Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:29

suikermeisje schreef:
misschien idd jammer dat ik zo veroordeeld ben over die ruiters. Maar ze zeggen vaak, dit is het beste voor het paard. terwijl mijn pony ook vrolijk met z'n oren naar voren loopt, dus heb jij het paard specifiek horen zeggen, ja doe mij maar bitloos? mijne heb ik nog niet horen praten (letterlijk, dus niet figuurlijk je paad horen praten :) )

Een paard berust heel snel, en het feit dat jij het misschien niet zo ideale referentiekader voor je hebt, maakt de hele methode niet meteen waardeloos?
Een ruiter die de fases niet doorloopt en een correctie meteen zielig vindt, heeft de verkeerde interpretatie van NH, en draagt deze ook uit. "Zo zacht als het kan, zo hard als het moet..." ook dat is NH!

Dat iemand roept dat bitloos het beste voor je paard is, is al een verkeerde manier van communiceren. Dat is de keuze die de persoon in kwestie voor zichzelf en zijn paard heeft gemaakt. Er is niets mis met een bit, het zijn de handen die het bit vasthouden die een bit hard maken...en het feit dat iedere paardenmond anders is, en daar heel zelden de tijd genomen word om het passende bit te vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:35

Suikermeisje, ik ken ook zat mensen die met bit rijden, die verpletterd worden door hun paard, hoor, etc. ;)
Ik vind dit echt zo'n non argument, sorry. :+
Jammer dat je iedereen zo over een kam scheert met dit soort teksten.
En verder zeg ik helemaal nergens dat je met een halster moet gaan rijden, maar ik vroeg me af hoe je paard reageert als hij/zij een halster om heeft en je je paard gewoon begeleid. Dan heb je namelijk ook wel eens druk op de neus. ;)
Ik vroeg me hardop af, hoe je daar dan mee omging.......

Volgens mij mag je jouw genoemde wedstrijden tegenwoordig ook bitloos rijden. Maar goed, ik snap je keuze verder best, maar ik snap je veroordelingen niet zo. Je zit jezelf enorm te verdedigen, terwijl hier niemand verder een punt van maakt, volgens mij. ;)

Ben in elk geval blij dat ze bij mij op stal niet zo'n punt maken van het feit dat ik bitloos rij (al ben ik ook de enige niet, hoor, maar bij ons loopt alles door elkaar heen en daar doen we verder niet zo moeilijk over). Lijkt me een stuk gezelliger. :)
En als ik ooit endurance ga rijden in de toekomst (heb er nu geen tijd voor, heb meer dingen in mijn leven, waaronder een jong kind), kan dat in elk geval lekker bitloos. :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:15

_Miistral_ schreef:
NH is de bedoeling van de paardentaal spreken, dus je zegt niet 'eeeehh'
maar je doet het met lichaamstaal, de manier waarop een paard het beste begrijpt
als een paard uit de kudde niet gehoorzaamt krijgt hij toch egt een trap hoor.

er wordt weer erg goed gelezen hier.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:21

Cassidy schreef:
suikermeisje schreef:
misschien idd jammer dat ik zo veroordeeld ben over die ruiters. Maar ze zeggen vaak, dit is het beste voor het paard. terwijl mijn pony ook vrolijk met z'n oren naar voren loopt, dus heb jij het paard specifiek horen zeggen, ja doe mij maar bitloos? mijne heb ik nog niet horen praten (letterlijk, dus niet figuurlijk je paad horen praten :) )

Een paard berust heel snel, en het feit dat jij het misschien niet zo ideale referentiekader voor je hebt, maakt de hele methode niet meteen waardeloos?
Een ruiter die de fases niet doorloopt en een correctie meteen zielig vindt, heeft de verkeerde interpretatie van NH, en draagt deze ook uit. "Zo zacht als het kan, zo hard als het moet..." ook dat is NH!

