wie rijd er allemaal zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irisjuuuhh

Re: wie rijd er allemaal zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:09

sorry filmpje doet het niet.. :(
Hij staat wel op mijn hyves.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:24

Ik heb vroeger altijd zonder zadel gereden omdat ik geen zadel had.
Alleen het er op komen dat was wat lastig (paard van 1.66).
Ik vond het heerlijk en heb ook mega lange ritten met mijn Gelderse gemaakt.
Pas later toen ik al 3 jaar met haar reed heb ik een zadel kunnen kopen.
Ik reed haar ondanks dat ik een zadel had de laatste tijd toch wel weer vaak zonder zadel.

Het is gewoon heerlijk dat je directe contact hebt met je paard.
Overigens leer je gewoon veel beter te zitten zonder zadel.
Ik kan heel goed doorziten zonder zadel en zit dan goed stil maar met een zadel is het een ramp.

Afbeelding
Afbeelding

Oja ze was hier drachtig :o
Helaas heb ik haar op 19 jarige leeftijd moeten laten inslapen (is bijna 4 weken geleden) en de Gelderse waar ik nu vooral mee rijdt durf ik niet zonder zadel te rijden.
Die bokt nog al venijnig :D

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:20

Rijd vaak zonder zadel, heerlijk. Alleen wat makkelijker met ernaast komen te liggen (pony is niet al te makkelijk), en ik houd ook wel van uitdagende dingen zoals op de pony zitten terwijl de pony wordt opgejaagd hihi dat doen we dan gewonn zonder hulpmiddelen en dan lig ik er vrij snel naast. (pony is gelukkig niet al te groot).

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:44

Ilegra schreef:
Ik heb vroeger altijd zonder zadel gereden omdat ik geen zadel had.
Alleen het er op komen dat was wat lastig (paard van 1.66).
Ik vond het heerlijk en heb ook mega lange ritten met mijn Gelderse gemaakt.
Pas later toen ik al 3 jaar met haar reed heb ik een zadel kunnen kopen.
Ik reed haar ondanks dat ik een zadel had de laatste tijd toch wel weer vaak zonder zadel.

Het is gewoon heerlijk dat je directe contact hebt met je paard.
Overigens leer je gewoon veel beter te zitten zonder zadel.
Ik kan heel goed doorziten zonder zadel en zit dan goed stil maar met een zadel is het een ramp.

Afbeelding
Afbeelding

Oja ze was hier drachtig :o
Helaas heb ik haar op 19 jarige leeftijd moeten laten inslapen (is bijna 4 weken geleden) en de Gelderse waar ik nu vooral mee rijdt durf ik niet zonder zadel te rijden.
Die bokt nog al venijnig :D

ziet er echt netjes uit op de foto, veel mensen die zonder zadel rijden klemmen, maar dit is heel netjes. leuk om te zien

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:59

Bij mij eigenlijk een beetje het zelfde vehaal.
Ik had vroeger een verzorgpony (wat later mijn eigen pony was )en die had ook geen zadel en moest ik dus zonder zadel leren rijden . Het rare is dat als je dan een zadel heb na een tijdje zonder te hebben gereden , wil je eigenlijk alleen nog maar zonder want het gevoel met je pony is veel beter . Nu na 25 jaar rij ik nog steeds liever zonder dan met zadel en nou heb ik ook wel een pony die het zelf ook liever heeft hoor , terwijl ik een heel goed passend zadel heb .
Wij hebben dan ook samen al heel wat lekkere uurtjes doorgebracht zonder zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:28

Fransis dank je.
Ik heb ook geleerd dat je door je benen juist los langs het lichaam van het paard te laten hangen je beter je evenwicht kan houden en in belans blijft.
Door je benen te klemmen raakt juist je lichaam uit belans en kukkel je er sneller af.
Ik vond het heerlijk om ze te rijden maar met mijn huidige merrie hoef ik dat niet te proberen want die gooit mij iets te hoog op.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:38

ik rijd naja stap al een paar maanden zonder zadel, alleen ik heb zo slechte evenwicht.
Na een paar pasjes draf lig ik er bijna af :o ... Hoe blijven jullie zo netjes zitten?
Vind het heerlijk hoor zonder rijden, maar kan het helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:44

Bodan schreef:
ik rijd naja stap al een paar maanden zonder zadel, alleen ik heb zo slechte evenwicht.
Na een paar pasjes draf lig ik er bijna af :o ... Hoe blijven jullie zo netjes zitten?

