Wie kent deze halve gare??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:27

Cer schreef:
spatter schreef:
een paard breken is nooit de oplossing
wel is het zo dat er paarden zijn die zo verklooid zijn of zo'n moeilijk karakter hebben dat ze beter af zijn op de eeuwige groene velden als hier bij de mens moeten bivakeren

Ben blij dat het met mijn merrie goed uitgepakt heeft, heb er (nog steeds) veel plezier van... :j

Idd, de mensen die onze hengst gekocht hebben rijden ook nog altijd met veel plezier met hem. Hij heeft nooit meer iets geprobeerd en is een heel normaal paard, zeker geen "gebroken zielloos wezen".

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:29

Ik denk dat er teveel zijn die uitgaan van hun eigen goed opgevoede paadjes.

Ik vind de foto's ook niet fijn zien om eerlijk te zijn.
Maar toch kan deze methode voor bepaalde totaal verpeste/verknipte paarden wel de oplossing zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:40

horseyfries je wil een gevecht tussen 2 hengsten in het wild toch niet vergelijken met een mens die een paard vastknoopt met touwen, bit in enz?

wat ik me nu aanvraag is, waarom zo'n paard, wat duidelijk niet volgzaam is en totaal niet geschikt is voor de meeste mensen met paarden , niet gewoon mag dienen als biefstuk?
waarom zo'n gevecht aangaan terwijl er duizenden paarden op de wereld rondlopen die wel graag willen meewerken

cer je kunt een paard ook plat leggen op een andere manier als met bit en hoofdstel
het hoofd helemaal tussen de voorbenen trekken, of aan de staart trekken, ik zou echt niet weten wat hij daar nu mee wil bereiken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:45

Wat moet je er eigenlijk van vinden. Fijn ziet het er zeker niet uit. Oordelen of het goed of fout is ga ik me niet aan wagen wel weet ik dat mocht ik zo'n verknipt paard hebben wat alleen op deze manier zou kunnen worden geholpen ik daar nooit voor zou kiezen. Paard is beter af bij de slacht dan aan zulke "methodes" bloot te stellen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-10-12 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:50

spatter schreef:
cer je kunt een paard ook plat leggen op een andere manier als met bit en hoofdstel
het hoofd helemaal tussen de voorbenen trekken, of aan de staart trekken, ik zou echt niet weten wat hij daar nu mee wil bereiken

Ik weet ook niet wat hij wil bereiken, maar ik weet ook niet wat het paard doet. Ik ken t beest niet.

Wij hebben er ook voor gekozen om mijn merrie achteruit te trekken (met 2 personen eraan hangen) om het achterover slaan op te wekken, zodat we DIE specifieke gedraging konden aanpakken..

Let wel: bij 'normale' paarden is dit ook een zwaar overtrokken manier en zou ik daar nooit voor kiezen. En misschien zou ik iemand nu ook aanraden om hun (geliefde) dier maar in de kroketten te stoppen. Maar alstie toch dood moet, waarom niet een laatste 'alles of niks' poging?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:53

spatter schreef:
horseyfries je wil een gevecht tussen 2 hengsten in het wild toch niet vergelijken met een mens die een paard vastknoopt met touwen, bit in enz?

wat ik me nu aanvraag is, waarom zo'n paard, wat duidelijk niet volgzaam is en totaal niet geschikt is voor de meeste mensen met paarden , niet gewoon mag dienen als biefstuk?
waarom zo'n gevecht aangaan terwijl er duizenden paarden op de wereld rondlopen die wel graag willen meewerken

Ja, die vergelijking is er wel. Deze paarden denken dat de mens een soortgenoot is waar ze de baas over kunnen spelen en dus vallen ze mensen aan, net zoals ze andere hengsten aan zouden vallen (zie maar het filmpje op één van de vorige pagina's, typerend de aanval met de voorbenen en het stoppen als de mens op de knieën ligt).
Als je een dominante hengst bijv. aanleert om te knielen (dus letterlijk op de knieën te gaan voor jou) dan zul je merken dat de verhoudingen tussen jullie totaal anders worden. En dan maakt het niet uit of je daarbij hulpmiddelen gebruikt, dat is jouw mensenverstand die daar moeite mee heeft, voor een paard is het exact dezelfde overgave.

