Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:53

Koper schreef:
Jessix schreef:
Jaja, ze zetten ze zo onder druk dat de paarden ze los overal volgen en alles voor ze doen. Dat ze aan komen rennen zodra ze hun baasje aan zien komen. Dat ze te rijden zijn zonder enkel hulpmiddel. Heel zielig inderdaad. :z

Daar heb je geen parelli voor nodig. Daarnaast vind ik het eng als een paard "alles voor je doet". Het paard is geen slaaf... en dat maakt die parelli er wel van.

Ik vind het niet eng als mijn paarden alles voor me doen want dat doe ik ook voor hun en ik zie en beleef het plezier wat we er beiden aan beleven. Dat heb ik bereikt met Parelli. Niets slaaf, maar wel partner. :)

Gini

Jessix schreef:
Het is een oud filmpje, maar ik denk dat Linda er nog wel achter staat hoor.

Als dat echt zo is, dan is mijn mening over Linda als persoon jammer genoeg gevormd.
Hoe weet je dat dat zo is?

Geryon

Ben ik helemaal met je eens Jessix, en ik heb dan ook niets tegen parelli (tot een bepaald niveau, ben ook geen voorstander van de 'slaven'). Maar hier wordt de methode die jij noemt niet uitgevoert. Gewoon helemaal niet.

Het paard krijgt bijna geen tijd om te leren. Het paard krijgt ook niet te weten wát hij moet leren. Het paard krijgt niet eens kleine signalen, enkel grote signalen die maar door blijven gaan ookal doet hij het goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:55

Sjira schreef:
Koper schreef:
Nee dat hoeft niet. Bovendien zie je aan alles dat dit paard gespannen is, op een gegeven moment gaat hij er zelfs van mesten. Die Linda hoor je op het eind ook een opmerking maken over adrenaline.

Het irritante aan die parellimeuk is dat ze zo overtuigd zijn van hun eigen oogkleppenprogramma dat ze geen ruimte overlaten voor een andere aanpak met een paard waar dat nodig is. Paard moet zich aan de mens conformeren in plaats van dat de parelliënde mens zich aanpast aan de persoonlijkheid van het paard. Dit paard leert hier NIKS. Hij snapt nog steeds niet wat de bedoeling was. Well done parelli.

Volledig mee eens!! Mijn nicht waarmee ik jarenlang met paarden bezig ben geweest gaat NH lessen nemen en ineens doe IK ALLES fout :list: Gaat ze een keer met mijn paard oefenen, werkt het niet. Nee, volgens haar is mijn paard TE sensibel 8)7 wat is dat nou voor een stierenpoepie -:(- een boel hebben echt oogkleppen op ja.. Heel jammer want ik ken er een paar die geen oogkleppen ophebben en zij helpen mij met problemen met deze 'methode' met volledig respect voor 'mijn methode'. Mijn methode is overigens een gevalletje vanalles wat zolang het werkt voor mij en mijn paard en het werkt perfect! Mijn paard ziet er gelukkiger uit dan het gemiddelde paard op de natuurlijke pensionstalling in de buurt.

Nah beetje off-topic maar moest het echt even kwijt :(:)

Geen idee wat jij nou allemaal schrijft en beweert, maar blijkbaar heb je voor jezelf en je paard de goede weg gevonden. Wat fijn voor je! :)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:56

Volgens mij is de sessie in het filmpje alleen niet bedoeld om het paard iets te leren maar de beste meneer die erbij staat... Zijn wel meer zielige paarden die de l u l zijn bij workshops en clinics ed. Gelukkig is het bedoeld om anderen wat te leren en voorkomt het weer een hoop paardenleed. Ik ben het er wel mee eens dat het lastig oordelen is gezien je het verhaaltje niet kent. Neemt niet weg dat ik het er niet mee eens ben zoals dit wordt gedaan... Ik zou het zelf anders doen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:00

