Wendy schreef:Die losse teugel is het vaak, veel mensen durven hem niet te geven...
Hét geheim van de smid; geef ze de ruimte, dan komen ze vanzelf wel. Hoe meer je trekt, des de meer ze wegrennen (figuurlijk en/of letterlijk). Een wijze les die ik van een gekke haf heb geleerd...
Anoezzz schreef:Het is zaak de rust te brengen in jezelf en het dier, verlang niet meteen van alles. Laat het ijs rustig breken en geeft het dier de kans zich zelf te ontplooien tot een zelfverzekerd dier. Een dier dat lekker in zijn vel zit.
Eigenlijk hetzelfde idee als het bovenste stukje. Die (figuurlijke) losse teugel...
De twee quarters die ik nu rij moet je precies zo benaderen. Het zijn schatten, maar redelijk onzeker en trekken zich snel terug in zichzelf. Vooral Jack heeft daar nogal eens een handje van.
Jack is een halve wilde mustang, althans zo komt ze over. Het ene moment is het een werkwillend, vriendelijk en braaf rijpaard en de volgende dag is het een wilde. Wil ze geen contact en het liefst alleen met de anderen buiten staan. Forceren heeft idd geen zin, dan trekt ze zich alleen maar meer terug. Nu ze eindelijk weet dat ze op dat punt gerespecteerd wordt komt het steeds minder voor en wordt ze steeds knuffeliger (want tja, dat 'lastige' mens weet wel precies waar de krabbelplekkies zitten
).De oudste, Prairie, heeft zich in de loop van de tijd ontwikkeld van een teruggetrokken totale stresskip naar een trots, relaxed en superlief paard. Ik heb het laatste stuk mogen meemaken en kan je vertellen dat het prachtig is om zo'n verlegen paard te zien opbloeien! Van meegaand en gesloten is ze veranderd in een eigenwijze, gekke knol die heel duidelijk kan laten zien waar ze wel en geen zin in heeft...
Maar als ik op bokt rondkijk zie ik voornamelijk mensen die hun paard door en door kennen... Dus hoezo "waarom nemen mensen de tijd niet om hen te leren kennen"? Vind het een beetje een onterechte veralgemening...
we hebben mekaar echt moeten leren kennen en ik heb in de omgang met hem veel moeten leren, ik denk dat we alle stadia wel hebben doorlopen en we hebben elkaar heel veel geleerd en leren nog elke dag met veel plezier bij