NH met anderhalfjarige hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ebony2

Re: NH met anderhalfjarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 06:19

eerst wil ik even duidelijk stellen dat het paard absoluut niet over me heen loopt hoor.
Ik pak hem echt wel heel stevig aan en dat gaat prima, dat is het probleem ook niet.
Ik zoek alleen naar een oplossing om dit op een andere manier te gaan doen.
Als hij hij op zijn manier baldadig is krijgt hij een flinke ruk aan zijn halster en zo nodig een tik en ik loop pas verder als hij op zijn nummer is gezet. Het gaat er ook niet om dat ik hem niet aan kan.
ik ben alleen op zoek naar een andere manier.
Om het voor hem en mij begrijpbaar en leuk te maken.
En ik ben ook niet op zoek naar een softe manier, juist als ik soft zou wezen zou ik problemen krijgen. Als hij niet soft met mij omgaat, geloof me, dan wordt hij ook echt niet soft behandeld.Daar zou ik alleen maar ongelukken mee krijgen.
Het gaat mij erom dat NH me erg aanspreekt en ik me afvroeg of ik op deze manier al wat toe kan passen, onder begeleiding, op deze leeftijd of dat ik daar pas later als hij ouder is mee moet gaan beginnen.
zik hoop dat het nu duidelijker is Knipoog

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 06:23

randalinpony schreef:
Tja, maar wat stel je je nou voor bij die voor het paard zo natuurlijk mogelijke manier?

Je schrijft dat hij slaan alleen als een spel ziet: dan sla je dus duidelijk niet hard genoeg.
Niet jij, maar híj bepaalt wat effectief is, en als hij jouw klap niet respecteert, zul je duidelijker door moeten komen.
Niet alleen door die tik, maar ook door bijbehorende lichaamstaal en eventueel stem (paarden gebruiken die wel degelijk bij conflicten!)
En als je écht adequaat optreedt, weet een jong dier gauw genoeg dat het menens is, beter een keer hard dan 10 keer zacht.

Denk je dat jou jonge hengst in een kudde zomaar 'lollig' zou mogen doen? De merries slaan het licht uit zijn ogen als hij echt te ver gaat - en dat weet zon jonkie snel genoeg.

Als je denkt dat je dit door NH kunt oplossen omdat daar een gouden 'fluistermanier' tussen zit, wil ik het graag van je horen als je die gevonden hebt.
Maar wat hierboven al aangegeven wordt: NH is niet altijd soft. Omdat paarden niet altijd soft zijn.

zJe schrijft dat ik duidelijk niet hard genoeg sla????
En daar gaat het nu juist om.
Ik wil hem niet altijd maar hoeven slaan, er moeten toch ook adere manieren zijn dan alleen slaan. En dan hoeft het echt niet soft te zijn. Maar zeg nu zelf, dan is he toch niet leuk voor hem en voor mij als we alles alleen met slaan moeten oplossen. Eens een flinke tik, oke. Maar slaan, dat gaat gewoon tegen mijn principes in.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 06:26

sanne83 schreef:
ebony2 schreef:
Misschien als ik had gevraagd: NH met anderhalf jarig paard? en het woord hengst had weg gelaten, ik wel makkelijker aan een antwoord had gekomen Haha!

nee hoor Haha! Met nh moet je niet beginnen met een onbeleerd paard of een hengst. Is gewoon niet verstandig. Waarom? in het begin ben jij degene die leert, dus kan je het beste een paard nemen die niet al te veel schade oploopt van je fouten in het leerproces. Dus geen hengst, geen extreem moeilijk paard en geen jong paard.

Dit schreef ik omdat tot nu toe iedereen alleen reageerd op het feit dat het een hengst is en niet op het feit dat het alleen een jong paard is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:34

