[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:05

Ik meld me hier ook :wave:

Ik ben sinds dik 3 jaar gebeten door het Parelli-virus. Ooit, zoals zovelen, erbij terechtgekomen omdat ik met een probleem zat met een bepaald paard (trailerlaadissue). Ben gestart door een level 1-cursus te volgen bij A nna De W inter, daarna heel wat zelfstudie gedaan, en af en toe nog eens ergens een lesdagje meegepikt. Mijn jongste paard (nu 6) is 2 jaar geleden zadelmak gemaakt en ingereden door J arno De S met** uit M erelbeke, een fantastische ervaring! In september start ik bij hem de jaaropleiding, en misschien brei ik er achteraf nog de instructeursopleiding aan vast, dat bekijk ik dan wel.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:48

M_nouska schreef:
Besloten om eerst zelf level 1 te gaan doen en bedacht me dat een boek me misschien wil helpen. Iemand ervaring met dit boek? Ik heb geen zin om €25,- uit te geven aan een boek wat eigenlijk niet de moeite waard is.

http://www.bol.com/nl/p/natural-horse-m ... 002380962/

het is echt een geweldig boek er staan zo veel dingen in.
ik heb zelf het boek nog niet uit maar heb er al super veel van geleerd en ik en mijn paard zijn er ook door vooruit gegaan.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:51

M_nouska schreef:
Besloten om eerst zelf level 1 te gaan doen en bedacht me dat een boek me misschien wil helpen. Iemand ervaring met dit boek? Ik heb geen zin om €25,- uit te geven aan een boek wat eigenlijk niet de moeite waard is.

http://www.bol.com/nl/p/natural-horse-m ... 002380962/

Deze is wel redelijk verouderd. Er is tegenwoordig ook een nieuw boek, maar deze is alleen in het Engels te krijgen dacht ik. Hij is wel te vinden in de Parelli shop.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:58

Ik denk dat ik hem ga bestellen. Lees niet gemakkelijk in engels en in nederlands kan ik het beter begrijpen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:08

M_nouska schreef:
Ik denk dat ik hem ga bestellen. Lees niet gemakkelijk in engels en in nederlands kan ik het beter begrijpen.

In Nederlands is wel veel makkelijker inderdaad. Wel moet ik zeggen dat ik het Engels dat op de dvd's gesproken wordt ook prima begrijp, dat is echt niet zo moeilijk. Ik heb bij de dvd's ook boekjes en dat is ook prima te lezen.
De Nederlandse staan ook regelmatig op Marktplaats dus daar zou je ook even kunnen kijken :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:55

Wat is dan het verschil tussen een touwhalster van horsecharms en horsebeads? Ik heb nu 1 van horsecharms met neus+kopstukje en een simpele zonder opsmuk van horsebeads. Word allemaal op de zelfde manier geknoopt lijkt me? Of heb je het dan over de kwaliteit van het touw?

Dat boek ben ik ook nog benieuwd naar. Ga eens een kijkje nemen op MP. Mijn engels is goed maar ben bang dat ik niet alles begrijp in engelse paardentermen..

Helaas nog niet de tijd gehad om weer te oefenen met mijn pony, zaterdag naar de horse health en fun day geweest en aansluitend gewerkt tot vanavond dus alleen even wezen knuffelen. :)

HHF day was trouwens erg leuk vond ik! Jammer dat het niet zo druk bezocht was maar was erg onder de indruk van de show van Wendy Bouwense, prachtig! :j En eindelijk plukjes haar afgegeven voor een ring van mijn 3 huidige en mijn zeer dierbare vorige pony. Paard&ring maakt prachtige dingen dus kijk uit naar het resultaat!
Laatst bijgewerkt door MDJ op 12-07-15 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:55

Ohja, marktplaats. Bedankt voor de tip!

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:07

MDJ schreef:
Wat is dan het verschil tussen een touwhalster van horsecharms en horsebeads? Ik heb nu 1 van horsecharms met neus+kopstukje en een simpele zonder opsmuk van horsebeads. Word allemaal op de zelfde manier geknoopt lijkt me? Of heb je het dan over de kwaliteit van het touw?

Dat boek ben ik ook nog benieuwd naar. Ga eens een kijkje nemen op MP. Mijn engels is goed maar ben bang dat ik niet alles begrijp in engelse paardentermen..

Helaas nog niet de tijd gehad om weer te oefenen met mijn pony, zaterdag naar de horse health en fun day geweest en aansluitend gewerkt tot vanavond dus alleen even wezen knuffelen. :)

HHF day was trouwens erg leuk vond ik! Jammer dat het niet zo druk bezocht was maar was erg onder de indruk van de show van Wendy Bouwense, prachtig! :j En eindelijk plukjes haar afgegeven voor een ring van mijn 3 huidige en mijn zeer dierbare vorige pony. Paard&ring maakt prachtige dingen dus kijk uit naar het resultaat!

Horse charms gebruikt andere knopen die een minder goede inwerking hebben omdat ze plat zijn in plaats van rond. En de pasvorm is anders, die van horse beads zitten veel mooier vind ik.

Ik heb je vast gezien op HHF, waren maar weinig mensen inderdaad. Vond Wendy ook erg gaaf, vooral de tweede demo het stuk met finally @liberty terwijl ze op spetter reed...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:10

Oh goh! Dat was me nog niet eens opgevallen, ik heb het halster gister daar gekocht bij de stand en net even vluchtig gepast. Ga ze morgen eens naast elkaar leggen.

