Monty Roberts, kunnen we dat nog wel onder NH rekenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: Monty Roberts, kunnen we dat nog wel onder NH rekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:41

Hmmmmm toch hier maar even reageren. Hebben gister een superleuke avond gehad met Monty en Annemarie.
Monty was de eerste NHer die bekend werd (ohnee had daarvoor al boek van Henry Blake oid: paardentaal).
Daarna is Emiel erbij gekomen met zijn methode en die ontlopen elkaar weinig vind ik. Is prima te combineren en pik van beide heren wat mee.
Ik heb ookal ging de clinic niet volgens het boekje door de omstandigheden toch veel geleerd (of veel bevestigd gezien van mn kennis over dit onderwerp net hoe je het bekijkt).
Het was voor Cadiz even teveel die dag, ruim 3 uur onderweg geweest met gigafile tussen ronkende vrachtwagens en dat was alleen maar heen, terug wederom file en ruim 3 uur in een rijdend hok, daarna nog uur op de trailer omdat het programma uitliep, donkere binnenhal met spotlights, ineens in vreemde handen die meteen van alles van hem willen en de rest is bekend.
Niet zo gek dat zo'n jonkie dan flipt als er dan wat van hem gevraagd wordt en hij geconfronteerd wordt met iets waar hij panisch voor is. Allemaal logisch.
We hebben allemaal (wij en het team van MR) de situatie verkeerd ingeschat en gehandeld op dat moment naar eer en geweten. No hard feelings beiderzijds, we zijn allemaal geschrokken.

Om Monty nou af te zeiken vind ik ook weer wat overdreven op basis van 1 clinic. Hij doet goed werk, zn methode werkt, alleen is het tijdsbestek soms te kort of het paard te heftig voor een goede clinic of een goed beeld.

En ja hij wordt een dagje ouder dat doet niks af aan zn kennis. Gisteravond heeft hij echt de tijd genomen en Cadiz en Andy eerst 20 minuten staan screenen voor hij ingreep en met een paar handelingen een sneller resultaat kreeg. Dan komt echt de ervaring om de hoek kijken.

En ja ook heb je sommige paarden die een hardere (traditionele) aanpak nodig hebben. Al gaat Gert van der Hoff daarin dan weer te ver imo bv met het zadelmakmaken en inrijden (ken ik persoonlijk heb er stage gelopen). Dat is weer het andere uiterste.

Iedere "vernieuwer" heeft voor en tegenstanders, dat zul je altijd houden. Pik ervan mee wat jou uitkomt en laat de rest voor wat het is, dat zal voor een ander wel weer werken.

Wij zijn iig op de goede weg met Cadiz alias Ceesje en hebben er een internationale fan bij en we houden hem ook zeker op de hoogte van de vorderingen van the big yellow horse Haha!.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:44

ik vind het ook héél fijn dat monty de moeite had genomen om nog even langs te gaan bij Cadiz... dus wat dat betreft chapeau, neemt niet weg dat ik zijn clinic op nix vind trekken
Hij had gewoon eerlijk moeten zijn tegenover zichzelf en de eigenaar van het paard... wat hij liet zien was ronduit schandalig! Veel banketstaaf, maar ik heb enorm véél fouten gezien! Hij hield totaal geen rekening met het paard in kwestie... Ik ben er zeker van dat als men Pat had laten komen voor datzelfde probleem dat we iets héél anders hadden gezien!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:45

Ik denk dat we op den duur allemaal terug zullen gaan naar de bron om te leren communiceren met onze paarden: Academisch rijden en misschien Klaus Hempfling en Henry Blake.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:53

En ook in dit topic reageert de TS niet meer.
En nee, ik ben hier niet omdat het topic van Arabesk is, ik zag het onderwerp staan en dacht ik ga eens even lezen.

Dus 1 van de grote namen in het NH is nu ineens niet meer zo natural?
Weet je wat ik het gevaar vindt van dit soort demonstraties? Dat ik mensen bijvoorbeeld een verkeerde interpretatie van een join-up zie geven zoals hierboven. Dat mensen dingen na gaan doen die ze zien op zo'n evenement zonder te weten waarmee ze bezig zijn. dat is dus hetzelfde als lekker LDR gaan rijden nav een clinic van Anky en je paard naar de haaien rijden of na een clinic van Monty even je paard een join-uppie gaan geven.