Als jij het paardvriendelijker vind om er dan maar gelijk biefstuk van te maken ipv ze nog een kans te geven, dan houd je waarschijnlijk erg van paardenvlees....

En ben nu wel nieuwsgierig dus leg even uit hoe jij een dominante hengst die jou aanvalt zonder bit of touwen neer gaat leggen?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 04-10-12 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:53

horseyfries schreef:
Hier zitten geen goeroe's dus dan houdt het snel op.... ;)

Uit foto's kun je niets afleiden, je moet op zijn minst een filmpje zien om te weten hoe iets gebeurt, hoe de situatie begon en hoe het verder ging.

Aan de staart trekken ken ik wel van ons op de boerderij bij koeien, en zelfs bij het ontwaken uit narcose van paarden, daarmee help je ze overeind. Je geeft als het ware steun op die manier.

Foto's zijn altijd moment opnames, maar als je (veel) ervaring hebt met deze methode en dit soort paarden, kun je je wel degelijk een voorstelling maken van de situatie die daar gaande was, omdat je soort gelijke situaties - waar zo'n momentopname gemaakt zou kunnen worden - ws weleens gezien hebt.

Ik kon mij bij die twee foto's een slechtere voorstelling maken van wat er gebeurde, dus daarom mijn vraag.

Uit narcose halen lijkt mij in dit geval niet aan de orde iig.

(Het woord goeroe's hoef je trouwens niet zo letterlijk op te vatten :P)

Cer schreef:
Knoffer schreef:
http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb310.jpg Misschien is hier een situatie aan vooraf gegaan dat deze positie ontstond of is dit een oefening op zich?

Goeroes zitten hier niet (overigens heb ik nog geen antwoord gezien op mijn vraag.. Jammer :+

Hier kan ik me iets bij voorstellen.. mijn eigen paard steigerde vroeger en liet zich achterover vallen (met dank aan de vorige eigenaren) bij de minste teugeldruk.. We hebben het een hele periode met rust en vriendelijke aanpakken geprobeert, rustig druk oppakken, tijd geven, bla bla bla. Maar ze was al zo verziekt dat ze achterover bleef komen (waarbij de techniek voor haar gunstig uitpakte, en voor de ruiter niet).

En hoe lief jullie het ook bedoelen met suikerklontjes.. tegen 400 kg leg ik het persoonlijk af, als dat bovenop me sodemietert :j

Dus ja, zij is toen op ongeveer deze manier 'gebroken' (niet helemaal hetzelfde). Net zolang achteruit en achterover trekken totdat ze zich moest overgeven. Als ze op de grond lag, erop gaan staan enzo.. Heeeel erg, maar het was zij of ik. En dan kies ik toch voor mezelf :j
Superleuk wedstrijdpaard geworden, blij dat het gelukt is (anders had ze 20 jr geleden in de frikandellen gezeten).

Ik zeg niet dat het op een andere manier niet had gewerkt, maar dit is hoe het gegaan is...

Ah, oke, dit geeft mij al een beter beeld van de mogelijke opties.

horseyfries

Re: Wie kent deze halve gare??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:56

Dat uit de narcose halen hier gebeurt zeg ik toch ook niet?? Ik zeg alleen dat ik het daarvan ook ken. Dit paard ligt, de man wil dat het paard weer opstaat, en dus helpt hij hem aan zijn staart mee omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:58

Knoffer schreef:
http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb310.jpg
Misschien is hier een situatie aan vooraf gegaan dat deze positie ontstond of is dit een oefening op zich?

Misschien dat een van de goeroe's mij dat kan vertellen?

