Psychisch ‘afgekeurd’ dressuurpaard, wel interessant voor NH

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinari

Re: Psychisch ‘afgekeurd’ dressuurpaard, wel interessant voor NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:01

Ik denk dat het heel verstandig is dat je iemand voor haar zoekt die die angst niet heeft. Zo kom je niet verder en het is voor jullie allebei geen pretje zo. Met geduld kun je natuurlijk ook niet alles. Moeilijk, moeilijk...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:05

Hmm.. interessant geval. En erg vervelend voor jullie beiden zeg.

Wat weet je van de voorgeschiedenis van dit paard? Hoe hebben haar zes jaar hiervoor uitgezien? Heeft ze al eens een veulen gehad? Hoeveel eigenaren heeft ze gehad?
Is ze heel onzeker? (Zo uit het verhaal lijkt me wel..) Leeft ze in een hechte kudde? Is die groot, klein, stabiel?

Vind je het zelf niet interessant om met haar te beginnen in NH? Hoewel ik wel begrijp dat je nu behoorlijk onzeker geworden kan zijn door haar problemen, denk ik dat ook jij van haar kan leren?
Kan je niet iemand vinden die met jou haar tijd erin wil steken? Denk dat in jullie regio redelijk wat mensen wonen die zich daarmee bezig houden. Hierdoor krijg jij ook weer vertrouwen terug en kan je groeien samen met je paard. Plus dat je dan zeker weet dat ze niet uiteindelijk toch in de handel terecht komt met alle gevolgen van dien.

Ik geloof er bijna heilig in dat rust wonderen doet. In een goede, stabiele kudde het paard tot rust laten komen. Zes jaar en dan al deze problemen, dan vraag ik me af hoe haar eerder leven is geweest. Heeft ze uberhaupt wel de mogelijkheid gehad zelfvertrouwen op te bouwen? Denk dat als je daaraan gaat werken (dmv grondwerk oid) jullie al stappen verder komen. Maar daar zal je wel begeleiding bij nodig hebben.

Denk daarom ook dat dat de beste oplossing zal zijn. Er zijn genoeg NH-ers die hun tijd erin willen steken, maar om zo'n merrie te kopen is dan weer twijfelachtig. Ze kopen niet alleen een paard, maar ook tijd energie en stallig zal erin gestoken moeten worden. Ik zou dus een NH-er zoeken waarmee je samen kan werken aan je paard. Misschien kijk je er nu niet naar uit, maar denk dat je er ook ontzettend veel van kan leren en samen kann groeien. Wat is er dan gaver om na zo'n overwinning uiteindelijk nog steeds dat paard te hebben. Je band groeit dan steeds meer en daar gaat het toch om als je een paard hebt?

Over afspenen veulen dan nog. Zolang dit niet te vroeg en geleidelijk gaat is dit geen probleem. Sommige paarden die te vroeg hun veulen hebben moeten afstaan krijgen ook wat last van verlatingsangst en extreme gespannenheid op nieuwe plekken. Echter als je naar je paard kijkt met afspenen zal dit veel beter gaan. DIe geeft wel aan wanneer ze er klaar voor is een uurtje zonder dat vervelende veulen te kunnen ontspannen. De onzen destijds vingen het veulen van de ander op wanneer we haar eruit haalden zodat ze ook even rust kon hebben..

Nouja, hoop dat je er iets aan hebt. Het zou mij een geweldige uitdaging lijken, maar ik heb er nu niet de tijd en de middelen voor. Succes!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:33

Ik denk dat je zeker wel iemand kan vinden voor je merrie Knipoog Er zijn ook veel NH'ers die in eerste instantie een weidemaatje zoeken, maar daarnaast ook zo nu en dan grondwerk met 'r willen doen. Ik zou in elk geval niet afknappen op deze probleempjes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 06:33

Ik zou toch zeggen geef haar een kans bij John en Monya (www.balingehof.nl) zij werken volgens een no cure no pay garantie. Dus als het niet werkt heb je nog steeds niet verloren. Maar ik heb deze mensen al zoveel goeds met paarden uit zien halen dat ik er alle vertrouwen in heb dat ze je verder kunnen helpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:46

Nee, ik zo zo'n paard niet kopen. Ik ben namelijk geen filantropische instelling.
Ik heb al een paard waar ik de nodige problemen mee heb gehad, maar goed, dat is mijn eigen keuze geweest.
Ik ga niet nog een paard kopen, dus geld voor neerleggen, waar ik weer niks mee kan. Bot gezegd kost het me wel elke maand geld en veel tijd. Wat heb ik er als persoon aan om z'n paard te kopen?

