liljebo schreef:TS heeft nu een jong paard en zoekt naar een manier van hanteren waar ze zich goed bij voelt. Ze vraagt of het paard daar te jong voor is. Nee, dus. Een paard is nooit te jong voor NH. Toegegeven.... als je de overstap naar NH wilt maken, kun je het beste beginnen met een eenvoudig volwassen paard, maar die mogelijkheid is er niet altijd en ik zie persoonlijk nog altijd geen enkele reden waarom ze niet iemand erbij kan halen met een goede NH kennis, die haar hierin gaat begeleiden. Natuurlijk moet je de oorspronkelijke opvoeding niet van het ene moment op het andere laten vallen om alles anders te gaan doen. Maar je kunt wel met hulp een beter inzicht krijgen over het hoe en waarom in gedrag, welke aanpak het beste werkt en waarom die het beste werkt bij dit specifieke paard. Ik denk nog altijd dat het leerzaam is en als ze de smaak te pakken krijgt, gaat ze het vast ook oefenen met de andere paarden om er meer handigheid in te krijgen.
Ik heb het idee dat het nu allemaal een beetje zwart/wit wordt bekeken. Dat is jammer. Het is goed als iemand open staat voor een andere aanpak en als die iemand van plan is om dat onder deskundige begeleiding te doen en zelf toch al geen groentje is met paarden, zie ik geen probleem.
De oorspronkelijke vraag was op het paard te jong was voor NH. Nee, dus. Of het moeilijker is om het dan te leren? Ja, voor de eigenaar wel. Maar onder goede begeleiding en stap voor stap, word je er wel wijzer van.
zDit is dus precies wat ik bedoel, en daar wordt ik erg blij van
Hier heb ik ook wat aan. Als je het zo steld denk ik dat ik met mijn super brave kleine vijfjarige merrie les ga nemen in NH en wellicht zal ik dingen die ik met haar leer ook als ik er zelf wat meer kijk op heb kunnen toepassen op mijn grote kerel van anderhalf. En wellicht zal de gene waarvan ik les ga nemen mijn ook we wat bruikbare info kunnen geven wat ik al direct kan toepassen. super!!!!! Bedankt!!!!!