Of de man nog natural is? Lijkt me wel en of de beoordeling of dat wel of niet zo is aan ons is lijkt me stug.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:55

Helemaal eens met Beaux.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:01

willeke_nijs schreef:
ik vind het ook héél fijn dat monty de moeite had genomen om nog even langs te gaan bij Cadiz... dus wat dat betreft chapeau, neemt niet weg dat ik zijn clinic op nix vind trekken
Hij had gewoon eerlijk moeten zijn tegenover zichzelf en de eigenaar van het paard... wat hij liet zien was ronduit schandalig! Veel banketstaaf, maar ik heb enorm véél fouten gezien! Hij hield totaal geen rekening met het paard in kwestie... Ik ben er zeker van dat als men Pat had laten komen voor datzelfde probleem dat we iets héél anders hadden gezien!

Je kan wel door biljven gaan dat het allemaal zo fout was, maar de eigenaar van Cadiz en Monty hebben gisteravond naar tevredenheid alles opgelost. Zelf toegegeven dat ze sommige dingen verkeerd hebben ingeschat. Kan iedereen gebeuren.

Ik denk ook dat als men Pat had laten komen voor datzelfde probleem dat ze iets héél anders hadden gezien, omdat dat nou eenmaal iemand anders is, die de zaken anders aanpakt. Maar ook hij kan gewoon een keer een inschattingsfout maken. Tja, allemaal mensen hoor, kunnen allemaal een keer iets verkeerd doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:06

Boeit het eigenlijk ook wel of het Natural is?

Feit is dat er heel veel mensen zijn die door hem, of een van zijn opgeleide medewerkers, goed geholpen zijn met problemen waarvoor ze in hun eigen (vaak traditionele) omgeving geen oplossing konden vinden.
Daardoor zijn hun paarden ook geholpen.

Dat een man van het kaliber van Monty, op zon leeftijd, met zoveel ervaring, zijn eigen fout toegeeft, en er daardoor ook ongetwijfeld lering uit trekt, chapeau.
Hij zat er kennelijk ook mee, en heeft vervolghulp aangeboden.
Ik acht hem hierdoor juist hoger.

Wie nooit iets stoms doet, gooit nog maar eens een steen. (En ja, ik doe regelmatig iets waarvan ik later dacht, tja, andere manier had handiger geweest, dus mijn steen gaat bij deze terug de straat in. Tong uitsteken )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:06

Beaux schreef:
Weet je wat ik het gevaar vindt van dit soort demonstraties? Dat ik mensen bijvoorbeeld een verkeerde interpretatie van een join-up zie geven zoals hierboven. Dat mensen dingen na gaan doen die ze zien op zo'n evenement zonder te weten waarmee ze bezig zijn. dat is dus hetzelfde als lekker LDR gaan rijden nav een clinic van Anky en je paard naar de haaien rijden of na een clinic van Monty even je paard een join-uppie gaan geven.

Ook ik ben van mening dat het volgen van een dergelijke clinic of demonstratie uitnodigd om het klakkeloos maar zelf toe te passen en uit te proberen. En als je er maar vaak genoeg over hoort, het in Heartland boekjes leest, denk je al snel dat de JU DE methode is om een probleem even de wereld uit te helpen en daarna op dezelfde (verkeerde) voet door te gaan:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:10

Ik zie hier overigens weer eens de term Natural met Natural Horsemanship verward worden.

Dit is zoals ik het zie:

Een NH-er is niet per definitie Natural. Een NH-er kan zijn paard met ijzers hebben lopen, in een box hebben staan en een deken opdoen.

