. Als jij vindt dat het goed gaat met jou en je paard, als je t lekker afwisselend houdt, dan is het toch prima ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:58

Ten eerste, ik heb geen behoefte om een JU uit te voeren, maar toch heb ik er wel een vraag over.

Wat is volgens jullie dan het verschil tussen longeren zonder longeerlijn (in een roundpen) en een JU.
Zijn jullie daar dan ook op tegen?