Citaat:
Geen idee wat jij nou allemaal schrijft en beweert, maar blijkbaar heb je voor jezelf en je paard de goede weg gevonden. Wat fijn voor je! :)

Ik wil hier niets mee beweren. Sorry, was een beetje opgekropte frustratie die er even misplaatst uitkwam :x

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:01

Geryon schreef:
Ben ik helemaal met je eens Jessix, en ik heb dan ook niets tegen parelli (tot een bepaald niveau, ben ook geen voorstander van de 'slaven'). Maar hier wordt de methode die jij noemt niet uitgevoert. Gewoon helemaal niet.

Het paard krijgt bijna geen tijd om te leren. Het paard krijgt ook niet te weten wát hij moet leren. Het paard krijgt niet eens kleine signalen, enkel grote signalen die maar door blijven gaan ookal doet hij het goed.

Ik ben Parelli student en ik zie dus wel de kleine hulpen. Vergeet niet dat het intentie en energie is die de eerste aanzet moet geven. Daarbij was de eigenaar/begeleider als met die paard bezig. (hoelang al?) Linda pakt het over om te laten zien hoe duidelijk je de hulpen soms moet geven. Ik zie ook dat ze hem steeds de kans geeft het gewenste te doen en ook ophoudt met haar hulpen wanneer het paard doet wat hij zegt. Alleen is het paard steeds weer afgeleid en gaat steeds weer tegen de druk in ipv er vanaf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:03

Gini schreef:
Jessix schreef:
Het is een oud filmpje, maar ik denk dat Linda er nog wel achter staat hoor.

Als dat echt zo is, dan is mijn mening over Linda als persoon jammer genoeg gevormd.
Hoe weet je dat dat zo is?

Omdat dit de methode is, zoals hij vandaag de dag nog is.
Let wel: Dit is slecht een fragment ervan. Natuurlijk begin je niet zo, maar dit filmpje is ook niet het begin. Linda neemt het paard over van eens student die het niet voor elkaar krijgt.

Jessix

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:05

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:08

Jessix schreef:
Let wel: Dit is slecht een fragment ervan. Natuurlijk begin je niet zo, maar dit filmpje is ook niet het begin. Linda neemt het paard over van eens student die het niet voor elkaar krijgt.

En Cassidy heeft mij er net van overtuigd dat dit al 10 jaar geleden is en dat Linda heus wel progressie gemaakt heeft.
Jij zegt nu dat wat Linda hier doet tot op de dag van vandaag toegepast wordt?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:09

Imago01 schreef:
Hij heeft totaal geen aandacht voor haar en is sterk gefocussed op andere zaken in zijn omgeving. Als je dat niet probeert te doorbreken, zal hij blíjven focussen en zal het energielevel van het dier veeeel te hoog blijven waardoor stress alleen maar erger wordt.

En jij denkt dat van je paard constant (aardig hard) slaan tegen zijn hoofd, kont en borst gaat helpen om de stress te verminderen? Brr ik was neutraal over parelli, maar na dit filmpje en de reacties van parelliers die erop komen ben ik om dat het nooit mijn manier gaat worden.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:11

wat raar zeg, paard begrijpt er zelf ook niks van zo te zien -O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:12

Gini schreef:
Jessix schreef:

En Cassidy heeft mij er net van overtuigd dat dit al 10 jaar geleden is en dat Linda heus wel progressie gemaakt heeft.
Jij zegt nu dat wat Linda hier doet tot op de dag van vandaag toegepast wordt?

Natuurlijk maak je progressie dat doet toch iedereen als het goed is. Na al die duizenden paarden die Linda in handen heeft gehad zal ze heus wel beter zijn geworden, maar dat veranderd nog niets aan de Parelli methode.

