Dominante ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:28

Daar ga ik idd met je in mee Ja

Maar, zo dacht ik zojuist, denk je niet dat 't probleem groter wordt naarmate je zachtaardig bent?

Zoals ik zojuist tegen een vriendin zei. ''Eer dat je 'hard' bezig bent, is het probleem namelijk al zo aanzienlijk gegroeit omdat de 'zachte' signalen niet doorkwamen.'' Als het ware.

Zoals Suleitha zei; een paard reageer nu eenmaal niet op foei.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:29

Even op een paar dingen inhaken Knipoog

@Nagini, jij was anders degene die het kudde-schop erin bracht Knipoog Paard wel of niet in de kudde, blijft een dier gevoelig voor de kleinste signalen, alleen moet jíj ze leren kennen Knipoog

Myra schreef:
Dingen als over het gras sleuren, naar de wei rennen, dat flikt hij ook helemaal niet meer en aan het touw ben ik dan ook wel 'consequent' ja. Dat doet hij gewoon echt helemaal niet meer, prima dus.

Het straffen en belonen heb ik door, op het juiste moment dan. Maar ik zit er mee hoe hard ik hem moet straffen. Ik heb hem echt flinke tikken uitgedeeld, maar nee hoor, even later doe hij het weer en met nog een tik ben ik er dan niet vanaf.

Moet ik hem dan keihard gaan slaan? Ja, ik weet dat het in de kudde er ook flink hard aan toe kan gaan, maar om zo ruw met hem om te gaan ben ik gewoon niet gewend denk ik. Tong uitsteken

Hoe is je lichaamshouding hierbij? Op het moment dat hij iets doet wat niet mag, waar jij geen opdracht voor heb gegeven? Dit is ook heel belangrijk. Geef jij hem een tik maar sta je daarbij heel onzeker, gespannen oid, dan heeft hij alsnog niet door hoe de verhoudingen liggen. Alleen maar verwarrender.

Spelen kan ook aan een touwtje. Weet niet of je het al doet, maar probeer eerst volgen en versnellen en stilstaan. Komt hij in jouw ruimte, meteen wegsturen maar zelf niet verplaatsen want dan wint hij. Zwaai met je touw oid maar hij moet weg. Zodra hij weg stapt is de druk weglaten zijn belonging. Met je stem kan ook nog, aaien op dat moment niet, want dan kom jij van je plaats af terwijl hij juist weg moest.
Begin in stap gewoon de signalen op te zoeken. Loopt hij je voorbij, ga je eerst daaraan werken. En idd, gras eten enz. geeft allemaal aan dat hij het gezellig vind met je, maar je echt niet ziet als de leider.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:35

RianneH schreef:
Hoe is je lichaamshouding hierbij? Op het moment dat hij iets doet wat niet mag, waar jij geen opdracht voor heb gegeven? Dit is ook heel belangrijk. Geef jij hem een tik maar sta je daarbij heel onzeker, gespannen oid, dan heeft hij alsnog niet door hoe de verhoudingen liggen. Alleen maar verwarrender.

Nu ik er over denk, onzeker ja. Ik zit het afgelopen jaar al niet zo lekker in mijn vel, en echt een heel zeker type ben ik niet van binnen, hoewel ik in sommige situaties dat weer wel 'oog'. Maar over het algemeen ben ik dus niet zo heel zeker.
Dat zal inderdaad wel verwarrend overkomen.
Laatst bijgewerkt door Skogsmulle op 08-06-08 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:37

RianneH schreef:
Weet je wat het probleem is, meeste mensen zien niet de kleine signalen van een paard wanneer die bezig is met boven je te komen. Kijk eens in een kudde, dat gaat met hele kleine stapjes echt niet zomaar opeens. Door als persoon op tijd die signalen te zien en daarop in te spelen, is die schop niet eens nodig. Een duwtje of zelfs wegwijzen is dan genoeg.
Maar mensen zijn nu eenmaal niet altijd consequent (ik zelf ook niet, schandalig genoeg), dus maakt een beetje puberend paard daar gebruik van. Logisch, zo gaat het in een groepsverband ook.

En dan reageer ik idd terug op het kuddeverband Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:37

Myra schreef:
Nu ik er over denk, onzeker ja. Ik zit het afgelopen jaar al niet zo lekker in mijn vel, en echt een heel zeker type ben ik niet van binnen, hoewel ik in sommige situaties dat weer wel 'oog'. Maar over het algemeen ben ik niet zeker.
Dat zal inderdaad wel verwarrend overkomen.