Ik heb zelf in een redelijk vergelijkbare situatie gezeten als jij, maar ik heb er dus voor gekozen om het paard te houden. Het duurt een paar jaar, maar ik heb nu dus wel het meest geweldige paard wat ik me voor kan stellen.
De reden om hem niet te verkopen was dat ik bang was dat het paard uiteindelijk bij de slager zou eindigen. En hoe moeilijk we het ook hadden, dat lot gunde ik hem niet. Ook wilde ik niet de morele verantwoordelijkheid hebben dat ik een ander een probleempaard verkocht. Want wat als jouw paard zijn nieuwe baasje verwondt? Hoe voel jij je daarbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:50

Is ze altijd zo geweest?
Of is dat pas iets van bijv het laatste jaar?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:03

Persoonlijk vind ik het gedeelte van verdoven omdat ze voor het eerst op de trailer zou staan ipv vrachtwagen vrij verdacht, maar goed.
Nou heb ik verschillende malen gezien dat een merrie door stress van medische behandelingen bij verwondingen, en traumatische ervaringen hormonaal in de war is geraakt, en dat maakt de boel soms erger.
Weet je of haar cyclus regelmatig is?

Verder vind ik dat je moreel verplicht bent om in ieder geval dat paard te houden tot ze volledig is gerevalideerd, anders kan je op je klompjes aanvoelen dat ze uiteindelijk de handel ingaat: een ruiter kan niets met een kreupel dier, en je paard klinkt mij als een paard dat alleen geschikt is voor een ervaren ruiter.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:20

randalinpony schreef:
Verder vind ik dat je moreel verplicht bent om in ieder geval dat paard te houden tot ze volledig is gerevalideerd, anders kan je op je klompjes aanvoelen dat ze uiteindelijk de handel ingaat: een ruiter kan niets met een kreupel dier, en je paard klinkt mij als een paard dat alleen geschikt is voor een ervaren ruiter.

Het is uberhaupt niet de bedoeling om haar als rijpaard te verkopen.
Over morele verplichting, daar ga ik niet eens op in. Want is het geen morele verplichting dat ik opzoek naar de juiste oplossing voor het paard? Iemand die verstand heeft van paarden, niet een jonge meid die wel even gaat knutselen.

Het is zo apart dat je egoïstisch bent als je op zoek bent naar de juiste plek voor je paard. In dit geval is volgens iedereen altijd een andere, betere, keuze. Mijn keuze is een nieuwe eigenaar te zoeken voor mijn paard. En natuurlijk hebben wij nagedacht over de vraag "Wat als jouw paard zijn nieuwe baasje verwondt?". Dit paard is niet levensgevaarlijk. En daarbij zijn wij geheel open en eerlijk over de situatie. We gooien haar niet zomaar in de handel, dat proberen we JUIST te voorkomen.
Omdát wij niet willen dat ze bij de slager eindigt zoeken wij naar een plek waar ze wél oud kan worden (in een kudde, o.i.d.)..

