paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:33

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:35

Sooo, valt Linda even door de mand zeg... Jammer dit... _-:(

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:42

Linda valt helemaal nergens "door de mand" :roll:
Dit stuk staat in hun level 1 pakket (alleen dan wel de uncut-versie), dat ongeveer 6 jaar geleden op de markt ging. Ondertussen aan zo'n honderden duizenden mensen verkocht en ik vraag me dan ook af waarom dit nu opeens op internet verschijnt.

@storrum: het is me gelijk ook duidelijk dat sommigen echt niet kunnen lezen, want er staat nergens in dat stuk dat ze geen cap aanraden. Het stuk gaat puur en alleen over risicobeperking.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:52

sanne83 schreef:
Dit stuk staat in hun level 1 pakket (alleen dan wel de uncut-versie), dat ongeveer 6 jaar geleden op de markt ging. Ondertussen aan zo'n honderden duizenden mensen verkocht en ik vraag me dan ook af waarom dit nu opeens op internet verschijnt.

Dat hoorde ik ja, dat het in het (nieuwe?) level 1 pakket zit. Maakt mij niet uit. Ik zie toch echt een paard dat er geen hol van begrijpt én op momenten laat zien dat hij bereid is mee te werken. Signalen die Linda niet oppakt. Dan val je als paardentrainster wat mij betreft behoorlijk door de mand.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:55

sanne83 schreef:
@storrum: het is me gelijk ook duidelijk dat sommigen echt niet kunnen lezen, want er staat nergens in dat stuk dat ze geen cap aanraden. Het stuk gaat puur en alleen over risicobeperking.

Maar vind jij het verstandig wat ze daar beweren dan?

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:56

LiVetime schreef:
Jammer dat je je nooit in Parelli hebt verdiept.. T zou jouw kijk op wat hier gebeurd erg veranderen :)

Ik heb een pony gehad die mij serieus ging aanvallen (aan touw) om onder het werk uit te komen. Pony heb k gekocht van mensen waarbij het dier altijd alles mocht. Ik had daar nou net even een ander idee over.
Wat doe je dan in zo'n situatie? Met het paard praten? Knuffelen?

Dan moet je alsnog geduld hebben zon pony kan er ook niks aan doen met geduld en goed belonen als die eits doet wat jy wil helpt ook nog al veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:02

sanne83 schreef:
Mindim schreef:
In een bak het paard los. Laat maar rennen en hou hem op de helft van de bak. Dat kun je prima sturen. Wanneer paard stilstaat nodig hem uit en ontspan, kan even duren, zodra paard aangeeft 'eng' ga je een stukje terug. (lastig in woorden te omschrijven)Bouw dat op en je kunt op een bepaald moment weer bij het paard en dan rustig weer opbouwen. Een paard moet liever bij jou staan dan ik vluchtgedrag vervliegen. In dat vluchtgedrag en in die paniek is hij niet voor 'rede' vatbaar en kun je hem niets leren, je kunt hem er alleen uit halen.

Je hoeft niet te drijven, hij rent uit zich zelf, je moet hem op een plek (helft van de bak) houden. Ze staan vanzelf stil.

je omschrijft nu een paard die bang is van jou, als persoon. Het gaat hier om een paard wat bang is van omgeving. Ik vind dat als je een paard laat rennen, je hem aan z'n lot overlaat.
Als je een paard actief kan leren kalmeren, kan je dat altijd op elke plaats doen. Het paard wordt steeds sneller kalm en zal steeds minder snel die kalmte verliezen. Het liefste kalmeer je met piepkleine signalen allang voordat het paard van de rel gaat, maar goed, gaat het een keer mis, moet je ook weten hoe je dat moet oplossen.

Oke, daar heb je gelijk in. Maar dan lijkt mij een afgesloten binnenbak voor de eerste kennismaking met zo een paard beter dan een winderig veldje.
Ik zie hier in dit filmpje echt niets waarvan ik denk, goh dat helpt het p[aard of dat komt aan. Feit blijft dat een panikerend paard niet leert, je zult hem eerst uit die paniek moeten halen, maar volgens mij zijn we het daar wel over eens.
Ik vind het lastig om het op te schrijven, volgens mij moet je het op dat moment aanvoelen en dat mis ik totaal in het filmpje. Ik vind haar wel degelijk door de mand vallen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:08

storrum schreef:
sanne83 schreef:

Maar vind jij het verstandig wat ze daar beweren dan?

