Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:17

Jannepauli schreef:
Ach.. een discussie ( verschillende opvattingen tegenover elkaar) is altijd wel leuk. Heb daar geen moeite mee - je kunt er altijd wat van opsteken, al was het maar vaardig te worden in het vinden van tegenargumenten! Zolang het maar niet kwetsend-persoonlijk wordt hé! (Trouwens: een beetje relativeren kan geen kwaad)

Whahaa!
Deze discussie kan nog zoveel kanten op dat je alle aspecten van het discussieren wel beheerst voor we eruit zijn -als in nooit. Clown
Als een moddie de boel niet op slot gooit, tenminste.
Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:17

Moderatoropmerking:
Lijkt me heel fijn als we de discussie respectvol kunnen houden en niet persoonlijk worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:25

Zo kreeg ik gisteren nog kritiek van een echte natural, dat het onzin was dat mijn paard onder deken staat.
Mijn pony heeft de deken niet op omdat ik dat leuk en mooi vind maar om medische redenen.
Ze heeft artrose in haar rug en is hartstikke stijf als er met guur, nat, winderig weer geen deken op ligt.
Dit is volgens mijn da nergens voor nodig en inmiddels zie ik het ook zo.
Ik zie haar ook liever haar pensioen doorbrengen zonder deken maar het gaat eenmaal niet anders.
Ik rek het zo lang mogelijk, ze staat pas sinds twee weken onder een 0-grams deken en daarmee is het opgelost.
Moet ik dan alleen om een principe na te streven mijn pony zonder deken laten lopen.

Wat ik wil zeggen is: het is mooi een principe te hebben en daar achter te staan maar het moet niet ten koste gaan van alles.
Onze paarden leven namelijk niet in de natuur, in de natuur zou mijn pony allang opgegeten zijn omdat ze door stijfheid niet meer snel genoeg zou zijn.
Ik gun haar nog een rustig pensioen en soms heeft dat wat hulp nodig.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:29

@ Jesito: misschien is een paardenhouder pas écht natural, als hij tevens een paar wolven of een klein tijgertje houdt, zodat die de zieke en oudere dieren op kan peuzelen. Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:45

misschien een vooroordeel,maar bij Natural denk ik voornamelijk aan paarden die met weer en wind buiten staan,zonder deken,in de blubber,en na het rijden kleddernat weer op land worden gezet.
Misschien kort door de bocht,maar dat is mijn idee bij Natural.
Hiermee zeg ik niet dat dit slecht is!!
Het is alleen niet mijn manier van paardenhouden,ik vind het prettig dat mijn paarden s'nachts in een schone droge stal staan,als de wind en regen om mijn huis heen giert....
Natuurlijk zullen ze er tegen kunnen,alleen ik vind het zelf niet prettig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:59

Mijn shet staat met zijn dikke vacht in weer en wind buiten dag en nacht, hij heeft wel een schuilstal waar de hele groep in kan.
Maar mijn arabier kan hier minder goed tegen en komt snachts op stal.
zomers ook lekker dag en nacht buiten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:07

Citaat:
Zo kreeg ik gisteren nog kritiek van een echte natural, dat het onzin was dat mijn paard onder deken staat.

Tja, dat zeg je nou maar .. eh .. is dit niet gewoon een kwestie van communiceren? De natural zal uitgaan van een gezond paard (en die zijn best in staat om wat regen en wind te verduren) en misschien daarom 'kritiek' leveren. (Of het terecht is dat iemand zich met de zaken van een ander bemoeit laat ik maar even buiten beschouwing) Als jij uitlegt waarom je die keus gemaakt hebt, wat is dan het probleem? Ik ben benieuwd hoe de natural op jouw toelichting gereageerd heeft ( en dát dan in het kader van het voorkomen van éénzijdige berichtgeving!) ..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:23

geerke schreef:
misschien een vooroordeel,maar bij Natural denk ik voornamelijk aan paarden die met weer en wind buiten staan,zonder deken,in de blubber,en na het rijden kleddernat weer op land worden gezet.
Misschien kort door de bocht,maar dat is mijn idee bij Natural.

Paardgericht huisvesten is iets anders dan buiten in de modder dumpen!

