Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Wendy schreef:Mips schreef:Je zou dus nooit je level 2 kunnen halen als je alleen de kunstjes aanleert als doel opzich. Ik denk dat je dit pas echt inziet als je je dieper verdiept in parelli.
Theoretisch gezien klopt het wat je zegt.
De praktijk leert helaas anders. Dat zit hem trouwens ook in de manier van beoordelen die wordt gehanteerd in de level assesments.
Waratje schreef:Het kunstjes doen zonder echt inzicht in omgang met paarden is ook op level 3 te zien. Zie daarvoor bijvoorbeeld dat filmpje dat in een topic hieronder ook staat, maar ik heb ook een ander level 3 filmpje gezien met zaken waar ik van ga fronsen.
Wellicht dat iemand hier me kan vertellen wat voor NUT het heeft om op de blote rug van je paard te staan en dan dus niet op een plek die dat nog enigszins aankan, maar juist op een stuk waar je geen voet, laat staan een lompe schoen, zou moeten plaatsen?
Verder zie ik sowieso ook niet het NUT van het zonder zadel rijden en dan vanaf de grond erop MOETEN komen. Waarom zou dat niet met een krukje mogen? Dit zijn dus typisch "kunstjes", die in mijn ogen geen ander nut hebben dan mensen het beeld te geven dat je iets met je paard kunt. Plaatjesjagen dus, zonder rekening te houden met het paard.
Mips schreef:Maar voor jou kunnen dit kunstjes zijn, voor een ander is het plezier met zijn paard. Is dat niet het belangrijkst. Dat ruiter en paard plezier hebben?
willeke_nijs schreef:Of het ontneemt je de zin om nog door te gaan omdat het pakket wel gemaakt lijkt voor mensen met een iets minder dan gemiddelde intelligentie oid.Idd er wordt veel herhaald in het level 2 pakket, maar ik vind dat ergens wel goed, want door vaak datzelfde eventjes mee te krijgen knoop je't wel in je oren.
Mips schreef:Maar voor jou kunnen dit kunstjes zijn, voor een ander is het plezier met zijn paard. Is dat niet het belangrijkst. Dat ruiter en paard plezier hebben?
en als je het niet snapt nog een keer kunt herhalen.
er helemaal niets van snappen. Ik ben zelf vanuit mega fanatiek dressuur 100 % omgeturnd naar Parelli/natural horsemanship en ik kan je echt zeggen dat de relatie die ik nu binnen 9 maanden Parelli heb opgebouwd met mijn paard toch echt veel diepgaander is dan alle 8 jaar dressuur ervoor. orsini schreef:Helaas zijn er veel mensen die blijven steken in de doelen en niet zich verdiepen in de psychology en daar draait het juist om......ik denk ook dat zolang je dit niet begrijpt je niet kan oorderelen over Parelli en/of Natural horsemanship omdat je het dan juist NIET snapt, in 1 keer geleerd of niet, de boodschap is dan niet overgekomen.....
orsini schreef:Natural Horsemanship is iets waar je je erg in moet verdiepen al wil je het goed doen, ikzelf leer steeds meer bij en weet inmiddels dat ik nog lang niet genoeg weet (jaja doordenker). Helaas zijn er veel mensen die blijven steken in de doelen en niet zich verdiepen in de psychology en daar draait het juist om......ik denk ook dat zolang je dit niet begrijpt je niet kan oorderelen over Parelli en/of Natural horsemanship omdat je het dan juist NIET snapt, in 1 keer geleerd of niet, de boodschap is dan niet overgekomen.....
Citaat:De reden dat ik niet laaiend enthousiast ben over de level pakketten is wellicht ook omdat level 1 niet de juiste inhoud bevatte voor mij en mijn paard. Ik was lerende, veel ervaring, maar toch lerende, maar had een paard getroffen die geen fouten accepteerde van mensen. Geen paard om level 1 mee te beginnen. Dankzij goede hulp hebben we het toch gered.
Citaat:Verder houd ik niet van het geneuzel over details. Ik wil altijd graag de hoofdlijnen weten. Weten wat hoofdzaak is en bijzaak.
Met het perfectioneren van bepaalde dingen kun je een paard ook kapot maken. Geestelijk dan.
