suikermeisje schreef:misschien idd jammer dat ik zo veroordeeld ben over die ruiters. Maar ze zeggen vaak, dit is het beste voor het paard. terwijl mijn pony ook vrolijk met z'n oren naar voren loopt, dus heb jij het paard specifiek horen zeggen, ja doe mij maar bitloos? mijne heb ik nog niet horen praten (letterlijk, dus niet figuurlijk je paad horen praten)
Een paard berust heel snel, en het feit dat jij het misschien niet zo ideale referentiekader voor je hebt, maakt de hele methode niet meteen waardeloos?
Een ruiter die de fases niet doorloopt en een correctie meteen zielig vindt, heeft de verkeerde interpretatie van NH, en draagt deze ook uit. "Zo zacht als het kan, zo hard als het moet..." ook dat is NH!
Dat iemand roept dat bitloos het beste voor je paard is, is al een verkeerde manier van communiceren. Dat is de keuze die de persoon in kwestie voor zichzelf en zijn paard heeft gemaakt. Er is niets mis met een bit, het zijn de handen die het bit vasthouden die een bit hard maken...en het feit dat iedere paardenmond anders is, en daar heel zelden de tijd genomen word om het passende bit te vinden.