Parelli fases: ook bij ''noodsituaties''?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: Parelli fases: ook bij ''noodsituaties''?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 15:14

Ik zit idd nog in level 1. Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:39

Wendy schreef:
Mips schreef:
Je zou dus nooit je level 2 kunnen halen als je alleen de kunstjes aanleert als doel opzich. Ik denk dat je dit pas echt inziet als je je dieper verdiept in parelli.

Theoretisch gezien klopt het wat je zegt.
De praktijk leert helaas anders. Dat zit hem trouwens ook in de manier van beoordelen die wordt gehanteerd in de level assesments.

Klopt helemaal. Ik doe ook level 2, maar het feit dat een aantal studenten in level 2 en zelfs 3 nog steeds op het niveau ' kunstjes' doen, zonder het inzicht te verkrijgen wat nodig is, wordt daarin genoemd en betreurt. Helaas inderdaad een feit.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:41

ik vraag me echt af of degene die hier zo'n kritiek op parelli hebben de paketten eigenlijk al eens in handen gehad hebben en de informatie al eens bekeken en gelezen hebben.... Het gaat helemaal niet om het plaatje, maar om de manier van hoe jij problemen oplost. Met de pakketten krijg je een heleboel informatie over hoe je KAN handelen en niet hoe je MOET handelen. Bovendien zijn ze in parelli land ook constant bezig om meer en meer info door te spelen naar studenten. Kijk maar eens naar het aantal instructeurs dat blijft groeien, kijk maar eens naar het Liberty And Horse Behavior pakket, kijk naar de succes series. Al die dingen dienen ter aanvulling op de level programma's. Iemand die echt serieus met parelli bezig is, die doet het ook niet om de 'kunstjes' maar eerder om de weg die zij en hun paarden afleggen.
Maar soit, genoeg off topic gereageerd.

Ik weet niet hoe ver de TS zit in het level 1. Op een gegeven moment kom je dacht 'k in het nieuwe pakket (die met de dvd's en pocketboekjes), tegen hoe je in zulke situaties kan handelen. Daar bestaat de KABOUM reactie. Soms is het inderdaad nodig om voor jullie eigen veiligheid toch eens harder te reageren zonder dat je je fases rustig kan doorlopen. Dat mag je gerust toepassen... Maar probeer wel te zien in welke situatie je dat toepast. Bij bange paarden kan zo'n reactie het Right brain gedrag nog eens extra versterken, terwijl bij paarden die gewoon LB reageren die reactie hun toch weer ff met hun voetjes op de grond brengt en je paard ziet van: oeps jij bent er ook nog baasje.
Vaak helpt het, indien je kan natuurlijk ook om je paard aan het werk te zetten. Er bestaat niet zoiets als een kant en klare oplossing, ook niet in parelli land.
In het geval van de topic starter zou ik hetzelfde gereageerd hebben als haar, ineens een fase 4, om erger te voorkomen. Daarmee schaad je het vertrouwen niet hoor. Paarden zijn héél vergevingsgezinde dieren. Natuurlijk moet je niet in elke situatie zoiets gaan toepassen, maar ik denk dat iedereen dat verstand wel zal hebben...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:07

@willeke: ik heb level 1 en 2 in huis staan. Verder nog de succes series en het LB/HB pakket. Die laatste vind ik veruit het beste van allemaal.

Maar dan een vraag voor jou: als het niet om de kunstjes gaat, waarom lees ik dan nog steeds regelmatig dat mensen hun level niet halen omdat ze de singel met de verkeerde hand hebben aangepakt, of omdat hun paard de galopswissels gewoon fysiek niet aan kan? Er wordt niet gekeken naar het probleemoplossend vermogen van iemand, maar puur naar de kunstjes die beoordeeld moeten worden.

