shan schreef:@fellor: ik wil het toch even opnemen voor Larella hoor.
Je bekijkt het allemaal wel erg zwart wit.
Ik neem aan dat Larella bedoelt met haar opmerking: iedereen moet met zijn paard doen wat hij wilt:
Dat dit meer in de zin is van of je nu dressuur rijdt, springt of buitenritten maakt, wel of geen NH doet, dat moet iedereen voor zich weten.
Als je de foto's in Larella haar profiel bekijkt ziet dat er super fijn en ontspannen uit en zie ik een blije meid met een blij paard.
Het zou misschien wel handig zijn om niet alles zo zwart wit te zien.
Dat iemand die niet aan NH doet zijn paard niet buiten zou laten lopen is bijv. een vreemde veronderstelling.
Het hele NH verhaal wordt veel te veel in een hokje gestopt.
Ik zit mijn hele leven al in de paarden en ga in mijn ogen op normale en natuurlijke manier met ze om.
Als mensen mij met mijn jonge paard bezig zien dan zouden vele denken dat ik aan NH doe, maar ik doe gewoon wat normaal voor mij is, ik wil dus liever niet in een hokje gestopt worden, ik gebruik gewoon mijn boerenverstand, probeer duidelijk te zijn, grenzen te stellen en consequent te zijn, respect te hebben en respect te krijgen en ik denk dat dat de basis is waarop het naampje NH uiteindelijk op gebaseerd is, helemaal niets bijzonders dus en precies hetzelfde of je nu een kind of een hond opvoedt.
Ik stop NH juist niet in een hokje. Iedereen moet inderdaad de tak van sport beoefenen die die hij of zij wil, maar ik viel over de opmerking dat je iedereen lekker met zijn paard moet doen en laten wat hij/zij wil. Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Daarbij zie ik hettotaal niet zwart/wit, maar kijk ik naar het gemiddelde paardenwelzijn in dit land en daarmee vind ik het bar slecht gesteld. De opmerkingen over buiten lopen enz. zijn daarom ook algemeen, geen veronderstelling (jij leest het zelf als zodanig) en of dat NH nou in een hokje stopt of niet, met alleen correct trainen kom je er niet. Vandaar dat ik het totaal-pakket voorleg.
Het maakt me ook niet uit hoe blij haar paard is, het gaat me om haar opmerking.
NH is inderdaad een sticker die je zelf ergens op mag plakken, maar waarom zo bang voor een hokje. NH is juist nog het minst gedefiniëerde woord in de paardenwereld, dus is in ieder geval een groot hokje

NH zou ook normaal moeten zijn en niet iets bijzonders, ook niemand hier die dat beweert. En het is inderdaad gedeeltelijk gebaseerd op wat jij zegt, maar dan wel in behoorlijk ruimere zin.