Dat kan heel goed. Veel paarden zien ieder spoortje van onzekerheid.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:43

En dat geeft hem weer het idee dat hij boven jou kan staan.

Wel een hele goede oefening om te gaan doen hoor! Je zult je zeker beter voelen naar zo'n twintig minuutjes zo met je paard bezig.
Let dus goed op je houding, hoe sta ik wanneer ik wat wil. Sta je met je schouders naar beneden, in elkaar gezakt, suf, verwacht dan ook niet dat je paard voor je zal werken. Omdat jij er geen energie in steekt.
Vindt jij iets heel eng, sta je gespannen, korte ademhaling, verwacht dan ook dat je paard het eng vindt.

Sta jij dus onderdaning en heb je een puberend paard, reken maar dat hij er gebruik van maakt. Tuurlijk, dat is paards. En dat is het leuke eraan Haha!

De vrouw die mij les geeft kan met de kleinste bewegingen van haar lichaam inspelen op de kleinste bewegingen van het paard. Ontzettend moeilijk, want paarden (zelfs de slome) zijn ontzettend snel, maar het geeft een kik om eens op tijd te zijn met zoiets. En het is geweldig om te zien.

Wil je er echt serieus mee aan de gang, vraag dan iemand erbij. Liefste iemand ervaren in grondwerk voor les, maar iemand naast de bak die je wijst op je houding is ook goed. Laat hem eerst aan een touwtje, heb je iets meer te vertellen. Touwhalster, leadrope enz is echt niet verplicht, ik doe longeerlijn en stalhalster Tong uitsteken
En boek van Inge Teblink (?) is aan te raden, Grondwerk heet het dacht ik.
Nouja, is heel goed voor je zelfvertrouwen Haha!

Kan je hier iets mee?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:45

@Nagini, Klopt idd, ik reageerd op 'paarden onderling' van suleilitha Knipoog Kudde typt wat sneller Tong uitsteken

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:51

Bedankt voor de tips RianneH! Haha!

Ik geef er hem ook niet de schuld van (dat hoort allemaal bij zijn gedrag, leeftijd) en zie ook wel dat de fout bij mij ligt maar weet niet goed hoe ik dat dus zelf moest corrigeren. Lachen

Ik denk dat dat wel een goede tip zou zijn, om een keer met iemand daar les in te nemen! Mijn vorige instructrice, Yoni Blom, was ook erg goed in die dingen op tijd zien. Vorige verzorgpaard was dus traag en ik ging daar in mee. Maar goed, dat is al een tijd geleden. Hopelijk over enige tijd eigen paard, zal ik zeker dat soort lessen gaan nemen als het nodig is. Merk wel hoe belangrijk het is.

Nog meer tips in boeken? Heb ik zeker wat te doen deze zomer op vakantie. Haha!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:55

Haha, helaas zit ik niet echt in de boeken Tong uitsteken Heb ik eens in de week mn instructrice voor Tong uitsteken
Parelli is ook erg leuk en je hoeft zeker niet alles mee te nemen of uberhaupt naar het natural te neigen, gewoon lekker ontspannen met je paard om kunnen gaan.
Meeste paarden zijn gelukkig zo braaf en makkelijk dat ze alles pikken van ons, jij/jullie hebben een leuke uitdaging. Alleen maar goed, leer je van Tong uitsteken

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:57

Heb je volkomen gelijk in. Haha!

Zal wat gaan zoeken, leuk voer voor in de vakantie in ieder geval.
Morgen der heen met Calanddra. Ja