Verder heb ik dus al eerder in dit topic aangegeven dat ik level 2 wel heb, maar gewoon niet door kom door al dat overbodige herhalen.
Op school hebben ze toch ook onderscheid in niveau? Op de havo leggen ze toch ook veel meer uit dan op het VWO? Waarom dan niet wel de beschikking over de extra herhaling en uitleg voor degenen die het nodig hebben, maar dat als aanvulling in plaats van wat je door moet worstelen?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:18

Ik vraag me af of dat wel echt zo is dat mensen zakken omdat ze met de verkeerde hand de singel vastnamen... Ik ken evengoed mensen die hun level 2 niet haalden, maar die hadden vaak issues op bepaalde vlakken en die vonden wat eddy aanhaalde dat verbeterd moest worden ook niet meer dan terecht.

Idd er wordt veel herhaald in het level 2 pakket, maar ik vind dat ergens wel goed, want door vaak datzelfde eventjes mee te krijgen knoop je't wel in je oren. Voor de rest vind je nog meer herhaling terug in de succes series en het liberty & horse behaviour pakket... maar ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken in hoeverre de pakketten voor hun werken. Ik vind het het geld meer dan waard om eerlijk te zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:15

Het kunstjes doen zonder echt inzicht in omgang met paarden is ook op level 3 te zien. Zie daarvoor bijvoorbeeld dat filmpje dat in een topic hieronder ook staat, maar ik heb ook een ander level 3 filmpje gezien met zaken waar ik van ga fronsen.
Wellicht dat iemand hier me kan vertellen wat voor NUT het heeft om op de blote rug van je paard te staan en dan dus niet op een plek die dat nog enigszins aankan, maar juist op een stuk waar je geen voet, laat staan een lompe schoen, zou moeten plaatsen?
Verder zie ik sowieso ook niet het NUT van het zonder zadel rijden en dan vanaf de grond erop MOETEN komen. Waarom zou dat niet met een krukje mogen? Dit zijn dus typisch "kunstjes", die in mijn ogen geen ander nut hebben dan mensen het beeld te geven dat je iets met je paard kunt. Plaatjesjagen dus, zonder rekening te houden met het paard.

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:04

Waratje schreef:
Het kunstjes doen zonder echt inzicht in omgang met paarden is ook op level 3 te zien. Zie daarvoor bijvoorbeeld dat filmpje dat in een topic hieronder ook staat, maar ik heb ook een ander level 3 filmpje gezien met zaken waar ik van ga fronsen.
Wellicht dat iemand hier me kan vertellen wat voor NUT het heeft om op de blote rug van je paard te staan en dan dus niet op een plek die dat nog enigszins aankan, maar juist op een stuk waar je geen voet, laat staan een lompe schoen, zou moeten plaatsen?
Verder zie ik sowieso ook niet het NUT van het zonder zadel rijden en dan vanaf de grond erop MOETEN komen. Waarom zou dat niet met een krukje mogen? Dit zijn dus typisch "kunstjes", die in mijn ogen geen ander nut hebben dan mensen het beeld te geven dat je iets met je paard kunt. Plaatjesjagen dus, zonder rekening te houden met het paard.

Maar voor jou kunnen dit kunstjes zijn, voor een ander is het plezier met zijn paard. Is dat niet het belangrijkst. Dat ruiter en paard plezier hebben?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:06

Mips schreef:
Maar voor jou kunnen dit kunstjes zijn, voor een ander is het plezier met zijn paard. Is dat niet het belangrijkst. Dat ruiter en paard plezier hebben?

Plezier wat alleen maar kan volgens de voorgeschreven regeltjes, want anders heb je geen plezier genoeg? Zoiets?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:09

het nut van die, volgens jou kunstjes, is gewoon puur de communicatie tussen ruiter en paard... Heeft niets met kunstjes te maken...
Mij lijkt het dat je de paketten toch maar eens opnieuw moet doornemen... Want het is duidelijk dat je de boodschap niet begrepen hebt Frusty

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:15

willeke_nijs schreef:
Idd er wordt veel herhaald in het level 2 pakket, maar ik vind dat ergens wel goed, want door vaak datzelfde eventjes mee te krijgen knoop je't wel in je oren.
Of het ontneemt je de zin om nog door te gaan omdat het pakket wel gemaakt lijkt voor mensen met een iets minder dan gemiddelde intelligentie oid.
Klinkt heel hard, en ik snap best dat ze hun best willen doen om te voorkomen dat mensen hersenloos kunstjes gaan zitten doen zonder dat ze de bedoeling snappen, maar we zijn niet allemaal achterlijk.

