Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:50

shan schreef:
@fellor: ik wil het toch even opnemen voor Larella hoor.
Je bekijkt het allemaal wel erg zwart wit.

Ik neem aan dat Larella bedoelt met haar opmerking: iedereen moet met zijn paard doen wat hij wilt:
Dat dit meer in de zin is van of je nu dressuur rijdt, springt of buitenritten maakt, wel of geen NH doet, dat moet iedereen voor zich weten.
Als je de foto's in Larella haar profiel bekijkt ziet dat er super fijn en ontspannen uit en zie ik een blije meid met een blij paard.

Het zou misschien wel handig zijn om niet alles zo zwart wit te zien.
Dat iemand die niet aan NH doet zijn paard niet buiten zou laten lopen is bijv. een vreemde veronderstelling.
Het hele NH verhaal wordt veel te veel in een hokje gestopt.

Ik zit mijn hele leven al in de paarden en ga in mijn ogen op normale en natuurlijke manier met ze om.
Als mensen mij met mijn jonge paard bezig zien dan zouden vele denken dat ik aan NH doe, maar ik doe gewoon wat normaal voor mij is, ik wil dus liever niet in een hokje gestopt worden, ik gebruik gewoon mijn boerenverstand, probeer duidelijk te zijn, grenzen te stellen en consequent te zijn, respect te hebben en respect te krijgen en ik denk dat dat de basis is waarop het naampje NH uiteindelijk op gebaseerd is, helemaal niets bijzonders dus en precies hetzelfde of je nu een kind of een hond opvoedt.

Ik stop NH juist niet in een hokje. Iedereen moet inderdaad de tak van sport beoefenen die die hij of zij wil, maar ik viel over de opmerking dat je iedereen lekker met zijn paard moet doen en laten wat hij/zij wil. Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Daarbij zie ik hettotaal niet zwart/wit, maar kijk ik naar het gemiddelde paardenwelzijn in dit land en daarmee vind ik het bar slecht gesteld. De opmerkingen over buiten lopen enz. zijn daarom ook algemeen, geen veronderstelling (jij leest het zelf als zodanig) en of dat NH nou in een hokje stopt of niet, met alleen correct trainen kom je er niet. Vandaar dat ik het totaal-pakket voorleg.

Het maakt me ook niet uit hoe blij haar paard is, het gaat me om haar opmerking.

NH is inderdaad een sticker die je zelf ergens op mag plakken, maar waarom zo bang voor een hokje. NH is juist nog het minst gedefiniëerde woord in de paardenwereld, dus is in ieder geval een groot hokje :') Als iemand het Nh vind wat jij doet, wat maakt het dan uit, misschien val je inderdaad wel binnen die vage grenzen? En hou je er dan wat aan over als het zo is?
NH zou ook normaal moeten zijn en niet iets bijzonders, ook niemand hier die dat beweert. En het is inderdaad gedeeltelijk gebaseerd op wat jij zegt, maar dan wel in behoorlijk ruimere zin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:24

Fellor schreef:
NH is inderdaad een sticker die je zelf ergens op mag plakken, maar waarom zo bang voor een hokje. NH is juist nog het minst gedefiniëerde woord in de paardenwereld, dus is in ieder geval een groot hokje :') Als iemand het Nh vind wat jij doet, wat maakt het dan uit, misschien val je inderdaad wel binnen die vage grenzen? En hou je er dan wat aan over als het zo is?
NH zou ook normaal moeten zijn en niet iets bijzonders, ook niemand hier die dat beweert. En het is inderdaad gedeeltelijk gebaseerd op wat jij zegt, maar dan wel in behoorlijk ruimere zin.