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:18

Nagini en sulelitha jullie hebben echt geen flauw idee waar jullie het over hebben. Ik ben bang dat dit geldt voor een heel groot deel van mensen die met paarden omgaan.
Als een paard iets "verkeerd" doet, geef je hem inderdaad geen knal. En dat paarden in de wei heel hardhandig met elkaar omgaan is iets wat ik al zó vaak heb gehoord als "reden" om je paard op die manier te moeten straffen.
In de wei is er een communicatie tussen de paarden die, wanneer je geen parelli doet, nooit bereikt zal worden tussen mens en paard. Simpelweg omdat een mens in de ogen van het paard een roofdier is. Ik vind het verschrikkelijk hypocriet en makkelijk om te zeggen dat je een paard best mag slaan/straffen als hij iets "verkeerds" doet omdat paarden dat in de wei ook zogenaamd met elkaar doen, en dan tegelijkertijd je niet willen verdiepen in de psychologie van het paard en de communicatie tussen paarden en je niet willen aanpassen, zodat je beter past in de wereld van het paard (dmv parelli bijv). Anders was je er natuurlijk achtergekomen dat je complete onzin aan het uitkramen bent. Als je een paard straft/slaat zal hij nooit respect voor je hebben, hij zal bang worden en uit angst niet datgene doen waarvoor je hem slaat. En dan zeg je misschien dat je paard helemaal niet bang voor je is, omdat je dat anders wel had gezien; maar het gaat om de angst dat als hij een bepaald ding doet, van jou meteen een klap zal krijgen. Dat bevestigt in zijn ogen dat jij een gevaar/roofdier bent en om de gevolgen daarvan te voorspellen ben je hopelijk intelligent genoeg. Als je echt om paarden geeft en niet als een dom schaap in de dressuurmeute wil rondlopen, ga dan eens een beetje lezen.
Ik weet dat het makkelijk is om in de overtuigingen te blijven die je nu hebt, vooral omdat het niet jouw schuld is, omdat je immers altijd hebt geleerd dat die overtuigingen juist zijn. Maar dat zijn ze niet. Als ik kijk naar de band tussen degenen die dressuur uitoefenen en naar degenen die parelli uitoefenen en zelfs naar mij, terwijl ik pas een korte tijd met parelli bezig ben, dan zijn de verschillen in communicatie en band tussen paard en mens verschrikkelijk groot. Dus wees niet ignorant en ga eens lezen.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 09:58

Wat vind jij dan de beste aanpak juliaaa? Want je geeft wel duidelijke informatie, maar niet hoe ik met Saffron volgens jou nu wel moet omgaan, en daar ging het mij in eerste instantie om hoe ik moet reageren. Lachen

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:09

juliaaa schreef:
Nagini en sulelitha jullie hebben echt geen flauw idee waar jullie het over hebben. Ik ben bang dat dit geldt voor een heel groot deel van mensen die met paarden omgaan.
Als een paard iets "verkeerd" doet, geef je hem inderdaad geen knal. En dat paarden in de wei heel hardhandig met elkaar omgaan is iets wat ik al zó vaak heb gehoord als "reden" om je paard op die manier te moeten straffen.
In de wei is er een communicatie tussen de paarden die, wanneer je geen parelli doet, nooit bereikt zal worden tussen mens en paard. Simpelweg omdat een mens in de ogen van het paard een roofdier is. Ik vind het verschrikkelijk hypocriet en makkelijk om te zeggen dat je een paard best mag slaan/straffen als hij iets "verkeerds" doet omdat paarden dat in de wei ook zogenaamd met elkaar doen, en dan tegelijkertijd je niet willen verdiepen in de psychologie van het paard en de communicatie tussen paarden en je niet willen aanpassen, zodat je beter past in de wereld van het paard (dmv parelli bijv). Anders was je er natuurlijk achtergekomen dat je complete onzin aan het uitkramen bent. Als je een paard straft/slaat zal hij nooit respect voor je hebben, hij zal bang worden en uit angst niet datgene doen waarvoor je hem slaat. En dan zeg je misschien dat je paard helemaal niet bang voor je is, omdat je dat anders wel had gezien; maar het gaat om de angst dat als hij een bepaald ding doet, van jou meteen een klap zal krijgen. Dat bevestigt in zijn ogen dat jij een gevaar/roofdier bent en om de gevolgen daarvan te voorspellen ben je hopelijk intelligent genoeg. Als je echt om paarden geeft en niet als een dom schaap in de dressuurmeute wil rondlopen, ga dan eens een beetje lezen.
Ik weet dat het makkelijk is om in de overtuigingen te blijven die je nu hebt, vooral omdat het niet jouw schuld is, omdat je immers altijd hebt geleerd dat die overtuigingen juist zijn. Maar dat zijn ze niet. Als ik kijk naar de band tussen degenen die dressuur uitoefenen en naar degenen die parelli uitoefenen en zelfs naar mij, terwijl ik pas een korte tijd met parelli bezig ben, dan zijn de verschillen in communicatie en band tussen paard en mens verschrikkelijk groot. Dus wees niet ignorant en ga eens lezen.

