natuurlijk hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: natuurlijk hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:08

Je vraagt naar de bevindingen, Caira!
En de ene hengst is de ander niet.
OM het dier zijn sexleven maar te gunnen en onnodig risico's te nemen in het kader van NH vind ik erg naief.
Jij hebt ze ook op afgesloten grond. Ze kunnen zich enorm verwonden.
Legoland is best tof voor paarden, maar niet alle hengsten zijn welkom hier.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:10

Hoe bedoel je verwonden? De hekken zijn afgezet met stroom dus daar vliegen ze vast niet in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:11

Ze zijn er bij mij dwars door heen gevlogen, de een vloog zijn ballen (lees hormonen, waaronder adrenalne) achteraan, ging door drie zeer goed van stroom voorziene omheiningen heen en wilde de ander afslachten. Dit was trouwens niet de verkrachter van mijn vorige stukje. Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:13

ah op die manier, nee daar ben ik eigenlijk niet zo bang voor. Merries staan in het zicht (ong. 10 meter voorbij) en ik rij ook geregeld langs met mijn merrie. Meneer heeft zeer zeker interesse. Maar nog veel meer respect voor het stroomdraad. Laatst hadden kinderen de klok vernield en de stroomdraden half gesloopt maar nee hoor, de bels was een rondje om gegaan. Maar mijn hengst stond heel zielig bij de draden te kijken. Hij durfde echt niet.

Maar ik heb dan ook een uitzonderlijk brave hengst, toch arabesk? Cool

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:17

Kijk, als dat voor elkaar is en je wilt je paard om wat voor reden ook hengst houden (in sommige gevallen vind ik het gewoon zielig; sommige kerels staan ze zweten en draaien in hun stal, hunkerend naar lekkere dames een end verderop) tsja, als hij er niet onder lijdt, waarom niet?..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:22

Caira schreef:
Wanneer hou je een hengst hengst? Er blijven altijd bokkers die vinden dat een hengst gelijk zijn ballen eraf moet. Maar hoe zit het met de hengstenhouders hier, is het paardwaardig om een hengst alleen te houden?
Argumenten van voorstanders voor alleen houden: hengsten vermoorden of verwonden veulens van andere hengsten.
Hengsten kunnen niet samen met een merrie gehouden worden, want ze blijven doordekken.
Met een ruin samen kan ook niet want die slopen ze ook.

Wat zijn jullie bevindingen en hoe houden jullie je hengsten?

Wij hebben onze hengst hengst gelaten omdat meneer al 11 was.
Hij is super braaf, zeer veel respect voor de draad en doet niks verkeerd ook niet met merrie's erbij.
Hij staat met een ruin op wei 24/7 en aan de andere kant van de weg zo'n max 40 meter staat een merrie waar hij geen intresse in toont. Dus van ons mocht hij hengst blijven.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:23

@caira: ik heb ook echt een doetje van een hengst haha. Terwijl leeftijd genootje waar hij als veulen mee liep(zelfde ras) al merries heeft geprobeerd te dekken. Die van mij zie ik dat echt nog niet doen. Dus hengsten(logisch ook) verschillen ook enorm! Vader van mijn hengstje was ook net zo in gedrag.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:29

suleilitha schreef:
Wij mensen krijgen ook niet altijd ons zin op sexgebied... en ik vind het vreemd dat je merrie gefrusteerd raakt, merries maken toch niet elke dag avances???

Paarden hebben wel degelijk sexlust. Op moment supreme weet merrielief echt niet dat ze daardoor drachtig raakt.

Merries maken avances wanneer ze hengstig zijn. Mijn verzorgpaard (ruin) heeft ook zo'n merrie, die dringt zich letterlijk aan hem op. Hijzelf vindt het oervervelend, maar reken maar dat zij daar ontzettend gefrustreerd van raakt, arm paard.