En ja bezweet op het land (maar niet meer warm) buiten zetten kan écht en het gaat nog goed ook, ze worden niet ziek en dat is geen toeval. Het paardenlijf is er op gemaakt. Ondanks dat je ze iets onnatuurlijk als rijden laat doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:59

Jannepauli schreef:
Citaat:

Tja, dat zeg je nou maar .. eh .. is dit niet gewoon een kwestie van communiceren? De natural zal uitgaan van een gezond paard (en die zijn best in staat om wat regen en wind te verduren) en misschien daarom 'kritiek' leveren. (Of het terecht is dat iemand zich met de zaken van een ander bemoeit laat ik maar even buiten beschouwing) Als jij uitlegt waarom je die keus gemaakt hebt, wat is dan het probleem? Ik ben benieuwd hoe de natural op jouw toelichting gereageerd heeft ( en dát dan in het kader van het voorkomen van éénzijdige berichtgeving!) ..

Die Natural had ook gewoon eerst eens kunnen vragen of er een reden was waarom het paard een deken op had in plaats van "uit te gaan van een gezond paard".
Er zijn best veel mensen die net als Jesito dingen doen met een reden, dus als je daar eerst eens naar vraagt hoef je de mensen die er over nagedacht hebben niet te kwetsen. Als men er geen reden voor heeft, kun je altijd nog gaan vertellen dat "ieder" paard zonder deken kan. Communicatie is een heel interessant vak Duivel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:02

Mee eens. Zelfs deze 'extreme natural' (waar ik ben ingedeeld volgens bokt Clown ) heeft een regendeken in de zadelkamer liggen.

Wij hebben ook één paard dat bij hevige regenval een regendeken opkrijgt, maar als het weer droog is gaat ie weer uit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:03

En zelfs als blijkt dat het paard eigenlijk wel zonder deken kan, is het misschien ook aardig eerst eens aan de eigenaar te vragen waarom hij eigenlijk een deken gebruikt.

Als het antwoord luidt: 'Roze staat hem zo leuk', of: 'Ik wil niet dat hij vies wordt want dan valt er stof op mijn rijlaarzen als ik hem poets,' is er nog tijd zat voor het naturalpromopraatje.

Citaat:
(waar ik ben ingedeeld volgens bokt )

Waar halen ze dát nou weer weg? Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:05

ja ik weet niet maar als ik zoek op mijn eigen naam hier op bokt, komen in dezelfde zin vaak die worden voor Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:13

Arabesk schreef:
Mee eens. Zelfs deze 'extreme natural' (waar ik ben ingedeeld volgens bokt Clown ) heeft een regendeken in de zadelkamer liggen.

Jij mag jezelf dan extreem vinden, of vinden dat men dat vindt, ik vind dat helemaal niet Haha!

Ikzelf ben in het geheel niet ´natural´ en heb nul dekens. Zes paarden in een harem 24/7 buiten. Geen dekens; niet voor regen, niet voor steekbeesten.

Alleen wanneer ik in de avond te laat terugkom van een rit waardoor het paard niet meer kan
opdrogen voor de nachtelijke vrieskou in de bergen hier, dan leg ik een molton schabrak op de zadelplek.

Hier is een verschil van rond 20 gaden tussen dag en nacht normaal. Soms wat minder, soms wat meer.
Zorg voor een ecooop robuust opgegroeid paard = klaar.
Dekens zijn een compensatie Pling
Rijpaardhouden = onnatuurlijk en hoe meer het houden afwijkt van de ethologie/ecologie van het paard, hoe meer compensatie nodig is.
Vandaar dat ´natural´ een grote grap is mbt rijpaardhouden.
De enige natuurijke relatie tussen mens en paard is die tussen jager en prooi. De rest is voelgoed geneuzel.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:14

Je leest niet goed HC ROFL
ik noem mezelf niet zo.

Je bent terug op bokt zie ik? Ter meerdere glorie van jezelf? Zodat iedereen kan zien hoe geweldig slim je bent en hoe goed jij voor je paarden bent? En hoe slim het is van je dat je in Spanje je paarden houdt en niet in het totaal ongeschikte Nederland, immers er komen hier van oorsprong geen paarden voor, dus horen ze hier ook niet. Gek genoeg lukt het óns wel om niet ecotope paarden hier paargericht buiten te huisvesten, van showarab tot Noriker, van kwpn-er tot IJslander.

Iedereen die je site niet leest wordt weer met de grond gelijk gemaakt zie ik. Vork
Gezellig dat je er bent HC Clown , graag je posts in simpele taal voor ons eenvoudige bokkers. Koe
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-11-08 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:17

Arabesk schreef:
Je leest niet goed HC ROFL
ik noem mezelf niet zo.