Dat jij jou opvattingen gelooft wil niet zeggen dat opvattingen van ánderen daarom gelijk onjuist zijn.
Dat is het vervelende hieraan.. zodra ik geen parelli beoefen kraam ik complete onzin uit. Wel eens gedacht dat ik dat ook van jou vind? Dat zeg ik toch ook niet zo 1 2 3.

Ondertussen word er wel vaak geroepen van de NH kant van 'maar paarden in een kudde dit en dat' en dan is het wel verantwoord om zoiets te zeggen? Daarnaast heb ik totaal geen intresse in het Natural gebied, en dat zal er ook niet komen wat inhoud dat ik me hoogstwaarschijnlijk ook niet ga inlezen. We houden al 100-en jaren paarden en het is 100-en jaren goed gegaan. En nu is er IMO een nieuwe ''rage'' ontstaan (nu zal ik een boel mensen voor hun hoofd stoten, sorry) en is er opeens niets meer goed aan de oude manier en moet alles ''anders''.

Daarnaast ben ik idd benieuwd hoe jij dan jou paard 'straft'.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:13

Iig heel consequent zijn. Dus niet dat ie de ene dag wel ruw mag spelen en de andere dag niet. Trek een duidelijke grens "tot hier en niet verder"

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:13

Ja ik ben ook wel benieuwd (zit mee te lezen) hoe je dan wel een paard "op zijn plek zet" als ie over je heen loopt?

Met de 3 jarige fjord die ik enkele maanden als verzorgpaard had lukte het mij prima. OK, was even wennen. Duurde 3 weken vor ik door ahd dat ik door mijn houding hem de overhand gaf. Ik moest gewoon niet huiverig voor hem zijn, maar de leider zijn en alleen al die houding aannemen werkt. Bij problemen zoals door willen lopen (lees bijna over me heen) enzo: een simpele korte tik tegen zijn neus met mijn vinger was genoeg. Hij probeerde ook over me heen te gaan, bijv bij de box uit lopen. Dan moest ik de deur nog open doen en stond ie met zijn hele borstkas tegen me aan te duwen. De eerste keer een tik tegen de neus met een Hee!/Nee! (Zoeits geroepen) en hij stapte terug, de tweede keer een simpel NEE en iets terug duwen met mijn rug (echt maar iets tegendruk was het) en meneer wijkte achteruit, gaf mij weer ruimte.

Dan vraag ik me nu dus: is dat NH/ Parelli??? Of niet??

Gaat het bij dit alles niet ook gewoon om consequent zijn, niet alles als paard willen oplossen aangezien je een mens bent en dus op een kalme manier zonder geweld je grenzen stellen? Je hoeft toch niet meteen een rotschop te verkopen? Een luid NEE met por of tik tegen de neus is bij mij zolwe bij de Fjord als de shet voldoende gebleken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:16

Als ie dreigt in je ruimte te komen zet je hem met lichaamshouding achteruit. Sla er anders de boekjes van dhr. Roberts er maar op na. Ik corrigeer 'probleempaarden' als extra werk, de methodes van Monty Roberts slaan het beste aan, hoewel ik er wel mijn eigen twist aan geef. (ik neem zelden iets letterlijk over)