TS heeft nu een jong paard en zoekt naar een manier van hanteren waar ze zich goed bij voelt. Ze vraagt of het paard daar te jong voor is. Nee, dus. Een paard is nooit te jong voor NH. Toegegeven.... als je de overstap naar NH wilt maken, kun je het beste beginnen met een eenvoudig volwassen paard, maar die mogelijkheid is er niet altijd en ik zie persoonlijk nog altijd geen enkele reden waarom ze niet iemand erbij kan halen met een goede NH kennis, die haar hierin gaat begeleiden. Natuurlijk moet je de oorspronkelijke opvoeding niet van het ene moment op het andere laten vallen om alles anders te gaan doen. Maar je kunt wel met hulp een beter inzicht krijgen over het hoe en waarom in gedrag, welke aanpak het beste werkt en waarom die het beste werkt bij dit specifieke paard. Ik denk nog altijd dat het leerzaam is en als ze de smaak te pakken krijgt, gaat ze het vast ook oefenen met de andere paarden om er meer handigheid in te krijgen.
Ik heb het idee dat het nu allemaal een beetje zwart/wit wordt bekeken. Dat is jammer. Het is goed als iemand open staat voor een andere aanpak en als die iemand van plan is om dat onder deskundige begeleiding te doen en zelf toch al geen groentje is met paarden, zie ik geen probleem.

De oorspronkelijke vraag was op het paard te jong was voor NH. Nee, dus. Of het moeilijker is om het dan te leren? Ja, voor de eigenaar wel. Maar onder goede begeleiding en stap voor stap, word je er wel wijzer van.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 06:52

liljebo schreef:
TS heeft nu een jong paard en zoekt naar een manier van hanteren waar ze zich goed bij voelt. Ze vraagt of het paard daar te jong voor is. Nee, dus. Een paard is nooit te jong voor NH. Toegegeven.... als je de overstap naar NH wilt maken, kun je het beste beginnen met een eenvoudig volwassen paard, maar die mogelijkheid is er niet altijd en ik zie persoonlijk nog altijd geen enkele reden waarom ze niet iemand erbij kan halen met een goede NH kennis, die haar hierin gaat begeleiden. Natuurlijk moet je de oorspronkelijke opvoeding niet van het ene moment op het andere laten vallen om alles anders te gaan doen. Maar je kunt wel met hulp een beter inzicht krijgen over het hoe en waarom in gedrag, welke aanpak het beste werkt en waarom die het beste werkt bij dit specifieke paard. Ik denk nog altijd dat het leerzaam is en als ze de smaak te pakken krijgt, gaat ze het vast ook oefenen met de andere paarden om er meer handigheid in te krijgen.
Ik heb het idee dat het nu allemaal een beetje zwart/wit wordt bekeken. Dat is jammer. Het is goed als iemand open staat voor een andere aanpak en als die iemand van plan is om dat onder deskundige begeleiding te doen en zelf toch al geen groentje is met paarden, zie ik geen probleem.

De oorspronkelijke vraag was op het paard te jong was voor NH. Nee, dus. Of het moeilijker is om het dan te leren? Ja, voor de eigenaar wel. Maar onder goede begeleiding en stap voor stap, word je er wel wijzer van.

Haha! zDit is dus precies wat ik bedoel, en daar wordt ik erg blij van Haha!
Hier heb ik ook wat aan. Als je het zo steld denk ik dat ik met mijn super brave kleine vijfjarige merrie les ga nemen in NH en wellicht zal ik dingen die ik met haar leer ook als ik er zelf wat meer kijk op heb kunnen toepassen op mijn grote kerel van anderhalf. En wellicht zal de gene waarvan ik les ga nemen mijn ook we wat bruikbare info kunnen geven wat ik al direct kan toepassen. super!!!!! Bedankt!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:57

persoonlijk zou ik een andere testcase nemen en deze zo opvoeden als je alle andere paarden opgevoed hebt. Als jij altijd goed evenwichtige paarden hebt afgeleverd doe jij meer NH dan je zelf denkt.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 07:10

Ik heb wel eerder met hengsten gewerkt maar dat waren paarden van andere eigenaren die op stal door verschillende medewerkers werden verzorgd en beleerd. Dit is mijn eigen hengst en die wil ik op mijn manier opvoeden, wat ook kan omdat ik de volledige verzorging zelf doe, vandaar

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:35

Ebony schreef:

Citaat:
zJe schrijft dat ik duidelijk niet hard genoeg sla????
En daar gaat het nu juist om.
Ik wil hem niet altijd maar hoeven slaan, er moeten toch ook adere manieren zijn dan alleen slaan. En dan hoeft het echt niet soft te zijn. Maar zeg nu zelf, dan is he toch niet leuk voor hem en voor mij als we alles alleen met slaan moeten oplossen. Eens een flinke tik, oke. Maar slaan, dat gaat gewoon tegen mijn principes in.

