voor geïnteresseerden: Hempfling reader te downloaden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Re: voor geïnteresseerden: Hempfling reader te downloaden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 10:09

precies! Bekend probleem Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:53

Ga dit eens op mijn gemak uitprinten en lezen. Hempfling is wel interessant, maar ik miste altijd een "handvat" om zijn boek te snappen. Misschien dat ik hiermee wel tussen de regels door kan lezen.
Werk zelf nu met Parelli en negeer het 20x herhalen lekker. De theorie biedt mij nl wel de handvaten die ik nodig heb. Al moet je bij Parelli een stukje (hoe klein dan ook) paardengevoel hebben om echt een goede verstandhouding op te bouwen. Zonder dat heb je een veilig paard, maar geen eigen initiatief meer en dat vindt ik zonde. Moet wel zeggen dat de nieuwe paketten een mega verbetering zijn op de oude op dit punt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:19

Ziet er heel leuk uit, ik wil zelf NH toepassen en ga denk ik ook het boek toepassen, goh ik weet nu al dingen op te noemen die ik totaal niet goed doe Bloos . Ik hoop dat mijn paardje en ik er veel plezier in gaan hebben.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:00

Jeetje ik had nooit verwacht dat er zo veel leuke reacties op zouden komen! Super jongens(meiden) ik hoop dat jullie er plezier van hebben!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:03

Aangezien ik een grote voorstander van Hempfling ben, heb ik met interesse zowel je reader als je powerpoint bekeken (hij opent bij mij trouwens als PDF, niet als powerpoint, weet niet of dat de bedoeling is?). Je hebt het meeste inderdaad mooi samen weten te vatten en kort te verwoorden, mijn complimenten daarvoor. Ik had nog wel een paar dingetjes die me opvielen.

Bij 1.8 heb je het over het grote verschil, en dat we daarvoor in de PP moeten kijken. In je reader heb je het over het grote verschil tussen daadwerkelijk op de achterhand verzameld gaan, of het in de krul lopen (zo benoem je het niet, maar dat is wel waar het over gaat). Het plaatje wat je vervolgens in je PP zet, heeft te maken met het grote verschil tussen welke benen het beste het extra gewicht op kunnen vangen. Dat vind ik persoonlijk erg onlogisch, want ik verwachtte eigenlijk een plaatje te zien tussen een nette verzameling en het beeld wat je al zoveel ziet.

2.12 moet volgens mij eigenlijk 2.11.2 oid zijn, net zoals je bij punt 2.9 hebt gedaan. 2.12 is namelijk geen nieuwe oefening, maar een vervolg/aanvulling op 2.11. Beetje verwarrend.

Bij 4.2 zeg je eigenlijk dat een houding in het zadel per definitie niet goed is. Hoe kan je dan op een gegeven moment wél met zadel gaan rijden, zoals hempfling ook wel doet??? Niet dus. Het klopt dat de meeste mensen zonder zadel gemakkelijker een natuurlijkerde houding aannemen dan met de meeste zadels die tegenwoordig gebruikt worden, maar het kan met zadel ook goed zijn. Overigens vind ik beide foto's niet echt representatief. Ik mag hopen dat de meeste mensen niet zo mét zadel op hun paard zitten, maar vind je eerlijk gezegd zonder zadel ook teveel achterover 'hangen'. De foto die je aan het begin van je reader hebt geplaatst ziet er wat dat betreft veel beter uit. Vermoedelijk heb je een beetje te veel het verschil willen laten zien.

In je PP heb je op een gegeven moment de kop: "de weg is het doel". Vervolgens staat er een tekstje onder, die mij niet laat weten waarom de weg het doel is. In je reader leg je het wel goed uit.

Bij het leiden krijg je op een gegeven moment het kopje "problemen". Het paard wil niet lopen of loopt je voorbij. Maar bij de volgende pagina, gaat het ineens over het stil laten staan van het paard..... dit vond ik erg verwarrend, want ik dacht dat de uitleg sloeg op een paard wat je voorbij liep. Dat bleek dus niet het geval.

In het geheel ziet het er allebei wel netjes uit. Ik zou echter veel liever de foto's ook meteen in de reader willen zien. Men heeft dan de keus: of even gauw de PP bekijken en een eerste indruk opdoen, of het hele verhaal met foto;s bekijken. Nu ben ik steeds aan het heen en weer wisselen om foto's te zien bij uitleg.

