.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mips

Re: Negeren is straffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:33

Misschien een oplossing: Stel je paard wil jou bijten in je arm. Sla dan jezelf ritmisch op je arm. Het paard zal op deze manier zelf zijn neus tegen jouw hand aan stoten. Hij zal daardoor denken dat hij zelf een beetje dom was en binnen no time zal hij niet meer zo jouw ruimte binnen komen. Werkt perfect bij mij. Maakt in dat geval niet uit waarom hij bijt. Hij komt ongevraagt jouw ruimte binnen en dat willen we ten alle tijden voorkomen.
PS je kan ook ritmisch met een touw om je heen slaan.
Hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:36

Ow vergeet te reageren op "negeren is straffen" Bloos. Ik ben niet zo van het straffen. Alles gebeurd met een reden. Als het paard niet doet wat ik aangeef vraag ik me af waarom dat was en wat hij dan wel deed. Vaak biedt hij dingen aan waar ik dan mee verder ga. Voorkomt veel frustratie en daardoor leert het paard dat hij zelf met oplossingen moet komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:37

Raggel schreef:
Hoe werkt het in de natuur, in de kudde?
Wanneer een paard iets verkeerts doet bij de leider, krijgt hij op zijn donder en vaak niet zo zuinig ook..

Nee, een paard die niet gediend is van een ander paard, geeft eerst diverse signalen af. Worden die door het ene paard genegeerd, dan wordt er pas uitgehaald. De meeste mensen die met paarden omgaan hebben geen benul van die signalen en worden dan uiteindelijk gebeten (of getrapt). Knipoog

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:41

Je hebt natuurlijk bijten en bijten.

Maar ik negeer het bijten niet.
Waarom niet?
Ik laat me niet 20x bijten totdat mijn paard bij de 21ste keer eens denk... oww ik krijg geen aandacht Kusje

Ik denk als je een paard heel consequent terecht wijst dat hij niet mag bijten dat dit je ook goed helpt.
Taco was ook altijd een happer/bijter maar hij weet heel goed dat hij dit nu niet meer hoeft te doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:44

Bij mijn paard is bijten een dominantie dingetje.
Een teken dat de verhoudingen weer even wat aandacht nodig hebben Haha!
Natuurlijk moet ik het niet zo ver laten komen, maar tot die tijd wacht ik op de gouden tip.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:48

De gouden tip is om zo'n bijtrelatie met je paard te voorkomen, Wendy. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:51

Nadya schreef:
De gouden tip is om zo'n bijtrelatie met je paard te voorkomen, Wendy. Knipoog

Das geen gouden tip, das een open deur.
Het hoe is de gouden tip. En helaas ben ik die in al die jaren met mijn paard nog niet tegen gekomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:58

Wendy, je zegt zelf dat het bijten bij jouw paard een dominantiespelletje is. En dat het een teken is dat de verhoudingen tussen jullie weer wat aandacht nodig hebben. Ik zie die 'open deur' theorie van jou niet, hoor. Clown
Ik krijg alleen maar door dat jij dat dominantiebijten van je paard moet zien te voorkomen. Lachen

Jij moet blijkbaar de verhouding tussen jou en je paard goed op orde blijven houden. Dat heb je met dominante paarden. Ik heb er zelf eentje, die niet bijt trouwens, maar die wel andere maniertjes heeft om zijn dominantie te laten gelden. Het blijft gewoon werken, anders walst hij zo over je heen. Knipoog
Ik voorkom 'ellende' door bepaald gedrag te voorkomen. Ik voorkom het o.a. door altijd op mijn lichaamstaal te letten, door duidelijk te zijn ten alle tijde en door goed naar hem te blijven kijken (uitdrukking e.d.).