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:51

Hoi Myra,
Mijn paard is ook onwijs dominant en dan heb je inderdaad de keuze om hem heel hard te blijven straffen tot hij bang is voor je of je zorgt er via parelli voor dat hij jou uit zichzelf als dominant beschouwt en dan hoef je hem niet meer te straffen. Als ik jou was zou ik gaan lezen over parelli (bijv. op http://www.paardnatuurlijk.nl) en als het binnen je macht is een instructeur nemen. Als je paard "stout" is begin je hem in fases te zeggen dat dat niet mag. Je begint bij de eerste fase zachtjes na ca. 4 sec. ga je over naar de wat hardere tweede fase, na weer 4 sec. ga je over naar de hardere derde fase. Dan na weer ca. 4 sec. kom je uit bij de laatste fase, de vierde fase (met deze fase ga je door tot je paard doet wat je wil). Het is echt best essentieel om een goede instructeur te hebben, zodat je weet hoe hard/zacht de verschillende fases zijn. De vierde fase moet namelijk zo hard zijn dat het het paard stoort en hij het onprettig heeft, maar absoluut niet zo hard dat hij er echt pijn bij heeft. Als hij doet wat je van hem vraagt stop je meteen en als het goed is, reageert je paard dan na een tijd (hoe lang dit is hangt af van jou, je paard en evt. je instructeur) al bij fase 1. Op deze manier geef je jouw paard de keus: hij weet namelijk dat hij, als hij doorgaat met stout zijn, het steeds onprettiger krijgt. Hij kiest dus zelf ervoor of hij stopt of dat hij doorgaat, ondanks dat dat onprettig voor hem is. Maar het is wél zijn keuze en dat is voor een paard heel belangrijk. Zo gaat het in het wild ook, alleen zien wij die signalen niet. Als je hem meteen een harde ruk geeft heeft hij zelf geen keus, waardoor hij jou ziet als onrechtvaardig en zal hij je nooit vrijwillig accepteren als leider, waardoor je nooit de band zult hebben met je paard die je graag wil en je bevestigt in zijn ogen dat je een roofdier bent; je communiceert immers met hem op een manier die hij niet gewend is. Er is in ieder geval veel theorie over te vinden, maar een goede instructeur (ook al is het alleen om de basis goed aan te leren, zodat je vanaf daar zelf verder kan) is echt belangrijk.
Bij mijn paard is het nu zo dat hij zelfs iets dominanter is geworden. Ik zie dit als een heel logisch gevolg van het feit dat hij me nu veel meer vertrouwt en niet bang is dat hij straf krijgt als hij bijv. me mee trekt aan het gras, maar we zijn nog niet zo ver dat hij me ziet als dominant. Ik wilde dit in ieder geval zeggen zodat je, als dit bij jou ook zo zou gebeuren, je niet bang zou zijn dat parelli niet "werkte" of iets dergelijks.

Nagini, ik hoop dat het zo voor jou een beetje duidelijk is hoe ik mijn paard "straf". En natuurlijk gaat het al 100 jaar "goed" maar het kan zo ontzettend veel beter. Ik bedoel ook niet te zeggen dat niet-NH'ers monsters zijn in de ogen van paarden. Maar de band tussen mens en paard kan met behulp van parelli nog zo ontzettend veel intenser en specialer worden. Het is zo logisch als je ernaar kijkt: de mens is een roofdier in de ogen van het paard en als hij op een manier communiceert die voor het paard vreemd is wordt dat beeld bevestigd, terwijl als je op een manier communiceert die voor het paard bekend en instinctief is, wordt dat beeld opgeheven en de gevolgen en voordelen daarvan zijn zo verschrikkelijk groot. Je moet het toch met me eens zijn dat de conventionele manier van omgang tussen mens en paard, totaal vreemd is voor het paard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:32

juliaaa schreef:
Als ik kijk naar de band tussen degenen die dressuur uitoefenen en naar degenen die parelli uitoefenen en zelfs naar mij, terwijl ik pas een korte tijd met parelli bezig ben, dan zijn de verschillen in communicatie en band tussen paard en mens verschrikkelijk groot.

Beste meid, als ik kijk naar sommige mensen die Parelli-volgeling zijn schieten de tranen me in de ogen. En bij bepaalde mensen die "dressuur uitoefenen" zie ik een prachtig samengaan van twee individuen tot een eenheid.
Parelli heeft hele goede dingen, maar hij is niet de enige weg en waarheid. Zodra je dat door hebt, kun je misschien beter inschatten of andermans methode goed werkt of niet.
Wat bij het ene paard goed werkt, hoeft bij het andere paard totaal niet aan te slaan. In principe kun je een tik geven als een paard over een grens heengaat en hanteer dan de norm "zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig". Wat bij het ene paard fase 4 is, is voor een ander paard misschien maar net fase 1 (om even in de Parelli termen te blijven).

Wat je ook doet, het gaat erom dat je consequent bent, duidelijk bent en dat je timing klopt. En of je daar nou het ene of het andere labeltje aanknoopt, is volstrekt onbelangrijk Tong uitsteken

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:48

juliaaa schreef:
In de wei is er een communicatie tussen de paarden die, wanneer je geen parelli doet, nooit bereikt zal worden tussen mens en paard.

Dit meen je toch hopelijk niet serieus??? Nors opkijken

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:05

Wat ik me afvraag he (als eigenares) als zij hem probeert te corrigeren met parelli, heeft dat wel zin als ik dat niet doe?

Ik heb (bijna) nooit meer dominantie problemen met m oid, maar ik doe niet aan parelli.