Ontspannen is het tover woord, je begint er mee door juist als zak aardappelen op je paard te gaan zitten.
Voel de beweging en ontspan vervolgens ga je rechter op zitten en dan is het evenwicht er ook.
Oefening baart kunst.
Overigens niet op elk paard kun je makkelijk zonder zadel rijden.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:30

Bodan schreef:

uren oevenen en honderden keren vallen. ikzelf heb het uiteindelijk pas goed geleerd in de periode dat mijn benen bijna volledig verlamd waren. ik moest me toen wel op mijn rompbalans concentreren, en kon niet klemmen met mijn benen, in die periode is het mij helemaal duidelijk geworden. als je zonder zadel wilt kunnen rijden, moet je zorgen dat je je buik als absoluut middelpunt boven je paard houdt, en de rest is bijzaak, je buik is je balans, je rug en benen moeten volledig ontspannen zijn, goed los meebewegen met je paard. zodra je maar iets gaat spannen omdat je je evenwicht dreigt te verliezen, wordt je zit aleen maar onstabieler.

en ik kan het weten hoor, afgelopen vrijdag reed ik weer eens lekker met mijn hafje over het strand en door het bos. galloperen over het strand was geen probleem, keurig recht vooruit en niet te hard, maar op de terrugweg in het bos schrok hij tijdens een handgallopje van een hele enge boomwortel.... sprong drie meter opzij.... ik met mijn stomme hoofd mijn benen rond zijn buik geklemd, om die zijwaardse sprong uit te zitten, en jasper er in vliegende rengallop vandoor, stom stom stom. vervolgens behoorlijk mijn best moeten doen om hem weer in een handgallopje te krijgen.
dat hield in ; toch tijdens die rengallop mijn benen ontspannen en voorzichtig halve ophoudingen maken, totdat de rust wedergekeerd was. plukje manen erbij gepakt zodat hij me niet naar voren zou trekken, en vervolgens heerlijk in een ontspannen gallopje verder gehobbeld.
ik had dus duidelijk tijdens die zijwaardse sprong niet moeten klemmen. als ik rustig was blijven zitten, was hij er niet vandoor gevlogen, maar weet ik ook niet of ik er dan nog opgezeten zou hebben... jasper blijft erg lastig te rijden zonder zadel.. toch blijft het leuk

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:36

Ilegra schreef:
Fransis dank je.

Ik vond het heerlijk om ze te rijden maar met mijn huidige merrie hoef ik dat niet te proberen want die gooit mij iets te hoog op.

dat zelfde probleem heb ik dus met jasper, hij bokt niet, maar springt soms wel meters opzij als hij spoken ziet, en wilt nog wel eens (öp hol) slaan als je na zo'n gekke zijwaarde sprong per ongeluk zijn buik aanraakt.....
mijn fjord is daar wel heel makkelijk in maar die bokt als een gek, dat vind ik dus helemaal geweldig, dan is het wel zaak om even goed je benen er rond te klemmen, anders lig je direct met je neus in het zand dus altijd heel goed opletten waneer er een bok aankomt, en daarna weer direct ontspannen.
ik merk wel dat ik , naarmate ik lichamelijk slechter wordt (stijf en slecther evenwicht etc) dat ik het moeilijker vind worden. helaas

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:41

Leuk om te lezen hoe jullie rijden!

Ilegra, jammer dat je op je huidige paard niet zonder zadel kan rijden. Ik doe het nu ook voor het eerst met mijn huidige rijpaard, mijn vorige (die ik nog wel heb ;) ), had een veel te hoge schoft en toen durfde ik het ook gewoon nog niet.

Heb gisteren nog heerlijk zonder zadel met alleen een halster in de bak gereden, ze gaf netjes na (!) en deed ook alle oefeningen keurig, zoals voltes, wijken, halthouden en achteruit. Ik vind het ook echt zo heerlijk om zo te rijden!
Ik rijd nu echter nog alleen in stap, rijd nog niet zo heel lang zonder zadel, en vind het best wel spannend om te gaan draven. Bovendien vindt mijn merrie doorzitten in draf (met zadel) niet zo fijn, dus ben ik ook benieuwd wat ze doet als ik zo zonder zadel wegdraaf... Ze heeft niets aan haar rug hoor (vorige week toevallig nog door osteopaat gecheckt), maar vindt gewoon het gevoel van dat gehobbel blijkbaar niet fijn. Ben ook erg benieuwd of ik zelf een beetje mijn balans kan houden, lijkt me in draf erg moeilijk!

