Bij NH GEEN voedselbeloning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vue

Re: Bij NH GEEN voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:08

saskiakefie schreef:
Is het zo dat als je NH doet, je je paard niet mag *belonen dmv een voedselbeloning?
Iemand van bokt zei dat, maar ik wist niet dat dat een principe was..

*mag, mag... wat is mogen ? Knipoog
niemand maakt jou wijs dat iets niet mag als jij het op die manier wil aanpakken.
Maar da's niet alleen bij NH, ik denk dat het in het algemeen beter is om niet met voedselbeloning te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:24

Als je aan NH wil doen dan doe je dat op de manier die het beste bij jou en je paard past. En als je paard beter reageert op belonen met snoepjes dan geef je die snoepjes gewoon Lachen Laatst ben ik erachter gekomen dat mijn paard ook veel gemotiveerder is zodra er een beloning is in de vorm van lekkers.

closed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:49

Ik vind dat voedselbeloningen wel kunnen. Het is niet zo dat je paard het dan werkt vanuit het principe, Als ik dit doe krijg ik een snoepje.
Wij deden nooit aan voedselbeloning, alleen mn verzorgpony vond langs tractoren heel erg eng en deed het gewoon echt niet. Ik ga dan niet dwingen en trekken en met een bezem achter dr kont aan, maar dacht hee als ik hem lok durft ze het wel.
Ik heb er toen d.m.v snoepjes e.d leren te targetteren, en later met die snoepjes dus geleerd om gewoon langs trailers te kunnen wandelen. Toen ze er eenmaal langs was gegaan een paar keer, heb ik de snoepjes heel snel afgebouwt en toen kon ze er gewoon normaal langs.
Dus met voedselbeloning is niks mis, als je het maar niet overdrijft en zo je leidende positie uit handen geeft

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:12

Ik gebruik met mijn merrie ook af en toe voedselbeloning, meer als het echt om targetten gaat. Ze is qua NH spel (Parelli) prima tevreden en gemotiveerd met lichaamstaal, rust en kriebels als beloning. Maar op het moment dat ik haar chasing the tiger wilde leren, heb ik een klak met mijn tong gekoppeld aan een snoepje. Ze raakt niet echt opdringerig ervan, blijft ook zonder snoep gemotiveerd, maar het is een goed hulpmiddel.
Omdat een klakje nu betekent dat iets uitzonderlijk goed is, kan ik het overal toepassen. Ook bij enge nieuwe dingen. Ik klak, zij focust en onderzoekt wanneer er weer een klakje komt, en 'denkt' op die manier goed na over haar acties, in plaats van over te schakelen naar instinctief vluchtgedrag.
Daarbij is het klakje (dus eigenlijk het snoepje, maar die krijgt ze bijna nooit meer) nu het ultieme middel om heel duidelijk en gericht te belonen, en dus heel duidelijk en gericht te kunnen trainen.

ik ken echter een andere pony voor wie het absoluut niet geschikt is. Die raakt na het eerste snoepje volledig gefocust op waar het vandaan kwam, en vergeet al het andere. Dat komt niet door de manier waarmee er mee gewerkt wordt, maar dat is een karaktertrekje. Het is dus per paard heel verschillend of het een oevoeging kan zijn.