Ja dat gedeelte heb ik op een van de bankjes zitten kijken! Was echt zwaar onder de indruk. Prachtig als je dat kunt bereiken. :j Ik ben in iedergeval nog enthousiaster nu. :D

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:26

Wat leuk miezelke! Ik heb vorig jaar een maand als working student bij Jarno en Gea gezeten :D Heb daar zo ontzettend veel geleerd!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:47

Ja ze zijn echt goed he! Heb daar tijdens het zadelmak maken de laatste 2 weken met mijn tentje gelogeerd bij hun op het domein, vlak naast de weide. Was echt zalig daar :) . En ze hebben samen zo ontzettend veel kennis...

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:42

Weet iemand het verschil tussen parelli pattern pakket en het pakket met de four savvys ?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:02

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Thirza_99 op 14-07-15 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:02

mignonne2403 schreef:
Weet iemand het verschil tussen parelli pattern pakket en het pakket met de four savvys ?

In het pattern pakket worden alleen de patterns (patronen) beschreven dacht ik, deze waren dan i.c.m. de succes series geloof ik.
Four savvys is de nieuwste. Ik vind ze erg fijn, heel uitgebreid en compleet. Ook de pocket guides en alle andere info in de map zijn erg fijn en duidelijk.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:33

A oke bedankt! vind het zo duur die savvys :o incl btw was het geloof ik 635 euro :oo
Ik heb het wel, maar of ik het niet beter kan sparen voor iets anders.... vraag me af of het het waard is.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:03

mignonne2403 schreef:
A oke bedankt! vind het zo duur die savvys :o incl btw was het geloof ik 635 euro :oo
Ik heb het wel, maar of ik het niet beter kan sparen voor iets anders.... vraag me af of het het waard is.

Tja... duur zijn ze wel. Ik heb zelf alleen het on line pakket en die was al duur zat.
Misschien is het slim om ze niet allemaal in een keer te kopen, maar eerst 1 of 2 (bijv on line en freestyle). Het duurt sowieso nog wel even voordat je bij finesse bent.
Heel af en toe zijn ze ook op marktplaats te vinden, daar heb ik mijn pakket ook vandaan, ik geloof dat er momenteel een freestyle pakket op staat.
Ik vind ze het wel waard, er staat ontzettend veel informatie op, en het vervangt lessen natuurlijk ook voor een groot deel. Het is alleen de vraag of je het er voor over hebt ;)

Groenharker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:00

thirzanaomi schreef:
Heel af en toe zijn ze ook op marktplaats te vinden, daar heb ik mijn pakket ook vandaan, ik geloof dat er momenteel een freestyle pakket op staat.
Ik vind ze het wel waard, er staat ontzettend veel informatie op, en het vervangt lessen natuurlijk ook voor een groot deel. Het is alleen de vraag of je het er voor over hebt ;)

Super om te lezen dat er zoveel geinterreseerd zijn in de hierin aan verwante onderwerpen ook! :)

Thirzanaomi: Marktplaats, joh; dat is ook een goeie indedaad! Nog niet aan gedacht.. :D

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:28

Ja, daar had ik op gereageerd :) Was al weg

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:24

Ik heb besloten om de eerste twee, online en liberty te kopen :) Gaan we eerst dat proberen, aangezien ik geen idee heb hoe Dutchie het zal doen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:09

Ik heb mijn online pakket besteld in België . Kon hem niet tweedehands krijgen en daar was die het voordeligst. 149 euro. Uur les is ook 40 dus ben ik maar overstag gegaan. Heb daar voorlopig uren zat om voorlopig mee aan de slag te gaan.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:32

Vandaag trailerladen geoefend en het ging goed :)

Afbeelding

Ze ging 1 keer met mij er op en 1 keer met het wringspel! Ben echt superfier!

Verder hebben we ook spelletjes gespeeld naast de trailer en ook op de klep van de trailer!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:36

Wat leuk kay_kim! Ziet er relaxed uit. Ik heb met mijn mini's nog nooit moeite gehad met trailer laden, voor hen is een 1,5 paards trailer natuurlijk ook niet zo klein als een groot paard. :D

Vanmorgen zelf weer geoefend met loswerken. Leuk om te zien hoe mijn merrie Beauty erg gefocussed is op mij en graag wil werken terwijl mijn andere pony aan de luie kant is. Lucky is veel meer een uitdaging om te motiveren en heeft een stuk meer "druk" nodig om te gaan bij het loswerken. :j En als ze het zat is duikt ze onder de draad door. := Volgende keer maar even een extra draadje spannen dus haha.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:53

Ziet er goed uit Kay_Kim! Kan je haar probleemloos laden (tot aan 'klep toe')? Dat is hier nog een issue, de stang erachter. Tot nu toe spurt die van mij er direct terug uit als ik de stang wil toedoen. Heb al op de grond zitten oefenen met stang erachter-blijven stilstaan en dat gaat probleemloos, enkel op de trailer vertrouwt hij het niet.
Wat bedoel je trouwens met wringspel?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:47

Als je wijst en zij gaat tussen bv tonnen en in dit geval tussen de wanden in de trailer. Het dicht doen hebben we niet geprobeerd maar normaal is dit geen probleem maar het achteruit gaan wel. Ze schiet er dan altijd af. Nu laat ik ze tot half op de klep en dan achteruit en dat gaat goed maar ze heeft bang om haar hoofd te stoten. Daarom ook de hoge trailer. Hebben ook geoefend met een zweep boven haar hoofd en uiteindelijk ging ze echt bukken voor er onder te gaan! Dus ben wel blij

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:57

Wringspel is de squeeze game, dit kan tussen objecten door zijn, maar ook er overheen of tussen jou en een wand bijvoorbeeld.

Hier gaat het momenteel ook erg fijn! De connectie wordt steeds beter, zoveel focus is geweldig! :D Vanwege de dazen is het momenteel wel vervelend voor haar, nu staat ze vanwege haar eczeem wel onder een eczeemdeken, maar wil haar dan ook niet in het zweet werken in die deken.