Ze raden daar toch geen helm af? Ze reageren alleen op de vraag waarom veel mensen niet met cap rijden.
Als ik op een bloot (super afgericht) paard zonder cap door de bak gallopeer vind men dat gevaarlijk.
Naast mij rijd een meisje met cap, met slof, met bp, helaas alleen met een compleet geflipt paard... Dat noemt men dan verstandig :+ Dat is een beetje hoe ik hun standpunt interpreteer. Natuurlijk kan mijn paard ook struikelen, tsja dat risico neem ik. Het blijft een geval van risico inschatten, in veel landen mag je ook niet fietsen zonder helm, dat vinden wij hier dan weer belachelijk, tsja..
Een helm is deels psychologisch. Als ik met helm ski, doe ik onbewust veel gevaarlijkere dingen, dan als ik zonder helm ski, raar, maar zo werkt het wel.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:09

Wat een rotfilmpje!
Bij een respectloos paard moet je vast je aanwijzingen extra groot maken om nog duidelijker te zijn. Maar ik zie geen dominant paard, maar een paard wat gewoon weg niet snapt wat er verwacht wordt en in verwarring is.
Er moeten toch andere kleine tussenstappen zijn om dit op te bouwen zodat het beestje weet wat de bedoeling is :?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:13

Ik heb geen verstand van dat gedoe rond de Parrelli, maar ik vind het niet leuk om te zien van hoe het er aan toe gaat, dat arme paard.

Maar als het echt een respectloos paard is, dan is dit misschien wel de manier om hem wat respect bij te brengen? moet je kijken wat een groot paard dat kan link zijn als het geen respect heeft voor een mens, maar ik zie ook zo wel dat hij er niets van snapt, het blijft rot om te zien van hoe hij geslagen wordt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:18

Mindim schreef:
Oke, daar heb je gelijk in. Maar dan lijkt mij een afgesloten binnenbak voor de eerste kennismaking met zo een paard beter dan een winderig veldje.
Ik zie hier in dit filmpje echt niets waarvan ik denk, goh dat helpt het p[aard of dat komt aan. Feit blijft dat een panikerend paard niet leert, je zult hem eerst uit die paniek moeten halen, maar volgens mij zijn we het daar wel over eens.
Ik vind het lastig om het op te schrijven, volgens mij moet je het op dat moment aanvoelen en dat mis ik totaal in het filmpje. Ik vind haar wel degelijk door de mand vallen.

:D daar ben ik het helemaal mee eens. Je kan honderd duizend dingen opnoemen die je eerst had kunnen doen, omstandigheden had je kunnen veranderen etc etc. Dat was alleen op dit moment niet de vraag, het paard flipte en zij reageert. En is dan ook nog zo dom om te denken: "goh, als ik zelfs nog wel eens een inschattingsfout maak, misschien moet ik dan dit niet zo mooie filmpje in het level 1 pakket doen, om te laten zien hoe ongeloofelijk firm je moet (kunnen) zijn indien nodig, indien je die inschattingsfout hebt gemaakt :+
Vergeet trouwens niet dat dit filmpje erg bewerkt is, alle extreme momenten zijn aan elkaar geplakt. Alle rustmomenten, alle uitleg is ertussenuit gehaald. Dat geeft best een vertekend beeld.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:57

Ik zie alleen een hoop gefrustreerd geruk aan een touw, hier werd al eerder een vergelijk getrokken met C uit D, eigenlijk zie ik het verschil niet. Of het nu 6 of 100 jaar geleden is, botviering op een paard mag niet en zo ziet het eruit. En dan onder de vriendelijke noemer van de Parelli methode. Overal zijn misstanden, maar verschuil je niet achter een methode. Een paard is niet van suiker, maar zo onduidelijk rukken gevend, ik ben het spoor bijster, misschien het halve blinde paard ook?

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:04

Wat een belachelijke manier van met paarden omgaan is dit zeg!
Mevrouw Parelli had wel wat eerder tot bezinnen kunnen komen. Wat een hysterische toestand...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:11

sanne83 schreef:

ik denk dat op de cd juist de cut versie staat :D :D :D

savath

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:36

Paard begrijpt geen jotta van wat ze wil,en dan verschieten dat het uit eindelijk wel opzij gaat voor haar,maar niet uit respect,uit angst,als ze zo met mijn halfblinde merrie zou werken zou ze inderdaad na enkele trainingen ofwel bang zijn voor haar ofwel bijten en stampen,en groot gelijk zou mijn paard hebben.

Heb niets tegen parelli,iedereen weet dat het een om geldbeluste methode is,maar er zitten goede dingen in,maar dit is wel echt rot slecht.

Als ik op een wedstrijd zo mijn paard behandel ,wedden dat ik sancties krijg!

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:56

Het blijft toch een dier, waaraan verwachtingen gesteld worden, en moet men deze verwachtingen hoe dan ook afdwingen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:04

sanne83 schreef:
het paard flipte en zij reageert.

Je blijft steeds maar aanhalen dat het paard flipte en dat zij uit zelfverdediging moet handelen. Waar zie je dat in vredesnaam? Ik zie helemaal niks gebeuren, en de eigenaresse van het paard wat weg gestuurd word blijkbaar ook niet, gezien haar trage reactie op het moment dat ze weggestuurd word.

