Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:39

cathyvans schreef:
Haha Twiggy, dat kan natuurlijk best. Ik zal het nuanceren: van de KWPN hengsten haalt hij er negen van de tien uit, hij ziet het aan hoeven en de beenstand, soms ook wel aan het hele type denk ik. We willen hem wel opgeven voor Wedden dat of zoiets, maar hij is een beetje verlegen :o :o

Hahaha, leuk verhaal!! Ik heb een kruising Fjord x Anglo Arabier. De Fjord heb ik op foto's gezien, dat was dus mama, maar die papa, daar ben ik zooooo nieuwsgierig naar!!! Helaas niet meer te achterhalen, vandaar mijn opmerking. ;)

Maar nu moet ik echt stofzuigen, de was ophangen, de nijnen verzorgen, kattenbakken verschonen en OPSCHIETEN!!! :wave:

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:40

Ja, dat ziet hij niet alleen aan de hoeven. Onmogelijk, er is altijd iets erfelijkheid maar nee, aan een hoef kun je niet de vader achterhalen. Helaas. :)

DDW1190

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:12

Gelukkig maar anders had ik dezelfde voeten als mijn vader :+

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:18

DDW1190 schreef:
Gelukkig maar anders had ik dezelfde voeten als mijn vader :+

_O-

Maar het is wel zo dat er binnen het kwpn bloedlijnen zijn met minder goede en scheven voeten. Ik kan me wel voorstellen dat als je er als smid een heleboel ziet dat je bepaalde dingen herkent van bepaalde hengsten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:19

Ja dat klopt inderdaad, dat heb ik ook gehoord :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:28

Dat is niet alleen bij het kwpn het geval. Ik ken nog wel rassen waar je goed kan zien wie paps was, aan de hand van de hoeven. Maar dit is zeker geen ras met zoveel goedgekeurde hengsten als het KWPN ;)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:52

Twiggy2008 schreef:
Jesser, jeetje, wat een fijne smid had jij getroffen. ;(
Dat bedoel ik dus, die bestaan ook. Er zitten aan beide kanten goede en slechte, daarom vind ik dit soort discussies een beetje nietszeggend. ;)
En ze eindigen allemaal in ruzie en schelden over en weer, een wedstrijdje wie het bijdehandste is e.d.
Jammer. Wat ik belangrijker vind is dat een paard gewoon kerngezonde, sterke voeten hoort te hebben en dat wij, de mens, de eigenaren, rekening horen te houden met wat de voeten aankunnen.

Chaos, ja, dat bedoel ik ook, hoor, dat de problemen vaak komen als ze van jarenlange ijzers afgaan. ;)

Mijn paard heeft ook een tijdje brokkelvoetjes gehad (in hete, droge zomers). Wat bij mij hielp was zeer regelmatig bijvijlen (daarmee voorkom je al een hoop ellende), nat houden en veel beweging (op het land/wandelen/rijden/noem maar op), zodat de doorbloeding goed is. Ik heb er nu al een paar jaar geen last meer van gehad, gelukkig. Ik heb het nu andersom, ze groeien keihard en zijn keihard. :)

Deze smeden hadden ook hun erkende stickers op de bus zitten.. Dus zegt ook weinig..
Het gaat mij er niet om dat ik tegen een smid ben.. Heb alleen nog niet echt goede ervaringen met een smid.. Toen ik een jaar geleden mijn paard van de ijzers haalde (reed geen wedstrijden, alleen in het bos en hij stond op de wei en loopt in de bak) was mijn smid pisst want wat zou ik dat paard wel niet aandoen?? Maar had al zo'n slecht gevoel over die ijzers, dacht weg ermee. Hij heeft het nu niet nodig. Mochten we hele einden op het harde lopen was het een ander verhaal..
Een jaar verder zei mijn smid nog steeds niets over de hoeven die scheef staan.. Hij loopt als het ware op de buitenkant van zijn hoeven achter.. (soort van o benen.)
Heb altijd keurig de smeden laten komen elke 8 weken keurig laten bekappen.. en uit angst weinig durven zeggen..
Heb wel eens tegen mijn smid gezegd, zou je aub niet zoveel van de verzenen willen halen? Je zet hem achter te kort. Hij is in juli voor het laatst geweest.. en nu pas in oktober heb ik het idee dat hij weer een beetje fatsoenlijk op zijn verzenen staan.. Hebben we het over een traditionele smid he..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:35

helemaal mee eens
er zijn helaas ook hele slechte hoefsmeden
zo heb ik er vroeger eens een gezien die bijna alles van het paard 'afhakte' in 5 minuten leek dat beest bekapt
straal weg
en de rest weggehaald (stond nogal lang)
en dat beest heeft 3 weken lang moeilijk gelopen... dan liever een NB die er kleine beetjes vanaf haalt...