Hokjes zijn ALTIJD beperkend. Ik heb een hekel aan beperkingen. Ik wil uitzicht, ook op datgene wat ik nog niet beheers, zodat ik weet waar ik naartoe kan, maar ook kan bepalen wat ik niet wil en dat onderbouwen met redenen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:31

Wanneer ik de openingspost lees, vraag ik me gelijk het volgende af:

- Wat wordt er bedoeld met 'normaal' rijden? Engels?
- Zijn alle rijstijlen niet even moeilijk?
- Moet je meer gevoel hebben voor paard wanneer je aan NH wilt doen dan wanneer je een andere 'tak' op paardrijgebied inslaat?
- Is er een leeftijd verbonden aan NH? Ik bedoel, jong geleerd is oud gedaan. Misschien is NH een goede manier om paarden te leren kennen?
- Waarom is het verkeerd dat een "goeroe" zijn diensten aanbiedt? Meest voorkomende feedback op bokt is immers: "Zoek hulp van een professional/iemand met verstand van zaken".

And last but not least: Wat is de zin van dit topic?
Laatst bijgewerkt door Adil op 02-02-11 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:34

Ik ga volledig met de vorige post mee.

Er zijn trouwens ook heel veel mensen die zich met NH bezighouden, maar niet rijden, nooit in het zadel zitten. Moeten deze mensen eerst gaan rijden voordat ze op een paardvriendelijke manier, in paardentaal, met paarden om mogen gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:16

GamblersCup schreef:

Er zijn trouwens ook heel veel mensen die zich met NH bezighouden, maar niet rijden, nooit in het zadel zitten. Moeten deze mensen eerst gaan rijden voordat ze op een paardvriendelijke manier, in paardentaal, met paarden om mogen gaan?

Rijden is natuurlijk niet verplicht.

@ikke, een hokje is zo beperkend als je het zelf ziet. Ik ben nog nooit fysiek tegen een muur aangelopen als ik iets nieuws wou proberen hoor... En wat anderen ervan maken moeten ze al helemaal zelf weten. De mensen die er niks mee hebben zien jou altijd als beperkt en de mensen die er wel wat mee hebben snappen het woord Nh meestal wel in de ruime zin van het woord.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:45

Fellor schreef:
GamblersCup schreef:

Rijden is natuurlijk niet verplicht.

@ikke, een hokje is zo beperkend als je het zelf ziet. Ik ben nog nooit fysiek tegen een muur aangelopen als ik iets nieuws wou proberen hoor... En wat anderen ervan maken moeten ze al helemaal zelf weten. De mensen die er niks mee hebben zien jou altijd als beperkt en de mensen die er wel wat mee hebben snappen het woord Nh meestal wel in de ruime zin van het woord.

Je kan je druk maken om de dierenleed in de wereld..
maar je kan niet alles stoppen, verhelpen, mee bemoeien e.d.
We leven nou eenmaal in een harde samenleving..(niet dat ik zeg dat ik dieren mishandeling goedkeur)..
maar als ik over alles, echt alles na moet denken, dan word ik gewoon depressief..

Ik weet dat mijn dieren het goed hebben..
(verbeter de wereld, begin bij jezelf)..zeggen ze wel eens..
Ik probeer mijn dieren het zo goed mogelijk te geven.

Ik vind dat er ergere dieren leed zijn in deze wereld. dan meisjes die hun paard op een verkeerde manier trainen, en het eenige wat je er aan kan doen, is advies geven en hopen dat ze er iets mee doen.

Dus voor alsnog, als je NH wilt doen eigen keus, jong - oud maakt niet uit.
En als je dat niet wilt doen, ook prima, we leven in een vrij land..

Mijn verzorgster doet ook alleen maar grond werk, ik ben haar hier heel dankbaar voor..
maar moet zij dan ook eerst rijden voordat zij mijn paard begrijpt?!
Ik dacht het niet

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:48

DDDMakkink schreef:
shan schreef:
@fellor: ik wil het toch even opnemen voor Larella hoor.
Je bekijkt het allemaal wel erg zwart wit.

Ik neem aan dat Larella bedoelt met haar opmerking: iedereen moet met zijn paard doen wat hij wilt:
Dat dit meer in de zin is van of je nu dressuur rijdt, springt of buitenritten maakt, wel of geen NH doet, dat moet iedereen voor zich weten.
Als je de foto's in Larella haar profiel bekijkt ziet dat er super fijn en ontspannen uit en zie ik een blije meid met een blij paard.