Yo-Yo game
http://www.parelli-instructeur.nl/neder ... _games.htm

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:14

Jessix schreef:
Over slaven gesproken.
Dit zijn de oude slaven van de Parelli's. Echt robots. Wat een rot leven! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=qJ8Yb8DN_vE

Dat continue onderdanige gekauw van dat zwartje is inderdaad bepaald niet wat ik nastreef.
Maar ieder z'n ding. Ik hou ook niet van honden omdat ik me zo kan ergeren aan dat overdreven afhankelijke gedrag, geef mij maar een eigenwijze kat :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:15

Ja goed, dat die "games" (grondslag) niet veranderen dat snap ik. Maar is HAAR methode nou veranderd of niet? Kan zij haar emoties beter onder controle houden? Wordt dit filmfragment nog in de cursus gebruikt? Heeft zij afstand genomen van dit filmpje of heeft ze letterlijk gezegd dat ze er nog helemaal achter staat? Dat is wat ik bedoel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:16

Je bedoelt de hengst Casper? Ja die is heel slaafs. _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:19

Jessix schreef:
En als hij de kleine signalen niet snapt dan moet je ze groter maken.

Of duidelijker. Dit roept associaties op met mensen die harder gaan praten tegen iemand die de taal niet spreekt. Of leerkrachten die gaan schreeuwen als een leerling de som niet op kan lossen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:21

Jessix schreef:

Jij vind het normaal dat een paard continue veulen gedrag tov van de baas toont?
Of geeft hij normaal zo veel snoep dat het paard gewoon loopt te kwijlen?
Soms overkomt het je wel eens per ongeluk in een training dat een paard zijn lippen begint af te likken, maar ik lees daaraan af dat ik dan te 'bazig' ben en pas me dan aan om het vooral niet te versterken.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:22

dit is gwn zielig het paard snapt er niks van e wordt hierdoor alleen maar kopschuw en banger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:23

Gini schreef:
Ja goed, dat die "games" (grondslag) niet veranderen dat snap ik. Maar is HAAR methode nou veranderd of niet? Kan zij haar emoties beter onder controle houden? Wordt dit filmfragment nog in de cursus gebruikt? Heeft zij afstand genomen van dit filmpje of heeft ze letterlijk gezegd dat ze er nog helemaal achter staat? Dat is wat ik bedoel.

Geen idee joh, het is nou niet zo dat ik haar dagelijks spreek of zo. :o Ik zie wat anders als wat jij ziet, maar dat komt omdat de Parelli methode ook mijn methode is. Jij ziet emoties, ik juist niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:24

En een paard? Wat denk je dat die ziet? De emoties van zijn trainer of de cursus die die trainer gestudeerd heeft?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:25

Sizzle schreef:
Jessix schreef:

Jij vind het normaal dat een paard continue veulen gedrag tov van de baas toont?
Of geeft hij normaal zo veel snoep dat het paard gewoon loopt te kwijlen?
Soms overkomt het je wel eens per ongeluk in een training dat een paard zijn lippen begint af te likken, maar ik lees daaraan af dat ik dan te 'bazig' ben en pas me dan aan om het vooral niet te versterken.

Ik zie in Casper een onwijs gaaf paard met een geweldig karakter, een ontzettende ego die nog helemaal in tact is. Een hengst die al zijn gedrag en gratie nog heeft en dat op een geweldige manier kan laten zien.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:25

iik ben na 2 min getopt met kijken ik vind dit niet normaal hoe hard dat touw aan komt!
dat arme paard ! :(

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:26

Jaren geleden heb ik die beelden gezien.
Op dvdcursusachtig gebeuren level 1 Parelli die ik te leen kreeg.
Wilde wel eens weten hoe het zat met Parelli.
Dit was mijn eerste en laatste Parelli ervaring. Doe maar normaal dan...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:27

Gini schreef:
En een paard? Wat denk je dat die ziet? De emoties van zijn trainer of de cursus die die trainer gestudeerd heeft?

Het paard voelt de energie die op hem gericht wordt. "Being firm without being mad or mean."