Volgens mij verstaan we elkaar niet.

Wie de hele tijd maar moet slaan, doet dus iets fout. Al die tikjes stompen het paard alleen maar af. Wie het paard op voor hem begrijpelijke wijze rechtzet, zal daarna een stuk minder te stellen hebben.
Je paard is anderhalf, en zal best af en toe een lastpak zijn, vast druk en speels en dat hoort allemaal zo bij een jong paard.

Maar je hebt het over bijten. Bij een jong paard beetje dollen, uitproberen, spelen. Bij een volwassen hengst, en je wilt hem hengst laten, levensgevaarlijk (hoewel hij je nu ook aardig zou kunnen bezeren, maar niet te vergelijken.)
Het is echt zo moeilijk niet het hem af te leren.
En je hoeft niet de hele tijd te slaan. Maar je moet wel een paar keer duidelijk wezen.
Hij komt in jouw ruimte, dus opdonderen!
Ben je een paar keer duidelijk, dan is daarna je dreigend omdraaien al voldoende voor hem om in te binden. (Ons dekhengstje heeft hier in 6 jaar 1 klets gehad - maar hij was wel al goed opgevoed toen hij kwam. Knipoog )
Spelen doet maar met zijn maat, niet met jou.

Raar voor iemand die bovenstaande heeft opgeschreven, maar ik geef dus bijna nooit een tik - maar als ik het doe, dan kom ik wel door. En onze paarden, die overal terecht gekomen zijn in de loop der jaren, worden altijd becomplimenteerd om hun goede manieren en fijne karakters. Knipoog

Als je een NH instructeur zoekt, zou ik trouwens wel navragen of die persoon ook ervaring met (jonge) (dek) hengsten heeft.
Ze vereisen wel heel bepaalde kennis en zomaar wat uit boekjes redt je het niet mee.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:40

Dus wie weet er dan een goed iemand die ervaring heeft met hengsten of paarden die je uitdagen. Heb ervaring met Marcel Sneekes, niet doen. Heeft naar mijn idee geen paardengevoel maar werkt uit een boekje.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:58

Ok ik zal proberen uit te leggen waarom je mijns inziens je beter niet kunt beginnen met NH met een jonge hengst.

De meeste NH methodes zijn in het begin gericht op de mens niet op het paard. In de periode dat jij de NH technieken leert, maak je fouten, voel je je onhandig etc. Dit is met een jonge hengst geen goed uitgangspunt, omdat die je fouten nou eenmaal niet zo gemakkelijk vergeven. (lees: door de leeftijd leren ze fout gedrag snel aan en bij hengsten geeft dat meestal groter negatief resultaat als bij een ruin of merrie).

Als je al ervaring hebt met hengsten kun je denk ik beter je eigen methode licht aanpassen zodat jij je er prettiger bij voelt.
Daarin voel je je zeker en dat is in mijn optiek zeer belangrijk bij het werken met hengsten.

Bij bijten werkt een tik over het algemeen niet dan zien ze het juist als een spelletje. Achteruit zetten en de energie/tik richten op de borst vind ik beter werken en is paardvriendelijker.
Als hij je bij het meelopen voorbij wil schieten moet je dat zien te voorkomen (zwiepen met je armen, halstertouw, stick/stok/zweepje). Schiet hij je voorbij draai je 180 graden om en loop je terug. Zo leert hij dat jou voorbij lopen er juist niet voor zorgt dat je sneller daar komt waar hij heen wil.
Zorg dat je altijd precies weet waar hij t.o.v jou loopt. Komt hij teveel in je ruimte zwaai dan gerust eens met armen ellebogen. Knalt ie tegen je elleboog, leert hij snel genoeg dat hij steeds zelf zijn hoofd stoot bij dat gedrag. (bovenstaande zijn Parelli technieken)

Maar nogmaals het lijkt mij handig om juist de NH lessen met een ander paard te doen zodat jij met een iets vergevingsgezinder paard de technieken onder de knie kunt krijgen. Daarna kun je dan onder begeleiding met je hengstje aan de slag.

Succes