Nog nooit krolse poezen of loopse honden gezien die hun behoefte niet vervuld krijgen? Frustraties all over! Pure behoefte aan sex is het hoor...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:30

Toevallig weet ik waar dit over gaat, en ik vind het een beetje een flauwe openingspost... Ik neem aan dat dat gaat over een 17 jarige haflingerhengst, waarover een topic loopt op bokt. De argumenten zijn namelijk wél die van de eigenaar van deze hengst. Knipoog Een dekhengst die voor het leven goedgekeurd is. Hij is schraal, omdat hij zich de hele tijd loopt op te winden over de 2 merrie's die 4 weilanden verder lopen. De eigenaar heeft ook nog een 2 jarige hengst en een oudere ruin. Deze zet ze niet bij de oude hengst in, omdat de hengst de ruin sloopt. Hij pakt hem al als hij aan de hand loopt. Het is niet de bedoeling dat de 2 merrie's door deze hengst worden gedekt. De hengst kan niet uit het zicht van de merrie's staan, omdat daar geen plek voor is, en 24/7 op stal is helemaal dieronvriendelijk nietwaar? Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:47

Ik heb behoorlijk wat ervaring op het gebied van het houden van hengsten in groepen.

Mijn ervaringen zijn dat dit gewoonweg niet werkt.

De kudde: Afhankelijk van de rangen en standen, werden de hengsten bij ons in de kudde met regelmaat de sloot ingejaagd (lees= 2 hengsten per week totdat ze besloten dat een kudde misschien toch niet handig was)

De dominantiestrijd: Een hengst heeft veel meer last van zijn drang om bovenaan de kudde te komen. Heeft hij het gevoel dat hij hier recht op heeft of dat dit voor hem haalbaar is, dan blijft hij proberen.. Ruinen hebben dit ook, maar zullen, door het gemis van de nodige hormonen, sneller de handdoek in de ring gooien en voor de lieve vrede kiezen. Ik begrijp dat er uitzonderingen zijn, bij mijn paard duurde het 4 jaar, voordat hij zonder kleerscheuren uit het land kwam (dominante ruin) maar nu kan hij overal bij. Een hengst gaat veel makkelijker het gevecht aan. Daar is hij hengst voor. Gevolg, hengst met gebroken knie. Had een trap gekregen van een grote friese ruin, die zijn aanvallen niet zo op prijs stelde...

Opvoeding: Een vriendin van mij, zeer consequente amazone, besloot haar friese hengst zo lang mogelijk hengst te houden. Voordeel was dat haar hengst dikke maatjes was met mijn ruin en ze dus ook altijd samen buiten stonden. Goed opgevoed was hij zeker! Ik zal nooit vergeten dat hij van de ene op de andere dag doorsloeg. Hij stond buiten met mijn ruin, zoals alle andere dagen, en ineens kreeg hij een waas voor zijn ogen en begon hij op mijn paard te jagen. Mijn paard, die voor niets en niemand bang is, ging zelfs voor hem aan de kant. Sinds die dag ging de hengst ineens ook door het lint als hij een merrie zag. Binnen een week was hij gecastreerd. Zijn hormonen zette duidelijk de kop op. Ik riep altijd het hardste dat het opvoeding was, maar heb gezien dat zelfs opvoeding soms niet genoeg is...

Op de stoeterij gaan alle hengsten alleen naar buiten. Tot een jaar of 3 staan ze samen, maar zodra de hormonen doorzetten gaan ze apart.

Met de tijd hoop ik hengsten gewoon door middel van goede hardhouten hekken, te kunnen scheiden van anderen. Zodat ze wel 34/7 contact hebben en buiten kunnen staan, maar niet de boel op stelten kunnen zetten.