Ik zie geen zelfverdediging, geen paard in paniek of dominant paard, wel een paard wat heel erg gefoccussed is op zijn omgeving en daardoor niet meer op zijn begeleider let. Daar moet je wat aan doen, maar in mijn ogen doe je dat door zelf extra duidelijk te zijn en te zeggen "hier sta ik" en het paard aan het werk te zetten, niet door dat onnozele, onrespectvolle geswiep met dat stomme touw, onduidelijke lichaamshouding en gedraai.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:14

Vreemde manier van een paard iets duidelijk willen maken als je zo veel kennis in huis hebt!
Het paard snapt hier helemaal niks van en het lijkt er meer op alsof zij een bad hair day heeft.

Het zou beter geweest zijn als ze de moeite had genomen om in contact te gaan met dit paard.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:45

ik heb me nooit ezig gehouden met parelli, want vind het zelf beetje onzinnig. heb er wel een hoop goede verhalen over gehoord, maar als ik dit zo zie, nee dan blijft er voor mij niks goeds meer over. als dit de manier is om respect te krijgen van je paard...

ben het met lalidan eens. ook ik zie geen dominant paard. zie geen paard wat flipt en waardoor dit zelfverdediging is wat zij doet. ik zie alleen een paard wat meer aandacht heeft voor de omgeving. en omdat hij met 1 oog niet kan zien moet hij dus meer bewegen om met zijn andere oog alles in zich op te kunnen nemen. nee spijt me zeer maar ik zou haar toch nooit met mijn paard aan het werk laten gaan. mijne is ook vrij gefocust op zijn omgeving maar als zij dan zo'n behandeling bij mijn paard zou toepassen ja dan zou ie uiteindelijk wel flippen ja. maar dan omdat hij dat getrek en geslinger aan dat touw zat is en neit omdat hij zo dominant is.
nee sorry maar vind dit er erg amateuristisch uit zien. en zie dit meer als paard pesten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:59

KiWiKo schreef:
ik denk dat op de cd juist de cut versie staat :D :D :D

Dit filmpje is gewoon van die dvd afgehaald, alleen dan in stukjes geknipt en aan elkaar geplakt. Op die dvd is het geloof ik ongeveer een stuk van 20 minuten. Compleet met wat ervoor gebeurt, de release en de rust ertussenin en hoe het eindigt.

Lalidan schreef:
Je blijft steeds maar aanhalen dat het paard flipte en dat zij uit zelfverdediging moet handelen. Waar zie je dat in vredesnaam? Ik zie helemaal niks gebeuren.

Nee, dat is hier dus nauwelijks te zien, vandaar dat het een heel vreemd filmpje is ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:35

Maar op welk gedrag reageert ze dan? Als ze zo reageert op gedrag wat op het filmpje al niet meer te zien is, is ze hoe dan ook veel en veel te laat. Want je hoort het haar zeggen: De eigenaar moet aan de kant zodat zij dit aan kan pakken. Zij doet dit dus in reactie op iets wat het paard doet op het moment dat er gefilmt word. Maar wat dan? het paard doet op dat moment niks om dit aan te verdienen, terwijl zij duidelijk zegt dat ze dit nu aan moet pakken. Zelfs als het paard 5 minuten daarvoor over haar heen was gesprongen en haar had aangevallen, dan nog had dit nu, op dat moment, geen enkele zin meer.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:45

Omdat het vragen om het tekenen van een petitie bovenal een verwijzing naar een andere site is hebben we besloten dit topic van OPG naar Links te verplaatsen.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:01

Wat een onzin dit :(

Wat ik op dit filmpje zie is een vrouw die geen snars van paarden taal snapt en iets probeert af te dwingen waarvan het paard echt geen idee heeft wat !

Als je paardentaal spreekt en je wil dat je dier wijkt voor jou maak je hem dat duidelijk door je lichaamstaal ! Als ik mijn paard laat wijken voor mij geef ik duidelijk aan wat er geweken moet worden B.V in zijn achteruit sta ik recht voor hem met mijn schouders recht terwijl ik hem aan kijk dit is voldoende bij mijn paard ! Linda zie ik om ruimte vragen met schouders hangend naar voor en trekend aan aan touw ?! (lekker duidelijk :+ )

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:02

ik snap eigenlijk niet goed wat ze aan het doen is behalve dat paard pesten. Dan staat ie stil maar ja kijkt ergens anders maar en hup touw tegen zijn hoofd. Hmm echt paarden mishandeling noem ik het maar niet maar of die mevrouw er nou verstand van heeft daar twijfel ik toch erg over( je eigen wil opdringen aan een ander wezen). Ondanks dat ze misschien bekent is en er veel mensen mee bezig zijn denk ik niet dat dit de manier is om met paarden om te gaan.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:10

Jammer dat mensen blijkbaar niet snappen dat dit een KNIP en PLAK filmpje is 8)7

Het is niet one of her finest moments, maar als je het gehele stuk ziet, begrijp je beter hoe en waarom Linda dit doet. Maar goed, hier op reageren dat Parelli een slechte methode is, is natuurlijk stukken makkelijker.
Lekker rellen, heel Bokt weer blij.

Los van dat geloof ik dat het op een gemiddelde wedstrijd echt wat erger aan toe gaat.