.

en dat klopt ook wel ik ben een vriendin en verzorg larella ook regelmatig en
het is echt een leuke combi om te zien
paard komt ook zeker niks te kort en staat hele dagen lekker in het land
ze bedoelt er inderdaad mee dat ieder voor zich moet gaan rijden en omgaan met zijn/haar paard
niet iedereen kan zo goed zijn als Anky maar ze kunnen het wellicht proberen en dat gaat nou eenmaal met vallen en opstaan
en niet altijd even correct

_/-\o_

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:51

jup, en iedere 13jarige maakt ook 'n site aan.
met als wonderwiddel: Join up (voor een beter band met je paard :j )
met als beschrijving: jaag je paard door de bak heen 8)7

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:55

Illusion schreef:
jup, en iedere 13jarige maakt ook 'n site aan.
met als wonderwiddel: Join up (voor een beter band met je paard :j )
met als beschrijving: jaag je paard door de bak heen 8)7

*proest* Hahaha :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:34

xxLarella schreef:
We leven nou eenmaal in een harde samenleving..(niet dat ik zeg dat ik dieren mishandeling goedkeur)..
maar als ik over alles, echt alles na moet denken, dan word ik gewoon depressief..

Ik vind dat er ergere dieren leed zijn in deze wereld. dan meisjes die hun paard op een verkeerde manier trainen, en het eenige wat je er aan kan doen, is advies geven en hopen dat ze er iets mee doen.

Mijn verzorgster doet ook alleen maar grond werk, ik ben haar hier heel dankbaar voor..
Ik dacht het niet

Daar maak ik me inderdaad druk over, ik kies ervoor om mijn hoofd niet in het zand te steken ookal is het deprimerend.

En dat betekent nog steeds niet dat iedereen maar zelf moet kunnen weten wat hij wil doen met zijn paard wanneer dat ten koste is van....

Inderdaad, geen NH, ook prima. Wederom binnen de voorwaarden die ik noemde, NH'er of niet. Niet aan NH doen is voor mij geen excuus om je totaal niet te verdiepen in alles omtrent paard; van leerpsychologie tot biomechanica. En nee, ik zeg nu dus NIET dat alle niet NH'ers slecht zijn, maar dat ik daar bij iedereen bezwaar tegen zou hebben en dat dat dus bij de algemene voorwaarden hoort voor het fatsoenlijk houden van een paard.

Daarbij is het dus zeker niet zo dat als je met een NH insteek werkt je niet aan dressuur en springen e.d. doet en dit niet gewoon op hoog niveau kan doen. Ik train mijn paarden ook klassiek dressuurmatig, maar dan wel met alle aspecten van "paard" in mijn achterhoofd en op een manier die ik binnen mijn NH kader verantword vind. Zeker geen beperking wat trainingsniveau betreft, eerder een vedieping gezien je er wanneer je het goed doet een paard met meer expressie, initiatief, ontspanning en inzet aan over houdt.

Wat betreft de 13-jarigen, mensen; hoeveel 13-jarigen denk je dat een slof kopen en de wervels van hun paard kapot trekken door onkundige training? De meisjes die hun paard 1x per dag door de bak jagen vallen net zo mijn onder NH als dat de wervel-slopers onder de fatsoenlijke normals vallen.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:37

Fellor schreef:
xxLarella schreef:

Ik dacht het niet

Daar maak ik me inderdaad druk over, ik kies ervoor om mijn hoofd niet in het zand te steken ookal is het deprimerend.

En dat betekent nog steeds niet dat iedereen maar zelf moet kunnen weten wat hij wil doen met zijn paard wanneer dat ten koste is van....

Inderdaad, geen NH, ook prima. Wederom binnen de voorwaarden die ik noemde, NH'er of niet. Niet aan NH doen is voor mij geen excuus om je totaal niet te verdiepen in alles omtrent paard; van leerpsychologie tot biomechanica. En nee, ik zeg nu dus NIET dat alle niet NH'ers slecht zijn, maar dat ik daar bij iedereen bezwaar tegen zou hebben en dat dat dus bij de algemene voorwaarden hoort voor het fatsoenlijk houden van een paard.