Ik ben wat dat betreft erg voorzichtig met mijn paarden nadat ik 2 gebroken benen heb mogen aanschouwen...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:49

Suelza schreef:
De dominantiestrijd: Een hengst heeft veel meer last van zijn drang om bovenaan de kudde te komen. Heeft hij het gevoel dat hij hier recht op heeft of dat dit voor hem haalbaar is, dan blijft hij proberen.. Ruinen hebben dit ook, maar zullen, door het gemis van de nodige hormonen, sneller de handdoek in de ring gooien en voor de lieve vrede kiezen. Ik begrijp dat er uitzonderingen zijn, bij mijn paard duurde het 4 jaar, voordat hij zonder kleerscheuren uit het land kwam (dominante ruin) maar nu kan hij overal bij. Een hengst gaat veel makkelijker het gevecht aan. Daar is hij hengst voor. Gevolg, hengst met gebroken knie. Had een trap gekregen van een grote friese ruin, die zijn aanvallen niet zo op prijs stelde...

dan heb je het over hengsten/ruinen groep. Dan zal er strijd ontstaan. Heb je een hengst en een eigen kudde met merries zal de hengst geheid onderaan staan.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:51

Zamora schreef:
Suelza schreef:

dan heb je het over hengsten/ruinen groep. Dan zal er strijd ontstaan. Heb je een hengst en een eigen kudde met merries zal de hengst geheid onderaan staan.

Ook in een gemengde groep, staat de hengst niet onderaan. De Alpha staat bovenaan en de hengst daaronder. Dat blijkt al uit het feit dat de kudde uiteen gaat als hij langkomt om te eten, of de groet als je hem na training terugbrengt naar zijn kudde.

Een dergelijke constructie is uiteraard mogelijk. Maar dan moet je niet teveel hengsten hebben en idd, zoals al gezegd, ieder jaar een of meerdere veulens willen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:51

Daar schrik ik van Suelza, bij ons ras is het niet meer dan normaal om merries en hengsten in kuddeverband te houden. Of als dat echt niet gaat met ruinen. Ook de dekhengsten. De vader van mijn hengst staat al 5-6 jaar met een ruin samen.
Ook de fokkerij waar ik gewerkt heb stonden de hengsten altijd met 1, 2 of meer merries samen op de weide de hele zomer, en dat was zo'n harmonieus geheel.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:52

Ja ik heb het dan inderdaad echt over 1 hengst met eigen groep merries. Heb het bij meerdere mensen gezien, hengst mag in de buurt komen om te dekken en verder ook wel maar de dames hebben hem onder de duim Tong uitsteken

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:55

Zamora schreef:
Ja ik heb het dan inderdaad echt over 1 hengst met eigen groep merries. Heb het bij meerdere mensen gezien, hengst mag in de buurt komen om te dekken en verder ook wel maar de dames hebben hem onder de duim Tong uitsteken

En zo heb ik het dus, in meerdere gevallen, toch echt anders gezien... Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:57

Caira schreef:
Daar schrik ik van Suelza, bij ons ras is het niet meer dan normaal om merries en hengsten in kuddeverband te houden. Of als dat echt niet gaat met ruinen. Ook de dekhengsten. De vader van mijn hengst staat al 5-6 jaar met een ruin samen.
Ook de fokkerij waar ik gewerkt heb stonden de hengsten altijd met 1, 2 of meer merries samen op de weide de hele zomer, en dat was zo'n harmonieus geheel.

Waar schrik je precies van?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:59

Dat ik zoiets nog nooit gehoord heb dat een hengst zo door het lint ging. En dat heb ik gelukkig ook nog nooit mee gemaakt met geen van de hengsten waarmee ik gewerkt heb. Wel dat ze leip werden omdat ze een merrie zagen, maar niet dat ze zonder aanwijsbare reden door het lint gingen.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:03

Suelza schreef:

Opvoeding: Een vriendin van mij, zeer consequente amazone, besloot haar friese hengst zo lang mogelijk hengst te houden. Voordeel was dat haar hengst dikke maatjes was met mijn ruin en ze dus ook altijd samen buiten stonden. Goed opgevoed was hij zeker! Ik zal nooit vergeten dat hij van de ene op de andere dag doorsloeg. Hij stond buiten met mijn ruin, zoals alle andere dagen, en ineens kreeg hij een waas voor zijn ogen en begon hij op mijn paard te jagen. Mijn paard, die voor niets en niemand bang is, ging zelfs voor hem aan de kant. Sinds die dag ging de hengst ineens ook door het lint als hij een merrie zag. Binnen een week was hij gecastreerd. Zijn hormonen zette duidelijk de kop op. Ik riep altijd het hardste dat het opvoeding was, maar heb gezien dat zelfs opvoeding soms niet genoeg is...