Geen goeroe hier, wel een gewoon mensje dat nog veel moet leren wat een paar weken terug ook in diezelfde situatie heeft gezeten (had ik eerder in het topic al eens aangehaald). Ik was met een ezel aan het wandelen (maar mijn pony deed dit 'vroeger' net zo goed) en ezel wilde de ene kant uit en ik de andere kant. Ik wilde niet opgeven dus zette me schrap en hield het touw met beide handen vast. Ezel zette kin tegen de borst, nek erop en trok uit alle macht .. Geeft dit soort plaatjes ;) En er zullen vast wel andere manieren zijn om zo'n probleem op te lossen, maar zover was ik op dat moment met die ezel nog niet, en ik had ook geen andere hulpmiddelen bij of ook maar enig idee wat ik anders zou moeten doen .. Ik ga er vanuit dat deze man iets meer weet wat te doen, maar soms kom je situaties tegen, en ziet iets er al snel heel erg uit terwijl het gewoon een simpele miscommunicatie is met een dier dat heel erg graag iets anders wil dan jij .... Is mijn ervaring dan toch :+

Verder, over de discussie over of paarden zelf inspraak moeten hebben of niet .. Ik heb een tijd gedacht van wel, maar nu hoeft het voor mij niet meer. Er is geen hol aan als 400 kg paard ineens besluit dat hij wel een stuk wil galopperen, of dat hij ineens rechts wil ipv rechtdoor (in volle galop) of dat het paard dat langs/achter hem loopt (in galop) niet leuk genoeg is en hij daar naar wil trappen of bijten of andere toestanden. Dit heb ik laatst meegemaakt met die van mij, was lang geleden .. en om die reden ben ik terug overgestapt naar Parelli (om het deze keer wel vol te houden & goed te doen). (hier staat meer uitleg over waarom: [***] @ [NH] Natural horsemanship en clicker training. ). En ja, die controle onder het zadel moet je trainen, maar dat train je al vanaf de grond. Als je paard op de grond bij wijze van spreken kan doen wat die wil en je vindt alles leuk & geweldig, dan gaat die dat onder het zadel ook proberen. En zodra je grenzen stelt ben je paarden al "slaafs" aan het maken, want dan mogen ze niet ALLES. Daar ben ik nu ook, via Parelli, mee bezig .. Grenzen stellen, en binnen die grenzen kunnen we spelen en mag hij heus wel eens wat anders doen dan ik wil .. Als ik hem over iets wil laten springen en hij loopt er langs of doet wat anders ga ik hem daar niet voor straffen bv. :+ Maar ziet hij wat en als gevolg daarvan springt hij me (bijna) omver, dan zal ik wel laten weten dat ik er sta. En zoiets lijkt me alleen maar logisch .. En ja, als je paard dan op een vingerwijzing reageert lijkt hij slaafs .. maar dan liever een in andermans ogen slaafs paard dat op elk moment doet wat ik wil, dan 400 kg vrolijkheid die je eigenlijk niet onder controle hebt (ookal denk je van wel).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:58

Knoffer schreef:
Ah, oke, dit geeft mij al een beter beeld van de mogelijke opties.

Nou ja, net wat je zegt.. het is een optie.. Helemaal niet gezegd dat het niet anders of beter kan natuurlijk :j

Persoonlijk zou ik ook veel meer ervaring willen hebben op andere vlakken en met andere manieren (zoals bijv. de mustangtraining, hoewel die vergelijking hier denk erg mank gaat).. maar ja.. -O-

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:01

Heeft elk land niet een of andere beweging die opkomt voor dieren?
Als hij echt zo aan het mishandelen was zouden die toch allang ingegrepen hebben? Misschien worden hier alleen de aller ergste plaatsje en filmpjes geplaatst? Ik weet het niet hoor.