Daarbij is het dus zeker niet zo dat als je met een NH insteek werkt je niet aan dressuur en springen e.d. doet en dit niet gewoon op hoog niveau kan doen. Ik train mijn paarden ook klassiek dressuurmatig, maar dan wel met alle aspecten van "paard" in mijn achterhoofd en op een manier die ik binnen mijn NH kader verantword vind. Zeker geen beperking wat trainingsniveau betreft, eerder een vedieping gezien je er wanneer je het goed doet een paard met meer expressie, initiatief, ontspanning en inzet aan over houdt.

weet je waar ik blij om ben..
Is dat een ieder zijn eigen mening heeft..
en die van ons verschilt duidelijk van elkaar ;)

ik ben ook niet een voorstander voor gebruik van de slof..
tenzij je er goed mee weet te rijden,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:41

xxLarella schreef:
weet je waar ik blij om ben..
Is dat een ieder zijn eigen mening heeft..
en die van ons verschilt duidelijk van elkaar ;)

ik ben ook niet een voorstander voor gebruik van de slof..
tenzij je er goed mee weet te rijden,

Met welk deel ben je het precies niet eens?

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:55

Fellor schreef:

Ik doe niet aan NH, maar ik doe wel altijd me best om me paard te begrijpen.
van Actie- reactie zeg maar..
Ik ga niet kijken hoe mijn paard zich in de natuur zou gedragen, een paard is nou eenmaal geevalueert tot het paard van deze tijd, tot wat het nu is.

Mijn paard heeft 10 uur lang de tijd om paard te zijn, daarbuiten moet hij gewoon lekker 2 uurtjes aan de gang (instappen, poetsen, opzadelen, rijden e.d)..
Daar heb ik haar voor gekocht, lekker trainen, geen gedoe over, ooohh stel ik ga nu dit doen, dat is niet paard vriendelijk.

Ik rij niet met sporen, niet met zweep, want ze heeft dit niet nodig.
Wel ga ik rijden met een Pelham bit, tijdens cross...

Mijn keus, mijn paard.. niemand die mij gaat verbieden dat ik geen pelham bit mag kopen..
omdat ik moet kijken naar het natuurlijk gedrag van het paard, waarom ze zo heet word met cross..
in de natuur ontwijken ze hindernissen, en slaan ze op de vlucht als ze op die manier zo hard moeten.
Hier zijn ze onder de man, ten alle tijden onder controle.

Overigens als die van mij zo heet word tijdens een proef en gewoon echt gevaarlijk aan het doen is, kan ze van mij ook een optater krijgen.
en ik corrigeer mijn paard soms ook op een verkeerde timing..
zijn allemaal leer momenten...
Niemand is perfect...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:35

xxLarella schreef:
Fellor schreef:

Ik doe niet aan NH, maar ik doe wel altijd me best om me paard te begrijpen.
van Actie- reactie zeg maar..
Ik ga niet kijken hoe mijn paard zich in de natuur zou gedragen, een paard is nou eenmaal geevalueert tot het paard van deze tijd, tot wat het nu is.

Mijn paard heeft 10 uur lang de tijd om paard te zijn, daarbuiten moet hij gewoon lekker 2 uurtjes aan de gang (instappen, poetsen, opzadelen, rijden e.d)..
Daar heb ik haar voor gekocht, lekker trainen, geen gedoe over, ooohh stel ik ga nu dit doen, dat is niet paard vriendelijk.

Ik rij niet met sporen, niet met zweep, want ze heeft dit niet nodig.
Wel ga ik rijden met een Pelham bit, tijdens cross...

Mijn keus, mijn paard.. niemand die mij gaat verbieden dat ik geen pelham bit mag kopen..
omdat ik moet kijken naar het natuurlijk gedrag van het paard, waarom ze zo heet word met cross..
in de natuur ontwijken ze hindernissen, en slaan ze op de vlucht als ze op die manier zo hard moeten.
Hier zijn ze onder de man, ten alle tijden onder controle.

