Bezweet en in wintervacht het weiland in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Bezweet en in wintervacht het weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:52

fojoe schreef:
afspoelen met koud water koelt af als het water kouder is dan het lichaam.

Dan heb je te maken met koeling door geleiding Lachen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:16

Ik denk dat het paard zoveel zweet dat het eerst afkoelt en daarna het overige vocht via de haren naar buiten wordt getransporteerd.
Las in een of ander blad dat paardenzweet 10x zoveel zouten/mineralen bevat als mensenzweet. En meer eiwit; dat zorgt voor het witte schuim (=opgeklopt eiwit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:48

Ik heb geen antwoorden, maar vraag me al wel heel lang hetzelfde af. Niemand die het exact weet?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:08

Het is juist het proces van verdamping wat zorgt voor afkoeling.
Niet het vocht dat als koel bergbeekjes over de huid zou stromen. Dat vocht heeft dezelfde temperatuur als je lichaam (het komt er immers net uitstromen!). Zonder verdamping geen afkoeling.

edit: ik zie dat dit al 3 keer gezegd is.. solly. Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:27

fransje23 schreef:
Leuk het wordt echt interessant Lachen

Even kijken of ik het goed begrijp...natuurkunde is al best lang geleden voor mij Haha!

Dat de tussen de haren kleine ruimten zijn die als het ware buisjes vormen snap ik nu Lachen

Nu de cohessie en adhessie nog Knipoog

Doordat de aantrekkingskracht tussen het zweet en een ander materiaal (welk/) groter is dan de aantrekkingskracht onderling zal het zweet stijgen in de "buisjes" en vervolgens aan de buitenlucht verdampen?

bijna goed, door de verdamping aan de buitenkant van het harenpak wordt ook weer nieuw zweet van onderen 'aangezogen'

net als bij bomen die water verdampen aan het blad, daardoor kan er ook weer nieuw water omhoog komen in de vaten van de boom (sjit hoe heten die dingen ook alweer..)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:36

Is de manier van afkoelen bij een paard wel hetzelfde als bij mensen? Bij mensen snap ik het effect van verdamping wel, dan koelt de huid af, maar hoe zit dat met een dikke vacht?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:54

Een dikke vacht wordt tijdens het zweten ook nat en omdat het vocht in de vacht afkoelt door de buitentemperatuur koelt het (door geleiding) de huid en het lichaam. Als het paard afkoelt stopt het met zweten en dan zou dus door de capillaire werking van de vacht de huid opdrogen en alleen nog de buitenlaag van de vacht nat zijn. Het paard koelt dan dus niet verder af.

Wat me hier wel héél belangrijk bij lijkt is dat het paard goed uitgestapt wordt zodat het lichaam dus de kans krijgt op temperatuur te komen zodat het dus niet nog nazweet (en het paard met een natte ondervacht in de wei terecht komt).
Bij heel slecht weer (regen, harde wind) is het dubbel oppassen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:42

Maar waarom gaat een paard 'nazweten' wanneer je het niet uitstapt?

Wat ik wel merk is dat mijn paard het warm heeft op stal in de zomer, ik zou er dan voor kiezen hem niet warm in de stal op te laten drogen, maar buiten met hem te gaan stappen/wandelen tot hij afgekoeld is.