Effect bitloos ZO sterk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brendaaa

Re: Effect bitloos ZO sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 22:34

Dit paardje heeft inderdaad gekoerst, in zoverre, tot bleek dat hij niet snel genoeg was.

Ik heb het norton bitloze hoofdstel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:01

Het koersen verklaart veel. Zoals ik al vertelde leren dravers op het bit te leunen om snelheid te maken. Hun reactie op druk van het bit is dus normaal. Vandaar dat het weglaten van het bit zeer positief kan werken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:04

Dus het is een draver, die gekoerst heeft, waarvan ik uit je eerste bericht begrijp dat 'ie met stang & trens gereden werd?

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar er zijn maar weinig dravers die gekoerst hebben, en op Z niveau of hoger mee kunnen lopen. Dus dan neem ik maar even aan dat de stang en trens er niet om dressuurtechnische redenen in hing. Maar eerder als (nood)rem.

Geeft mij niet de indruk van een goede rijtechnische ruiter, met fijne handen. Niet zo gek dus dat het paardje dolgelukkig is dat al dat metaal uit z'n mond is.

Helaas krijgt een ruiter geen fijnere handen of een betere rijtechniek van een ander hoofdstel. Dus een echte oplossing zal het niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:08

Anoeska schreef:
Helaas krijgt een ruiter geen fijnere handen of een betere rijtechniek van een ander hoofdstel. Dus een echte oplossing zal het niet zijn.

Geen fijnere handen: dat zal per ruiter verschillen. Wat je veel ziet, is dat wanneer mensen besluiten het vriendelijker/anders te willen met hun paard, en overstappen op bitloos, dan ook kritischer/bewuster (willen) worden van hun eigen rijstijl en handen.

Betere rijtechniek: toch wel. Je hebt geen bit meer om "effe fijn mee in te werken" en je zult dus vrijwel alles met je zit, benen en focus moeten doen. Dat vind ik toch een betere rijtechniek dan al die teugel/bithulpen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:12

Zou kunnen, maar ik denk dat dat een tijdelijk iets is. In het begin denk je nog 'oh even voorzichtig, ik rij nu anders, bitloos'. Daarom ga je tijdelijk extra op je houding/handen/techniek letten. Maar na een tijdje is het bitloze niet meer iets bijzonders.

Je hebt verder niet aan je rijtechnische vaardigheden gewerkt. Dus waarschijnlijk zal je snel in oude fouten vervallen. Alleen werk je dan niet meer in met het bit, maar op de neus/achter de oren. Jij vindt dat al een betere rijtechniek dan bit of teugelhulpen. M.i. maakt dat eigenlijk niet veel uit. Je bent nog steeds aan de voorkant bezig, terwijl je aan de achterkant aan het werk zou moeten zijn.

Als je tegelijkertijd met de overstap naar bitloos gooed dressuurmatig les gaat nemen, en dus echt van achter naar voren leert rijden, dan zal je rijtechniek natuurlijk wel verbeteren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:00

Pensionnetje schreef:
Vaak kan de overgang van stang en trens naar een gewoon dik gebroken trensje ook al voldoende zijn hoor... Goed van je dat je hebt doorgezet!

een dik bit is niet per definitie fijner,voor paarden met weinig ruimte kan een dik bit ook erg rot zijn!

fijn dat het wel zo goed is bevallen,maar het is inderdaad goed om ook kritisch naar de rijstijl van de eigenaresse te kijken en er hulp bij te zoeken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:09

Citaat:
Mét bit heb je in noodsituaties toch echt even wat meer in te brengen.

Dat is onzin.

In een noodsituatie hebben wij mensen de neiging om te gaan trekken aan de teugels. Een paard voelt alleen maar meer pijn in zijn mond en wil daar voor wegrennen.

Veel veiliger is om je paard niet met pijn proberen te stoppen, maar door zijn achterhand te ontkoppelen waardoor hij niet meer naar voren kan rennen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:27

hoe zou je dat kunnen doen,de achterhand ontkoppelen?
mijn pony is doodbraaf,maarja je weet nooit........

ik rij pas sinds ik een eigen pony heb sinds november vorig jaar af en toe bitloos.........als je zolang met bit hebt gereden,dan ben je daar erg aan gewend en heb je het gevoel dat je daarmee meer controle hebt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:39

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:42

ieder paard die ik tot nu toe een bitloos hoofdstel heb omgedaan reageerd er zowiezo super op en bij mn eigen en die van mn schoonmoeder merk ik een duidelijk verschil dat ze niet meer iets vastpakken en zich sterk maken, ze zijn rustiger en meer op me gericht dan met bit. en ja ook zonder is die van mij er wel eens vandoor gegaan maar was veel makkelijker te kameren omdat als ik verstijfde van schrik (heeft iedereen al je paard er ineen van niets vandoor schiet) hij niet een scherpe druk voelde in zn mond Knipoog dus was de reactie 10x minder.. en ook het steiger probleem is uit de wereld... alle paardes mankeerden niets aan hun gebit of lichaam en ik ben niet te streng met de teugels (en vasthouden kan ook bitloos waardoor ze ook niet fijn lopen, gewoon op hun eigen benen laten lopen dus van voor naar achter)

Danielle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:43

super dat ie het zo oppakt! Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:51

Pensionnetje schreef:
Ik rijd zowel bitloos als met bit. Toch zal ik zeker niet ieder paard bitloos gaan rijden. Mét bit heb je in noodsituaties toch echt even wat meer in te brengen.

