nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:15

Ik zit een te googlen naar HIT actief stallen. Wauw, dat is echt mooi. Als er zo'n stal hier in de buurt komt verhuis ik Anouar meteen, of m'n ouders het er nou mee eens zijn of niet

Achterom

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:19

Jus_dOrange schreef:
Nee normal is een leuk woord "he ik ben een normal!" , uhm, alto's ... ? En dan voor de normals, uh... Kakkers!

Vind ik ook een vreselijk woord Normal... wie dat bedacht heeft

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:26

Jus_dOrange schreef:
Ik vrees trouwens dat we nooit uit de wat-is-nou-beter discussie zullen komen, en dat maakt ook niet uit zolang iedereen het beste voor heeft met z'n paard. Vrede?

Is idd een discussie zonder eind..

Even cru gezegd maar ik heb nog nooit iemand Natural/Normal horen zeggen...
Op de manier zoals ik nu bezig ben dat grenst aan dierenmishandeling maar ik ga gewoon er mee door.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:36

sanne83 schreef:
Als je het over huisvesting hebt, jammer dat er het woordje natural aan gehangen wordt, je kan het namelijk ook gewoon goede huisvesting noemen. Alles wat op bijv paardnatuurlijk staat, wordt precies zo onderwezen op de faculteit in utrecht, daar is niets alternatiefs aan: 24/7 beweging, ruwvoer, soortgenoten en frisse lucht is het beste, dat is al lang bewezen. In hoeverre je daarin kan voldoen ligt aan je eigen mogelijkheden (en je geweten ;) ).

Ik ga ook door, geplaagd door mijn geweten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:03

Ik vind dat als je je paard 24/7 op stal zet je niet handelt naar eer en geweten! Dan heb je niet het beste voor met je paard en heb je je kennelijk niet goed verdiept in de behoeftes van je paard.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:16

Ik stel voor al dat soort stallen op te heffen!!
Dat overschot aan frikandellen komt wel op

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:48

Arabesk schreef:
Ik vind dat als je je paard 24/7 op stal zet je niet handelt naar eer en geweten! Dan heb je niet het beste voor met je paard en heb je je kennelijk niet goed verdiept in de behoeftes van je paard.

Mee eens Ara
Maar op de een of andere manier denken de meeste paardenliefhebbers (volgens mij) dat ze "recht" hebben op een paard. En als er dan geen betere stalling in de buurt is..jammer dan voor het paard.
Maar als je op een flatje woont neem je toch ook geen olifant als huisdier? of een megagrote hond ofzo? Dan wordt er opeens anders over gedacht door velen.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:57

Arabesk schreef:

Dit keer ben ik 't wel met je eens, paarden zijn nog altijd dieren die het nodig hebben hun benen te strekken, en dan niet dat ene uurtje per dag rijden. Paarden die altijd op stal staan zijn 9 van de 10x veel ongelukkiger. Helaas zijn er veel mensen die denken dat als ze wedstrijden gaan rijden ze hun paard áltijd op stal moeten hebben staan...

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:58

Kinke schreef:
Maar op de een of andere manier denken de meeste paardenliefhebbers (volgens mij) dat ze "recht" hebben op een paard. En als er dan geen betere stalling in de buurt is..jammer dan voor het paard.

Ik heb er dan ook goed over nagedacht voor ik mijn paard kocht.
Ik wilde een paard op mijn manier houden anders niet.
Ik woon dan ook gelukkig in een omgeving waar het normaal( ) is dat de paarden zomer en winter buiten komen en waar schande gesproken word over stalling zonder weidegang.
Ik vind dat 1 van de basisbehoefte van een paard ..weidegang.
Sta er iedere keer weer van te kijken hoeveel paarden er in de winter(en zelfs het hele jaar door)opgehokt worden....iedereen vind het zielig voor onze kippen(zo snel mogelijk moeten die zielige vogeltjes ge-ent worden) maar over de opgehokte paarden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:03

En dan zijn er ook nog mensen die denken dat hun paard liever op stal staat dan in de wei.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:07

Anouar15 schreef:
En dan zijn er ook nog mensen die denken dat hun paard liever op stal staat dan in de wei.