ben ook niet tegen een smid en ook niet helemaal heilig overtuigd van het NB-werk
maar er zit een heel groot gebied tussen
zolang je maar weet wat je doet
en je paard er niet vreselijk slecht onder gaat lopen
of dat dan door de smid of door een NB of jezelf gedaan wordt maakt me dan niets uit!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:09

Jesser, ik ben ook geen fan van hoefsmeden, hoor. ;)
Ik laat mijn paard al jaren NB door een hele goeie en het bevalt ons allebei prima.
Wat mij altijd al opviel was dat de traditionele hoefsmeden zo totaal anders er in staan en ik kan er persoonlijk niets mee, vandaar dat ik overgestapt ben naar NB toen ik mijn eigen paard had. Er is er eigenlijk maar eentje die ik wel kan waarderen (een traditionele hoefsmid), maar het overgrote deel hou ik bewust uit de buurt van mijn eigen paard. Qua NB let ik wel heel goed op wat voor iemand ik laat komen, want ik hoef ook in het NB-gebied geen kwakzalver natuurlijk.... En zelf trek ik het niet om elke week te gaan vijlen, te heavy voor mijn rug. :+

Dus ik snap je helemaal. Als jouw paard het nu een stuk beter er op doet, prima toch? Ik geef je groot gelijk, hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:11

Wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen is het "gebruik" van paarden met en zonder ijzers. Vandaag weer voor de zoveelste keer mijn vriendin, die ijzers onder haar paard heeft, bijna onderuit zien glijden. Ik moet er toch niet aan denken dat ze echt een keer onderuit smakt met paard en al.
Zodra haar paard ergens van schrikt of begint te klieren beginnen de benen over het asfalt te glibberen. Dan heb je met een natuurlijk bekapt paard toch wel veel meer grip.
Zelf klaagt ze erover dat de ijzers erg glad worden van over asfalt rijden. Daarom gaat ze ze ook regelmatig even weer stroef maken door over een ruw fietspad te gaan. Wel een gedoe zeg...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:14

ah dit zijn dé geijkte topics om een kippenhok vol kakelende boktwijven zo snel mogelijk op één hoop te krijgen

:+

Ik denk niet dat ik zo'n zin heb om me hier in te mengen, heb genoeg werk verricht hier op bokt wat dat betreft, nu eens een ander :D

Succes met elkaar vliegen afvangen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:30

Lamar schreef:
Wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen is het "gebruik" van paarden met en zonder ijzers. Vandaag weer voor de zoveelste keer mijn vriendin, die ijzers onder haar paard heeft, bijna onderuit zien glijden. Ik moet er toch niet aan denken dat ze echt een keer onderuit smakt met paard en al.
Zodra haar paard ergens van schrikt of begint te klieren beginnen de benen over het asfalt te glibberen. Dan heb je met een natuurlijk bekapt paard toch wel veel meer grip.
Zelf klaagt ze erover dat de ijzers erg glad worden van over asfalt rijden. Daarom gaat ze ze ook regelmatig even weer stroef maken door over een ruw fietspad te gaan. Wel een gedoe zeg...

De mijne loopt met ijzers gewoon over het asfalt, ook liepen ze van de winter ermee in de sneeuw.
Ze glijden er beide niet mee uit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:38

Nou, afgelopen winter was een ramp voor de paarden met ijzers bij ons op stal. De mijne rende gewoon heerlijk door de sneeuw, maar die paarden liepen niet echt gemakkelijk, hoor. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:48

Arabesk schreef:
ah dit zijn dé geijkte topics om een kippenhok vol kakelende boktwijven zo snel mogelijk op één hoop te krijgen

:+

Ik denk niet dat ik zo'n zin heb om me hier in te mengen, heb genoeg werk verricht hier op bokt wat dat betreft, nu eens een ander :D

Succes met elkaar vliegen afvangen :+

Zeg dan gewoon niks. ;)
Er is een fijne discussie gaande, dus dergelijke opzwepende reacties nergens voor nodig.. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:49

Brainless schreef:
Lamar schreef:

De mijne loopt met ijzers gewoon over het asfalt, ook liepen ze van de winter ermee in de sneeuw.
Ze glijden er beide niet mee uit.

