We gaan het toch doen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Re: We gaan het toch doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:44

Okee, ik snap je.. (ik heb mn hoofdstel en zadel nog hoor:D )
Maar hoe moet ik beginnen dan??

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:09

Leuke tip is het boek: paarden trainen aan de hand - Lesley Bayley
In dit praktische boek met vele uitstekende, duidelijke foto's krijgt u niet alleen een hoop informatie waar u meteen mee aan de slag kan, maar ook inspirerende tips en een beschrijving van de methodes van bekende trainers als Monty Roberts, Pat Parelli en Linda Telligton-Jones.

Ik heb hem gewoon geleend van de bieb. Het is erg praktisch en duidelijk met heldere plaatjes etc.. Kun je wat inspiratie opdoen. Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:25

thanks! ik ga eens kijken of ze die hier in de bieb ook hebben Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:31

Elma_ schreef:
Tja.. dat weet ik dus niet zo goed Tong uitsteken
Ik dacht als eerste aan het bitloze hoofdstel..

Ik maak wel vaak buitenritjes.. ze vind het allemaal geloof ik wel leuk.. Maar of ze nou echt gelukkig is..
Ik heb haar nu iig 24/7 buiten staan in de kudde, dit bevalt geloof ik wel goed..
Ik wordt gewoon zo snel boos.. Als ze bijv het bit vast pakt ga ik terug hangen.. Of zoals ik zij had ik een pessoa bit gekocht. dat is toch achterlijk.. Het is toch gewoon mn eigen fout dat ze zo doet..

Nou...dat is niet achterlijk....hooguit menselijk, dat je fouten maakt.
Ik vind het heel knap dat je het zelf in ziet. Ik zou ze de kost niet willen geven die het niet zelf in zien. Paardrijden moet nooit een krachtmeting worden.
Paardrijden doe je vanuit je been...zodra je van voren kracht nodig hebt, is er iets anders mis.
Bitloos rijden is voor mij ook niet de weg, de waarheid en het leven.
Als je vol aan een bitloos hoofdstel gaat hangen...dan is dat ook niet prettig....en zul je ook niet ontspannen rijden.
Ik ken ook paarden die flippen van het Dr. Cookhoofdstel (meerdere keren gezien) en die juist op een bit wel naar de ontspanning toe te rijden zijn.
En andersom ken ik het ook.
Ik blijf er bij dat het eigenlijk niet moet uitmaken wat er om het hoofd van je paard zit, bit of geen bit....maar dat de ontspanning ergens anders vandaan moet komen.
En dat is nu precies het moeilijke waar paardrijden om draait....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:34

Een ander goed boek om mee te beginnen is het boek "Grondwerk" van Inge Teblick

Inge Teblick heeft ook een website, http://www.ingeteblick.be/

Kijk op die website behalve onder "Grondwerk met paarden" ook onder " hersenspinsels' en dan rijden, en met name nageven en de weerstand biedende hand. Dit omdat je sterk gedrag op dacht te lossen met een Pessoabit...

En bekijk ook even het filmpje in mijn onderschrift. Anders met je paard omgaan betekend niet dat je automatisch dat bit en dat zadel per definitie weg moet gooien. Je ziet Clinton Anderson met zijn Quarter Horse Mindy, eerst met grondwerk, later in het zadel.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:57

thanks, ik zal de links in di topic eens doorlezen Lachen
Heb vanavond mn gewone bit weer ingedaan.. maarja we gingen springen en dat vind ze echt super leuk dus dan is ze wel braaf Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:01

Leuk dat je zo fanatiek 'anders' met je paard om wilt gaan.
Ik wens je veel plezier met je 'omscholing', je zult zien dat je nog veel dingen kunt en zult leren Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:07

Dankje Haha! k vind dat elk paardje dat verdient eigenlijk..
maar kan nog steeds de wereld niet redden Tong uitsteken

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:22

Nee maar je kan wel de wereld van je eigen paardje wel veranderen hè Knipoog
De hele wereld lukt je niet Tong uitsteken

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:34

Precies, gelukkig wel! Alleen heb ik wel het idee dat me nog heel wat te wachten staat.. ze is in haar 14 jaar niet erg vriendelijk gereden om zo maar te zeggen. (lees kin op de borst dmv. slofteugel ed.) Dus ze maakt zich zo sterk volgens mij uit puur wantrouwen en vluchtgedrag.. angst..

en off-topic, wat een supermooi paard heb je!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:52

tamary schreef:
Als je lid bent kun je hier 3 optomingen testen, en er staat een overzicht van heel veel botloze optomingen.
http://www.bitloos.nl/

geweldig ROFL

Elma_, prima dat je nadenkt over de manier waarop je met je paard rijdt en omgaat OK dan!
er zijn miljoenen dingen die je kan uitproberen, uiteindelijk vind je vast wel iets wat bij jou en je paardje past.
voor roel en mij is dat een boomzadel (ik ben niet van de lichtste, en roel kan het maar matig waarderen als ik op z'n blote rug ga zitten) en een bosal ipv. een bit (waar hij meteen veel beter op reageerde).

