Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:04

Billy schreef:
Beetje kinderachtig niet Arabesk?
Of mankeert er wat aan je lezen?

ik weet niet :? heb ik wat gemist?[/quote]
Er staat duidelijk dat ze om een collage BITLOOS vragen, en dan kom jij weer met je antibitcampagne....
Of je kunt dus niet lezen, maar ws wil je gewoon niet lezen....[/quote]

Billy, relax even! Rustig maar. Waarschijnlijk heeft ze het verkeerd begrepen/gelezen. Ik las ook dat er BIT stond.

Kom jij weer met je bitcampagne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:06

tegen wie heb je het?

@twiggy het was in het algemeen.

Maar dit:
Citaat:
Maar ik word wel eens een beetje moe van het type bitruiter hier op bokt, die mij als bitloze ruiter meteen afbrandt of gaat lopen beweren dat ik mijn paard pijn doe, verkeerd rij, blablabla.

kon mijn ogen bijna niet geloven. Als je bitloos rijdt, hoor je zoooveel : "wat leuk dat je bitloos rijdt!" "wat goed dat je die keuze maakt!" (terwijl dat niet altijd goed is maar dat terzijde).

Ik weet zeker, dat bit-ruiters meer commentaar krijgen.

En inderdaad, het belangerijkste is, dat jouw paard zijn spieren op de GOEDE manier getraind worden, zodat hij de kracht heeft om jou op een correcte manier te dragen.... en geen pijn ondervindt en daardoor de boel gaat proberen te ontlasten (op de voorhand vallen, rug wegdrukken, achterhand niet gebruiken, niet bij elkaar) en daardoor andere spieren weer OVERbelast en blabla je kent het wel.

Met of zonder bit :) edit: helaas gebeurt dat minder dan je zou denken..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:09

Rana schreef:
ze schuimen zowel met als zonder bit. Dus dat slik reflex is nu voor mij geheel uitgebannen als argument.. de grootste onzin. Met bit schuimen ze ook , dus dat een bit dat veroorzaakt en daardoor de ademhaling verstoort... sorry nu is dat helemaal alos bullshit bewezen...

Ik heb anders weleens een filmpje gezien waar ze een shetlander gingen longeren met een bit en bijzet. Ze hadden een microfoontje bij z'n neus/mond gebonden zodat ze z'n ademhaling konden horen. Toen lieten ze het diertje galloperen, aan het begin was het heel onregelmatig. Toen hadden ze de bijzet eraf gehaald maar het bit zat er nog steeds in, weer aan laten galopperen en de ademhaling was íets regelmatiger. Toen hadden ze het biut eruit gehaald en gingen ze alleen met een halster/bitloos hoofdstel longeren. Dat klonk al stukken beter! Het haalde netjes bij elke galoppas adem en niet zo onregelmatig.

Dus het is wel zo dat het bit de ademhaling verstoort! ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:11

tegen wie heb je het?

kon mijn ogen bijna niet geloven. Als je bitloos rijdt, hoor je zoooveel : "wat leuk dat je bitloos rijdt!" "wat goed dat je die keuze maakt!" (terwijl dat niet altijd goed is maar dat terzijde).

Tegen Billy ;)

Ik hoor ook veel reacties dat mensen het bitloos rijden leuk vinden maar wat krijg ik toch soms vervelende reacties op het feit dat ik met een halster rijd.
'Het schuurt, hij krijgt wondjes bla bla :?' Nee, alsof met een bit rijden lekker is voor een paard. -.-''

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:13

VivaLaVida, je hebt mijn post gequote, dus lijkt mij niet gek dat ik dan denk dat je het hele verhaal tegen mij hebt. ;)

Ik krijg idd hele leuke reacties op het bitloos inrijden en berijden van mijn jonge paard :) . Niemand bij ons krijgt commentaar als er met bit gereden wordt, hoor. Het is gewoon 'normaler' om met bit te rijden in mijn directe omgeving. Vandaar dat bitloos misschien veel meer opvalt en je er eerder een (positieve) reactie op krijgt. Kan er ook niets aan doen. :D

