Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:59

maralyn schreef:
Langzaam zijn we ook aan het nadenken over het opnieuw onder het zadel.
Veel hulp om ons heen... Maar hoe ga ik nu zo'n actie van haar aanpakken als ze er wel vandoor toeft?? En dan praat ik over de bak.

De one-rein stop erin programmeren?
Laatst bijgewerkt door miezelke op 24-04-15 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:00

sorry, dat ik even inbreek, lees hier mee omdat ik wel eea herken van mijn RBi :-) die kan ook volle bak gaan. Je kunt ze ook onder het zadel om trekken, zelfde techniek. Kop opzij en kont eruit, staan ze in een keer stil.

(en dat was veel korter verwoord door miezelke)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:01

En dan niet lang blijven stilstaan maar vooruit (lijkt mij t beste).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:06

miezelke schreef:
maralyn schreef:
Langzaam zijn we ook aan het nadenken over het opnieuw onder het zadel.
Veel hulp om ons heen... Maar hoe ga ik nu zo'n actie van haar aanpakken als ze er wel vandoor toeft?? En dan praat ik over de bak.

Ada hoe???

Je mag het uitgebreide ook wel pben hoor??
ALs het hier te veel zou zijn :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:07

miezelke schreef:
En dan niet lang blijven stilstaan maar vooruit (lijkt mij t beste).

Stilstaan wekt heel veel spanning op. Stappen het meeste ontspanning...
In draf komt nu ook meer ontspanning, en ik ga er pas op wanneer er op alle gronden ontspanning plaats vind.

Langzaam beginnen we nu ook met dubbele lijnen op een zo licht mogelijk reageer contact.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:12

maralyn schreef:
miezelke schreef:

Ada hoe???

Tis da 'k aan het werk ben, anders zou k er heel graag de tijd voor nemen :) Maar denk dat als je even googelt je wel massa's info vindt over hoe je zo 'n ors "programmeert".

Met mijn "En dan niet lang blijven stilstaan maar vooruit (lijkt mij t beste)" doelde ik op nà de ors. Dus one-rein stop, en daarna niet te lang blijven stilstaan maar terug verder doen met de oefeningen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:17

miezelke schreef:
maralyn schreef:

Ada hoe???

Tis da 'k aan het werk ben, anders zou k er heel graag de tijd voor nemen :) Maar denk dat als je even googelt je wel massa's info vindt over hoe je zo 'n ors "programmeert".

Met mijn "En dan niet lang blijven stilstaan maar vooruit (lijkt mij t beste)" doelde ik op nà de ors. Dus one-rein stop, en daarna niet te lang blijven stilstaan maar terug verder doen met de oefeningen.

Ik ga zoeken, dankjewel

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:22

Vanuit een cirkel starten, met stappen en stoppen bij vaste punten, zoals pionnen. (Point to point). Geeft je de combi van bewegen en stoppen, Of stappen en draven. Leer je online aan en zet je door onder zadel. Kan ze meedenken en zolang de meedenken of de patronen herkennen is er rust. RBex houdt van patronen en herhaling, figure 8 en cirkels hebben bij mijne de voorkeur.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:25

Wicky schreef:
Vanuit een cirkel starten, met stappen en stoppen bij vaste punten, zoals pionnen. (Point to point). Geeft je de combi van bewegen en stoppen, Of stappen en draven. Leer je online aan en zet je door onder zadel. Kan ze meedenken en zolang de meedenken of de patronen herkennen is er rust. RBex houdt van patronen en herhaling, figure 8 en cirkels hebben bij mijne de voorkeur.

Klopt! Steeds hetzelfde zorgt voor rust. Daarom doe ik op vaste dagen hetzelfde.

Alleen de tijden waarneer ik kom, is nu de veranderd. Best logsich dat ze daar op gereageerd heeft.

Eigenlijk, wat ik deed aan de longe, is dus al een soort van.
Maar dit moet ik gaan bevestigen vanuit stap, dan naar draf, op vaste punten.
Mij lijkt me dit het beste in elke hoek van de bak, want ik elke hoek zitten bakkabouters.
Of zal ik dit eerst op een veiligere plek in de bak doen??
Dus midden in?

Ik heb even via paard natuurlijk doorgelezen, en zal dit nog wel 100 x doen.

Wicky

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:11

Als je leert "pion is rust" dan kan je de bak kabouters ook bestrijden. Waar jij je zelf veilig bij voelt. Volte is fijner want minder makkelijk snelheid te maken voor paardlief. En als je gaat. ....zitten lachen en wachten. Alles wat je doet is olie op vuur.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:14

Wicky schreef:
Als je leert "pion is rust" dan kan je de bak kabouters ook bestrijden. Waar jij je zelf veilig bij voelt. Volte is fijner want minder makkelijk snelheid te maken voor paardlief. En als je gaat. ....zitten lachen en wachten. Alles wat je doet is olie op vuur.

Danku, danku!!! _/-\o_ +:)+

Hihi, Vroeger (ai, klinkt zo lang... is het niet) werd ik boos als ze er van tussen ging.
Nu negeer ik het, zorg er weer voor dat we weer bij het begin beginnen waar we waren geeindigd, voor ze de benen nam...
En haar reactie daarop is eigenlijk wel lachwekkend...

"Noujaa zeg!!! Pffff... Nou... ok!! Jij zegt het... dan is het zo"
Als je het een beetje zou vertalen zegmaar....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:57

Boos worden heeft volgens mij sowieso weinig zin bij een RBE, ik merk dat als ik constant mijn stem gebruik met rijden, hem beloon en op zijn gemak stel, het gewoon echt véél beter gaat.