En TS ben je dit topic nou gestart om de meningen van anderen te vragen? of om jouw mening aan anderen op te leggen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:20

ik geloof niet dat een paard ons ziet als soortgenoot, dat ten eerste
een paard zal ons niet gauw aanvallen als wij in zijn terretorium komen , tenzij we bedreigend over komen, te dicht bij veulens of zoiets

een paard gaat pas met ons vechten als het A niet kan vluchten B gemerkt heeft dat wij irritante muggen zijn die je het beste met geweld een kopje kleiner kan maken
het hangt per paard en situatie af hoe een paard reageert maar ieder paard gaat in de aanval als het niet kan vluchten

paarden die van nature aanvallen, als eerste optie nemen zijn zeldzaam
paarden die geleerd hebben dat aanvallen zin heeft , zijn er een stuk meer
vaak zijn het paarden waarbij al jong de verhouding tussen mens en paard verstoort is
een jong paard opvoeden is een vak en als je dat niet kan, schaar hem dan in of laat het aan iemands over die dat wel kan

als het paard nummer 1 betreft zou ik hem richting slager sturen, dat zijn de linkmiegels, daar wil je ook geen nakomelingen van
soms helpt castreren omdat dan de hormonen niet meer meespelen

een paard wat door de mens verkloot is kan vaak worden herstelt maar soms reist de vraag wat je er mee bereikt
als het een paard blijft wat nooit helemaal opgeeft, blijft het gevaarlijk en kan de eigenaar daar dan mee omgaan?
die moet dan ook behoorlijk kundig zijn

een aantal paarden heeft een keer een hele duidelijke correctie nodig maar in mijn ogen wordt het grootste gedeelte van de moeilijke paarden gewoon niet begrepen en vervalt men in lompe acties om het paard er toch maar onder te krijgen

ik zou in ieder geval nooit een paard zo grof corrigeren met een bit in
dat paard krijg je waarschijnlijk nooit meer op bit gereden
werk dan met sidepull of halster

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:25

MirandaDvG schreef:
Heeft elk land niet een of andere beweging die opkomt voor dieren?
Als hij echt zo aan het mishandelen was zouden die toch allang ingegrepen hebben? Misschien worden hier alleen de aller ergste plaatsje en filmpjes geplaatst? Ik weet het niet hoor.

En TS ben je dit topic nou gestart om de meningen van anderen te vragen? of om jouw mening aan anderen op te leggen?

In Spanje werkt alles een beetje anders dan in Nederland...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:33

spatter schreef:
ik geloof niet dat een paard ons ziet als soortgenoot, dat ten eerste
een paard zal ons niet gauw aanvallen als wij in zijn terretorium komen , tenzij we bedreigend over komen, te dicht bij veulens of zoiets

een paard gaat pas met ons vechten als het A niet kan vluchten B gemerkt heeft dat wij irritante muggen zijn die je het beste met geweld een kopje kleiner kan maken
het hangt per paard en situatie af hoe een paard reageert maar ieder paard gaat in de aanval als het niet kan vluchten

paarden die van nature aanvallen, als eerste optie nemen zijn zeldzaam
paarden die geleerd hebben dat aanvallen zin heeft , zijn er een stuk meer
vaak zijn het paarden waarbij al jong de verhouding tussen mens en paard verstoort is
een jong paard opvoeden is een vak en als je dat niet kan, schaar hem dan in of laat het aan iemands over die dat wel kan

als het paard nummer 1 betreft zou ik hem richting slager sturen, dat zijn de linkmiegels, daar wil je ook geen nakomelingen van
soms helpt castreren omdat dan de hormonen niet meer meespelen

een paard wat door de mens verkloot is kan vaak worden herstelt maar soms reist de vraag wat je er mee bereikt
als het een paard blijft wat nooit helemaal opgeeft, blijft het gevaarlijk en kan de eigenaar daar dan mee omgaan?
die moet dan ook behoorlijk kundig zijn

een aantal paarden heeft een keer een hele duidelijke correctie nodig maar in mijn ogen wordt het grootste gedeelte van de moeilijke paarden gewoon niet begrepen en vervalt men in lompe acties om het paard er toch maar onder te krijgen

ik zou in ieder geval nooit een paard zo grof corrigeren met een bit in
dat paard krijg je waarschijnlijk nooit meer op bit gereden
werk dan met sidepull of halster