Overigens als die van mij zo heet word tijdens een proef en gewoon echt gevaarlijk aan het doen is, kan ze van mij ook een optater krijgen.
en ik corrigeer mijn paard soms ook op een verkeerde timing..
zijn allemaal leer momenten...
Niemand is perfect...

Niemand is inderdaad perfect. Maar ik gaf toch al aan dat binnen de grenzen ik me er echt niet druk over maak dat niet iedereen toegwijd Nh'er is (het zou ideaal zijn, maar jij gaat ook op een manier om waarvan je denkt dat de rest van de wereld daar ook goed aan zou doen). Wat dat betreft zijn we het prima eens.

Kanttekening, het paard van deze tijd is niet echt anders dan het paard van vroegere tijden hoor.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:37

Fellor schreef:
Niemand is inderdaad perfect. Maar ik gaf toch al aan dat binnen de grenzen ik me er echt niet druk over maak dat niet iedereen toegwijd Nh'er is (het zou ideaal zijn, maar jij gaat ook op een manier om waarvan je denkt dat de rest van de wereld daar ook goed aan zou doen). Wat dat betreft zijn we het prima eens.

Kanttekening, het paard van deze tijd is niet echt anders dan het paard van vroegere tijden hoor.

Waarom, wat is er idealer aan NH dan al het andere omtrent het paard?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:40

cissy schreef:
Ehm, waarom zou je uberhaupt op een paard gaan zitten als je nog niks van zijn psyche en omgangsvormen weet?? Levensgevaarlijk!

*duikt weg voor geval dat...*

Niet verkeerd bedoeld, maar toen ik 7 was en begon met rijlessen, wist ik dus echt helemaal niks.. Alleen hoe ik op een paardje moest blijven zitten :D
Dit is in de loop van de jaren wel veranders, maar ik leer nu nog steeds dagelijks bij hoor..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:46

nine1987 schreef:
cissy schreef:
Ehm, waarom zou je uberhaupt op een paard gaan zitten als je nog niks van zijn psyche en omgangsvormen weet?? Levensgevaarlijk!

*duikt weg voor geval dat...*

Niet verkeerd bedoeld, maar toen ik 7 was en begon met rijlessen, wist ik dus echt helemaal niks.. Alleen hoe ik op een paardje moest blijven zitten :D
Dit is in de loop van de jaren wel veranders, maar ik leer nu nog steeds dagelijks bij hoor..

Maar toen jij op dat paard kroop, moest de hele NH-beweging nog uitgevonden worden..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:02

Adil schreef:
Fellor schreef:

Waarom, wat is er idealer aan NH dan al het andere omtrent het paard?

Omdat iedereen zijn eigen wijze van omgang beoefend omdat hij dat als beste optie ziet toch? Zo ga ik met mijn paard om met een NH insteek en vind ik dat dus ideaal en ga sta ik achter de gedachte dat als iedereen het zou doen dat een verbetering zou zijn.

Daarbij, NH is (buiten je paard houden op een manier waarop hij zoveel mogelijk tegemoet wordt gekomen aan zijn natuurlijke behoeften) gebaseerd op rekening houden met je paard op alle fronten (biomechanica, psyche, leerpsychologie enz), je bewust zijn van jezelf op alle fronten als trainer/leider/begeleider. Daaruit komt een zo effectief mogelijke manier van omgaan en trainen die het minst schadelijk is voor je paard, een expressief paard dat met je meedenkt en waarmee je tot in de fijne details kan communiceren. Kunnen werken met je paard met ontspanning en plezier.
Nooit frustratie omdat (behalve voor medische problemen) overal een oplossing voor is en je alles als een leersituatie kan zien, je vooruitgang opmerkt tot in de kleinste details, je mogelijkheden zowel rijdend als met grondwerk onbegrenst zijn.....
Er is in ieder geval niks mis mee (en kom nu niet met situaties als: ja maar als je dit en dit verkeerd doet enz. Je kan in iedere situatie, met iedere insteek alles fout doen als je wil).
Wat mij betreft is Nh het totaalpakket.