Of juist niet..

Mijn pony is redelijk gevaarlijk buiten, met bit.. Als er niks aan de hand is, luisterd ze er prima naar.. Maar zodra er gevaar is en ik écht moet stoppen, rent ze dwars door het bit heen en kan ik niks meer.. Ze raakt er juist nog meer van in paniek.
En als ik bitloos rij (heb een ontzettend vriendelijke optoming) luisterd ze normaal ook gewoon, maar ook met gevaar heb ik meer te vertellen. Ik kan haar dan écht tegenhouden aan de voorkant en daarvoor loopt ze niet weg Knipoog. Ook omtrekken kan ik zo wel, zonder haar echt pijn te doen.

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:00

De stang en trens zijn door de vorige bijrijster geintroduceerd heb ik begrepen, inderdaad als noodrem omdat dit paardje niet te houden was in veel gevallen. Ook ik denk dat het precies tegengesteld kan werken dan de bedoeling moet zijn geweest. Ik ben daarom ook zo blij dat zijn eigenaresse voor alles openstaat, en samen zijn we aan het werken aan het vertrouwen tussen hem en zijn eigenaresse en die van mezlef natuurlijk, op zijn rug zonder een bit!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:25

Gaat die eigenaresse dan nu ook (andere?) les nemen, zodat ze nu wel op een goede manier leert omgaan met dit paard? Want allemaal leuk en aardig, met vertrouwen ben je er niet als de techniek niet deugt.

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:15

Het ligt niet aan de eigenaresse, ze is ontzettend goed voor haar paardje, zij wil dolgraag richting natural hosemanship, dus de wil is er!

Vandaag hebben we de test gehad. We hebben Mick eerst even gelongeerd MET dubbelgebroken bit. Vervolgens ben ik gaan rijden met ditzelfde bit, en eht ging gelijk voor geen meter! Hij sprong bij een beetje aannemen al voorwaarts! Ik ben na 3 minuten afgestapt en we hebben zijn bitloze optoming weer aangedaan en geloof het of niet, gelijk RUSTIG! En ik kon weer normaal rijden!! We zijn nu overtuigd dat dit het misschien wel helemaal kan gaan zijn!! Zijn eigenaresse gaat van de week met hem een buitenritje proberen zonder bit! Ik vind dit wel echt gaaf hoor!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:21

Goed zijn voor je paard is iets anders dan een goede rijtechniek hebben. Ik geloof direct dat de eigenaresse van het paard alle goeds voor het paard wil, maar ondertussen heeft zij (waarschijnlijk op aanraden van iemand "die er verstand van heeft") een stang in het paard z'n bekkie gehangen.

Zij heeft duidelijk goede dressuurmatige les nodig om te leren hoe je een paard op correcte wijze rijdt en dus niet in zijn mond (of op zijn neus) hoeft te gaan hangen. Dat het paard zo goed reageert op bitloos is een heel erg fijn begin, maar dit moet je wel fijn houden en dus niet ook verpesten door verkeerde rijtechniek.
De uitdrukking "de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen" komt ergens vandaan, hoor. Duivel

Natuurlijk is het heel fijn dat ze ziet dat het op een andere manier beter gaat met het paard, maar zorg nu als de sodemieter dat het ook goed BLIJFT gaan. Dus goede les erbij!
Succes ermee, ik lees graag succesverhalen Knipoog

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 18:55

Tja, het is niet altijd makkelijk om les te realiseren met een zeer beperkt budget... ze staat op een particuliere stal en een manege heb je niet om de hoek. Niet iedereen kan dat dus zo makkelijk even doen he. Ik snap je punt, maar ze rijd echt niet slecht!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:22

Nou ik vind het goed van de eigenaresse (en van jou) dat jullie in ieder geval een stap in de goede richting doen. Jullie paardje vindt het duidelijk veel fijner zonder bit Lachen

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 17:05

Dank je wel Moretje! Ik ben megapositief over het rijden zonder bit bij dit dier!! Hij reageert steeds beter!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:27

Brendaaa schreef:
Het ligt niet aan de eigenaresse, ze is ontzettend goed voor haar paardje, zij wil dolgraag richting natural hosemanship, dus de wil is er!