Je bent terug op bokt zie ik? Ter meerdere glorie van jezelf? Zodat iedereen kan zien hoe geweldig slim je bent en hoe goed jij voor je paarden bent? Iedereen die je site niet leest wordt weer met de grond gelijk gemaakt zie ik. Vork Gezellig dat je er bent HC Clown

Ho ho ho !!!!!!!!

(Gunst, ik lijk de kerstman wel Clown )

Jongens, laten we het leuk houden, please. Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:18

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:

Jij mag jezelf dan extreem vinden, of vinden dat men dat vindt, ik vind dat helemaal niet Haha!

Ikzelf ben in het geheel niet ´natural´ en heb nul dekens. Zes paarden in een harem 24/7 buiten. Geen dekens; niet voor regen, niet voor steekbeesten.

Alleen wanneer ik in de avond te laat terugkom van een rit waardoor het paard niet meer kan
opdrogen voor de nachtelijke vrieskou in de bergen hier, dan leg ik een molton schabrak op de zadelplek.

Hier is een verschil van rond 20 gaden tussen dag en nacht normaal. Soms wat minder, soms wat meer.
Rijpaardhouden = onnatuurlijk en hoe meer het houden afwijkt van de ethologie/ecologie van het paard, hoe meer compensatie nodig is.
Vandaar dat ´natural´ een grote grap is mbt rijpaardhouden.
De enige natuurijke relatie tussen mens en paard is die tussen jager en prooi. De rest is voelgoed geneuzel.

hc

Geef je eerst eens antwoord op mijn vraag? Dank je! Cool

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:21

Ik ruik een slotje. Haha!

(Oke, ik stop al. Ik geloof niet dat ik nog tot enige constructieve bijdrage in staat ben. Doei, doei Blond )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:23

detour schreef:
Kun je dit opbrengen, HC?

Paardgericht = volgens de ecologie/ethologie van het paard.

Niet meer, niet minder.

Bij het hóuden van een paard staat de ecologie van het paard model.
Bij het beleren/rijden van een paard staat de ethologie van het paard model.

De ruiter die het rijpaard houdt/rijdt volgens de ecologie/ethologie houdt/rijdt paard volgens de normen van het páárd = paardgericht.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:23

Ruukt-ie natural dan?..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:24

Thanks, maar da's nie natural, HC. Knipoog
Ik ga ook stoppen met zeuren, heb al mensen tegen me in het harnas gejaagd, was niet de bedoeling. Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:28

OJa HC en dit wilde ik ook nog graag even rechtzetten.

In een eerdere discussie over ijzerloze en natuurlijk gehuisveste paarden van http://www.spirithorses.be zei je dit:

Huertecilla schreef:
Mbt Spirthorses gaat off-topic, doch welk van de daar bedrijfsmatig ingezette paarden van 6 jaar terug en nu zijn dezelfde? Waar zijn bv. de ´koudbloeden´?? Dat verloop gebeurde selectief en ja, zo krijg je wel een groep van paarden die allemaal probleemloos onbeslagen over verhard onder het zadel lopen. Dat selecterende beleid is echter bewijs dat NIET alle paarden probleemloos onbeslagen over verhard onder het zadel kunnen. Wat Spirithorses doet is op veel punten een voorbeeld van beter dan modaal paardhouden maar in dit geval ónbewijs

8 van hun 11 eigen paarden hebben ze al van het begin af aan. Ze worden dus niet geselecteerd en nog steeds geldt dus dat alle nieuwe paarden die daar binnenkomen na een overgandsperiode uiteindelijk zonder hoefschoenen buiten gereden kunnen worden, ongeacht het ras. IJslanders, dravers, etc

Er is niets mis met discussie, maar je moet geen onjuiste informatie gaan lopen rondstrooien Zij zijn groot en ik is klein!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-11-08 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:31

jesito schreef:
Mijn pony heeft de deken niet op omdat ik dat leuk en mooi vind maar om medische redenen.
Ze heeft artrose in haar rug en is hartstikke stijf als er met guur, nat, winderig weer geen deken op ligt.
Dit is volgens mijn da nergens voor nodig en inmiddels zie ik het ook zo.
Ik zie haar ook liever haar pensioen doorbrengen zonder deken maar het gaat eenmaal niet anders.
Ik rek het zo lang mogelijk, ze staat pas sinds twee weken onder een 0-grams deken en daarmee is het opgelost.
Moet ik dan alleen om een principe na te streven mijn pony zonder deken laten lopen.