Ik weet niet hoe jij leert, maar over het algemeen is bij mij 1 keer uitleggen toch echt voldoende.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:53

Mips schreef:

Nee, dat is voor mij niet het belangrijkst. Opbouw van kennis, kunde en inzicht zodat je je paard een beter leven kunt bieden is voor mij veel belangrijker dan het plezier hebben. Die opbouw van kennis, kunde en inzicht zorgen er namelijk voor dat je ook jarenlang plezier met elkaar kunt hebben. Dan hou je namelijk je paard gezond en fit, zowel mentaal als fysiek. En met een gezond en fit paard kun je uiteraard ook kunstjes doen als je daar allebei plezier in hebt, moet je ook vooral doen, is leuk. Tong uitsteken
Het aardige is dat je dan ook kunt gaan beoordelen of een bepaald kunstje voor jou en je paard een leuk of geschikt kunstje is.

Enne, ik vond het plezier er niet bepaald vanaf stralen in dat filmpje, de ruiter misschien nog wel, maar paard en pony niet. En dat is helaas iets dat ik wel vaker zie bij Parelliers. Verdrietig

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:51

wendy, blijkbaar, en gelukkig voor jou, ben jij wel gezegend met een ´1 keer uitleggen en dan snappen´ verstand, maar het pakket is er niet alleen voor dat soort mensen anders hadden ze van elk 2 soorten moeten maken, 1 voor IQ onder de 100 met maar 4 dvd´s en 1 voor boven de 100 met 8 dvd´s. Knipoog
Het voordeel van dvd is dat je lekker door kunt zappen Lachen en als je het niet snapt nog een keer kunt herhalen.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:31

toch interessant om altijd die discussie van voors en tegens ivm , laten we het algemeen houden, Natural horsemanship te volgen. Merk bij mij op stal ook dat mensen die er geen kaas van hebben gegeten Lachen er helemaal niets van snappen. Ik ben zelf vanuit mega fanatiek dressuur 100 % omgeturnd naar Parelli/natural horsemanship en ik kan je echt zeggen dat de relatie die ik nu binnen 9 maanden Parelli heb opgebouwd met mijn paard toch echt veel diepgaander is dan alle 8 jaar dressuur ervoor.

Ik ben het er ook echt niet mee eens dat het kunstjes zijn, helaas zoals wel wordt aangegeven zijn er natuurlijk die paarden waarmee Parelli/Natural horsemanship wordt gedaan waarbij het plezier van het spelen niet te zien is.....maar dan is de vraag ook, of die eigenaar wel echt op de goede manier bezig is......en sommige dingen zijn nou niet JOEPIE......een paard dat een stap moet laten zien in een dressuurproef loopt toch ook niet te juichen...JOEPIEE stap!!....nee wees nou eerlijk

Natural Horsemanship is iets waar je je erg in moet verdiepen al wil je het goed doen, ikzelf leer steeds meer bij en weet inmiddels dat ik nog lang niet genoeg weet (jaja doordenker). Helaas zijn er veel mensen die blijven steken in de doelen en niet zich verdiepen in de psychology en daar draait het juist om......ik denk ook dat zolang je dit niet begrijpt je niet kan oorderelen over Parelli en/of Natural horsemanship omdat je het dan juist NIET snapt, in 1 keer geleerd of niet, de boodschap is dan niet overgekomen.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:30

orsini schreef:
Helaas zijn er veel mensen die blijven steken in de doelen en niet zich verdiepen in de psychology en daar draait het juist om......ik denk ook dat zolang je dit niet begrijpt je niet kan oorderelen over Parelli en/of Natural horsemanship omdat je het dan juist NIET snapt, in 1 keer geleerd of niet, de boodschap is dan niet overgekomen.....