Hier op bokt krijgen beide soorten ruiters kritiek, is mijn ervaring. ;)
Je wordt hier heel snel in een hokje geduwd en ik zeg niet dat ik daar heilig in ben. :+
Dit is internet en dan krijg je dat soort discussies. Is ook vrij zinloos allemaal. ;)
Tenzij je echt open staat voor elkaar, maar dat is in deze weer erg lastig blijkbaar.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:14

Citaat:
Ik heb anders weleens een filmpje gezien waar ze een shetlander gingen longeren met een bit en bijzet. Ze hadden een microfoontje bij z'n neus/mond gebonden zodat ze z'n ademhaling konden horen. Toen lieten ze het diertje galloperen, aan het begin was het heel onregelmatig. Toen hadden ze de bijzet eraf gehaald maar het bit zat er nog steeds in, weer aan laten galopperen en de ademhaling was íets regelmatiger. Toen hadden ze het biut eruit gehaald en gingen ze alleen met een halster/bitloos hoofdstel longeren. Dat klonk al stukken beter! Het haalde netjes bij elke galoppas adem en niet zo onregelmatig.

Dat filmpje heb ik ook gezien en het spijt me maar dat was verreweg van een betrouwbaar onderzoek daar hecht ik alles behalve waarde aan... zeer amateuristisch aangepakt...

jij hebt het over dit topic van ons welbefaamde arabesk...
[HAR] Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:16

Hannah_Menno schreef:
Ik hoor ook veel reacties dat mensen het bitloos rijden leuk vinden maar wat krijg ik toch soms vervelende reacties op het feit dat ik met een halster rijd.
'Het schuurt, hij krijgt wondjes bla bla :?' Nee, alsof met een bit rijden lekker is voor een paard. -.-''

waar baseer je die uitspraak op?
Bitloos en met bit moet een hoofdstel goed passen en geen schuurplekken/ wondjes veroorzaken..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:18

Rana schreef:
Citaat:

Dat filmpje heb ik ook gezien en het spijt me maar dat was verreweg van een betrouwbaar onderzoek daar hecht ik alles behalve waarde aan... zeer amateuristisch aangepakt...

jij hebt het over dit topic van ons welbefaamde arabesk...
[HAR] Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Nee, ik had het niet uit het topic van Arabesk ;)
waarom zou het onbetrouwbaar zijn?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:20

Nimmy schreef:
Hannah_Menno schreef:

waar baseer je die uitspraak op?
Bitloos en met bit moet een hoofdstel goed passen en geen schuurplekken/ wondjes veroorzaken..

Dat is me eigen mening ;) Daar gaat het nu niet over.
Ik zeg ook altijd dat hij geen last heeft van het halster en nog noit schuurplekken heeft gehad in het jaar dat ik hem nu bitloos rijd. Maar toch, Oh jongens wat een reacties! :roll:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:21

Ik heb zelf nog niet bitloos gereden, ga het binnenkort een keer proberen :)
Het rijden met bit gaat prima, hij is er erg ontspannen op en vertoond geen rare dingen :P
Voordeel is dat hij heel duidelijk is in het aangeven wat hij wel en niet fijn vind. Heb nu eindelijk hét bit gevonden die hij volledig accepteerd :) Als het bit wat te scherp inwerkt gaat hij namelijk rennen, is het juist wat te dik: pakt hij het met liefde vast :+ en dit bit neemt hij zelfs uitzichzelf aan!
Hij heeft juist moeite met druk op de neus, dus neusriem is ook erg los (zonder neusriem werkt niet, dan ligt het bit wat te los in zijn mond en dat vindt hij niet prettig).
Dus het kán absoluut gebeuren dat bitloos met hem geen succes gaat worden, want wat druk in de mond vindt hij niet erg, maar druk op neus en achter de oren reageert hij fel op.

Ik kijk liever naar mijn paard wat hij prettig vindt ;) Ik laat mij niet leiden door 'slechte bit' verhalen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:22

Hannah_Menno schreef:

Ik lees hier op bokt al jaren van die aparte := indianenverhalen over bitloos rijden, terwijl ik me dan echt afvraag 'hoe rijden die mensen dan????' Verhalen over snijdende touwhalsters (totaal geen last van, mijn paard houdt niet van 'zwaardere' optomingen om zijn hoofd zelfs), gebroken neusbenen (hoe breek ik die dan? Als ik aan het rijden ben, zou ik echt niet weten hoe ik mijn paard's neusbeen moet breken. Tenzij ik zo enorm loop te trekken, maar dat kan ik niet eens, al zou ik willen :+ ) en verhalen over geen controle hebben (als mijn paard gaat, gaat hij, met of zonder bit).

