JoviBan schreef:Je werkt scherper in in de mond; een beetje strenger hier, een beetje pijnlijker daar, en het paard neemt een houding aan om dat maar niet meer te voelen.
Nee, dat is echt niet waar. Als je het echt goed doet, dan zijn het daadwerkelijk nuances, gaat het alleen om communicatie.
En dit ken je als mens zelf ook wel. Soms moet je in een bepaalde houding gaan zitten. Van de kapper tot een arts in het ziekenhuis, maar je doet het bv ook bij het aankleden van kinderen die dat zelf nog niet zo goed kunnen: de makkelijkste manier om een bepaalde houding uit te leggen is door het lichamelijk ondersteunen daarvan. In taal kun je dat niet altijd vatten. Als de arts je arm een beetje draait om een goed zicht op de ader te krijgen, of de kapper draait je hoofd om het goed recht te kunnen krijgen, dan gebeurt dat niet met pijn. En je werkt ook niet mee uit angst voor pijn, maar omdat je vertrouwen hebt in de persoon die het aan je vraagt.
Zo kun je ook met je paard communiceren. Als je paard vertrouwen in je heeft, en jullie kunnen goed communiceren, kun je met kleine nuances vertellen wat je vraagt, zonder dat het iets met pijn te maken heeft. En kan het paard reageren omdat hij vertrouwen heeft in wat je vraagt en daaraan meewerkt.
.
)

Leuk, maar iedere muts met Orun 1 kan een lesgeefster zijn, maar dat zegt niets over het aantal vlieguren dat iemand gemaakt heeft.
) Ik weet eerlijk niet hoe ik dat zonder bit zou moeten doen. Als iemand dat weet hoor ik het graag.