Nou die paarden zijn er zeker, maar die worden heus niet zo geboren. Een paard dat altijd op stal heeft gestaan hoef je meestal niet zomaar in de wei te gooien, best sneu soms, die paarden weten soms niet meer dat ze paard zijn...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:09

Tegen mij wordt ook vaak gezegt, je moet je paard een deken op doen, dan hoef je niet zoveel te poetsen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:12

Anouar15 schreef:

Nou, hierop moet ik je echt tegenspreken... ik denk helemaal niet voor mn paard, dat kan ze zelf veel beter, maar ze heeft er ook geen hekel aan om in de stal te staan. Overdag staat ze buiten, en s-nachts binnen.
Verder werden paarden in de natuur niet zo oud als de gedomesticeerde paarden tegenwoordig, en ik denk dat mn paardje er niet beter van wordt als ze met dr oude botten in de vrieskou snachts buiten staat. Dat is echt per paard verschillend.

Ik zou ook geen paard meer houden als deze niet naar buiten kan, en daarom komt er na dit paard geen ander paard meer. Gewoon omdat ik dr niet kan houden zoals het mij zint. MAARRRRR ik heb haar nu, en ik moet roeien met de riemen die ik heb, en ik ga haar niet verkopen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:17

Het gaat me er ook niet om de paarden die 's nachts binnen staan. Maar om paarden die nooit buiten komen.
Ik ken mensen die zijn verhuist naar een luxe pensionstal waar geen eens een paddock of weidegang is. Met als reden, mijn paard vind het lekker op stal.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:19

Anouar15 schreef:

Hoe vaak lees je dat niet....
Hij staat maar aan de draad want hij wil zoooo graag naar binnen..
Ja DUHH.... dan krijgt hij eten vind je het gek dat die naar binnen wil.
Of mijn paard word gek in de wei...*blessurealarm*
Jaaa hoe gek zou jij worden als je altijd binnen bent en je mag even een uur naar buiten.

Ik heb wel het idee dat er langzamerhand meer mensen na gaan denken over het houden van paarden op een andere manier....
Maakt me niet uit of het een trendy iets is(HIT stallen,natuurlijk bekappen door gerenomeerde dressuur/springruiters,Paardenblaadjes die bitloos promoten,NH goeroes).
Zolang de paarden er maar beter af door zijn......

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:21

Die van mij staat ook wel eens bij het hek. Idd, omdat hij naar binnen wil om te eten.
Ik laat hem gewoon staan en na een tijdje veranderd hij weer van gedachte en gaat hij weer weg bij het hek.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:24

CarS schreef:
[
Ik heb er dan ook goed over nagedacht voor ik mijn paard kocht.
Ik wilde een paard op mijn manier houden anders niet.
[/quote]

Dat idee had ik nu ook.
Toen uiteindelijk de stalling van mijn paard toch niet overeenkwam met mijn ideeen ben ik dus op zoek gegaan naar een andere optie, en heb deze uiteindelijk gevonden.
Misschien wat minder luxe voor mij (valt trouwens ook wel mee) maar waarschijnlijk veel beter voor Walter

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:27

Dan hoop ik idd dat jullie situatie nooit verandert, en dat je je paard altijd op deze manier kan houden Anders moet je em verkopen en dat is niet altijd even makkelijk...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:28

Dat lijkt me een van de moeilijkste dingen om te doen, een paard verkopen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:29

Anouar stond te dromen in het zonnetje toen ik kwam. Hij was echt heel ver weg, hij kwam niet eens schooien toen ik een koek zat te eten vlak bij hem.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:34

@Wendy: dat is het ook. Daarom is het ook makkelijk gezegd 'je moet geen paard nemen als je niet 100% aan die-en-die eisen kan voldoen'. Wat als je je paard al hebt, en de omstandigheden veranderen... dan dus maar verkopen blijkbaar...