Dan krijg je van die lege paarden, zoals Birger Gieseke's paard op de NH-dag een paar jaar geleden. Dat paard draaide braaf zijn parelli kunstjes af, maar er was geen communicatie, het paard had geen spirit meer. En met het gezeur over die details loop je echt het risico op meer van dit soort paarden.
Citaat:Daarom vind ik het LB/NB pakket zoveel beter. Dat focust op het kijken naar het paard. Leren hoe je paard in elkaar zit en hoe je daarmee om kunt gaan...orsini schreef:Helaas zijn er veel mensen die blijven steken in de doelen en niet zich verdiepen in de psychology en daar draait het juist om......ik denk ook dat zolang je dit niet begrijpt je niet kan oorderelen over Parelli en/of Natural horsemanship omdat je het dan juist NIET snapt, in 1 keer geleerd of niet, de boodschap is dan niet overgekomen.....
Als je doelt op mij met je laatste opmerking: je bent van harte welkom om eens te komen kijken of ik het volgens jou begrepen heb of niet. Ik werk alleen niet 100% volgens parelli.
Blijven steken in de doelen? Het doel is toch een betere band met je paard? Een beter begrip van je paard, een betere communicatie met je paard?
De reden dat ik niet laaiend enthousiast ben over de level pakketten is wellicht ook omdat level 1 niet de juiste inhoud bevatte voor mij en mijn paard. Ik was lerende, veel ervaring, maar toch lerende, maar had een paard getroffen die geen fouten accepteerde van mensen. Geen paard om level 1 mee te beginnen. Dankzij goede hulp hebben we het toch gered.
Verder houd ik niet van het geneuzel over details. Ik wil altijd graag de hoofdlijnen weten. Weten wat hoofdzaak is en bijzaak.
Met het perfectioneren van bepaalde dingen kun je een paard ook kapot maken. Geestelijk dan.
Dan krijg je van die lege paarden, zoals Birger Gieseke's paard op de NH-dag een paar jaar geleden. Dat paard draaide braaf zijn parelli kunstjes af, maar er was geen communicatie, het paard had geen spirit meer. En met het gezeur over die details loop je echt het risico op meer van dit soort paarden.
Zeker voor intelligente paarden wordt het dan gewoon denigrerend.
De mijne wordt dan heel goed in het bedenken van manieren om het niet te doen. Als je dan door blijft vragen heb je kans op een agressief paard.
Daarom vind ik het LB/NB pakket zoveel beter. Dat focust op het kijken naar het paard. Leren hoe je paard in elkaar zit en hoe je daarmee om kunt gaan...

Citaat:Als je doelt op mij met je laatste opmerking: je bent van harte welkom om eens te komen kijken of ik het volgens jou begrepen heb of niet. Ik werk alleen niet 100% volgens parelli.
Blijven steken in de doelen? Het doel is toch een betere band met je paard? Een beter begrip van je paard, een betere communicatie met je paard?

orsini schreef:PS wat is het LB/NB pakket?
Anya schreef:Nou dan kom ik ook maar even langs.. Een parelli discussie. Prachtige dingen heeft hij bedacht. En ook nog zo dat 80% van de paardeneigenaren snappen wat de bedoelingi is (op kunstjesniveau) én er wat mee kunnen. Maar waar level 1 van parelli een snelle makkelijke start levert die voor paard en ruiter wat oplevert (tenminste meer begrip voor het paard en tenminste een beter handelbaar paard voor de ruiter) levert level 2 (de dvd's) een slaapverwekkend geheel op. Ik heb zelden een zo uitgemolken thema gezien. Jammer. Eerlijk gezegd vond ik de oude video's beter.
Citaat:En die paarden met dode blik?? Ik heb er meerdere gezien. Ook van parelli-instructeurs tijdens een demo. En hen kun je zeker niet verwijten te lang in level 1 te blijven hangen.
Citaat:Net zoals voor de 'noodzaak' het hele pakket aan kunstjes te doen voor je een level verder zou mogen. Waarom? Wie heeft bedacht dat dat moet?
Wendy schreef:orsini schreef:PS wat is het LB/NB pakket?
Een tiepvoutje.
Moet zijn LB/HB pakket. Liberty & Horse Behaviour.
Anya schreef:Zoals gezegd: leuk en goed parelli. Het ging pas mis toen wij met zijn alleen een goeroe van de beste man gingen maken.
ha!