Als je doelt op mij met je laatste opmerking: je bent van harte welkom om eens te komen kijken of ik het volgens jou begrepen heb of niet. Ik werk alleen niet 100% volgens parelli.

Blijven steken in de doelen? Het doel is toch een betere band met je paard? Een beter begrip van je paard, een betere communicatie met je paard?

De reden dat ik niet laaiend enthousiast ben over de level pakketten is wellicht ook omdat level 1 niet de juiste inhoud bevatte voor mij en mijn paard. Ik was lerende, veel ervaring, maar toch lerende, maar had een paard getroffen die geen fouten accepteerde van mensen. Geen paard om level 1 mee te beginnen. Dankzij goede hulp hebben we het toch gered.
Verder houd ik niet van het geneuzel over details. Ik wil altijd graag de hoofdlijnen weten. Weten wat hoofdzaak is en bijzaak.
Met het perfectioneren van bepaalde dingen kun je een paard ook kapot maken. Geestelijk dan.
Dan krijg je van die lege paarden, zoals Birger Gieseke's paard op de NH-dag een paar jaar geleden. Dat paard draaide braaf zijn parelli kunstjes af, maar er was geen communicatie, het paard had geen spirit meer. En met het gezeur over die details loop je echt het risico op meer van dit soort paarden.

Zeker voor intelligente paarden wordt het dan gewoon denigrerend.
De mijne wordt dan heel goed in het bedenken van manieren om het niet te doen. Als je dan door blijft vragen heb je kans op een agressief paard.

Daarom vind ik het LB/NB pakket zoveel beter. Dat focust op het kijken naar het paard. Leren hoe je paard in elkaar zit en hoe je daarmee om kunt gaan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:35

orsini schreef:
Natural Horsemanship is iets waar je je erg in moet verdiepen al wil je het goed doen, ikzelf leer steeds meer bij en weet inmiddels dat ik nog lang niet genoeg weet (jaja doordenker). Helaas zijn er veel mensen die blijven steken in de doelen en niet zich verdiepen in de psychology en daar draait het juist om......ik denk ook dat zolang je dit niet begrijpt je niet kan oorderelen over Parelli en/of Natural horsemanship omdat je het dan juist NIET snapt, in 1 keer geleerd of niet, de boodschap is dan niet overgekomen.....

Waarom? Ik weet toch wel dat ik nog veel niet weet, heb ik geen NH voor nodig.
Waarom heb ik NH nodig om me te verdiepen in de psychologie van een paard?
Waarom zou ik geen oordeel mogen hebben over NH?
Waarom maak je er weer een "aparte stroming" van?
Wat is er mis met goede dressuur en gewoon bezig zijn met goede houding, zowel psychisch als lichamelijk?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:04

Ben het helemaal eens met orsini hier.
Idd het gaat om een betere band met je paard, maar die betere band krijg je NIET als je enkel maar de assesments die je moet behalen voor ogen houdt... dan draait het idd enkel om de kunstjes... Het gaat ook helemaal niet om die taken, maar om de manier HOE je die taken doet, en de manier hoe je problemen oplost als die zich voordoen. Een probleem kan zijn dat je paard niet erg enthousiast is of dat je paard zich verveelt, maar daar kan je iets aan doen. Het is aan jou om te zoeken achter antwoorden om het voor je paard toch boeiend te maken. En daar is materiaal genoeg voor! Kijk maar naar de succes series, kijk naar het Liberty en horse behaviour pakket. Er is niemand die zegt dat je gewoon saai je taken moet doen en dat het daarbij moet blijven want den ben je inderdaad verkeerd bezig en worden het 'kunstjes'.