Bijvoorbeeld met schakelen als meneer opschakelt naar de 6e versnelling, ik beter mijn stem kan gebruiken (hooooooooo) dan een forse ophouding, daar luistert hij dan veel beter naar (braaaaffff :) ).

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:33

Boos worden heeft zoiezo geen zin. Maar niets menselijks is me vreemd. Voor RBE helpt rust en herhaling, later volgt structuur en duidelijkheid. Maar boos of gefrustreerd. ...zinloos

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:05

Inderdaad zinloos, maar helaas is het me toch wel overkomen. Zal vadt nog weer gebeuren. Maar nu leer ik er van: als ik boos wordt, kan ik beter stoppen! :D

Gisteren een nieuw zadel op mijn RBE-ertje geprobeerd. Met beugels eraan dit keer.

Ojee, dat is toch wel stress hoor! Zó kan ik echt niet lopen! (Giraffennek en enorme ogen!)

Kom Sjaak, dit kan jij wel hoor! Echt waar. Er gebeurt niks.

Weet je het wel zeker? (Grote ogen).

Tuurlijk, komt helemaal goed! Probeer maar eens.

O jee....o, o,.....o ja. Het lukt echt!

Zie je wel. Probeer maar eens in draf dan.

Wat?! Nee hoor! Geen draf! (Grote ogen, giraffennek)

Jawel, dat kan jij ook, geloof me maar. Probeer maar een klein stukje dan.

Whaaaa, ooooo jeeee, o ja (hoofd komt omlaag).

Zie je dat je dat allemaal kan? Je bent een stoere vent hoor! Klein stukje galop nog.

Nee, dat doe ik echt niet! (Keihard draven, kont bijna op de grond, zo ver komen de achterbenen naar voren. Als ik dat zoner ooit nog eens uit kan halen terwijl ik hem rij, ben ik olympische spelen waardig, hoor _O- )

Kan best Sjaak. Heel klein stukje!

Ok dan.(3 passen galop)

Zie je nou? Hartstikke goed gedaan. Je hebt je eten weer verdiend vandaag hoor (zadel eraf en Sjaak weer naar zijn vrienden. Maar dan vindt hij mij toch leuker, met die snoepjes in mijn zak)

Nu is het klaar Sjaak. Als je morgen weer zo je best doet, krijg je weer snoepjes.

Zo zien mijn trainingen er dus uit... :D

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:13

Klinkt als zinvolle training.

M'n rbe en ik wagen ons na tien jaar aan liberty sessies. Zo los, zonder vangnet, paniek!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:10

Die van mi werkt los beter dan met tuig. Dus ik doe nu bijna alles los. Ook rijden (zonder hoofdstel dus, wel met barebackpad). Zodra ik met een kaptoom aan kom, is er stress. Ook als ik hem daarmee los laat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:17

Hihi... ik heb niet boos worden en anticiperen op gebeurtenis écht moeten leren.

Vandaag haar uit dr comfort zone gehaald door onder wapperende vlaggen te lopen.

Woooooow vrouwtje wat ben jij van plan. Ik voordoen heel relaxed.. zij kijken... en nu samen... aarzelen er toch onderdoor en direct omdraaidn... want wat spannend joh.

Keek dr aan.. ja ja... lukt het?

Weer terug... nog wel wat spanning maar braaf... ben heel tevreden.

Ik focus me nu niet op haar of wat er komdn gaat. Nee ik focus me nergens op. Geniet en wandel lekker.

Deze aanpak schijnt voor haar te werken tot nu toe.
Maar iedere situatie is anders.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:38

Haha Fabster, die grote ogen herken ik wel :D af en toe lijken ze er bijna uit te ploppen :))

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:27

Starbreeze schreef:
Haha Fabster, die grote ogen herken ik wel :D af en toe lijken ze er bijna uit te ploppen :))

Ja, maar goed dat ze echt vast zitten! :+

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:45

Wicky schreef:
Boos worden heeft zoiezo geen zin. Maar niets menselijks is me vreemd. Voor RBE helpt rust en herhaling, later volgt structuur en duidelijkheid. Maar boos of gefrustreerd. ...zinloos

idd. Heel herkenbaar.

Mijne is extreem RBE.
En zelfs stuk autistisch. Toch overwinnen we samen veel door rust, ontspanning en herhaling.
Maar dat is niet altijd makkelijk, zeker niet als ik er op zit en ze weer paniek spanning paniek flip moment heeft.

Zo trots ben ik dan ook nu op haar nu ze gisteren zich voorbeeldig heeft gedragen (ok na paar minuten van geruststellen en paar wegspringmomenten vantevoren) op fotoshoot.

Super blij en trots ben ik op de fotos en op mijn knappe paard die tenmidden van het drukke verkeer(rechts spoor, links drukke weg en midden in een woonwijk) toch zo braaf en fotogeniek was ;)

[ITP] April (Flemmingh x Onyx)tussen de bloessem@Ploned fotografie

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:16

Mooi paardje inderdaad!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:31

Ik merk dat mijn RBE opvallend veel rustiger wordt als ik tijdens het rijden het hoofstel/touwhalster af doe en alleen op een neckropje verder rijdt. Ze ontspant dan juist meer, en stopt zelfs beter op een ophouding van de neckrope dan van een hoofdstel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:05

Die van mij dus ook, NoorW

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:05

Apart zeg, dat, dat hoofdstel zo'n issue blijkt te zijn!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:31

Ik merk dat die van mij de sperriem minder fijn vindt, die laat ik vaak achterwege. Zonder hoofdstel ga ik niet aan beginnen.