Een Natural bekapt naturlijk, zijn paard loopt ijzerloos, heeft geen dekens, geen bit, geen zadel met boom, en het paard staat 24 uur per dag en 365 dagern per jaar op het land .
Een Natural kan aan NH doen.
Een NH-er hoeft niet Natural te zijn.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:12

Tuurlijk kan iedereen fouten maken. Ik maak ook fouten, maar op zo'n demonstraties zo vaak in de fout gaan vind ik niet kunnen. Als je mijn commentaar leest in het topic waar de filmpjes gepost zijn en dan nagaat kan je zien hoe dikwijls hij hier in de fout gegaan zonder het te beseffen van zichzelf... Als mijn paard al zo gericht zou beginnen bokken ga ik me toch wel even vragen stellen en zou'k een stap terug zetten. Daar is hij te trots voor geweest op die moment, voor zo'n groot publiek. Ik had echt respect kunnen hebben als hij op die moment gas terug nam en even opnieuw begon, ondanks de tijd die liep. Hij had met iets goed kunnen afsluiten als hij dat wilde... Misschien niet met het probleem in kwestie.

Voor mijn mening had hij dan veel meer getoond paardgericht te zijn dan de hele show die hij hier opgehangen heeft. Ik ben altijd vrij neutraal geweest over Monty Roberts, maar nu heb ik toch echt wel een duidelijke mening hierover.

Het is achteraf wel makkelijk om voor enkele mensen te bekennen dat je in de fout bent gegaan en het dood te zwijgen voor het grote publiek... Dat is zonde. Als je in de fout gaat, heb dan ook het lef om het te zeggen op de moment dat je in de fout gegaan bent...

Nuja ik ben wel blij voor de topic starter van dat topic dat zij tevreden is met hoe het opgelost is, maar dat neemt niet weg dat wij niet het recht hebben om voor ons een mening te vormen... We leven nog steeds in een democratisch land mag ik hopen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:23

Cassidy schreef:
Beaux schreef:

Ook ik ben van mening dat het volgen van een dergelijke clinic of demonstratie uitnodigd om het klakkeloos maar zelf toe te passen en uit te proberen. En als je er maar vaak genoeg over hoort, het in Heartland boekjes leest, denk je al snel dat de JU DE methode is om een probleem even de wereld uit te helpen en daarna op dezelfde (verkeerde) voet door te gaan:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Hoeveel mensen zijn er in het dressuurwereldje niet bezig met allerlei oefeningen... met als enig doel weer een winstpunt?
Waardoor die oefeningen ieder doel waar ze ooit voor bedacht zijn, ontberen en zelfs schadelijk voor het paard zijn?

Zo kun je bij iedere vorm van paardgebruik wel klakkeloos navolgen vinden, ook in Parelli of bij Hempfling kan veel mis gaan als de eigenaar de signalen van het paard verkeerd interpreteert(Angst en dominantie verwarren zie je op bokt nogal eens langwapperen). Aan de waarde van welke methode ook doet het niets af.

En natuurlijk mag jij je mening hebben, Willeke Nijs. Wij allemaal.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:26

willeke_nijs schreef:
...

Nuja ik ben wel blij voor de topic starter van dat topic dat zij tevreden is met hoe het opgelost is, maar dat neemt niet weg dat wij niet het recht hebben om voor ons een mening te vormen... We leven nog steeds in een democratisch land mag ik hopen...

Tuurlijk mag jij mening hebben, maar wees dan ook niet verbaasd dat iemand anders iets ander vind, en jou daar op wijst. Zeker als je je zo 'aanvallend' opsteld, terwijl je niet eens aanwezig was of het paard/eigenaar kent. Als je zo hoog van de toren blaast, kan je een reactie terug verwachten.

(Oh en verder heeft democratie helemaal niets met het vormen van een mening te maken, een democratie is een besturingsvorm waar het volk de macht heeft, direct of indirect)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:34

Anoeska schreef:
willeke_nijs schreef:
...

Tuurlijk mag jij mening hebben, maar wees dan ook niet verbaasd dat iemand anders iets ander vind, en jou daar op wijst. Zeker als je je zo 'aanvallend' opsteld, terwijl je niet eens aanwezig was of het paard/eigenaar kent. Als je zo hoog van de toren blaast, kan je een reactie terug verwachten.

(Oh en verder heeft democratie helemaal niets met het vormen van een mening te maken, een democratie is een besturingsvorm waar het volk de macht heeft, direct of indirect)

Uh ik zie eerlijk gezegd niet in waar ik hoog van de toren blaas?! En ik denk ook niet dat ik zo aanvallend ben... heb er gewoon mijn mening over. Ik hoef het paard & eigenaar niet te kennen om te zien wat ik zie. Ik heb gewoon neergeschreven (in dat topic met de filmpjes) hoe ik het zou opgelost hebben. Niets verkeerd aan toch? Ik denk da'k toch wel mag zeggen dat ik het niet goed vind. Eerlijk gezegd vind ik jou post nogal aanvallend naar mij toe... Het was totaal niet mijn bedoeling mensen aan te vallen, als jij Monty zijn methode prima vind is dat toch goed voor jou. Ik hoef dat daarom toch niet te vinden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 13:38

Ten opzichte van wat gebruikelijk was in de VS, ís Monty ook een hele verbetering.

Maar zoals hij op HE de druk op het touw blééf houden en met die stok naar het paard toe bleef lopen, is niet mijn idee van NH.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 13:39

Cassidy schreef:
Ik zie hier overigens weer eens de term Natural met Natural Horsemanship verward worden.

Dit is zoals ik het zie:

Een NH-er is niet per definitie Natural. Een NH-er kan zijn paard met ijzers hebben lopen, in een box hebben staan en een deken opdoen.

Leg dat dan maar eens uit aan een zeker hoefsmid uit België, die heeft in z'n boek staan 'natural horsemanship' bekappen

Frusty

Pat Parelli's paarden staan ook gewoon op ijzers, dus NH = niet NB, alleen in NL wordt het vaak gekoppeld. Dat heb ik die hoefsmid ook uitgelegd, maar hij bleef erbij dat NH=NB, nou ja dan moet je het zelf ook maar weten, maar het staat zo rot in z'n boek. Clown

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:45

ik ben helemaal monty fan, ik vind hem super en heb ook al zijn boeken gelezen, hebben de mensen die monty afkraken ooit zijn verhaal gelezen? nee? dan kan je helaas niet goed oordelen vind ik! Knipoog
hij gebruikt geen geweld en is enorm geduldig met zijn paarden! Pling
ik vind het echt helemaal super , hij breekt niet in op zijn paarden, en neemt echt de tijd voor ze!
Die man heeft zo vreselijk veel ervaring opgedaan in zijn leven daar kunnen wij echt niet aan tippen!
ik heb diep respect voor deze lieve man! OK dan!
groetjes!! Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:46

zelfs de term naturals vind ik vaak verkeerd gebruikt... Een natural is niet per sé iemand die zijn paarden 24/7 buiten heeft staan, boomloos & bitloos rijdt en niet beslaat....
Dat is wel heel erg zwart/wit.

Maar dat is het discussiepunt niet hier.... Vind het jammer dat originele topic gesloten is, want in feite vond ik het wel een intressante discussie met toch vrij vaak onderbouwde meningen van hoe het anders kon... Op zich eigenlijk een leerrijk topic!

Oh jawel, ik heb zijn verhaal gelezen! Ben daarom ook altijd vrij neutraal geweest over zijn methode. Maar wat ik zag in die clinic kan ik gewoon niet goed keuren. Ik heb daar gewoon een héél andere visie op.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:51

Silence schreef:
Oke, nu ga ik vast half Bokt over me heen krijgen Bloos

Ik vind Monty ook niet echt Natural.
Hij heeft het continu maar over de vrije keuze van een paard....heb het zaterdag in de gaten gehouden en dat paardje had misschien 2 minuten vrije keuze. Voor de rest werd hij continu gedwongen/gestuurd door Monty.
Lijkt me dat hij zonder zijn (naar mijn mening agressieve manier) halster te gebruiken erg weinig voor elkaar gaat krijgen.
Puur omdat hij in mijn ogen de paarden dwingt. Hij heeft continu hulp nodig van helpers of zijn halsters.
Alleen krijgt hij het volgens mij gewoon niet voor elkaar.

nee hoor, je krijgt bokt niet over je heen. Je weet zelf inmiddels dat het alleen gewoon kán! Denk maar aan je cursus en de resultaten daarvan. Ik vind het overigens ook wel overtrokken dat dit topic geopend moet worden, aan de andere kant vond ik het een niet al te positieve eerste kennismaking met MR. Ik had hem nog nooit irl bezig gezien.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:48

Jolliegirl schreef:
[ITP] Monty meets Cadiz again!!
voor je iemand ff over een kam gaat scheren Haha!
het is wel makkelijk om een topic van iemand anders erbij te halen...
de reden dat het paard zo deed had ermee te maken emt stress, wegens het vervoer e.d en al die spanning van die dag.
dus NIET alleen door Monty!

ja, ben nog steeds een voorstander van monty Lachen een beste kerel.

tevens die hekken, de roundpen, is uit veiligheid voor jezelf, en een gelijkmatige afstand zodat je zelf niet steeds hoeft te lopen, gezien een paard in een vierkant , in elke hoek stop.
dat heeft hij ook uitgelegd

en het belangrijkste.
we zijn allemaal mensen, en veel mensen maken fouten!

laurahi schreef:
Ik vind de join-up ook niet nergens op slaan. Hij gaat er dus van uit dat een paard iets verkeert heeft gedaan en daarom straf krijgt.

mag ik even lachen?
ga jij je eens ff verdiepen in wat een Join Up is.

MLoeser schreef:
Ik vind Monty Roberts geen NH meer.

Dat is geen mening he? leg eens uit? het is namelijk erg makkelijk een mening te hebben zonder je reden erbij te zetten. Lachen

Ik heb wel 3 van zijn boeken gelezen. Hij beschrijft zelf in zijn eerste boek dat het is gebasseerd op dat een jong paard iets fout heeft gedaan en de groep uit word gezet door een oudere merrie, pas als hij de "tekens'' heeft laten zien mag hij weer binnenkomen. Ik vind de join-up ook nog eens een hele onpersoonlijke handeling, voor elk paard hetzelfde.. De meeste NH methodes zijn helemaal niet zo en nemen elk paard als individu. Dus ik vind hem geen natural!!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:45

Arabesk schreef:
Ik was al niet zo'n fan van zijn methode met de bokstopper en al die hekken. Maar na deze filmpjes: [ITP] Cadiz @ Horse Event (Clinic Monty filmpjes)

heb ik er helemaal genoeg van.

Wat mijn betreft kan dhr Roberts gerekend worden onder unnatural horsemanship Vork

Hij heeft de term NH groot gemaakt, maar valt er zelf eigenlijk niet meer onder.

wat vinden jullie van zijn methode?

Heb je m wel eens in t eggie gesproken ?? Ben je wel eens bij Annemarie geweest ??

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:03

je moet iemand toch niet in het echt spreken om 'm te waarderen of niet... Iemand die serieus bezig is met natural horsemanship kan zien welke fouten een ander maakt en er natuurlijk uit leren... Maakt toch niet uit of je die mens persoonlijk kent of niet? Ik ken pat en linda parelli ook niet persoonlijk en toch kijk ik enorm op naar hun, niet omdat ik hun adoreer, gewoon omwille van het programma dat zij ontwikkeld hebben en dat voortdurend bijgewerkt wordt, zodat studenten de kneepjes van 't vak kunnen leren bij wijze van spreken. Ik vind het jammer dat er vaak op parelli geschoten wordt, zonder dat men weet waarover men spreekt, maar als er op Monty roberts geschoten wordt... ohnee dat mag niet hoor... Frusty Monty is god toch niet...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 01:51

Beaux schreef:
Dus 1 van de grote namen in het NH is nu ineens niet meer zo natural?

voor mensen die zich enigzins bezighouden met nh is hij dat nooit geweest Knipoog ik zie nooit iets anders dan wat trucjes, een hele slechte timing en een absoluut negeren van de lichaamstaal van het paard..
jammer dat de meeste mensen zich nog steeds liever laten vermaken door een leuke show en een leuk praatje, ipv eens goed te kijken naar wat er nou eigenlijk wordt laten zien.
Iedereen mag trouwens van mij enthousiast zijn hierover hoor, meningen verschillen, maar ga het dan geen nh of paardvriendelijk noemen, want dat is het gewoon overduidelijk niet!
persoonlijk geeft enthousiasme hierover voor mij aan dat mensen gewoon geen idee hebben van wat er allemaal mogelijk is Bloos
Er is nog zo ontzettend veel meer, veel vriendelijker, veel meer kennis, maar ik denk dat mensen eigenlijk helemaal geen interesse hebben om zich echt te verdiepen in paardentaal. Ze willen gewoon dat hun probleem binnen een half uurtje opgelost is.

voor alle mensen die zo lyrisch zijn over dat monty nog langs is geweest, ik weet niet beter dan dat alle demopaarden (o nee eigenaren Clown ) die gebruikt worden bij parellidemo's uitgebreide "nazorg" krijgen. Meestal worden de eigenaren ook betrokken in de demo's. Dat lijkt me ook logisch, wat heb je er anders aan? denkt iemand nou echt dat je een probleem kan oplossen door een vreemde man een half uur met je paard te laten werken? Clown

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 02:13

Tsjonge Arabesk hoe lang blijf je nou nog dit soort onzinnige discussies voeren? Ik vind dat je eerst maar weer eens hier moet reageren http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=196&t=998129 voordat je een nieuw topic opent.
Als natural horsemanship gelijk staat aan de wollige geiten wollen sokken manier van omgaan met je paard die jij volgens mij aanhangt, dan is Monty roberts inderdaad niet tot NH te rekenen. Wat wil je hier dan mee zeggen? Dat jij zijn boeken niet meer koopt?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 01:09

De Join Up gebruik ik héél zelden 1 keer in de zoveel jaar bij een individu. Voor de rest heb ik niks met MR.
Het grootste probleem vindt ik nog steeds zijn shows net 'probleempaarden', werk aub niet met een probleempaard tijdens een show maar gebruik paarden die rustig zijn. Daar kun je veel meer van leren én is eerlijker tegenover het paard. Het lijkt mij beter om regelmatig een kleine groep mensen naar MR te laten komen die zijn echte trainingen zien zonder druk of tijdstress.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:19

Hinke schreef:
Als natural horsemanship gelijk staat aan de wollige geiten wollen sokken manier van omgaan met je paard die jij volgens mij aanhangt, dan is Monty roberts inderdaad niet tot NH te rekenen. Wat wil je hier dan mee zeggen? Dat jij zijn boeken niet meer koopt?

NH staat niet gelijk met geiten wollen sokken manier van omgaan, maar voor mij heeft NH alles te maken met naar je paard luisteren, zijn lichaamstaal lezen en daarop inspelen, afhankelijk van de persoonlijkheid (of horsenality) van je paard, op een assertieve manier... dus geen watje zijn, maar ook niet agressief. En dat is wat Monty roberts totaal niet doet. Ik zie veel dwang... Het feit alleen al dat hij dat dually halster uitgevonden heeft vind ik al verkeerd. Zo'n halster is alleen maar gemaakt om je wil aan het paard op te leggen.
En nu weet 'k dat er waarschijnlijk mensen gaan zijn die komen vertellen dat je met het touwhalster ook druk oplegt en dat dat scherp inwerkt, volledig waar, maar niet als je't op de juiste manier gebruikt... Met een touwhalster kan je het paard laten reageren op een lichte fase door hem de kans te geven in de fout te gaan en daar zelf de consequenties van te dragen zonder dat je daarom boos hoeft te maken, het wordt dan ook het paard zijn eigen idee om al op een héél lichte fase (lichaamstaal) te reageren ipv te wachten tot er druk bij komt kijken. Ik zie niet hoe je met een dually halster de druk geleidelijk aan kan opvoeren. Bovendien zie ik bij Monty wel héél vaak verkeerde lichaamstaal...
Dus voor mij is hij geen NH... Maar dat is mijn persoonlijke mening.