Dat iemand roept dat bitloos het beste voor je paard is, is al een verkeerde manier van communiceren. Dat is de keuze die de persoon in kwestie voor zichzelf en zijn paard heeft gemaakt. Er is niets mis met een bit, het zijn de handen die het bit vasthouden die een bit hard maken...en het feit dat iedere paardenmond anders is, en daar heel zelden de tijd genomen word om het passende bit te vinden.

heb al veel verschillende bitten gebruikt en ben er nu achter waar die het beste op loopt, dit komt omdat de fries van mijn moeder eerst op dit bit liep, en dat ging ook goed. die had dezelfde mond.

en aan het halster loopt die gewoon naast me mee, maar met druk raakt die in paniek ook als die de wei in draait en dan de druk voelt. alhoewel dit al beter gaat.

ik maak er verder ook geen punt van dat mensen bitloos rijden moeten ze helemaal zelf weten. maar zo mag ik ook zeggen dat in NH etc niets vind lijkt mij. mijn mening. Met mijn oude shet deed ik ook kunstjes en die pakte dat makkelijk op, maar dit was meer omdat ik alleen maar kon mennen of dat. ik rijd er liever op

suikermeisje

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:22

@Cassidy,
dankje voor je duidelijke en nette post.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:26

maar heel vaak trappen ze ook niet of mis. En suikermeisje, geen gebitsproblemen. Klinkt als mijn merrië met super haken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:28

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:48

Zucht..... NH....... is ook rijden en niet per definitie 'kunstjes doen' (want daar heb ik zelf ook niet zoveel mee). ;)
Maar goed, lijkt me nu wel duidelijk hoe diep de kennis hierover daadwerkelijk zit, Suikermeisje. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:50

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:58

Nh is imo non-verbale communicatie op zijn best. Lezen van het natruurlijke gedrag van paarden en je daar als mens op afstemmen om ze leiding te kunnen geven, zonder daarbij te vermenselijken/interpreteren. Wat kan je daar nou op tegen hebben??? Nh is imo geen middeltje/truucje maar een doel

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:14

Cassidy schreef:
Idd, NH is ook rijden. Je haalt er zelf een wereldkampioenschap mee.
En als je bitloos niets vind, doe je het toch helemaal zonder zadel en hoofdstel?

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5Pk ... re=related

De eerste minuut was ik echt even naar de touwtjes aan het zoeken :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:14

Ik denk dat heel veel tegenstanders van NH het verschil niet weten tussen NH en bijv. vrijheidsdresuur. En omdat ze het verschil niet weten en de verkeerde sticker plakken, verwordt NH heel snel tot "circuskunstjes". En ik denk zomaar dat ook suikermeisje niet helemaal begrepen heeft wat NH nou precies inhoudt...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:45

Cassidy schreef:
En als je bitloos niets vind, doe je het toch helemaal zonder zadel en hoofdstel?

Er zijn een flink aantal filmpjes op het net zoals deze (wat een waanzinnig zicht is het toch, zat ook nu weer ademloos te kijken) die maar aantonen dat het puur draait om begrip voor elkaar hebben.
NH is idd op een natuurlijke manier met je paard om kunnen gaan. En het maakt niet uit op welke manier je je paard traint, zolang het een samenwerking is en niet dwangarbeid.
Dus of het nou circustrukjes zijn, vrijheidsdressuur, NH of wat dan ook. Wat is precies het probleem hiermee als het op een paardvriendelijke manier gebeurd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:03

Het probleem is dat je je hoofd boven het maaiveld uit moet durven steken. Dat je, als er in de omgeving niemand is die aan NH doet, stevig genoeg in je schoenen moet staan, en genoeg durf moet hebben om tegen de mening van je vrienden en vriendinnen in te gaan. Het is moeilijk om als jongvolwassene een gefundeerde mening te hebben zonder dat je je al te veel laat beinvloeden door "wat de buren, vrienden en de mensen op stal ervan zeggen". Sterker nog, ook volwassenen vinden het soms erg moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:08

Cassidy schreef:

Zal wel aan mij liggen maar ik zie hier niks wat met bit / bitloos te maken heeft. Dit is puur africhting op de zit en benen. Of je nou met of zonder bit rijd, met of zonder weetikwatvoorbitloze optoming, dit hoor je altijd in zekere mate te hebben.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:11

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:42

mooi filmpje idd, het is meer dan ik dacht.
denk dat ik vooral naar de slechte ervaringen heb gekeken die ik heb meegemaakt. (dat alles zielig was voor het paard etcetc. paarden mochten niets meer doen, zijn moddervet...)
maar okee.
zonder zadel en hoofdstel, hmm zou kunnen maar dat doe ik eerder op mn pony van 1,25, zit ik wat dichter bij de grond :+ (deed dit vroeger wel bij m'n oude pony in een afgesloten bak, die deed toch niets, was niet zo fel. dat is nu anders en nu hebben we niet echt een omheining om de bak en daar springen/lopen ze maa al te graag doorheen)

nee hij heeft geen haken oid op zijn kiezen, maar een gebroken bit ligt niet lekker bij z'n gehemelte (had de fries ook last van).

