Singelnijd Boomloos zadel hoe oplossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Singelnijd Boomloos zadel hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:13

Singeldwang duidt ook vaak op darmproblemen bij een paard... Dus misschien een idee om dat even uit te sluiten. Zeker gezien het feit hij het al had en het is verergerd met een andere singel...

Singeldwang wordt vaak gekoppeld aan een slecht zadel maar is nog veel vaker een voortvloeisel uit darmproblematiek...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:20

Suelza schreef:
Singeldwang duidt ook vaak op darmproblemen bij een paard... Dus misschien een idee om dat even uit te sluiten. Zeker gezien het feit hij het al had en het is verergerd met een andere singel...

Singeldwang wordt vaak gekoppeld aan een slecht zadel maar is nog veel vaker een voortvloeisel uit darmproblematiek...

Intressant... dat wist ik nog niet. Idd dan ook iets om rekening mee te houden. Maar wellicht komt ze erachter omdat ze nu verschillende dingen gaat uitproberen-

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 10:24

fjordnina, Algehele check up is goed idee, zal eens met m'n ouders overleggen aangezien ik alles zelf moet betalen.

fury, Met boomzadel reageerde hij niet, ja als ik in zijn ogen iets te snel ging met aansingelen even met zn hoofd naar achter van hey rustig aan jij! maar verder niet. Met het slecht passende zadel wat ik daarna had deed hij wel wat erger, beetje naar singel trappen enz. maar dat vind ik logisch.

anoeska, vind het niet leuk hoe je reageert, ik plaats hier een bericht omdat ik het allerbeste met mijn paard voor heb, maar alles zelf moet betalen en dus eerst wil kijken of het ergens anders aan kan liggen ipv direct aan het ergste denken. Tuurlijk komt er nog een fysio, DA, zadelmaker of wat dan ook bij, maar dan moet ik eerst zorgen dat ik daar het geld voor heb.

suelza, darmproblemen dat wist ik dus niet, kun je dat misschien ook zien aan de ontlasting van een paard of verder gedrag?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:28

Cynthiaaapje schreef:
fjordnina, Algehele check up is goed idee, zal eens met m'n ouders overleggen aangezien ik alles zelf moet betalen.

fury, Met boomzadel reageerde hij niet, ja als ik in zijn ogen iets te snel ging met aansingelen even met zn hoofd naar achter van hey rustig aan jij! maar verder niet. Met het slecht passende zadel wat ik daarna had deed hij wel wat erger, beetje naar singel trappen enz. maar dat vind ik logisch.

anoeska, vind het niet leuk hoe je reageert, ik plaats hier een bericht omdat ik het allerbeste met mijn paard voor heb, maar alles zelf moet betalen en dus eerst wil kijken of het ergens anders aan kan liggen ipv direct aan het ergste denken. Tuurlijk komt er nog een fysio, DA, zadelmaker of wat dan ook bij, maar dan moet ik eerst zorgen dat ik daar het geld voor heb.

suelza, darmproblemen dat wist ik dus niet, kun je dat misschien ook zien aan de ontlasting van een paard of verder gedrag?

Nee, dat zie je niet aan ontlasting... Soms wel aan (minimale) onregelmatigheid rechtsachter en singeldwang... Rechtsom makkelijker lopen als linksom etc... (Dikke darm loopt van rechtsachter tot schuinvoor bij, je raadt het al, de singel...)...

Dus als ze last hebben, merk je dat met zadelen/singelen...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 10:52

suelza, Lardo loopt liever linksom dan rechtsom. onregelmatig is hij niet, singeldwang wel, zal volgende keer als DA langskomt hem eens helemaal laten onderzoeken. En ga vanmiddag elastieken singel ophalen, kijken of het dan beter wordt..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:32

Vervelend dat je vind dat ik niet leuk reageer. Maar ik vind toch echt dat als je paard iets aangeeft dat je dan snel actie moet ondernemen. Dit zijn vrijd duidelijk signalen van je paard. Maar jij blijft doormodderen tot je geld hebt. Tja, in die tijd is je paard dus niet happy.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 16:49

Voor het eerst gereden met elastieken singel, hij reageert minder heftig,zo op het eerste oog, tuurlijk 1x wel bokken enz, maar dat ook omdat hij niet had verwacht en gewend was aan zo'n singel, maar toen ik verder met hem ging spelen deed hij niets raars, wat hij normaal wel deed..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:28

Kijk... dan zou daar het probleem kunnen liggen. Gewoon ff veel spelen en kijken hoe het nu gaat....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:37

ik zou eens laten kijken of het zadel goed ligt.
als hij met je boomzadel niet zo doet zou er toch iets moeten zijn in je zadel wat je paard niet fijn vind of pijn doet.