Het gekke is dat mijn merrie best wel een beetje een trutje is met haar lijf, houdt niet zo van aanrakingen en zo, maar als ik zonder zadel rijdt, kan ik mijn benen rustig tegen haar buik laten hangen en bewegen, en haar overal op haar lijf aaien en vindt ze dat prima ...

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:05

Ja, dat draven is voor veel mensen toch ff oefenen. Ik heb zelf een redelijk pittige tinker die ook wel van een lekker bokje tijdens de galop houdt, maar in draf zit ze echt als een huis! Gooit helemaal niet hoog op, maar loopt wel ruim, ideaal!

Verder is het inderdaad je benen helemaal ontspannen. Het beste is als je ze echt 'zwaar' maakt. Stel je maar voor dat je aan allebei je voeten een gewicht hebt hangen. En vaak kun je ook wel wat gehobbel opvangen met je heupen.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:22

heej ik wil me ook even melden :D
ik reed altijd in de winter zonderzadel was lekker warm maar nu mijn zadel niet meer goed licht op mijn paard rijd ik al een tijdje zonder zadel :D bevalt echt prima en ook bitloos trouwens is echt heerlijk . ik zal binnen kort een keertje foto's maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:39

Leuk om te lezen allemaal! Hebben jullie ook dat jullie het zonder zadel veel fijner vinden omdat je dan meer contact hebt met je paard? Haar/ hem beter aanvoelt etc.? Dat heb ik heel erg.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:55

Ja, heb ik zeker ook! En het is in de winter zo lekker warm :P

Als ik echt lang buiten ga rijden en veel ga galopperen leg ik er wel een zadel op, omdat ik anders op mijn brede, ronde tinker zo'n spierpijn krijg ;)

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:11

Ik rij ook graag zonder zadel.
Rij nu een ouwe knol zonder zadel die wat nieuwe dingetjes moet leren. Was een manege paard en nu staat hij op een pension stal. Dus in z'n eentje rijden en in zn eentje naar buiten noem maar op.
Zijn zadel vind ik niet goed liggen dus rij nu lekker zonder zadel. Voel ook precies wanneer er waar spanning komt.
Ik heb een hele tijd zonder zadel gereden toen ik mn enkel naar de ***** had. Toen kon ik ook zo een half uur lichtrijden zonder zadel. In zo'n conditie ben ik nu helaas niet meer. :+
Nu doe ik er trouwens op een buitenrit een dekje met dekensingel op. Zit je toch net iets steviger.

Sommige paarden lopen echt zo veel beter zonder zadel!
Leuk dat er zo veel zonder rijden.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:15

Mocht je trouwens nog moeite hebben met het zonder zadel rijden, dan is een bareback pad misschien wel iets. Heeft al veel mensen die ik ken toch die extra stevigheid gegeven, omdat je wel stijgbeugels hebt, mocht je ze nodig hebben, terwijl je wel de bewegingen van het paard goed voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:25

Ik heb juist meer stevigheid zonder beugels. :=

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:28

vind dat niet wat barebackpads met beugels
straks denken mensen dat ze dan mogen gaan lichtrijden of staan.... *auw*

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:29

ik vind het zonder iets prima maar soms doe ik er ook een dekje en een singel op maar beugels heb ik niet echt nodig:P

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:36

Nee, maar sommigen hebben vooral in draf dan toch moeite met hun evenwicht bewaren en dan kunnen die beugels net ff die steun geven. Ik vind het zelf ook niet prettig (alleen op paarden met een hoge schoft, maar dan haal ik de beugels er af), maar ik heb bij anderen gezien dat het toch wat zekerheid geeft.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:38

jha ik denk dat het voor somige net iets mee zekerheid geeft waardoor ze het wel durven +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:42

Ik vind met beugels toch in de richting komen van een zadel op. :P Je vind toch steun op iets ipv op jezelf. Ach ik kan dr ook niet over meepraten. Ben er ooit een keer gewoon zonder zadel opgestapt en rijden maar. Merkte toen meteen dat ik beter bleef zitten dan ik ooit met een zadel heb gehad. :))

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:45

jha dat heb ik dus ook gedaan ik dacht we doen is wat anders het is koud :P dus das wel lekker en sinds dien ben ik er een beetje verslaafd aan (A)

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:47

Ik rijd bij mijn verzorgpaarden zonder zadel of met pad (die is wel zonder beugels). is eigenlijk een schapenvacht met een soort handvat
Laatst bijgewerkt door marloesXpaco op 09-03-09 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt