Monty was de eerste NHer die bekend werd (ohnee had daarvoor al boek van Henry Blake oid: paardentaal).
Daarna is Emiel erbij gekomen met zijn methode en die ontlopen elkaar weinig vind ik. Is prima te combineren en pik van beide heren wat mee.
Ik heb ookal ging de clinic niet volgens het boekje door de omstandigheden toch veel geleerd (of veel bevestigd gezien van mn kennis over dit onderwerp net hoe je het bekijkt).
Het was voor Cadiz even teveel die dag, ruim 3 uur onderweg geweest met gigafile tussen ronkende vrachtwagens en dat was alleen maar heen, terug wederom file en ruim 3 uur in een rijdend hok, daarna nog uur op de trailer omdat het programma uitliep, donkere binnenhal met spotlights, ineens in vreemde handen die meteen van alles van hem willen en de rest is bekend.
Niet zo gek dat zo'n jonkie dan flipt als er dan wat van hem gevraagd wordt en hij geconfronteerd wordt met iets waar hij panisch voor is. Allemaal logisch.
We hebben allemaal (wij en het team van MR) de situatie verkeerd ingeschat en gehandeld op dat moment naar eer en geweten. No hard feelings beiderzijds, we zijn allemaal geschrokken.
Om Monty nou af te zeiken vind ik ook weer wat overdreven op basis van 1 clinic. Hij doet goed werk, zn methode werkt, alleen is het tijdsbestek soms te kort of het paard te heftig voor een goede clinic of een goed beeld.
En ja hij wordt een dagje ouder dat doet niks af aan zn kennis. Gisteravond heeft hij echt de tijd genomen en Cadiz en Andy eerst 20 minuten staan screenen voor hij ingreep en met een paar handelingen een sneller resultaat kreeg. Dan komt echt de ervaring om de hoek kijken.
En ja ook heb je sommige paarden die een hardere (traditionele) aanpak nodig hebben. Al gaat Gert van der Hoff daarin dan weer te ver imo bv met het zadelmakmaken en inrijden (ken ik persoonlijk heb er stage gelopen). Dat is weer het andere uiterste.
Iedere "vernieuwer" heeft voor en tegenstanders, dat zul je altijd houden. Pik ervan mee wat jou uitkomt en laat de rest voor wat het is, dat zal voor een ander wel weer werken.
Wij zijn iig op de goede weg met Cadiz alias Ceesje en hebben er een internationale fan bij en we houden hem ook zeker op de hoogte van de vorderingen van the big yellow horse