ik ben wel een beetje met anoeska eens dat als je paard het niet met je dressuurzadel doet dat er dan toch wel een belletje moet gaan rinkelen.
misschien hard, maar wel de waarheid.
ik zou het weer eens proberen met je dressuurzadel kijken hoe je beessie reageert.

als je bij je andere zadel geen elastieken singel had en wél normaal deed met aansingelen, lijkt mij dat het probleem toch wel bij je zadel ligt...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:42

Liljebo, dat was ik zo wie zo eerst van plan, lekker spelen en kijken of hij door krijgt dat dit niet zo'n pijn doet.

Moonfish, zadel licht volgens deskundigen goed. Hij vind het aansingel bij dit zadel niet fijn, dat weet ik, daar flipt hij ook op. Ik was van plan om eerst eens door te gaan met Games spelen met opzadelen en kijken of hij doorheeft dat dit niet zo'n pijn doet en anders alsnog dressuur zadel er een keertje op (die past tevens niet goed, vandaar dat ik die er liever niet op wil hebben)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:44

misschien is dan boomloos wel niets voor je paard?
niet elk paard vind het fijn.

ik kan bijvoorbeeld totaal niet lopen op hakken terwijl de ander er de hele dag op loopt..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:48

moonfish ik snap je punt, maar ga toch eerst even verder kijken met spelen. Ik kan altijd nog terug vallen op een boomzadel.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:12

Had al eerder gereageerd, maar bedacht net dat het bij mijn paard toen stukken beter is geworden na een behandeling van een osteopaat. Voordeel van een osteopaat is dat die wel verder kijkt dan alleen de rug o.i.d., hij kijkt ook naar de spieren en andere weefsels.

Misschien ook wat voor jouw paard (waar het dan ook aan ligt)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 07:49

Cynthiaaapje schreef:
Liljebo, dat was ik zo wie zo eerst van plan, lekker spelen en kijken of hij door krijgt dat dit niet zo'n pijn doet.

Moonfish, zadel licht volgens deskundigen goed. Hij vind het aansingel bij dit zadel niet fijn, dat weet ik, daar flipt hij ook op. Ik was van plan om eerst eens door te gaan met Games spelen met opzadelen en kijken of hij doorheeft dat dit niet zo'n pijn doet en anders alsnog dressuur zadel er een keertje op (die past tevens niet goed, vandaar dat ik die er liever niet op wil hebben)

Als je zadel goed ligt, maar hij heeft wel singeldwang zou ik toch aan darmproblemen gaan denken...

Of de DA er wat van kan roepen?!? Ik betwijfel het...

Veel DA's zijn er nog helemaal niet in thuis... Is een ondergeschoven kindje en dat terwijl veel paarden er last van hebben. Is onderzoek naar gedaan...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 09:56

HannahFrouk, osteopaat is misschien ook wel iets.

Suelza, oh DA is er nog niet in thuis, wat kan ik er zelf aan doen om dat zo wie zo te voorkomen/te verhelpen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:59

Weet niet welke DA je hebt. Een aantal goede hier in de regio, zijn er al wel mee bekend. En in Duitsland is het niet meer weg te denken...

Wij hebben de paarden onder behandeling bij Jan Jonas, hij komt binnenkort bij ons een lezing geven in Schiedam.

Misschien interessant?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:18

Vlasta, van "van stad tot wad" uit Loppersum (groningen)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:59

Cynthiaaapje schreef:
HannahFrouk, Ik weet dat er iets mis is, maar ik weet niet wat, ik singelde met gewoon zadel ook bijna altijd zo strak aan. Opstapblok is een optie, maar dan moet ik er nog 1 maken van (ong 90 cm hoog) Schuren kan, maar lijkt me niet logisch met een bond gevoerde singel

Lijkt me dus duidelijk dat je paard aangeeft dat het boomloze zadel ergens pijn veroorzaakt !! Zeker omdat dit probleem kennelijk niet speelde bij een ander zadel.....

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:48

Maandag heb ik weer met hem gespeeld en voor de 2e x opgezadeld met elastieken singel en het was klaar! hij gaf geen kik!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:33

Dan is de singel toch waarschijnlijk de oorzaak geweest. Alos het goed blijft gaan, weet je het zeker. Fijn hoor, dat het toch makkelijk op te lossen was.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:42

Was zo blij, was zo'n opluchting! Haha!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:14

Goed om te horen zeg dat het goed gaat zo..