Is dit voor hem dan niet erg verwarrend?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:42

Als jullie allebei consequent zijn en bovendien hetzelfde ongewenste gedrag op een duidelijke manier corrigeren, is het niet van belang of je manier van corrigeren verschillend is. Je geeft duidelijk aan: dit gedrag mag niet, de manier waarop je dat doet (mits duidelijk voor je paard) is dan veel minder van belang.
Als ik andermans paard corrigeer op bepaald gedrag, zal ik dat ongetwijfeld net even anders doen dan de eigenaar dat doet, hetzelfde geldt voor mijn paard, een ander zal haar op een andere manier corrigeren en dat geeft niet zolang je echt ongewenst gedrag maar corrigeert.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:01

Zolang je idd maar consequent bent. Het werkt niet echt wanneer de een wel corrigeert en de ander niet. Kleine dingen zijn dan niet erg, maar het kan ook heel veel verwarring en frustratie opleveren onderling.

Hoe staat het trouwens? Al wat vooruitgang geboekt?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:02

juliaaa schreef:
Nagini, ik hoop dat het zo voor jou een beetje duidelijk is hoe ik mijn paard "straf". En natuurlijk gaat het al 100 jaar "goed" maar het kan zo ontzettend veel beter. Ik bedoel ook niet te zeggen dat niet-NH'ers monsters zijn in de ogen van paarden. Maar de band tussen mens en paard kan met behulp van parelli nog zo ontzettend veel intenser en specialer worden. Het is zo logisch als je ernaar kijkt: de mens is een roofdier in de ogen van het paard en als hij op een manier communiceert die voor het paard vreemd is wordt dat beeld bevestigd, terwijl als je op een manier communiceert die voor het paard bekend en instinctief is, wordt dat beeld opgeheven en de gevolgen en voordelen daarvan zijn zo verschrikkelijk groot. Je moet het toch met me eens zijn dat de conventionele manier van omgang tussen mens en paard, totaal vreemd is voor het paard?

Het is mij wel duidelijk ja. Maar wat ik hierin uit opmaak is eigenlijk uitstel van het zogenaamde executie. Ik lees nu eigenlijk, doordat je die fases moet doen je als het ware de kans vergroot dat het probleem nog groter wordt.
Er zijn niet zoveel fases nodig als het bij de eerste ook al zou helpen. En waarom die 4 sec.? Dus als je op een gegeven moment bij fase 4 zit ofzo is al zowat een halve minuut verbij en dan geef je je paard nog een berisping. Dat vind ik dan niet juist omdat hij dan al zowat is vergeten wat 'r nu was en waarvoor die gestraft word. Dat is imo dan weer niet paard-eerlijk.

Daarnaast denk ik ook niet dat een paard een mens als roofdier ziet. Anders zouden wij nooit zo met hen kunnen omgaan zoals we nu doen namelijk. Al eens op tv bijv. gezien hoe een paard op een wilde kat (hoeft echt geen tijger te zijn hoor) reageerd? Daar is geen rust meer in te krijgen en paarden zijn bij ons gewoon vaker totaaaaal ontspannen. Of je daar nu NH of niet voor bent.

Dan wil ik ook nog de opmerking maken; uit boeken leer je niets. Met paarden omgaan moet je leren en boeken zijn misschien een klein hulpje, maar paardrijden eler je ook niet vanuit een boek.

@Myra, het lijkt me wel een goed punt om zelfverzekerd tegenover Saffron over te komen. Ik herken het fjordenverhaal van iemand hierboven heel erg goed. Zo heb ik 2 maandjes een friese hengst verzorgd ook 3 jaar en die liep eerst ook ''over me heen''. Daarna was ik trotser en rechter en eigenlijk meer de baas en ging het een stuk beter. ook met oefenen longeren hielp dat. als hij tegen mij aanduwde, duwde ik fijn terug. IK liep daar, niet hij. Denk dat dat gewoon belangrijk is.
Heb je geen boek voor nodig IMO. Lachen Hoop dat je er wat aan hebt.