De reden dat ik dit topic heb geopend is niet om te horen of mijn keuze de juiste is of niet, en of die eerlijk is volgens degene die zijn mening er graag over wil geven. Het is heel makkelijk oordelen als je zelf namelijk niet in de situatie staat.
Omdat ik zoveel weerstand kreeg over het zoeken naar de ideale situatie, heb ik dit topic geopend. Gelukkig heb ik via pb voldoende reacties gekeken waar ik wél mee vooruit kan en waar niet geoordeeld wordt.
Het lijkt me fijn als we in dit topic dus verder gaan over de vraag óf er bij Naturals interesse zou zijn in een getraumatiseerd paard, of dat ook Naturals daar niks mee op schieten. En niet of mijn keuze in dit geval (volgens de buitenstaanders) de juiste is of niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:21

Je paard is echter niet alleen psychisch afgekeurd, maar beslist ook op een nog niet gerevalideerd been.
Persoonlijk lijkt mij dat een groter bezwaar dan haar gedragsproblemen.
Dus de vraag is dan eerder: "Wat als mijn paard toch niet helemaal gezond wordt?'
En die vraag lijkt me bepaald ook ter zake voor een NHer.

Je wilt haar niet als rijpaard verkopen zeg je nu, vanwege haar psychische ding, maar als iemand werk in haar steekt en deze problemen oplost - en ze lijken mij best oplosbaar, ik heb verschillende van die extreme merries gereden en ik kon er ook mee van huis- , wat zijn dan de bezwaren om met haar aan het werk te gaan dan nog, buiten dat been?

Maar goed, als fokmerrie verkopen is altijd nog een reeele optie en zeker fijn voor het paard, en ik hoop ook echt wel dat je via je PBs een fijn plekje voor haar vindt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:25

De optie om haar eerst een tijdlang ergens in een kudde op het land te zetten lijkt me een goeie oplossing om eerst even te zien hoe het met dat been verder gaat.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:04

Wij kopen inderdaad deze paarden niet, we krijgen ze meestal Knipoog.

Als laatste kans/hoop, en meestal werkt het. Tijd en visie doen een hoop. Ik ben er helemaal voor hoor, dat je afgewogen hebt wat voor jou haalbaar is, en soms is dat verkopen of wegdoen. Ik vind niet dat iemand moreel verplicht is zoals hier stellig gezegd wordt. Angst is een doorslaggevende factor, de verantwoordelijkheid neemt echter wel met zich mee dat er voor dit paard een goed huis gezocht wordt.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 08:23

randalinpony schreef:
Je paard is echter niet alleen psychisch afgekeurd, maar beslist ook op een nog niet gerevalideerd been.
Persoonlijk lijkt mij dat een groter bezwaar dan haar gedragsproblemen.
Dus de vraag is dan eerder: "Wat als mijn paard toch niet helemaal gezond wordt?'
En die vraag lijkt me bepaald ook ter zake voor een NHer.

Je wilt haar niet als rijpaard verkopen zeg je nu, vanwege haar psychische ding, maar als iemand werk in haar steekt en deze problemen oplost - en ze lijken mij best oplosbaar, ik heb verschillende van die extreme merries gereden en ik kon er ook mee van huis- , wat zijn dan de bezwaren om met haar aan het werk te gaan dan nog, buiten dat been?

Maar goed, als fokmerrie verkopen is altijd nog een reeele optie en zeker fijn voor het paard, en ik hoop ook echt wel dat je via je PBs een fijn plekje voor haar vindt.

Het is grappig dat jij weet dat ze op haar been is afgekeurd. Dat is ze namelijk absoluut NIET. Heb zelf het rapport van de dierenarts liggen, waarin staat dat ze als sportpaard ongeschikt bevonden is vanwege haar 'gedrag'. Voor haar been is de dierenarts om de drie weken langs geweest en hij bevestigd dat het stijfheid/opstarten is. Haar been zou met goede training gewoon revalideren, dat is ook onder het zadel en aan de longe te zien. Persoonlijk vind ik haar na een paar dagen 'vrij' (d.w.z. beweging aan de longe met halstertje, daarna op het land) het fijnst lopen, dus de tijd op het land zal haar zeker geen kwaad doen.

Overigens heb ik nergens gezegd dat ik niet wil dat ze bereden wordt. Ik wil alleen dat ze de eerste periode een kudde in kan, om eventueel dáárna bereden te worden.