En nee, ik zeg niet dat dit bij iemand die zichzelf normal noemt per definitie niet zo is! Dit is gewoon wat NH in mijn ogen is en wat ik alle paarden gun.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:20

Fellor schreef:
Omdat iedereen zijn eigen wijze van omgang beoefend omdat hij dat als beste optie ziet toch? Zo ga ik met mijn paard om met een NH insteek en vind ik dat dus ideaal en ga sta ik achter de gedachte dat als iedereen het zou doen dat een verbetering zou zijn.

Daarbij, NH is (buiten je paard houden op een manier waarop hij zoveel mogelijk tegemoet wordt gekomen aan zijn natuurlijke behoeften) gebaseerd op rekening houden met je paard op alle fronten (biomechanica, psyche, leerpsychologie enz), je bewust zijn van jezelf op alle fronten als trainer/leider/begeleider. Daaruit komt een zo effectief mogelijke manier van omgaan en trainen die het minst schadelijk is voor je paard, een expressief paard dat met je meedenkt en waarmee je tot in de fijne details kan communiceren. Kunnen werken met je paard met ontspanning en plezier.
Nooit frustratie omdat (behalve voor medische problemen) overal een oplossing voor is en je alles als een leersituatie kan zien, je vooruitgang opmerkt tot in de kleinste details, je mogelijkheden zowel rijdend als met grondwerk onbegrenst zijn.....
Er is in ieder geval niks mis mee (en kom nu niet met situaties als: ja maar als je dit en dit verkeerd doet enz. Je kan in iedere situatie, met iedere insteek alles fout doen als je wil).

En nee, ik zeg niet dat dit bij iemand die zichzelf normal noemt per definitie niet zo is! Dit is gewoon wat NH in mijn ogen is en wat ik alle paarden gun.

En als een ander dat "Gezond Boeren Verstand" noemt, wat dan....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:23

ikke schreef:
Fellor schreef:

Dan ben ik tevreden en moet diegene zelf weten hoe hij zij dat noemt. Daarom staat erbij dat IK dat onder NH versta. En boeren denken niet zo, dus boerenverstand is al helemaal de verkeerde term. Dus wat dat betreft valt overal wel wat tegen in te brengen. IK noem het NH en het gaat me totaal niet om het woord maar de inhoud.

Edit: valt me sowieso op dat hier meer gepost wordt over of NH wel NH is en of het woord wel goed is en of het goed en slecht is... zouden meer hebben aan topics waarin daadwerkelijk over de situaties achter het woord kan worden gesproken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:26

Fellor schreef:

Dat noem ik geen NH, dat is gewoon een knap staaltje paardenhouderij wat je zowel bij een NH'er als een springruiter, dressuurruiter, westernruiter etc. etc. terug kunt zien.

Vordert een stukkie intelligentie, een stukkie interesse en twee goede kijkers in je kop. Niet meer en niet minder. Daarvoor hoef je echt niet een NH'er te zijn of een bepaalde richting te kiezen.

Ik ben absoluut geen NH'er, maar ik heb wel twee ogen, ik kan zien of een paard gelukkig is of dat ik ergens in gebreke blijf (een van de redenen waarom mijn hengst morgen rond deze tijd een ruin zal zijn). En met die twee kijkers kan ik ook lezen, en aangezien ik een stukkie interesse heb aan mijn paarden, lees ik bijv. op dit moment:

Afbeelding

Over leiderschap heb ik trouwens niet bijster veel gelezen, maar veel paarden observeert en me daarbij heel simpel aan mijn eigen formule gehouden:

Actie = reactie x frequentie = conslusie

Oke, ik was nog nooit goed in wiskunde, dus dit ziet er vaag uit. Wat ik bedoel: Een actie leidt tot reactie. Een bepaalde reactie zal bijv. nadat je het op verschillende paarden hebt getest met een hoge frequentie voorkomen. Ik noem dit de gemiddelde reactie die op het gemiddelde paard van toepassing is.