Jij zou paarden nooit zo grof corrigeren als ze je vol aanvallen en tegen de grond gooien? Dan hoop ik dat je het ook nooit probeert, want het wordt je dood.
Een sidepull of halster is nooit sterk genoeg om dit soort paarden te corrigeren. Jij hebt het over lichtjes corrigeren, deze paarden zijn veel verder dan dat, waarschijnlijk hebben lieverds als jij dat allang geprobeerd, heeft het paard toen weer gemerkt dat het kon winnen, en is het gedrag alleen maar erger geworden. De mensen die dit soort paarden niet begrijpen zijn mensen zoals jij, die denken dat het allemaal op te lossen is met begrip en zachtheid. Dat stadium zijn deze dieren allang voorbij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:38

HorseyFries, laten we het niet echt op de persoon gaan spelen... :)

Er is hier een meningsverschil over, dat kan en dat mag :j

Om op de vraag van de TS terugtekomen "wie kent deze halve gare??" moet ik antwoorden: nee ik ken hem niet. :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:42

Op de persoon spelen? Het enige wat ik persoonlijk zeg is dat ze een lieverd is, dat lijkt me nu niet bepaald een belediging?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:51

Oh ik las in het stukje vier keer "jij", dus alsof je je hele stukje op spatter gericht had.
"jij zou paarden....", "word je dood", "jij hebt het over..", "lieverds als jij..", "mensen zoals jij". Maar dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Oviergens, de opmerking "lieverds zoals jij" kan zeer sarcastisch opgevat worden, in dat opzicht zou het wel een belediging zijn :j . Maar ik begrijp dat je dat niet zo bedoelt. Excuus voor mijn opmerking dan :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:47

Nee hoor, zo is het helemaal niet bedoeld. Ik zou vroeger net hetzelfde geroepen hebben, daarom vind ik het allemaal lieverds die zo denken. Als je het zonder geweld kan oplossen moet je dat ook zeker doen, maar dat is helaas met dit soort gevallen niet mogelijk. Tenzij je een schot van de slager geweldloos vind natuurlijk....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:03

wie zegt dat ik tegen krachtig ingrijpen ben? maar dat is wat anders als geweld

je moet nooit proberen van een paard te winnen met kracht, dat is sowieso de domste oplossing
een mens moet gebruik maken van zijn intelligentie

hoe kan het dat het vaak een kleinere pony of paard is wat de baas is in de kudde?
waarom niet de sterktste?

ik vind het niet nodig om hier nu één of ander bewijs dat gaan neerzetten over mijn ervaring
ik vind het wel lief dat horseyfries mijn lief en te soft vind :* :D
dat zegt nou nooit niemand over mij

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:12

horseyfries schreef:
Nee hoor, zo is het helemaal niet bedoeld. Ik zou vroeger net hetzelfde geroepen hebben, daarom vind ik het allemaal lieverds die zo denken. Als je het zonder geweld kan oplossen moet je dat ook zeker doen, maar dat is helaas met dit soort gevallen niet mogelijk. Tenzij je een schot van de slager geweldloos vind natuurlijk....

Ik heb nog nóóit geweld nodig gehad bij een paard!

En het schot van de slager, tsja daar heb ik dan wel weer ervaring mee :+

maar serieus : Paard krijgt wel eens een schop of tik, maar echt grof geweld.. Nog nóóit!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:18

Lieverd, jij hebt hoop ik ook geen paard wat jouw aanvalt als je in de buurt komt hé? ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:22

spatter schreef:
wie zegt dat ik tegen krachtig ingrijpen ben? maar dat is wat anders als geweld

je moet nooit proberen van een paard te winnen met kracht, dat is sowieso de domste oplossing
een mens moet gebruik maken van zijn intelligentie

hoe kan het dat het vaak een kleinere pony of paard is wat de baas is in de kudde?
waarom niet de sterktste?

ik vind het niet nodig om hier nu één of ander bewijs dat gaan neerzetten over mijn ervaring
ik vind het wel lief dat horseyfries mijn lief en te soft vind :* :D
dat zegt nou nooit niemand over mij

Eén keer moet de eerste keer zijn hé! ;)

Een paard wat erachter is gekomen dat hij sterker is dan jou, en die kracht tegen jou gebruikt, dat is een paard dat je maar op één manier duidelijk kan maken dat hij dat niet langer mag en kan, en dat is door hulpmiddelen te gebruiken, het gevecht wat het paard aangaat met jou te winnen, en daardoor het paard ervan te overtuigen dat jij de leider bent. Een join upje gaat niet helpen als hij je probeert aan te vallen, dat zie je toch in het filmpje?