@monya: het is een inderdaad lastige afweging. En het is zeker geen overhaaste beslissing. Maar mijn gevoel (en angst) zeggen me dat het ergens op houdt. Wat niet weg neemt dat ik nu op zoek ben naar de perfécte oplossing, waarin we echt niet over 1 nacht ijs gaan.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:42

Om te beginnen goed dat je opzoek bent naar een oplossing die jullie beide prettiger doet voelen en dat je gewoon zegt dit gaat boven mijn kunnen dus ik kan haar niet helpen dus moet ik iemand vinden die het wel aan kan!!!! Petje af!!!

Ik zou wel geïnteresseerd zijn maar woon te ver weg. Frankrijk. Bij mij zou ze in kudde leven het hele jaar door en ik vind het heerlijk om met (en deel van) de paardjes lange wandelingen te maken. Meestal gaan alle paardjes/pony's mee en rijden de kinderen de pony's en heb ik de rest bij mij.

Samen met mijn buurvrouw zijn wij al een paar jaar (tja het heeft veel tijd nodig) bezig om haar 2 paardjes uit elkaar te halen meer dan 10 meter lukt nog niet zonder protest. Door een zware blessuren heeft het ook een jaar stil gelegen.
Wij kunnen de 1 wel weg halen maar dan raakt de ander volledig over haar toeren en daar die blijvend geblesseerd is moeten wij ook daar rekening mee houden. Als ik de ene mee neem en zij (of andersom) blijft bij de ander en is er dan intensief mee bezig gaat het een 10 tot 20 minuten goed maar dan raakt de achterblijver in paniek.

Ik hoop dat je iemand vind die geschikt is om jou paardje over te nemen en haar een prachtig leven kan geven.
Maar dat gaat lukken!

Nogmaals petje af voor je besluit goed dat je je eigen grenzen kent!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:52

Maar ik neem aan dat de VA wel zijn observatie van de stijfheid in zijn keuring heeft gezet?
Als we hier een paard laten keuren met een lichte verkoudheid, wordt het niet goedgekeurd. Onze dierenarts zegt dan ook niet: met drie weken behandeling is het over, dus daar keuren we hem niet op af. Dan wordt er na 3 weken herkeurd, en wanneer er sprake is van hooiallergie oid wordt dat genoteerd.
Vandaar dat ik het vreemd vind.

Met dat revalideren in het land het allerfijnste werkt heb je zeker gelijk! Wij hebben daar met verschillende paarden goede resultaten mee behaald. Ook met dat ze er tot rust kan komen.
Mijn ervaring met dit soort merries is wel dat ze zich extreem hechten aan bepaalde paarden/personen, en dat het dus het beste zou zijn om haar meteen een 'vast' plekje te geven - hoewel ik best begrijp dat je soms moet schipperen om de beste oplossing te vinden.

En ja, ik drukte me te sterk uit met morele verplichting - ik zie heus wel dat jij er ontzettend veel voor over hebt, en al hebt gehad na alles wat je met dit paard hebt meegemaakt, en dat je in kan schatten wat voor jou nog haalbaar is is alleen maar te bewonderen.
Ik wens je dan ook veel succes met het vinden van het juiste plekje.
Ik denk dat zon beeldschone en jonge merrie dat moet kunnen vinden.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 10:07

Dankje randalinpony, ik hoop ook echt dat we die plek vinden. Mocht dat gebeuren, zal ik dat zeker laten weten.

Wat dat keuren betreft weet ik niet meer uit mijn hoofd wat hij over de stijfheid heeft gezegd, maar de conclusie was dat ze door haar gedrag ongeschikt was voor de sport.
Overigens is ze in overleg met de verzekering gegaan. Mocht het ooit over gaan mag ze wel weer in de sport verschijnen. Dit vond ik wel erg apart.
In hoeverre je het dus 'afgekeurd' moet noemen weet ik niet.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:59

jeetje vera

heel erg veel sterkte, wat een vreselijke klap voor jou moet het zijn...

ik denk inderdaad ook dat je even gewoon heel goed moet zoeken naar een juist adres... ze is zo geweldig leuk om te zien, het is jammer dat ik geen tijd heb, we hebben hier genoeg plek om een paard bij de kudde paard te laten zijn, maar ik heb zelf gewoon geen tijd er voor...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:01

Hoi,

Ik was benieuwd of je al iets verder/wijzer bent geworden?
Al een plekje hebt gevonden?