Ik ga bijv. achter een paard staan (op een afstand zodat het paard mij niet zo kunnen slaan) en ik doe iets waardoor het paard schrikt. De meeste paarden zullen schrikken, wat zakken in de achterhand, een paar passen naar voren doen en zich dan omdraaien om te kijken wat er nu eigenlijk was. Waarom? Nou mijn ervaring zegt dat bij de meeste paarden de nieuwschierigheid vaak al snel de angst overheerst. Daarom draaien ze zich om. Waarom zullen veel paarden niet uithalen? Omdat de meeste paarden de vlucht boven bijv. de aanval kiezen. Instinctieve vluchtdrang is vaak sterker dan de reactie "slaan".

Pure observatie, geen boek voor nodig, alleen een beetje tijd en mijn trouwe twee kijkers.

Ik heb soms het idee dat NH niet meer is dan de opsomming van de ideale paardenhouderij in ogen van veel paardenbezitters en daar drukke men dan de stempel NH op.

Niet banketstaaf bedoeld, maar ik zie nog steeds niet in wat de NH'er nou zou anders maakt dan niet-nh'er. Ik ziet het echt niet.

En ik ben echt niet de enige hoor, ik ken er genoeg die zijn als dat wat ik hierboven geschreven staat, maar geen van hen noemt zichzelf een NH'er.
Laatst bijgewerkt door Adil op 02-02-11 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:27

ikke schreef:

Mijn bovenstaande lap tekst in een zin :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:28

Fellor schreef:
ikke schreef:

Dan ben ik tevreden en moet diegene zelf weten hoe hij zij dat noemt. Daarom staat erbij dat IK dat onder NH versta. En boeren denken niet zo, dus boerenverstand is al helemaal de verkeerde term. Dus wat dat betreft valt overal wel wat tegen in te brengen. IK noem het NH en het gaat me totaal niet om het woord maar de inhoud.

Edit: valt me sowieso op dat hier meer gepost wordt over of NH wel NH is en of het woord wel goed is en of het goed en slecht is... zouden meer hebben aan topics waarin daadwerkelijk over de situaties achter het woord kan worden gesproken.

En bedankt voor het vooroordeel.
Het zou je sieren als je ook daar dan enig onderzoek naar deed, voordat je het schreef.......

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:32

ikke schreef:
Fellor schreef:

En bedankt voor het vooroordeel.
Het zou je sieren als je ook daar dan enig onderzoek naar deed, voordat je het schreef.......

Nou, inderdaad, Fellor, ik dacht je niet zo van de hokjesgeest was? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:39

ikke schreef:

Het was sarcastisch bedoeld :Y) . Het ging mij om het letterlijk nemen van woorden. Als ik dan toch een kanttekening moet maken, wat betreft onderzoek, ik heb veel met de boerenaanpak te maken gehad hier in de buurt (boerendorpen) en heb nog nooit een boer horen praten over dit soort theorie nog op deze manier met zijn paard om zien gaan, dus wat mijn ervaring betreft klopt het ook. Het behoort helaas niet tot de mogelijkheden iedere boer in nederland te gaan interviewen over zijn visie op horsemanship en dan komen we weer tot de vage grens; wat is een boer?

Het probleem is dat VERUIT de meeste mensen puur op hun gezonde verstand niet het begrip, inzicht en de kunde ontwikkelen die ze zouden kunnen en nodig hebben. Daarom vind ik persoonlijk gezond verstand de lading niet dekkend. De meeste mensen die op hun gezonde verstand afgaan komen heel ergens anders terecht helaas.

En zo niet; zoals ik zei, noem het wat je wil :j , het gaat mij om de uitvoering en het effect.

En de hokjesgeest, geen problemen mee! Zoals ik zei heb ik nog nooit enige hinder ondervonden van het hokje waar mensen mij tot nu toe in hebben gestopt. Ik geloof neit zo erg in hokjes.