Citaat:
De reden dat ik niet laaiend enthousiast ben over de level pakketten is wellicht ook omdat level 1 niet de juiste inhoud bevatte voor mij en mijn paard. Ik was lerende, veel ervaring, maar toch lerende, maar had een paard getroffen die geen fouten accepteerde van mensen. Geen paard om level 1 mee te beginnen. Dankzij goede hulp hebben we het toch gered.

Dan ben je te lang in level 1 blijven steken... Als je toch al heel wat ervaring had en je een paard hebt dat vlug leert had je op enkele weken tijd doorheen level 1 moeten zitten.

Citaat:
Verder houd ik niet van het geneuzel over details. Ik wil altijd graag de hoofdlijnen weten. Weten wat hoofdzaak is en bijzaak.
Met het perfectioneren van bepaalde dingen kun je een paard ook kapot maken. Geestelijk dan.
Dan krijg je van die lege paarden, zoals Birger Gieseke's paard op de NH-dag een paar jaar geleden. Dat paard draaide braaf zijn parelli kunstjes af, maar er was geen communicatie, het paard had geen spirit meer. En met het gezeur over die details loop je echt het risico op meer van dit soort paarden.

Details zijn gewoon héél belangrijk! Als je geen details wil, dan moet je niet beginnen aan NH... Want perfectioneren gaat gewoon om details. Als jij jou lichaam fout gebruikt, is het héél logisch dat je paard niet reageert zoals je verwacht en soms zijn het héél kleine details die een wereld van verschil maken.
Met perfectioneren maak je enkel paarden kapot als je niet kan variëren, en daar draait het juist om! Je verbeelding kunnen en durven gebruiken om het interessant te houden voor je paard en van daaruit samen werken naar perfectie...

Citaat:
Daarom vind ik het LB/NB pakket zoveel beter. Dat focust op het kijken naar het paard. Leren hoe je paard in elkaar zit en hoe je daarmee om kunt gaan...
orsini schreef:
Helaas zijn er veel mensen die blijven steken in de doelen en niet zich verdiepen in de psychology en daar draait het juist om......ik denk ook dat zolang je dit niet begrijpt je niet kan oorderelen over Parelli en/of Natural horsemanship omdat je het dan juist NIET snapt, in 1 keer geleerd of niet, de boodschap is dan niet overgekomen.....

Als je doelt op mij met je laatste opmerking: je bent van harte welkom om eens te komen kijken of ik het volgens jou begrepen heb of niet. Ik werk alleen niet 100% volgens parelli.

Blijven steken in de doelen? Het doel is toch een betere band met je paard? Een beter begrip van je paard, een betere communicatie met je paard?

Zeker voor intelligente paarden wordt het dan gewoon denigrerend.
De mijne wordt dan heel goed in het bedenken van manieren om het niet te doen. Als je dan door blijft vragen heb je kans op een agressief paard.

Daar dient het pakket ook voor! Het is aanvullende informatie die je bovenop je pakketten gebruikt, en die je niet kan gebruiken zonder je pakketten...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:32

@willeke: je praat in cirkeltjes. Details zijn inderdaad belangrijk, maar dan niet de oefening willen perfectioneren, maar in jouw eigen lichaamshouding en lichaamstaal, ademhaling etc. En dat ontbreekt volledig in level 1.
Ik ben trouwens niet te lang in level 1 blijven hangen hoor, ik kon er niet eens aan beginnen Clown
Paardlief weigerde gewoon te wijken voor druk. Vond ie onzin, want ik vroeg het niet duidelijk genoeg volgens hem. Verkeerd gedraaide schouder, verkeerd geplaatste voet, verkeerd gedraaide heup, te snelle ademhaling of te hoge ademhaling... voor hem allemaal redenen om het niet te doen.
Ik was trouwens niet de enige voor wie hij het niet deed hoor, er waren nog een handvol meer mensen die wel netjes de paketten doorlopen hebben, die er ook niet uit kwamen bij hem.