Wat ik wil zeggen is: het is mooi een principe te hebben en daar achter te staan maar het moet niet ten koste gaan van alles.
Onze paarden leven namelijk niet in de natuur, in de natuur zou mijn pony allang opgegeten zijn omdat ze door stijfheid niet meer snel genoeg zou zijn.
Ik gun haar nog een rustig pensioen en soms heeft dat wat hulp nodig.

Super Jesito. Hetgeen jij doet is meedenken met je paard Knipoog
Ongeacht of een deken nou natuurlijk is of niet, jouw paard heeft er baat bij en dan mag je zelfs zo'n dier een warme deken niet onthouden vind ik.

Het is kennelijk in Nederland de 'natuur' om anderen principes op te leggen en etiketjes te plakken.
Want owee als je niet met de stroom meegaat dan lig je eruit en ben je 'fout' bezig.
Ik vind de term natural of traditional dus ook echt weer zo'n hokjesgeest waar mensen graag anderen in plaatsen.
Wil je een bep. stroming naleven prima maar verwacht niet dat een ander dat ook moet gaan doen.
We leven nog steeds in een vrij land hoor Knipoog
Doe wat je goed dunkt, leef , denk en voel mee met je paard en er kan volgens mij weinig meer fout gaan Knipoog

Iedereen heeft een eigen manier van paardenhouden, manier van werken met de paarden, verschillende manieren van huisvesten enz.
Zolang het paard door welke manier dan ook geen tekort gedaan wordt en gewoon tevreden oogt, wat maakt het dan uit welke naam je erop plakt ?

Wat ik wel kwalijk vind is dat er stromingen zijn die hoe dan ook anderen hun manier van denken en paardenhouden willen opdringen.
Hetzij met misselijkmakende filmpjes of onderzoekjes die kant nog wal raken.
Daar ga je nmm. een grens over die door velen niet getolereerd wordt en terecht.

Er zitten zoveel mensen in een grijs gebied. Gedeeltelijk natural bezig, gedeeltelijk traditioneel.
Misschien moeten we daarom gewoon beide uitdrukkingen schrappen Haha!
Laatst bijgewerkt door henny_w op 03-11-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:32

Huertecilla schreef:

Dat je nu geen enkele deken (nodig) hebt is wel duidelijk, je paarden zijn allemaal nog relatief jong en gezond. Maar wat ga jij doen als een paard artrose in het lijf ontwikkelt? Koop jij dan net als Jesito (en vele anderen) een deken voor dat paard, of laat je het dier afmaken?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:43

Waratje schreef:
Dat je nu geen enkele deken (nodig) hebt is wel duidelijk, je paarden zijn allemaal nog relatief jong en gezond. Maar wat ga jij doen als een paard artrose in het lijf ontwikkelt? Koop jij dan net als Jesito (en vele anderen) een deken voor dat paard, of laat je het dier afmaken?

Mee eens Waratje Knipoog

Mijn fjordenmerrie kreeg op 18 jarige leeftijd Cushing.
Haar mega dikke vacht ging enorm krullen maar isoleerde voor geen meter meer.
Bij een beetje regen stond ze vreselijk te bibberen en was tot op de huid drijfnat. Wat bij een gezonde vacht niet gebeurt.
Het paard voelde zich duidelijk allesbehalve.

We hebben toen besloten om haar elke 6 weken te scheren en onder een dek te zetten , 's winters onder een dikke winterdeken en alleen zomers als het echt lekker weer was zonder deken.
Ze bloeide helemaal op en is uiteindelijk nog 23 geworden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:46

Ik heb geen kristallen bol Waratje.

Ik hou mijn locaal robust buiten opgegroeide ecotope paarden volgens hun ethologie/ecologie en doe wat voor hun welzijn nodig is.

Ja maar wat als, is voor mij geen nee want voor wat ís. Ik kan alleen iets met wat ís Cool

Bedenk dat rijpaardhouden onnatuurlijk is en menig maatregel nodig is ter compensering van afwijking van de ecologie/ethologie van het paard.
Zo zou een harem paarden wegtrekken van een natte streek met bomen wanneer het daar warm genoeg wordt voor dazen.
Als je in een dergelijke streek toch paarden binnen een hek wil houden maakt JOUW keuze een vliegendeken nodig, niet het paard. Het paard zou dan/daar (ecologie) niet zijn maar wegtrekken (ethologie).

Voor de slechte lezer: dit is GEEN waardeoordeel van mij. Het is een uitleg. Trek zelf je eigen conclusies maar.

hc