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:54

hihi botloos, zie het ook net Haha!
Ik ben ook best stevig.. Maar ik heb me even een beetje te veel laten gaan, teveel parelli op youtube gezocht enzo Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:51

Elma_ schreef:
Dankje Haha! k vind dat elk paardje dat verdient eigenlijk..
maar kan nog steeds de wereld niet redden Tong uitsteken

Ieder paard verdient een respectvolle en paardwaardige benadering. Maar dat is in heel veel disciplines mogelijk en kan zich op vele manieren uiten.

Ik heb bewondering voor je voornemens en de manier waarop je er werk van maakt, maar houdt even in het hoofd dat jij verantwoordelijk bent voor jou paard, en dat je er samen met hem het beste van moet maken.

De rest van de wereld lijkt me wat voorbarig. Knipoog Er zijn in de rest van de wereld namelijk in iedere discipline mensen te vinden die ontzettend verstandig met hun paarden omgaan en er een fijne band mee hebben. En dat uit zich beslist niet alleen in Parelli, boomloos en bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:27

Hartstikke goed van je dat je je bewust bent van je eigen valkuilen en dat je het voortaan anders wilt met je paard!
Even terug naar je beginpost:
Elma_ schreef:
Stap 1. Ruil mn hoofdstel in voor een bitloos hoofdstel..
Stap 2. We nemen het paard niet meer alleen uit het land om te werken, Maar nu meer om te Spelen.. Lekker los in de bak, en elkaar eens echt proberen aan te voelen.. Ben benieuwd of ze wilt volgen..
Stap 3. Oefenen zonder zadel te zitten.. Ik zieper alle kanten op, Dus dat worden ellende lange stapritjes! Heerlijk..
Stap 4. Plaats je zadel op Marktplaats en koop er een barebackpad voor terug..

Ben ik al goed bezig??

Indien je huidige zadel goed past, dan zou ik die niet verkopen. Gewoon lekker mee door blijven rijden! Een bbp is leuk voor tussendoor; daarmee kun je je heel goed bewust worden van je eigen houding, zit, hulpen en focus. En dat kun je dan weer meenemen naar het rijden met zadel.

Verder: veel grondwerk en leuke dingen gaan doen met je paard. Vooral ook veel gaan wandelen aan de hand.

Wat jouw snel boos worden betreft: zodra je merkt dat je boos wordt, stop dan onmiddellijk met wat je aan 't doen was. Loop weg, ga zitten of ga een stukje lopen. Diep ademhalen en ga bij jezelf na wat er gebeurde. Realiseer je dan dat je paard altijd op jou reageert en dat hij z'n stinkende best voor je doet, maar jou niet altijd begrijpt.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:01

Tuurlijk zijn er best mensen in alle takken van paardensport die respectvol met hun paard omgaan..

Maar wat ik dan weer niet snap, is.. Waarom sporen mensen die echt helemaal met NH bezig zijn je dan aan om t liefst zonder zadel en niks op je paard te gaan zitten? Ik weet wel dat daar heel wat voorbereiding aan af gegaan is, Maar zo was ik een paar maand terug bij een NH-stal hier in de buurt geweest, om eens te proeven van het alles.. En daar zeiden ze wij rijden het liefst alleen met bbp en rijhalstertje.. Dat zou dus in feite betekenen dat hun ook niet goed bezig zijn?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:17

Elma_ schreef:
Waarom sporen mensen die echt helemaal met NH bezig zijn je dan aan om t liefst zonder zadel en niks op je paard te gaan zitten? Ik weet wel dat daar heel wat voorbereiding aan af gegaan is, Maar zo was ik een paar maand terug bij een NH-stal hier in de buurt geweest, om eens te proeven van het alles.. En daar zeiden ze wij rijden het liefst alleen met bbp en rijhalstertje.. Dat zou dus in feite betekenen dat hun ook niet goed bezig zijn?

Ik rijd ook het liefst zonder, maar dat wil niet zeggen dat dat het enige is was ik met mijn paard doe. Want ja, veel zonder zadel rijden is nu eenmaal minder goed voor de rug dan met een goed passend zadel rijden. Dat wil ook niet zeggen dat je dan maar nooit meer zonder zadel moet rijden, want gewoon af en toe kan weinig kwaad.

Wat betreft les, is volgens jou geen optie. Mag ik vragen waarom?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:20

Nou, omdat er niemand in de buurt is die er les in geeft..
en ergens verder weg, of zo'n paar daagse cursus dat red ik niet omdat ik een kindje heb..
Dus als iemand nog iemand weet in de buurt Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:39

Ik kan toch helemaal niet beoordelen of ze bij die NH stal goed bezig zijn? Knipoog
Ik ben daar niet geweest. In iedere tak zijn mensen die minder of fantastisch bezig zijn.

En kennelijk vinden ze daar zonder zadel en hoofdstel helemaal te gek, dan is het niet zo vreemd dat ze dat over willen brengen.
Het is ook geweldig.