Daarom vind ik het LB/HB pakket juist de basis. Daar zou je mee moeten beginnen. De oefeningetjes en kunstjes zijn bijzaak.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:44

Nou dan kom ik ook maar even langs.. Een parelli discussie. Prachtige dingen heeft hij bedacht. En ook nog zo dat 80% van de paardeneigenaren snappen wat de bedoelingi is (op kunstjesniveau) én er wat mee kunnen. Maar waar level 1 van parelli een snelle makkelijke start levert die voor paard en ruiter wat oplevert (tenminste meer begrip voor het paard en tenminste een beter handelbaar paard voor de ruiter) levert level 2 (de dvd's) een slaapverwekkend geheel op. Ik heb zelden een zo uitgemolken thema gezien. Jammer. Eerlijk gezegd vond ik de oude video's beter.

En die paarden met dode blik?? Ik heb er meerdere gezien. Ook van parelli-instructeurs tijdens een demo. En hen kun je zeker niet verwijten te lang in level 1 te blijven hangen. Knipoog

Parelli is leuk, handig, een basis. Goed ook is zijn visie dat paarden soms echt een fase 4 nodig hebben (en desnoods heel snel van 1 naar 4), maar zoals Wendy al aangeeft: level 1 werkt niet bij sommige paarden, tenzij je lichaamstaal al heel netjes is én je bereid ben heel snel naar fase vier en weer terug naar één te gaan. En daar gaat het dan mis... Lieve paardeneigenaren die met een iets te domimant en slim paard aan het werk gaan. Niet goed voor de eigenaar en niet goed voor het paard.

En daar zou echt voor gewaarschuwd moeten worden.
Net zoals voor de 'noodzaak' het hele pakket aan kunstjes te doen voor je een level verder zou mogen. Waarom? Wie heeft bedacht dat dat moet?

Mijn paard heeft de pest aan sommige oefeningen. Maar je kunt uitstekend los met haar werken. Haar roepen, wegsturen, de trailer opsturen.. ze wil alleen liever niet in galop komen. Draf is wel goed genoeg als je haar roept. En wie zegt dat dat moet????
En wie zegt dat je je stem niet mag gebruiken??? En waarom zou je een heel level af moeten maken voor je op je paard zou mogen gaan zitten???

Zoals gezegd: leuk en goed parelli. Het ging pas mis toen wij met zijn alleen een goeroe van de beste man gingen maken.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:46

Citaat:

hi was niet persoonlijk naar wie dan ook gericht, ik ga geen oordeel geven over mensen die ik niet ken en die ik niet heb zien omgaan met paarden, tevens daar weet ik zelf nog niet genoeg voor.......was meer algemeen bedoeld Lachen

Met het blijven steken in de doelen bedoelde ik dat mensen die dus niet verder kijken dan bv.....het achteruit gaan... het een cirkel laten lopen van je paard etc.......(dingen waarvan zij denken dat het het doel is, terwijl het eigenlijk manieren zijn om je communicatie tot een hoger doel, dus inderdaad de band/comminicatie met je paard te behalen)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:49

PS wat is het LB/NB pakket?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:51

orsini schreef:

Een tiepvoutje.

Moet zijn LB/HB pakket. Liberty & Horse Behaviour.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:00

Anya schreef:
Nou dan kom ik ook maar even langs.. Een parelli discussie. Prachtige dingen heeft hij bedacht. En ook nog zo dat 80% van de paardeneigenaren snappen wat de bedoelingi is (op kunstjesniveau) én er wat mee kunnen. Maar waar level 1 van parelli een snelle makkelijke start levert die voor paard en ruiter wat oplevert (tenminste meer begrip voor het paard en tenminste een beter handelbaar paard voor de ruiter) levert level 2 (de dvd's) een slaapverwekkend geheel op. Ik heb zelden een zo uitgemolken thema gezien. Jammer. Eerlijk gezegd vond ik de oude video's beter.

ja cynish doen is ook leuk, maar ik vind het wel een stuk beter dan al die dressuur instructeurs die er nog rondlopen die jan en alleman op een paard zetten, slof of elastiek erom gooien, paard in ee krul laten trekken en dan roepen....o wat loopt ie mooi tegen mensen die niet eens weten waar ze mee bezig zijn......(en nee ik ben NIET tegen de goede dressuur ruiters, zijn er ook veel die wel weten wat ze doen gelukkig)