en trouwens iemand zei dat ik veroordeeld was dat IEDEREEN zegt dat bitloos het beste is die bitloos rijdt. maar ik zei vaak, en dat is lang niet altijd dus.

en het lijkt me trouwens niet zo lekker zonder zadel op mijn e-pony, een schoft in je piep... en hij is smal (gebouwd, hij is nu al een stuk dikker geworden, maar is gewoon smal) en gooit erg op, niet echt fijn zonder zadel :+ :P
Laatst bijgewerkt door suikermeisje op 07-06-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:50

Oh, dat kan.
Heeft mij bijrijdpaard ook last van. Bitloos is geen optie, want hij wil nog geen halster om.....
Een ongebroken trens gaat prima bij hem. Neusriem doet hij ook niet moeilijk over, als er maar geen druk op komt, hij wil gewoon geen druk op de neus.
Vind dat je moet kijken naar het paard, wat het beste past. Het ene paard wil geen bit, heb er eens een gereden met een bosal, was prima, maar bitje wilde die niet in. Da's imo ook NH, kijken wat bij je paard past.
Sommige paarden maak je erg gelukkig door ze dag en nacht buiten te laten, nu als dat kan, vooral doen. Belangrijkste van NH is imo hoe je met je paard omgaat, zijn/haar lichaamstaal leren kennen, en daar ook goed op reageren, proberen begrijpelijk te zijn voor je paard :j
En of je dat nou doet met Parelli of KFH, of wie dan ook, maakt niet uit. Wat uitmaakt is of je paard er gelukkig mee is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:52

ja maar dan zou je NH moeten zien dat iedereen dat doet die rekening met zijn paard houdt. ik noem dat niet bepaald NH... maar dat kan aan mij liggen (leer ik weer eens wat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:54

NH..... vooral veel over je dier leren. Boerenverstand zou je het ook kunnen noemen. Nuchter kijken wat bij jouw paard past. Niet van: ik heb mijn paard graag op stal, want da's lekker makkelijk. Eerst kijken waar het paard zelf happy bij is, en dat is zowel in de omgang als in het houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:55

Vind ik ook, Yamcha, altijd blijven kijken naar je paard. :j
En ja, ik hou wel rekening met mijn paard. En behandel hem als een paard. Niet als een mens. Dat is vaak al een heel groot verschil. ;)

Maar ik zie hier nog steeds natural en NH door elkaar gebruikt worden in dit topic. Mag toch hopen dat mensen het verschil wel weten?

Cassidy, prachtig filmpje, hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:59

Ik wel hoor :j

Maar denk dat ik dat wel kan verklaren: als je op een natuurlijke, instinctieve manier met je paard wilt omgaan (daar gaat het om) dan breidt zich dat ook uit tot nadenken over de leefomstandigheden, en die aanpassen aan het paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:03

Yamcha, ja, zo heb ik dat ook wel ervaren, al hoewel ik altijd al een 'natural' geweest ben, zonder het me te beseffen. :D
Mijn paard vindt de combi NH/natural in elk geval erg fijn. :)

Maar ik ken toch echt mensen die aan NH doen, maar hun paard echt niet zo natuurlijk mogelijk houden, dus dat bestaat ook.
Net als mensen die hun paard graag buiten houden, maar niet aan NH doen. Jaja, het kan allemaal. :+

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:44

dat laatste ben ik dan, ze zijn happy in de wei, en ik vind het ook wel makkelijk... paardjes zijn stuk rustiger in de winter is het hier niet mogelijk ook 's nachts buiten te houden, we zitten op de pure klei grond. dan krijgen ze allemaal stuk voor stuk mok (en in de zomer groeit op de weilanden weer gras en als je er zand erover doet, dan heb je in de zomer niet echt goed gras meer)
en ook kunnen we niet 1 weiland doen, want 17 beesten op een weiland gaat niet, ze verdragen niet allemaal erlkaar, of sommige die een deken op hebben overleven de dekens het niet van

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:50

ik denk dat dit juist goed ging