Met ijzers en sneeuw krijg je hoe dan ook een klompeffect, echt niet prettig. Hier gaan ze allen zonder ijzers naar buiten als er veel sneeuw ligt. De gene met mogen ook, maar geheel op risico van de eigenaar. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:50

Ik had er bij 1 sneeuwijzers onder bij de ander niet.... ik heb 1x ijs moeten verwijderen, daarna helemaal niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:13

Ik begrijp niet dat de ijzerrijdens dat glijden niet eng vinden? Ik kan met mijn blootvoeters altijd met hoge snelheid op iedere ondergrond onverwachte wendingen nemen en wanneer ze dan zelf opzij springen omdat ze ergens van schrikken maakt dat ook geen verschil. Wij glijden nooit door tenzij het erg blubberig of glad is (maar dan pas je je rijstijl al aan).
Mijn vriendin gleert half onderuit of stuift rechtdoor om vervolgens af te gaan remmen en dan om te keren, anders ligt ze zo op d'r zij. Dat rijdt toch niet fijn lijkt me?? Daarbij moet het paard vaak abrupt de spieren aanspannen om het wegglijden op te vangen en tegen te gaan. Denk maar eens aan jezelf wanneer je uitglijdt, dan loop je juist sneller een blessure op, toch?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:03

Klopt. Doorglijden is niet goed. Maar helemaal niet glijden is ook super slecht!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:12

Een goede hoef glijd altijd een klein stukje door, daar waar ijzers teveel doorglijden en met kalkoenen totaal niet.

Eigenlijk zijn ijzers gewoon heel erg onhandig :+

Overigens kan ik met mijn natuurlijk bekapte paard nog lang niet veilig op alle ondergronden rijden. Haar hoeven zijn daar nog te slecht voor, en het zal waarschijnlijk nog minstens een jaar duren voordat ze helemaal goed zijn.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:47

Ik kan met mijn paard nu ijzerloos op alle gronden komen, kan rustig in een wei rijden en oefenen op mijn parcours, zonder dat ik het gevoel dat het glibberig is of te glad.
kan ook gewoon op de weg komen, hij heeft juist voorkeur voor het harde. met ijzers onder wilde hij liever op het zachte.

Moet zeggen dat ik nu echt blij ben om de beslissing om hem een jaar geleden van zijn ijzers af tehalen. Zeker met afgelopen winter. Er is een of twee keer geweest dat ik hem binnen heb gehouden. En dat was als alle sneeuw ging smelten en er veel water lag en dat weer bevroor. Toen was het een ijsvlakte..
Verder heb ik gewoon af en toe in de sneeuw gereden. Zonder problemen, en natuurlijk pas ik mijn tempo aan, had vroeger met ijzers niet gekund...

Ik ben niet tegen ijzers, maar als het niet nodig is, dan gebruik ik het ook niet meer. Mocht mijn paard om welke reden ook tijdelijk het wel nodig hebben, zou ik niet aarzelen en ze er weer onder er laten slaan.. Tis ook een kwestie van verstandig nadenken en kijken naar wat je paard nodig heeft..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:03

Ik ben geen fan van NB. Vind de hoek hoefbeen/grond veel te klein waardoor het paard wat ondergeschoven komt te staan. Ik zie ook vaak erg lange tenen. Niet mijn ding. En zelf doen? Ach een flapje wegvijlen dat gaat nog, maar verder zou ik niet gaan (ook niet met een eendaagse 'cursus'!)

Mijn paarden worden anatomisch bekapt (www.marcokrul.nl). Ze staan mooi op hun benen en hebben nooit klachten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:07

Lange tenen? Bij een goeie NBer ze je echt geen lange tenen.
En mijne stond toen ie traditioneel gedaan werd meer ondergeschoven als nu.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:33

EllenB schreef:
Ik ben geen fan van NB. Vind de hoek hoefbeen/grond veel te klein waardoor het paard wat ondergeschoven komt te staan. Ik zie ook vaak erg lange tenen. Niet mijn ding. En zelf doen? Ach een flapje wegvijlen dat gaat nog, maar verder zou ik niet gaan (ook niet met een eendaagse 'cursus'!)

Mijn paarden worden anatomisch bekapt (http://www.marcokrul.nl). Ze staan mooi op hun benen en hebben nooit klachten.

Ik heb het anders wel geleerd van het (af)kijken bij Marco hoor. Lukt jou ook vast, of je moet het niet willen natuurlijk ;)

Lange tenen bij NB heb ik ook nog nooit van gehoord. Dat is juist één van de dingen die ze niet graag zien.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:09

zonder te willen rellen
geloof ik ook dat dit een topic wordt
waar we nooit met z'n allen uit gaan komen
je hebt zoveel verschillende hoefsmeden en NB
je hebt zoveel verschillende paarden en hoeven
je hebt voor en nadelen van wel/geen ijzers
en dan hebben we nog eens die paardenmensen met hun meningen..
mee eens??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:31

EllenB schreef:

Jouw omschrijving (lange tenen/ondergeschoven e.d.) herken ik totaal niet bij mijn natuurlijk bekapte paard. :n