Ik lach er maar om, maar ik kan niet helemaal begrijpen waar die mensen het over hebben, als ik zeg dat ik bitloos rond rij en dan dat soort argumentatie aan moet horen (eh... lezen :+ ).
En nee, ik rij niet met hackemores enzo, dus daar heb ik geen ervaring mee. Maar ik krijg dat wel meteen om mijn oren gesmeten. Tja.... Ach, het zal allemaal wel, joh ;) . Laat iedereen lekker kletsen. Het is zo makkelijk om dingen te roepen, als je er bij voorbaat al tegen bent of als je graag tegen bepaalde stromingen in het paardenwereldje schopt. Zo zit het paardenvolk in elkaar.

Overigens rij ik op andersman's paarden vaak wel met bit, meestal (tenzij het een bitloos gereden paard is). ;)

vuurneon

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:24

Niet elk paard is geschikt voor een bit en niet elk paard geschikt voor bitloos. Maar er zijn altijd mensen die denken dat elk paard met een bit gereden kan worden en ook mensen die denken dat elk paard bitloos gereden moet worden.
Sinds wanneer is er slechts 1 waarheid? := Ik ben toch nog altijd voor de gulden middenweg.

Captain

Re: Is met een bit rijden slecht?

@ Twiggy2008

Ben het helemaal met je eens! ;)

phaser

Arabesk schreef:
moet je even in zijn referenties spitten http://www.bitlessbridle.com ik heb nu geen tijd om alles voor te kauwen

Tuurlijk... geef anders zijn persoonlijke website met daarin nogmaals de vermelding dat hij hoofd is van die website...
Allemaal reclame voor hemzelf natuurlijk ! Maar toch vind ik nergens een onderzoekje :)

Ennuh al de foto's die hij gebruikt, per foto die in zijn ogen slecht is, kan ik er 1000 geven die goed zijn!

En nogmaals, ik zie het verband niet tussen bit en longoedeem... maar dat zal wel aan mij liggen ;)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:27

Hannah_Menno schreef:
Nee, ik had het niet uit het topic van Arabesk ;)
waarom zou het onbetrouwbaar zijn?

Omdat dit 1 pony is, welke zich ook heftig verzet tegen de bijzet..

Een goed onderzoek wordt gedaan met meerdere paarden en fatsoenlijke apparatuur en door onderzoekers die onafhankelijk zijn...

En als jouw mening is dat bitloos fijner is, prima, maar accepteer dan ook gewoon dat mijn paard wel met bit gereden wordt! en heb t idee dan sommige bitloos aanhanger dat niet kunnen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:28

Nimmy schreef:
En als jouw mening is dat bitloos fijner is, prima, maar accepteer dan ook gewoon dat mijn paard wel met bit gereden wordt! en heb t idee dan sommige bitloos aanhanger dat niet kunnen

Waar lees jij dat ik dit niet accepteer? ;) Ik respecteer en accepteer iedereen als ik zelf ook gerespecteerd/geaccepteerd word. :)

Ik rijd zelf ook met bit op andermans paarden dat respecteer ik ook

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:29

Wel grappig dat die website van bitloospromoten, problemen aangeeft waar mijn pony mét bit totaal geen last van heeft. Dus wat moet ik dan 'oplossen' ?

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:29

Inderdaad Nimmy...

Je kan alles overdrijven en met bit rijden kan inderdaad soms kwaad bij sommige paarden.
Maar ik denk dat zonder bit rijden ook bij sommige paarden verkeerd kan uitdraaien.
Het zijn 2 methodes om paarden op te leren, die naar mijn mening naast elkaar moeten kunnen staan. Mensen hebben een vrije keuze.

Het enige verschil is dat iedereen die voor bitloos is, ruiters die wél met bit rijden uitschelden voor 'dierenbeul' en zeggen dat ze zelf eens met ijzer in hun mond moeten zitten.

