Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:Linda valt helemaal nergens "door de mand"![]()
Dit stuk staat in hun level 1 pakket (alleen dan wel de uncut-versie), dat ongeveer 6 jaar geleden op de markt ging. Ondertussen aan zo'n honderden duizenden mensen verkocht en ik vraag me dan ook af waarom dit nu opeens op internet verschijnt.
LiVetime schreef:Jammer dat je je nooit in Parelli hebt verdiept.. T zou jouw kijk op wat hier gebeurd erg veranderen
Ik heb een pony gehad die mij serieus ging aanvallen (aan touw) om onder het werk uit te komen. Pony heb k gekocht van mensen waarbij het dier altijd alles mocht. Ik had daar nou net even een ander idee over.
Wat doe je dan in zo'n situatie? Met het paard praten? Knuffelen?
sanne83 schreef:Mindim schreef:In een bak het paard los. Laat maar rennen en hou hem op de helft van de bak. Dat kun je prima sturen. Wanneer paard stilstaat nodig hem uit en ontspan, kan even duren, zodra paard aangeeft 'eng' ga je een stukje terug. (lastig in woorden te omschrijven)Bouw dat op en je kunt op een bepaald moment weer bij het paard en dan rustig weer opbouwen. Een paard moet liever bij jou staan dan ik vluchtgedrag vervliegen. In dat vluchtgedrag en in die paniek is hij niet voor 'rede' vatbaar en kun je hem niets leren, je kunt hem er alleen uit halen.
Je hoeft niet te drijven, hij rent uit zich zelf, je moet hem op een plek (helft van de bak) houden. Ze staan vanzelf stil.
je omschrijft nu een paard die bang is van jou, als persoon. Het gaat hier om een paard wat bang is van omgeving. Ik vind dat als je een paard laat rennen, je hem aan z'n lot overlaat.
Als je een paard actief kan leren kalmeren, kan je dat altijd op elke plaats doen. Het paard wordt steeds sneller kalm en zal steeds minder snel die kalmte verliezen. Het liefste kalmeer je met piepkleine signalen allang voordat het paard van de rel gaat, maar goed, gaat het een keer mis, moet je ook weten hoe je dat moet oplossen.
storrum schreef:sanne83 schreef:@storrum: het is me gelijk ook duidelijk dat sommigen echt niet kunnen lezen, want er staat nergens in dat stuk dat ze geen cap aanraden. Het stuk gaat puur en alleen over risicobeperking.
Maar vind jij het verstandig wat ze daar beweren dan?
Mindim schreef:Oke, daar heb je gelijk in. Maar dan lijkt mij een afgesloten binnenbak voor de eerste kennismaking met zo een paard beter dan een winderig veldje.
Ik zie hier in dit filmpje echt niets waarvan ik denk, goh dat helpt het p[aard of dat komt aan. Feit blijft dat een panikerend paard niet leert, je zult hem eerst uit die paniek moeten halen, maar volgens mij zijn we het daar wel over eens.
Ik vind het lastig om het op te schrijven, volgens mij moet je het op dat moment aanvoelen en dat mis ik totaal in het filmpje. Ik vind haar wel degelijk door de mand vallen.
sanne83 schreef:Linda valt helemaal nergens "door de mand"![]()
Dit stuk staat in hun level 1 pakket (alleen dan wel de uncut-versie), dat ongeveer 6 jaar geleden op de markt ging. Ondertussen aan zo'n honderden duizenden mensen verkocht en ik vraag me dan ook af waarom dit nu opeens op internet verschijnt.
@storrum: het is me gelijk ook duidelijk dat sommigen echt niet kunnen lezen, want er staat nergens in dat stuk dat ze geen cap aanraden. Het stuk gaat puur en alleen over risicobeperking.
sanne83 schreef:het paard flipte en zij reageert.
KiWiKo schreef:ik denk dat op de cd juist de cut versie staat![]()
![]()
Lalidan schreef:Je blijft steeds maar aanhalen dat het paard flipte en dat zij uit zelfverdediging moet handelen. Waar zie je dat in vredesnaam? Ik zie helemaal niks gebeuren.