uiterlijk goede hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: uiterlijk goede hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:49

liljebo schreef:
De smid komt maandag tussen 10 en 11 en het schijnt een goede te zijn. Ik zal hem het hemd van zijn lijf vragen en jullie daarna hierover berichten. Altijd leerzaam, denk ik...

En?
Weet je al meer? Wat zei hij?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:33

Fijn dat je geholpen wordt zo!!!

En verder kun je misschien nog eens kijken op de website van mijn NBer (www.horsesgonatural.com). Daar zie je ook wat hoefjes, al hoewel mijn bekapper dus altijd kijkt naar wat de individuele voet (dat zegt hij ook op zijn website Knipoog ).

Die ribbels, tja, heeft mijn paard ook gehad toen hij vorig jaar 1 maandje verhuisd was en een slechte kwaliteit kuilvoer kreeg, waardoor ik hem snel weer terug verhuisd heb. Heel apart om te zien dat het proces van ribbels meteen stopte en er gelukkig nu bijna uitgegroeid zijn.

Op jouw foto's vielen me die ribbels en die lange teen en ietwat lage hiel op. Maar zoals Antheman al zegt, is het best lastig op te beoordelen op internet en daarbij vind ik mezelf ook niet deskundig genoeg op dit gebied, al hoewel ik me wel verdiept heb in het natuurlijk bekappen......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 12:59

Antheman schreef:
liljebo schreef:
De smid komt maandag tussen 10 en 11 en het schijnt een goede te zijn. Ik zal hem het hemd van zijn lijf vragen en jullie daarna hierover berichten. Altijd leerzaam, denk ik...

En?
Weet je al meer? Wat zei hij?

Hij komt as maandag....7 juni
Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 13:05

nadya... interessante site.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:06

oeps, lezen is ook een kunst!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:51

Liljebo, ik hoop dat je er iets aan kan hebben qua info, eventueel foto's....
Ik kan alleen maar mijn ervaringen meegeven en die zijn met NB heel erg goed. Lachen

Succes hoor!!! Fijn dat je zo begaan bent met de hoeven van je paarden, want die voetjes zijn oh zo belangrijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 13:27

OK de hoefsmid is geweest.
In de eerste instantie dacht hij ook aan hoefbevangenheid in oktober/november, maar toen heb ik helemaal niets aan het paard gemerkt en dat is dan toch onwaarschijnlijk. Ff doorgepraat en rond die tijd was niet alleen de wei hier erg nat, maar ook de bak, rondom de stal. Die hebben we in januari gedraineerd. Toontje heeft een gevoelige huid met eczeem en gevoelige hoeven is dan gebruikelijk en de smid denkt dat de natte grond met veel humus in comb met aanleg voor huidproblemen de oorzaak voor de ringen en vreemde vorm is. Desalnietemin hadden ze veel beter gekapt moeten worden, dan waren ze niet zo raar gegroeid.
Hij heeft ze keurig gekapt nu. Toontje heeft nog niet zulke mooie hoeven gehad sinds ik hem heb. Bovendien heeft hij geadviseerd om wekelijks even bij te vijlen om krom groeien te voorkomen en uitgelegd hoe dat moet.
De shetten heeft hij ook gekapt. Het zijn minies en dit is de eerste smid waarbij ik ze niet aan de andere kant hoef tegen te houden omdat ze anders omkiepen. Hij ging op de knieen zitten en hield de hoefjes laag, waardoor de pony's veel braver waren met kappen. Geen probleem. Ze hebben vaak scheve hoefjes en hij legde uit dat de meeste mensen geen aandacht besteden aan shetveulens en hun hoeven. Het achterwege laten van hoefverzorging in de veulentijd, zorgt later voor verkeerde stand en scheve hoeven, die dan helaas alleen nog te corrigeren zijn door regelmatig bekappen.
Hij ging verder heel fijn met de paarden om en het liep allemaal supergoed. Hij was overigens ook NH-er en een prettig persoon.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:48

Klinkt goed Liljebo! Zou graag een foto willen zien!

Dat hij jou zelf wekelijks laat vijlen, vind ik nou wel weer een beetje raar..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:40

Rhodos schreef:
Klinkt goed Liljebo! Zou graag een foto willen zien!

Super joh! Echt fijn.
Ook ik zou graag een foto willen zien. Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 15:22

Ik zal es kijken of ik foto's kan maken....

Rhodos.. ik niet hoor. Vanwege de neiging tot kromgroeien (heeft met huidproblemen te maken) mogen ze gewoon niet te lang worden en wekelijks bijvijlen voorkomt dat. Uiteraard moet er dan toch nog af en toe een smid bij komen om hem netjes te maken, maar op deze manier stel je het uit en voorkom je problemen. Hij heeft uitgelegd hoe het moet. Gewoon netjes rondveilen... Ik ben allang blij als ik daarmee goede hoeven hou.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:08

` mijn` smid zei wat moois:

de ideale hoef is niet de meest optimale hoef dat verschilt per paard. als je een paard bekapt en er standaard ideale hoeven onder maakt staat je paard ineens heel anders op zijn gewrichten wat niet goed gaat gaan zegmaar...

hij zegt ook:

de ideale hoef bestaat niet onder een paard alleen in een museum en dan issie van hout ofzo en niet functioneel Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:25

ikenindi schreef:

de ideale hoef is niet de meest optimale hoef dat verschilt per paard. als je een paard bekapt en er standaard ideale hoeven onder maakt staat je paard ineens heel anders op zijn gewrichten wat niet goed gaat gaan zegmaar...

hij zegt ook:

de ideale hoef bestaat niet onder een paard alleen in een museum en dan issie van hout ofzo en niet functioneel Knipoog

Volgens mij is een optimaal functionerende hoef ... ideaal. Qua uiterlijk bestaan er geen standaard ideale hoeven. Bij de laatste zin zal hij dan alleen doelen op het uiterlijk van de hoef, anders snap ik niet dat ie hoefsmid is

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:38

opala schreef:
ikenindi schreef:

hij zegt ook:

Volgens mij is een optimaal functionerende hoef ... ideaal. Qua uiterlijk bestaan er geen standaard ideale hoeven. Bij de laatste zin zal hij dan alleen doelen op het uiterlijk van de hoef, anders snap ik niet dat ie hoefsmid is

maar dan kun je dat dus niet op een foto zien Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:33

ikenindi schreef:

Toch wel. Er zijn bepaalde kenmerken welke gewenst zijn.
Hoefwand rondom even dik.
Smalle witte lijn.
Holle zool.
Brede straal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:47

opala schreef:
ikenindi schreef:

Toch wel. Er zijn bepaalde kenmerken welke gewenst zijn.
Hoefwand rondom even dik.
Smalle witte lijn.
Holle zool.
Brede straal.

Ik denk dat ook daarover de meningen veranderen. '
Vergeet trouwens steeds foto's te maken Bloos