@ Lailapri: Mark Rashid noemt het passive leadership, Cesar Milan noemt het een "calm and assertive attitude". Ik vraag me af wat het er in jou leven is gebeurt dat jij de negatieve bijsmaak bij het woord "baas" krijgt?
Ik kan de leider/baas zijn voor een paard zonder hard in te komen, zonder hem te dwingen dingen te doen die hij op dat moment niet wil. Ik kan een baasje worden voor een paard waar hij met plezier bij wil zijn, waarvoor hij hard hinnikend en in volle galop naar het hek van het weiland komt rennen als ik eraan kom.
Maar ga geen baas "spelen", ga niet doen alsof. Een paard prikt daar feilloos doorheen.
In de bedrijven waar ik heb gewerkt waren de bazen geen leider, maar echt baas dus idd voldoende meegemaakt. Ik leid mijn dieren door hun leven die ze bij mij mogen leven, maar wil niet een baas zijn als ik sta hoger in rang en jij moet luisteren want mij loon ligt hoger en als je niet luisterd dan etc.
Heb nu trouwens de mazzel een super leider te hebben als FB maar helaas gaat ze weg en werken we nog maar 1x samen, ik vind dit echt heel jammer.
Bij een dier bestaat er geen gelijk niveau. Of jij staat hoger in rang, of zij staan hoger in rang. En als jij geen leider kunt zijn (en daardoor hoger in rang staat) gaat de pony/het paard het zelf invullen. As simpel as that!
floor191196
Geplaatst: 05-11-11 21:35
Je moet zorgen dat het paard je respecteert als leider vanaf het begin, dan zal hij dat nooit proberen. Je paard ziet je met NH ook niet als een paard, maar als een mens dat zijn taal spreekt
Een paard moet de taal, die jij als persoon via NH methodes gaat spreken, leren interpreteren. Dus ik ben het niet met de laatste zin eens, namelijk dat je paardentaal aan het spreken bent...