Er is weinig respect van bitloos naar ruiters die rijden mét bit.
Daarom krijgen ze altijd de volle laag.
En omdat sommige bitloze ruiters gewoon simpelweg arrogant zijn ;) (neuuu namen noem ik niet :=)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:32

Nimmy schreef:

Dat is dan geheel wederzijds :) , want sommige fervente bitaanhangers respecteren ook niet dat sommige paarden op een vriendelijke, bewuste manier bitloos gereden worden, hoor. ;)
We breken echt niet allemaal ons paard zijn of haar neusbeen. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:34

phaser schreef:
Het enige verschil is dat iedereen die voor bitloos is, ruiters die wél met bit rijden uitschelden voor 'dierenbeul' en zeggen dat ze zelf eens met ijzer in hun mond moeten zitten.

Er is weinig respect van bitloos naar ruiters die rijden mét bit.
Daarom krijgen ze altijd de volle laag.
En omdat sommige bitloze ruiters gewoon simpelweg arrogant zijn ;) (neuuu namen noem ik niet :=)

Kijk, dit bedoel ik nou. Word ik als bewust bitloze ruiter weer over 1 kam geschoren. :Z

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:36

Als je (phaser) alle bitloze ruiters om 1 kam scheert, moet je ook niet piepen dat arabesk dat doet over de bitruiters. Dan ben je bezig met exact hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-05-09 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:36

Hannah_Menno schreef:
tegen wie heb je het?

Tegen Billy ;)

typisch geval van over 1 kam scheren ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:37

Welshcobfan schreef:
Als je (phaser) alle bitloze ruiters om 1 kam scheert, moet je ook niet piepen dat arabesk dat doet over de bitruiters. Dan ben je bezig met exact hetzelfde.

Precies. De pot verwijt de ketel, enzovoort. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:39

Twiggy2008 schreef:
VivaLaVida, je hebt mijn post gequote, dus lijkt mij niet gek dat ik dan denk dat je het hele verhaal tegen mij hebt. ;)

Ik krijg idd hele leuke reacties op het bitloos inrijden en berijden van mijn jonge paard :) . Niemand bij ons krijgt commentaar als er met bit gereden wordt, hoor. Het is gewoon 'normaler' om met bit te rijden in mijn directe omgeving. Vandaar dat bitloos misschien veel meer opvalt en je er eerder een (positieve) reactie op krijgt. Kan er ook niets aan doen. :D

Hier op bokt krijgen beide soorten ruiters kritiek, is mijn ervaring. ;)
Je wordt hier heel snel in een hokje geduwd en ik zeg niet dat ik daar heilig in ben. :+
Dit is internet en dan krijg je dat soort discussies. Is ook vrij zinloos allemaal. ;)
Tenzij je echt open staat voor elkaar, maar dat is in deze weer erg lastig blijkbaar.

uhuh :j het eerste stukje :)
Ik dacht trouwens dat je op bokt bedoelde, met reacties.
Je zei namelijk dat je vaak commentaar krijgt dat het zielig is dat je bitloos rijdt... Dan snap ik dit stukje weer niet:
Citaat:
Het is gewoon 'normaler' om met bit te rijden in mijn directe omgeving. Vandaar dat bitloos misschien veel meer opvalt en je er eerder een (positieve) reactie op krijgt. Kan er ook niets aan doen. :D

maargoed. Het is inderdaad zinloos.... :D als mensen kritiek op mij hebben kijk ik meestal eerst in het profiel van diegene... en het gebeurt meer dan eens dat ik denk van ehhh.....de kritiek is niet alleen ongegrond maar werk eerst aan je eigen paard :=
(gaat niet over jou hoor)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:40

Twiggy2008 schreef:
Nimmy schreef:

Dat is dan geheel wederzijds :) , want sommige fervente bitaanhangers respecteren ook niet dat sommige paarden op een vriendelijke, bewuste manier bitloos gereden worden, hoor. ;)
We breken echt niet allemaal ons paard zijn of haar neusbeen. :+

Zul je mij nooit horen beweren... Maar kan gewoon slecht tegen mensen die ongefundeerd beweren dat bitloos zoveel vriendelijker is.. In mijn ogen maakt t geen bal uit en is het de ruiterhand die een optoming (on)vriendelijk maakt...