Dit is nou precies mijn reactie! Ook ik had de hengst van mijn moeder vroeger samen met mijn ruintje staan en die was ook behoorlijk opgevoed, dacht ik.. Niet dus.. Ineens van de ene op de andere dag konden ze mijn ruin ergens een kilometer vandaan ophalen.. Helemaal onder de wonden, ik heb 2 weken niet kunnen rijden door dat geintje en het hek was van de dam bij de hengst.. Waarom zou ik die trammelant nog een keer opzoeken Caira? En waarom ga je sneaky een onzinnig topic openen over mijn hengst en mijn argumenten om hem apart te houden? Ik vind dit zwaar kinderachtig, je kunt het in mijn topic niet winnen en dan ga je hier maar een topic openen..

De hengst destijds was overigens een andere dan de hengst die ik nu heb, dus ik zou die ervaring nu dan al voor de 2de keer hebben, als ik hem erbij zou gaan zetten..

Ook heb ik genoeg meegemaakt tijdens mijn periode van werk bij een Entrainement.. Hengsten die een beetje bloed hebben, slaan een keer om.. Geweldig voor jou dat die van jou te sullig is om dat te doen.. Maar ga een ieder niet afkraken omdat die er een andere manier van hengstenhouden op na houden!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:04

Denk dat dit vooral te maken heeft met de vraag of een hengst wel of niet dekt (vind dekkende hengsten prettiger in omgang, dan niet dekkende hengsten), maar ook welk type paard je hebt...

Maar zowiezo, zodra hengsten niet dekken, worden ze bij mij gecastreerd en lekker in de groep gegooid. Zijn ze een aanwinst voor de fokkerij, dan wordt er wel een mouw aangepast, zodat ze ook gewoon overdag lekker buiten kunnen...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:05

Suelza schreef:
Zamora schreef:

En zo heb ik het dus, in meerdere gevallen, toch echt anders gezien... Haha!

kan natuurlijk ook anders gaan(Uitzonderingen zijn er altijd Haha! ).
Ik zie toch overduidelijk rustigere/relaxtere hengsten in zo`n groep met eigen merries. Welke alleen geinteresseerd zijn in de merries wanneer ze hengstig zijn, verder niet.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:11

Wat ik er wel bij moet zetten, een ruin in die kudde ging ook goed totdat hij zich stoer ging gedragen en zich met de hengstige merries ging bemoeiend. Nu moet hij die ruin dus totaal niet meer en moet hij uit de buurt blijven. Hij staat uiteraard ook niet meer erbij.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:12

Zamora schreef:
kan natuurlijk ook anders gaan(Uitzonderingen zijn er altijd Haha! ).
Ik zie toch overduidelijk rustigere/relaxtere hengsten in zo`n groep met eigen merries. Welke alleen geinteresseerd zijn in de merries wanneer ze hengstig zijn, verder niet.

Uitzonderingen zijn er altijd, maar ik denk dat ik, als kleindochter van een fokker, nichtje van een fokker, ruiter voor een stoeterij en ga zo nog maar even door, toch wel meer meemaak als 'slechts' uitzonderingen Clown

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:13

ja snap ik maar het is in NL niet standaard om je hengst 24/7 buiten met eigen groepje merries te hebben. In "mijn" gangenpaardenwereldje namelijk wel Tong uitsteken

nog ff editje: ik heb op meerdere paardenbedrijven/hengstenhouderijen gewerkt waar ze "gewoon" op stal staan en daar gaat het er ook heel anders aan toe.
Laatst bijgewerkt door Zamora op 19-06-08 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:14

Dan nog gelden dezelfde gedragsregels...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:15

Ja maar wat ik zei, hengsten zijn dan veel rustiger en relaxter in hun eigen groep merries. Ze worden door die merries in toom gehouden en mogen dekken als ze merries hengstig zijn en verder niet.