Trouwens, in alle kuddes jonge paarden die ik heb gezien was het zelden de kleinste hengst die de baas was, het is bijna altijd de grootste of de lenigste, dus ook die opmerking spreekt niet voor jouw ervaring.

Zoals ik je al eens eerder vroeg: hoe zou jij dit oplossen dan? Hard roepen over hoe het niet moet is één ding, maar daadwerkelijk zelf een oplossing aandragen hoe het ook zou kunnen zie ik je nog altijd niet doen.

Een touwhalster en een lasso helpen duidelijk niet: http://www.youtube.com/watch?v=VJxg94Cq ... re=related

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:38

Mag ik even de bedenking maken dat ik het idee heb dat alles hier heel zwart-wit bekeken wordt? OF je laat je paard alles toe/duwt er snoepjes is/bent heel lief, OF je slaat je paard het licht uit en dan ben je dus een voorstander van de werkwijze van de persoon waar het topic over gaat. Terwijl die werkwijze (voor zover ik daar een idee over kan vormen) is voor de paarden waarbij alle andere manieren gefaald hebben (door welke reden dan ook). De huis-tuin-keukenpaarden zullen deze manier nooit nodig hebben, zelfs niet de dominantere versies, voor die paarden zijn er manieren genoeg.

Bedenking maak ik nu even omdat ik mij aan het verdiepen ben in Parelli, de level 1 DVD's (wat btw zoveel meer is dan alleen die 7 games waar iedereen het altijd over heeft) en daar komen dat soort dingen ook in terug, paarden die bijten of slaan of steigeren of ... En die worden echt niet zo aangepakt zoals deze man aan het werk gaat hoor. Maar ook worden ze niet volgeduwd met snoepjes en overladen met aaitjes in de hoop dat ze zich beter gaan gedragen. Er is een tussenweg, en voor de meeste paarden zal die echt wel voldoende zijn ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:42

Die bedenking is al eerder gemaakt, maar daar wordt door een aantal stelselmatig overheen gelezen :j

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:46

Even over de eerste 5 pagina's en of het paardje te dun is (uit het andere forum: http://gypsycob.forumsactifs.com/t16648-du-debourrage) . Ja ik vind dit paardje te dun. En dit is zeker geen jong dier want hij zit er met zijn gat op: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7336_n.jpg.

De foto's van het forum vind ik echt to much. Ik zie zelfs een momentopname waarvan ik denk dat het volgende moment een koprol word: http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb710.jpg. Daar word ik toch lichtelijk gezegd wel misselijk van.

NH is leuk hoor, en zo zacht als het kan en hard als het moet principe is zeker op mij ook van toepassing. De touwen kan ik nog wel begrijpen, maar wat is het nut om met je hele gewicht aan een paard zijn hoofd te hangen:
1) http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb310.jpg
2) http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb510.jpg
3) http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb910.jpg

En dan de staart, ook weer met vol gewicht: http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb810.jpg

Of die meneer moet een ster zijn in doen alsof hij hangt en toch zijn gewicht kunnen regelen. Dus ja, ik ben het met TS eens, deze beelden vind ik zielig en onnodig.

Zijn website ziet er daarentegen heel anders uit en veel vriendelijker. That makes me confused. Want als het ook vriendelijk kan waarom dan de reuze stap nemen dat het mishandeling word. En ja een paard's nekwervels verlengen (zo zie ik het maar) vind ik mishandeling. Daar mag van mij toch wel een hele grondige uitleg komen wil ik dit soort methodes/oefeningen inzien als handig/goed.