spatter schreef:ik geloof niet dat een paard ons ziet als soortgenoot, dat ten eerste
een paard zal ons niet gauw aanvallen als wij in zijn terretorium komen , tenzij we bedreigend over komen, te dicht bij veulens of zoiets
een paard gaat pas met ons vechten als het A niet kan vluchten B gemerkt heeft dat wij irritante muggen zijn die je het beste met geweld een kopje kleiner kan maken
het hangt per paard en situatie af hoe een paard reageert maar ieder paard gaat in de aanval als het niet kan vluchten
paarden die van nature aanvallen, als eerste optie nemen zijn zeldzaam
paarden die geleerd hebben dat aanvallen zin heeft , zijn er een stuk meer
vaak zijn het paarden waarbij al jong de verhouding tussen mens en paard verstoort is
een jong paard opvoeden is een vak en als je dat niet kan, schaar hem dan in of laat het aan iemands over die dat wel kan
als het paard nummer 1 betreft zou ik hem richting slager sturen, dat zijn de linkmiegels, daar wil je ook geen nakomelingen van
soms helpt castreren omdat dan de hormonen niet meer meespelen
een paard wat door de mens verkloot is kan vaak worden herstelt maar soms reist de vraag wat je er mee bereikt
als het een paard blijft wat nooit helemaal opgeeft, blijft het gevaarlijk en kan de eigenaar daar dan mee omgaan?
die moet dan ook behoorlijk kundig zijn
een aantal paarden heeft een keer een hele duidelijke correctie nodig maar in mijn ogen wordt het grootste gedeelte van de moeilijke paarden gewoon niet begrepen en vervalt men in lompe acties om het paard er toch maar onder te krijgen
ik zou in ieder geval nooit een paard zo grof corrigeren met een bit in
dat paard krijg je waarschijnlijk nooit meer op bit gereden
werk dan met sidepull of halster
Jij zou paarden nooit zo grof corrigeren als ze je vol aanvallen en tegen de grond gooien? Dan hoop ik dat je het ook nooit probeert, want het wordt je dood.
Een sidepull of halster is nooit sterk genoeg om dit soort paarden te corrigeren. Jij hebt het over lichtjes corrigeren, deze paarden zijn veel verder dan dat, waarschijnlijk hebben lieverds als jij dat allang geprobeerd, heeft het paard toen weer gemerkt dat het kon winnen, en is het gedrag alleen maar erger geworden. De mensen die dit soort paarden niet begrijpen zijn mensen zoals jij, die denken dat het allemaal op te lossen is met begrip en zachtheid. Dat stadium zijn deze dieren allang voorbij.