Wat ik alleen wil zeggen is, er zijn meer wegen naar rome, en houdt gewoon je oogjes open en pik overal dingen op die bij jou passen. Ongeacht de stroming of wat ook.
Dan komt het weer helemaal goed. Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:42

ja okee.. Maar ehm.. Er werdt ook gezegd dat zomaar wat aanklooien le-vens-gevaarlijk kan zijn Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:56

Tja, wat is "aanklooien". Knipoog

Ik heb je een pb gestuurd.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:57

je hoeft toch ook niet alles tegelijk helemaal om te gooien?
een paard dat 24/7 in een box staat en daar enkel uitkomt om met een scherp bit in de bak wat rondjes te draaien, zou ik ook niet gelijk zonder zadel en met een stalhalstertje langs een drukke straat gaan rijden Koe

als je voelt dat de relatie met je paard goed zit, dan probeer je gewoon eerst in veilige omstandigheden iets te veranderen.
in de bak eens met een stalhalstertje gaan rijden bijvoorbeeld.
kleine stapjes nemen, dat is zowel voor jou als voor je paard makkelijker te verwerken.
en als je afwijkt van je pad kan je meteen corrigeren Haha!

edit: nog over dat zonder zadel rijden: mijn paard geeft duidelijk aan dat hij het niet leuk vindt dat ik op z'n blote rug ga zitten.
dat doe ik dus niet meer, uit veiligheidsoverwegingen, en uit respect voor hem Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:11

Die stap heb ik al gemaakt!
Ze stond eerst altijd alleen smiddags buiten, Van 12 tot 6 ongeveer.. We zijn nu naar een nieuwe stal waar ze 24/7 buiten staat in een leuke kudde.. Dit vind ze ook echt leuk, het is absoluut geen stalpaard.. Ze wordt vreselijk zenuwachtig in stal, en gaat de hele tijd roepen naar de rest..
Ik merk dat ze daar al veel gelukkiger mee is, ondanks de bijtwondjes die ik elke dag vind..

Ik zat er al aan te dneken om eens met zadel en gewoon halster te gaan rijden.. (ik heb er een met bont bij de neus en oren) Maar dan krijg ik weer te horen dat dit niet de juiste inwerking heeft, dus dat ook in feiten geen nut heeft Clown)
Ik heb wel eens zonder zadel gestapt, Maar verder ook niet.. In draf kan ik echt niet blijven zitten Tong uitsteken
Maar het idee van zadel weg heb ik alweer laten varen hoor Haha!
Ik kan er altijd nog een bbp bij kopen Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:31

Elma_ schreef:
Precies, gelukkig wel! Alleen heb ik wel het idee dat me nog heel wat te wachten staat.. ze is in haar 14 jaar niet erg vriendelijk gereden om zo maar te zeggen. (lees kin op de borst dmv. slofteugel ed.) Dus ze maakt zich zo sterk volgens mij uit puur wantrouwen en vluchtgedrag.. angst..

en off-topic, wat een supermooi paard heb je!

Ik quote mezelf even Clown
Ik heb dit een beetje verkeerd geformuleerd.. De oude eigenaren van elma zijn altijd goed voor haar geweest Lachen
De dingen met slofteugel ed. zijn hier gebeurt, Achter mn rug om, door een verzorgster Lachen
Om dat ook even uit de wereld te helpen ..Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:37

met mijn vroegere paardje ging ik hele buitenritten maken zonder zadel.
(helaas wel nog met bit, bitloos was toen nog een onbekend begrip)
stap, draf, galop ging allemaal prima (maar toen reed ik ook heel vaak en was ik veel slanker, nu lukt mij dat vast niet meer Bloos )

er bestaan veel bitloze optomingen die allemaal een andere inwerking hebben (ik geloof dat ergens op paardnatuurlijk een overzicht van tests staat), en waar verschillende paarden goed of slecht op reageren, dus het blijft toch uittesten.
ik zie toch regelmatig mensen voorbijkomen die met stalhalster rijden (op bokt bedoel ik dan, in mijn omgeving ben ik de enige bitloze Clown ).

Bloos! is iemand ongevraagd jouw paard met slofteugel gaan rijden? Gestoord

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:41

Ja man..
Ik had een verzorgster, en leek allemaal heel leuk.. En ineens vind ik een gek ding in mn kastje,, ik denk wat is dat nou. Nooit gezien.. Nou verder niet zoveel aandacht aan besteed, tot ik dus bij elma in stal stond, zie ik 2 korstjes in dr mondhoek zitten! Ik denk nou dat zal ik vast hebben gedaan met mn pessoabit! (die ik nu ook alweer weggedaan heb trouwens) Ik vraag aan de staleigenaar wat is dit dan? Ja das een elastiek! Heuh? En achterin mn kast lag een slofteugel! Ja wist je dat niet dan zegt ze, dat meisje rijdt dr met dr kin op de borst!
Nouja, ik heb dus die slof in de vuilnisbak gegooid.. Ongeloveloos..