Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Caira schreef:Wanneer hou je een hengst hengst? Er blijven altijd bokkers die vinden dat een hengst gelijk zijn ballen eraf moet. Maar hoe zit het met de hengstenhouders hier, is het paardwaardig om een hengst alleen te houden?
Argumenten van voorstanders voor alleen houden: hengsten vermoorden of verwonden veulens van andere hengsten.
Hengsten kunnen niet samen met een merrie gehouden worden, want ze blijven doordekken.
Met een ruin samen kan ook niet want die slopen ze ook.
Wat zijn jullie bevindingen en hoe houden jullie je hengsten?
suleilitha schreef:Wij mensen krijgen ook niet altijd ons zin op sexgebied... en ik vind het vreemd dat je merrie gefrusteerd raakt, merries maken toch niet elke dag avances???
Een dekhengst die voor het leven goedgekeurd is. Hij is schraal, omdat hij zich de hele tijd loopt op te winden over de 2 merrie's die 4 weilanden verder lopen. De eigenaar heeft ook nog een 2 jarige hengst en een oudere ruin. Deze zet ze niet bij de oude hengst in, omdat de hengst de ruin sloopt. Hij pakt hem al als hij aan de hand loopt. Het is niet de bedoeling dat de 2 merrie's door deze hengst worden gedekt. De hengst kan niet uit het zicht van de merrie's staan, omdat daar geen plek voor is, en 24/7 op stal is helemaal dieronvriendelijk nietwaar?
Suelza schreef:De dominantiestrijd: Een hengst heeft veel meer last van zijn drang om bovenaan de kudde te komen. Heeft hij het gevoel dat hij hier recht op heeft of dat dit voor hem haalbaar is, dan blijft hij proberen.. Ruinen hebben dit ook, maar zullen, door het gemis van de nodige hormonen, sneller de handdoek in de ring gooien en voor de lieve vrede kiezen. Ik begrijp dat er uitzonderingen zijn, bij mijn paard duurde het 4 jaar, voordat hij zonder kleerscheuren uit het land kwam (dominante ruin) maar nu kan hij overal bij. Een hengst gaat veel makkelijker het gevecht aan. Daar is hij hengst voor. Gevolg, hengst met gebroken knie. Had een trap gekregen van een grote friese ruin, die zijn aanvallen niet zo op prijs stelde...
Zamora schreef:Suelza schreef:De dominantiestrijd: Een hengst heeft veel meer last van zijn drang om bovenaan de kudde te komen. Heeft hij het gevoel dat hij hier recht op heeft of dat dit voor hem haalbaar is, dan blijft hij proberen.. Ruinen hebben dit ook, maar zullen, door het gemis van de nodige hormonen, sneller de handdoek in de ring gooien en voor de lieve vrede kiezen. Ik begrijp dat er uitzonderingen zijn, bij mijn paard duurde het 4 jaar, voordat hij zonder kleerscheuren uit het land kwam (dominante ruin) maar nu kan hij overal bij. Een hengst gaat veel makkelijker het gevecht aan. Daar is hij hengst voor. Gevolg, hengst met gebroken knie. Had een trap gekregen van een grote friese ruin, die zijn aanvallen niet zo op prijs stelde...
dan heb je het over hengsten/ruinen groep. Dan zal er strijd ontstaan. Heb je een hengst en een eigen kudde met merries zal de hengst geheid onderaan staan.
Zamora schreef:Ja ik heb het dan inderdaad echt over 1 hengst met eigen groep merries. Heb het bij meerdere mensen gezien, hengst mag in de buurt komen om te dekken en verder ook wel maar de dames hebben hem onder de duim
Caira schreef:Daar schrik ik van Suelza, bij ons ras is het niet meer dan normaal om merries en hengsten in kuddeverband te houden. Of als dat echt niet gaat met ruinen. Ook de dekhengsten. De vader van mijn hengst staat al 5-6 jaar met een ruin samen.
Ook de fokkerij waar ik gewerkt heb stonden de hengsten altijd met 1, 2 of meer merries samen op de weide de hele zomer, en dat was zo'n harmonieus geheel.
Suelza schreef:De dominantiestrijd: Een hengst heeft veel meer last van zijn drang om bovenaan de kudde te komen. Heeft hij het gevoel dat hij hier recht op heeft of dat dit voor hem haalbaar is, dan blijft hij proberen.. Ruinen hebben dit ook, maar zullen, door het gemis van de nodige hormonen, sneller de handdoek in de ring gooien en voor de lieve vrede kiezen. Ik begrijp dat er uitzonderingen zijn, bij mijn paard duurde het 4 jaar, voordat hij zonder kleerscheuren uit het land kwam (dominante ruin) maar nu kan hij overal bij. Een hengst gaat veel makkelijker het gevecht aan. Daar is hij hengst voor. Gevolg, hengst met gebroken knie. Had een trap gekregen van een grote friese ruin, die zijn aanvallen niet zo op prijs stelde...
Opvoeding: Een vriendin van mij, zeer consequente amazone, besloot haar friese hengst zo lang mogelijk hengst te houden. Voordeel was dat haar hengst dikke maatjes was met mijn ruin en ze dus ook altijd samen buiten stonden. Goed opgevoed was hij zeker! Ik zal nooit vergeten dat hij van de ene op de andere dag doorsloeg. Hij stond buiten met mijn ruin, zoals alle andere dagen, en ineens kreeg hij een waas voor zijn ogen en begon hij op mijn paard te jagen. Mijn paard, die voor niets en niemand bang is, ging zelfs voor hem aan de kant. Sinds die dag ging de hengst ineens ook door het lint als hij een merrie zag. Binnen een week was hij gecastreerd. Zijn hormonen zette duidelijk de kop op. Ik riep altijd het hardste dat het opvoeding was, maar heb gezien dat zelfs opvoeding soms niet genoeg is...
Suelza schreef:Zamora schreef:Ja ik heb het dan inderdaad echt over 1 hengst met eigen groep merries. Heb het bij meerdere mensen gezien, hengst mag in de buurt komen om te dekken en verder ook wel maar de dames hebben hem onder de duim
En zo heb ik het dus, in meerdere gevallen, toch echt anders gezien...
). Zamora schreef:kan natuurlijk ook anders gaan(Uitzonderingen zijn er altijd).
Ik zie toch overduidelijk rustigere/relaxtere hengsten in zo`n groep met eigen merries. Welke alleen geinteresseerd zijn in de merries wanneer ze hengstig zijn, verder niet.