Citaat:
En die paarden met dode blik?? Ik heb er meerdere gezien. Ook van parelli-instructeurs tijdens een demo. En hen kun je zeker niet verwijten te lang in level 1 te blijven hangen. Knipoog

natuurlijk zal je dit ook zien, maar moet je eens rondkijken op de wedstrijden dressuur e.d. Die paarden hebben dit ook vaak of zijn zo opgefokt dat de stress er vanaf druipt. Net als bij iedere discipline moet je niet denken dat iedereen die instructeur is ook meteen de beste zijn.....je heb goede en minder goede.....dat zal altijd zo blijven......ik denk ook dat als je zelf met je paard bezig bent jijzelf het beste kan beoordelen of je goed bezig bent of niet door naar je paard te kijken. Helaas dat heel veel mensen dit niet doen, diep van binnen misschien wel, maar ze doen er niets mee....

Citaat:
Net zoals voor de 'noodzaak' het hele pakket aan kunstjes te doen voor je een level verder zou mogen. Waarom? Wie heeft bedacht dat dat moet?

dit is niet helemaal correct. Er worden ook levels gegeven aan mensen die niet alle "kunstjes" (om maar even in dezelfde term te blijven) gedaan hebben omdat er wordt gezien dat de omgang met het paard er goed is. Het draait nl niet ok de "kunstjes" maar dat had ik volgens mij al eerder aangegeven.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:02

Wendy schreef:
orsini schreef:

Een tiepvoutje.

Moet zijn LB/HB pakket. Liberty & Horse Behaviour.

helemaal mee eens, dit pakket geeft echt veel informatie terwijl je t zelf moet toepassen op de manier die het beste is voor jou en je paard. Ik denk alleen wel dat als je dit bekijkt zonder ook maar enige background van Parelli te hebben gezien/gedaan je niet alle info eruit kunt/zal halen....wat jij?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:03

Anya schreef:
Zoals gezegd: leuk en goed parelli. Het ging pas mis toen wij met zijn alleen een goeroe van de beste man gingen maken.

nou dan moeten we ook maar gaan uitkijken met die A. de Bodt ofzo??? Lachen ha!

denk dat mensen zelf altijd goed moeten blijven nadenken, hun paard lezen en onafhankelijk van t programma zomaar klakkeloos dingen moeten gaan nadoen met hun paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:12

Eh ik doe niet cynisch hoor.. jij maakt dat ervan. Ik ben begonnen met zeggen dat hij prachtige dingen heeft in zijn 'systeem'. Maar dat net als bij ieder ander systeem er imo 'foutjes' in zitten. En dat veel parelli-aanhang klakkeloos het hele systeem overneemt. Zonder naar het paard te kijken. Mijn paard zou doordraaien na een week level 1. Het paard van Wendy (dat ik toevallig ken) is slim én dominant, en een niet vaak voorkomende combinatie van erg gevoelig én bot. Dat paard werd levensgevaarlijk van de standaard-parelli-riedel (niet rot bedoeld als term). En dan moet je net even wat meer kunnen. Besluiten onderdelen niet te doen, onderdelen van level 2 of 3 mee te pakken. Besluiten je stem te gebruiken omdat hij daar goed op reageert. Datzelfde paard is nu een schatje in de omgang (met streken die hij gelukkig gehouden heeft). En die info krijg je doorgaans als beginnende parellier niet of te laat.

Wijzen naar paarden van dressuurruiters met ook een dode blik in de ogen vind ik overigens wel heel makkelijk. Ik ken ook dravers met dode blik (niet allemaal) reiners met dode blik (niet allemaal). Dat is nog geen excuus voor parelli-paarden met dode blik. immers het doel was om door communicatie met je paard nu juist die dode blik te voorkomen. Toch? Knipoog