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:58

Ik weet dat veel mensen het niet met mij eens zijn en ik bedoel ook niet dat parelli de enige weg is naar een goede band tussen paard en mens; het gaat om je zoveel mogelijk te gedragen op de manier waarop een paard zich gedraagt. Parelli is daar een manier voor (en ja natuurlijk voeren sommigen dit op een slechte manier uit), maar ik geloof absoluut niet dat een onervaren iemand, die altijd geleerd heeft om op de conventionele manier dressuur te rijden en met paarden om te gaan, dezelfde band kan krijgen met een paard als iemand die parelli op een juiste manier uitvoert. Bij het laatste zal altijd een betere band ontstaan, ookal vertrouwde je paard je daarvoor ook al. En ik geloof ook dat paarden ons als roofdieren zien. Ze hebben natuurlijk geleerd dat we niet gevaarlijk zijn, maar als er op die conventionele manier wordt gehandeld, zal het instinctieve beeld van ons als "geen paard"/roofdier bevestigd worden, omdat het simpelweg niet overeenkomt met het gedrag van een paard. Ik heb ook een hele tijd aan dressuur gedaan en ik weet hoe snel je geneigd bent om dit soort theorien en meningen weg te wuiven en ben nu pas een tijdje met parelli bezig en ik vind de impact op mijn paard enorm.

@Calanddra: mijn vader en bijrijdster rijden gewoon dressuur en alles gaat goed tot nu toe. paarden maken natuurlijk verschil tussen verschillende mensen en weet dat jij op een bepaalde manier reageert en je bijrijdster op een andere manier. Mijn instructrice zegt dat ze juist voordelen ervan zullen hebben dat ik parelli doe.

@Nagini: je kunt het verwoorden als uitstel van executie, maar dat is niet waar het om gaat. Het is een manier om je zin te krijgen, zonder dat je het vertrouwen van je paard in jou schaal en doordat je op een manier handelt die hij kent. De 4 sec. (21-22-23-24) zijn een indicatie. Het ligt natuurlijk aan je paard maar je moet hem voldoende tijd geven om na te kunnen denken. Als het paard op een gegeven moment bekend is met de verschillende fases kun je ook een lange fase 1 doen en dan als hij niet reageert een kortere fase 2,3,4.
Je geeft je paard juist geen berisping. Misschien heb ik dit niet heel duidelijk gezegd. Als je paard je bijvoorbeeld meesleurt om van het gras te eten, dan begin je zachtjes met het touw te zwaaien en dit bouw je op tot hij ophoudt met gras eten. Als hij in je persoonlijk ruimte gaat staan til je je knieën op op een afstandje van hem (fase 1) en kom je dichterbij tot je hem een beetje raakt tot hij achteruit gaat. als hij in je hand bijt wapper je lichtjes met je hand. Als je (o.a.) in dit soort situaties op zo'n manier reageert, gaat je paard je zien als dominant en ziet hij je als consequent, maar eerlijk. Maar het is absoluut niet de bedoeling dat als je paard bijt, je dan terugslaat of zo. Je vraagt iets van hem en bouwt het op tot hij doet wat je wil, maar je straft hem niet. Anders is het natuurlijk niet eerlijk, je moet wel een doel hebben zeg maar.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manieren en combinaties van verschillende theorieen en ik weet dat wat ik zeg misschien een beetje zweverig klinkt, maar als je begint met parelli (of iets in die richting) zie je dat het ontzettend logisch is. En natuurlijk leer je uit boeken veel, je past het in praktijk toe en ziet dan waar het fout gaat en waar het goed gaat, maar er is een bepaalde theoretische kennis nodig voor parelli, die ongelooflijk belangrijk is. Vooral als je altijd dressuur hebt gedaan, omdat je natuurlijk niet zomaar een goed instinct hebt wat volgens parelli goed is en wat niet. Als je veel leest, leer je wat je in verschillende situaties kunt doen en voel je je een stuk zekerder, wat ook weer een goede invloed heeft op je paard. Als je een goede instructeur hebt die altijd in het begin bij je is en je stap voor stap alles uitlegt (met en zonder paard) dan is dat natuurlijk ideaal, maar anders kun je een groot deel van die tijd vervangen door te lezen, wat natuurlijk met dressuur anders is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:46

Als ik dit zo lees zit je nog in de fase "dingetje doen", er zit nog een hele wereld voorbij jouw heilige geloof in meneer Parelli. Hij heeft absoluut goede dingen, maar het werkt niet altijd zo simpel en rechtlijnig als hij aangeeft.
Verder doe je de goede dressuurmensen veel tekort door zo kortzichtig alle dressuurruiters in dezelfde hoek van omgang te zetten. Dat ze in b.v. Deurne niet beter weten, betekent niet dat ze het niet elders geleerd kunnen hebben.