Vandaag hebben we de test gehad. We hebben Mick eerst even gelongeerd MET dubbelgebroken bit. Vervolgens ben ik gaan rijden met ditzelfde bit, en eht ging gelijk voor geen meter! Hij sprong bij een beetje aannemen al voorwaarts! Ik ben na 3 minuten afgestapt en we hebben zijn bitloze optoming weer aangedaan en geloof het of niet, gelijk RUSTIG! En ik kon weer normaal rijden!! We zijn nu overtuigd dat dit het misschien wel helemaal kan gaan zijn!! Zijn eigenaresse gaat van de week met hem een buitenritje proberen zonder bit! Ik vind dit wel echt gaaf hoor!

Zou je het misschien kunnen filmen met je mobiel oid? Ik ben wel benieuwd. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:38

Ja, ik zie ook om me heen dat steeds meer mensen prima ervaringen met bitloos rijden hebben. Lachen
Dat het vaak heel anders is, dan ze zich hadden voorgesteld...... (in positieve zin, he Knipoog )
Mooi om hier nog zo'n fijn verhaal te lezen. Natuurlijk moet er altijd op de manier van rijden gelet worden. Harde handen, geruk en gepluk is nooit goed. Weet niet of dat hier ook speelt, ik ken jullie niet. Maar dat de eigenaresse de NH kant e.d. uit wil gaan, vind ik al heel positief. Ja
Er is een vorm van meer bewust zijn, zullen we maar zeggen. Knipoog
Fijn dat die vreselijke stang weg is, in elk geval. Ja

Overigens rij ik ook op mijn jonkie bitloos en ik heb keihard moeten werken aan het sturen en het halt houden bij het inrijden (zit EN teugels, tja, je moet wat in het begin Haha! ), maar het is zeker te doen bij sterke, rennerige paarden. Ja

Ik geloof er niets van dat een bit beter had geholpen, hooguit door de pijn die je zo'n beestje dan doet. Scheve mond
Ik wil dat niet hebben, naast het feit dat hij twee wolfskiezen op zijn lagen heeft, dus met bit was gewoon ook geen optie.

Succes met dit paard in elk geval!!! Lachen

xJuliaah1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:04

Ik had precies het zelfde met mijn haflingertje, het bit vast pakken en dan had je niks meer te zeggen, ik rijdt nu zo'n 7 maanden zonder bit en het werkt fantastich, ik heb een hoofdstel van voest, en aangespannen gaat ze ook bitloos, binnenkort 't 2-span welshen ook, Het bit is werkelijk ook echt SLECHT;

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier niet eens voor kan komen).
Wanneer het paard iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen dus denken dat het eten in zijn mond heeft, en dus niet kan bewegen, vandaar dat sommige paarden er erg raar op reageren.
Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze beweging dus.
Verstoring van de gang
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder efficiët.
Mond- en gebitsproblemen
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.
Ontwikkeling van abnormaal gedrag
Vermijding van het bit is iets dat algemeen voorkomt. Veel paarden hebben één of meer onnatuurlijke gedragingen ontwikkeld als gevolg van het bit: "hoofdschudden", "tong over het bit leggen", "mond open houden" (kan je weer tegengaan met een extra riem), "schuimen", "kwijlen", "op het bit leunen", "hoofd in de lucht gooien", etc. Minder bekend is dat ook problemen zoals "zich niet willen laten vangen", "bokken", "tanden knarsen", "met de staart zwiepen", uitingen kunnen zijn van onvrede over het bit.
Al met al zijn er nogal wat problemen die worden geassocieerd met het bit. We hebben er slechts een paar genoemd, in de literatuur wordt ook de negatieve invloed van het bit beschreven op andere delen van het spijsverteringsgestel zoals de maag. Voor ons genoeg redenen om iets, waarvan het nut toch al is achterhaald, vaarwel te zeggen.

Nouja, een heel verhaal maar het bit is echt niet GOED voor een paard, vaak zijn de mensen die met slof, martingaal,scherp bit en sporen zo bezig met dat het paard bij je moet blijven, aan dat soort ruiters heb ik persoonlijk een hekel, aangezien het paard dan niet op zijn gemak kan lopen word het ontzetten heet.

Aardbijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:35

Misschien is heeft het paardje nog nooit eerder een bit in zn mond gahad en was toen jullie begonnen alles voor het eerst.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 05:52

tjongejonge xJuliaah1994 een bit is niet per definitie slecht,net zoals bitloos niet altijd de oplossing is of altijd vriendelijker.

mensen zouden eens naar hun paard moeten kijken ipv er standaard vanuit te gaan dat een bit slecht is of bitloos altijd goed.
ieder paard is anders.......

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:58

Inderdaad. Het ligt er ook maar aan in wat voor handen het bit terecht komt... Maar dar heb je ook met bitloze optomingen zoals hackamore