Overigens heeft dit niks te maken met natuurlijk bekappen... Wat ik ook niet ga doen bij mn paardje.. sue me

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:46

Cer schreef:
@Wendy: dat is het ook. Daarom is het ook makkelijk gezegd 'je moet geen paard nemen als je niet 100% aan die-en-die eisen kan voldoen'. Wat als je je paard al hebt, en de omstandigheden veranderen... dan dus maar verkopen blijkbaar...

Overigens heeft dit niks te maken met natuurlijk bekappen... Wat ik ook niet ga doen bij mn paardje.. sue me

De omstandigheden kunnen altijd veranderen.....ik zeg niet dat je je paard dan moet verkopen.

MAAR ik ben pas aan een paard begonnen toen ik hem op de manier kon houden zo als ik wilde....
Ik vind niet dat iedereen zijn paard zo moet houden als ik wil(zou wat zijn)
Daarin is een ieder vrij.
Laten we duidelijk zijn dat het mijn keuze is....voordat ik als een starre "Natural" gezien word
En als om een of andere reden het zou gebeuren dat Quint naar een pensionstal zou moeten en 24/7 binnen staan(zou trouwens geen reden weten)....dan zoek ik voor hem een betere plek want dat doe ik hem niet aan.
Dat is tegen mijn principe in...wat een ander doet...is hun feestje maar ik zou niet met mezelf kunnen leven .

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:49

Ik had eerst een paard en toen ging ik me verdiepen in natural.
Ik (nou ja, mijn paard) is verhuist naar een stal waar hij veel meer buiten komt. Zomers dag en nacht em 's winters de hele dag.
Hiervoor stond hij ergens waar ze zomers overdag buiten konden en 's winters helemaal niet.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:54

CarS schreef:
Ik heb wel het idee dat er langzamerhand meer mensen na gaan denken over het houden van paarden op een andere manier....

Dat is wel de bedoeling en daarom lopen soms de emoties hoog op

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:55

CarS schreef:
En als om een of andere reden het zou gebeuren dat Quint naar een pensionstal zou moeten en 24/7 binnen staan(zou trouwens geen reden weten)....dan zoek ik voor hem een betere plek want dat doe ik hem niet aan.
Dat is tegen mijn principe in...wat een ander doet...is hun feestje maar ik zou niet met mezelf kunnen leven .

Ik ben een aantal keer naar een stal gewisseld waar mn paard niet buiten kon staan. De eerste keer omdat mn werk daarheen verhuisde, daarna terug maar op korte termijn hadden ze nergens anders plek, en toen nog een keer omdat ik op stel en sprong weg wilde, omdat ze niet aardig waren tegen mn paard. En dan heb je niet uitgebreid tijd/mogelijkheid om te zoeken naar het geschikte stalletje.

Dan heb je hier een aantal stallen met szomers weidegang, maar in de winter niet. Dus dat is wel al een verbetering, maar in de winter staan ze nog steeds binnen. Nu heb ik eindelijk een stal gevonden waar ze in de winter ook buiten mogen, maar dat is maar 3 uurtjes in de ochtend. Szomers kunnen ze overdag in de wei. Ondertussen ben ik wel 16 jaar verder... Als ik weg zou moeten bij mn huidige stal (omdat t te duur wordt bijv.), weet ik ook niet zo snel waar ik dr neer moet zetten. Maar ik zal dr niet wegdoen, het arme dier is al 21... en dat is ze geworden dus zo slecht zal ze het wel niet gehad hebben

Maar ik kan me wel voorstellen dat een heleboel paarden het niet ideaal hebben. Ik zou het ook een goede zaak vinden als er andere richtlijnen komen voor paardenhouderij. Dat zal wel betekenen dat er een hoop stallen wegmoeten, maar dat is dan maar zo. En in de randstad zal men veel minder paarden kunnen houden dan in bijv. het noorden. Als je dan nog een paard wil, dan moet je maar verhuizen.

Voor een paard met slechte voeten (wat voor reden dan ook) is blootvoets niet altijd een oplossing (om maar weer even on-topic te komen ) Een paard wat buiten komt vind ik persoonlijk belangrijker dan een paard wat wel of niet met ijzers staat...