Ik vind het erg goed van je dat je omwille van jullie beiden een ander plekje voor der gaat zoeken.
Als ik het financieel op had kunnen brengen had ik haar erg graag onder willen brengen..
Aangezien ik eerder een "gevaarlijke" merrie heb gehad en ik (tot nu toe) geen angst ken en redelijk lef heb (zeggen ze op stal altijd Clown )
Weet zeker dat je wel iemand vindt voor deze prachtige merrie!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:37

Ik herinner me het trailerverhaal nog, das alweer een tijd geleden en ik vind het spijtig dat je geen hulp hebt kunnen vinden of oplossing.

Je hebt geen 'natural' nodig, maar gewoon iemand die dit paard in een stabiele kudde kan zetten, liefst gewoon zoveel mogelijk op het land en van daaruit gaat kijken wat kan.

Zelf ben je je vertrouwen kwijt... dan heeft het meestal geen zin meer neen. Ik hoop dat je een goede oplossing vindt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:42

Ik snap het verhaal geloof ik niet helemaal. Het paard is afgekeurd en de verzekering heeft uitbetaald?

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 08:48

Het is ook wat onhandig uitgelegd.
Ze is dus niet klinisch afgekeurd. Ze is ongschikt bevonden voor de sport. Ze mag dus nog gewoon de sport in, verkocht worden, ed. Ze hebben ons als het ware 'afgekocht', maar we moesten haar wel terugkopen voor een (bij afkeuring) flink bedrag. Ze mag dus alles nog, alleen niet verzekerd worden bij die maatschappij.

Het is een apart verhaal, dat hoor ik van iedereen, maar het is ergens logisch. Aangezien ze voor de verzekering nu al zoveel gekost heeft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:50

Mijn boerenverstand zegt dan dat ze gewoon afgekeurd is en dat jullie haar terug gekocht hebben van de verzekering.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:55

Even niet ingaande op alle verhalen hier, maar wel op de beginpost: Als ik er de ruimte en het geld voor zou hebben, zou ik zo'n paard een enorme uitdaging vinden. Ze is prachtig en het lijkt me dat deze problemen best oplosbaar zijn........ Helaas heb ik het geld, de ruimte EN de tijd er niet voor, maar ALS ik ooit die boerderij met stuk grond zou kunnen kopen, zou ik heel graag paarden met psychische problemen willen helpen...... Ja

Succes met het vinden van een fijne plek en een kundig baasje voor haar. Lachen

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 09:00

Wendy schreef:
Mijn boerenverstand zegt dan dat ze gewoon afgekeurd is en dat jullie haar terug gekocht hebben van de verzekering.

In dat geval mag ze dus niet in de sport, verkocht worden o.i.d. en dat mag dus wél.. Klinisch is ze ook niet afgekeurd.. Dus tja.. Maar goed, dat is een heel ander verhaal dan waar het dus om draait..

Nadya: Dankje, inmiddels heb ik gemerkt dat er dus écht mensen zijn die een paard als de mijne een kans willen geven.. En vind het ook top dat ze er zijn OK dan! !

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:39

Vera, wat een lastige situatie zeg.. Heb ik eroverheen gelezen of heb je nog niet gereageerd op wat RianneH voorstelde, nl; samen mét een NH-er aan dit probleem werken?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:47

ik ken iemand van hof oosterijk, daar zou je eens heen moeten bellen of mailen om wat meer informatie. sinds de hulp van hun heb ik een happy oud paard wat niet meer aan haar oude kudde denkt maar meer aan mij plakt en accepteert dat ik ook weg ga maar ook terug kom. en ze is na 6 jaar ellende met de trailer in te laden!! geef haar de tijd en of leg het uit aan de volgende eigenaar. een holostische benadering met een logisch verstand zou je kunnen helpen. natural niet per se hoewel er wel goede dingen bij zitten hoor.

www.hofoosterijk.nl geloof ik of even googlen.
ze zijn echt goed!