Tot slot heb je het zowel in je PP als in je reader over de kracht van de geest. Dit betrek je eigenlijk alleen op het paard. Dat vind ik jammer, want bij Hempfling draait juist alles om jezelf. Om je eigen kracht, je eigen geest, hoe jij in het leven staat. Je kan nog zo een stappenplan van zijn methode maken, zonder dat stukje van zelf 'zijn', juist dat stukje wat hij zo moeilijk over krijgt en waardoor hij als zweverig beschouwd word, gaat het niet of nauwelijks werken. Zoals hij zelf zegt: het gaat niet om de paarden, de paarden zijn maar een zeer klein stukje van zijn leven. Het gaat om hemzelf.

Heb je dit voor een schoolopdracht gemaakt of gewoon voor jezelf? Je hebt er in ieder geval werk van gemaakt, en geprobeert zo objectief mogelijk de dingen te vertellen. Netjes!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:30

Ik heb de reader gemaakt omdat ik zelf graag 'iets' wilde hebben dat ik kon gebruiken als geheugensteuntje. Gaandeweg merkte ik dat er meer mensen behoefte aan hebben en daarom heb ik hem op internet beschikbaar gemaakt.
Ik moet overigens zeggen dat ik het met een heleboel punten eens ben (ook van andere mensen die hier en op andere fora gereageerd hebben en verbeterpunten hebben aangedragen). Ik heb daarom besloten de reader nog een week online te laten staan, dan is hij een maand online geweest, en dan ga ik de reacties doorvoeren en komt er een verbeterde versie. Mochten er mensen dus nog op-/ aanmerkingen hebben of foto's beschikbaar willen stellen dan kun je dat laten horen!

Op een forum waar door een bokker een link naar dit topic is geplaatst (en waar ik vooralsnog geen lid van ben) kwam bijvoorbeeld naar voren dat iemand graag had gezien dat ik meer had geprobeerd het 'zweverige' van Hempfling (wat juist meer gaat over zelfontwikkeling en minder over een 'opdrachtenboek') weer te geven. Zijn er hier meer mensen die zich daar in kunnen vinden? Dat er dus uit de reader duidelijker naar voren komt dat je aan jezelf moet werken (en op welke punten dan), en dat het werken met paarden daar eigenlijk slechts een klein onderdeel van is. Daaruit vloeit eigenlijk voort dat de uitleg van de 'opdrachten' en de hulpen die Hempfling gebruikt uit de reader zullen verdwijnen.

Persoonlijk denk ik dat dat juist het doel van de reader is, en dat wanneer je aan jezelf wilt werken je juist het boek moet lezen, maar ik laat het even aan jullie over

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:39

Babje_84 schreef:
Persoonlijk denk ik dat dat juist het doel van de reader is, en dat wanneer je aan jezelf wilt werken je juist het boek moet lezen, maar ik laat het even aan jullie over

Daar ben ik het eigenlijk meer mee eens.
Reader is voor het praktische... als je die onderdelen van het boek wilt opnemen schiet je er denk ik niet zo veel mee op.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:18

Het boek gaat voornamelijk om dat wat je in je reader beschrijft. Voor het grootste gedeelte zou ik het daar dan ook bij laten, behalve misschien wat ik al aangaf onder het kopje De kracht van de geest. Daarin zou je het kunnen noemen en verwijzen naar bijvoorbeeld het boek "de boodschap van de paarden" (Dat boek is nog wel het vaagste was hij geschreven heeft, maar vreemd genoeg sloot het op dit moment perfect aan bij waar ik mee bezig was en kon ik er ook nog wat mee....). Maar ik zou er in de reader niet te diep op in gaan. Zo wel, dan wens ik je ook veel succes met het "kort en krachtig" houden Knipoog

Ik denk dat je op dit moment je doel aardig bereikt met je reader. Maar misschien dat je een tweede reader kan maken? En dan die laten gaan over de persoonlijkheid van de mens bij het paard? Ik zou er op zich wel interesse in hebben hoe anderen dat stukje zien en oppaken. Ik heb mijn visie erop, maar een ander kan het heel anders zien, dus zeker interessant.