hackamore of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Re: hackamore of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:25

Bij mij is het ruim 4 jaar goed gegaan met een kettinkje, toen ging het roesten en kreeg Comotu inderdaad schuurplekjes.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:31

bij mij is de ketting een keer tijdens een buitenrit ook zo kapot gebroken Nagelbijten / Gniffelen Daar sta je dan 10 km van huis....gelukkig had ik een riempje extra mee genomen...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 21:32

Oeii Haha! Gelukkig heb ik standaar een aantal tierips bij me Tong uitsteken nu is dat niet het meest ideaal, maar je kan er iig mee thuis komen Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:09

Een stabiele hackamore is een Roy hackamore en die heeft lange scharen. De engelse met korte scharen is een vrij instabiel wiebelding.
Maar als je een zwaar(dere) optoming wil gebruiken is er iets mis met de verstandhouding tussen jouw en je paard.
Bij een hete drammer buiten helpt het vaak wel om overgangen te rijden. draf-achterwaarts-draf. en dat 10x achter elkaar. Verder als hij naar huis wil het hek voorbijrijden. Kan je bij jouw stal een klein rondje rijden waarbij je elke keer het hek passeert?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 06:35

Van achterwaarts (is mijn ervaring) wordt hij alleen maar sterker voorwaarts dus dat is geen oplossing. En een hack zie ik niet als zwaardere optoming maar als een manier om geen bet meer te hoeven gebruiken en toch als het nodig is nog iets te vertellen te hebben. Later als hij rustiger is of het principe "doorheeft" kan ik over op een lichtere optoming. Hier is het niet mogelijk om het hek voorbij te rijden aangezien ik een groot oprijpad op moet wat direct naar os huis leidt. Ook als ik daarvoorbij rijd kom ik een weg tegen die naar ons huis leidt.

En...wat bij het ene paard helpt, helpt bij het andere paard niet.

Onze verstandhouding is prima, daar kan ik je van verzekeren. Alleen als hij buiten komt wil hij gewoon heel graag racen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:27

heiditjj schreef:
En een hack zie ik niet als zwaardere optoming maar als een manier om geen bet meer te hoeven gebruiken en toch als het nodig is nog iets te vertellen te hebben. Later als hij rustiger is of het principe "doorheeft" kan ik over op een lichtere optoming.

Een hack is wel degelijk een zwaardere optoming, zeker vergeleken met de gangbare trensjes. Met een hack kom je binnen met een honkbalknuppel, het is aan jou om die zo beheerst te gebruiken dat je je paard er niet figuurlijk de hersens mee inslaat.
En ervaring leert dat loperige paarden niet rustiger worden met de jaren, als ze het leuk vinden om hard te gaan dat vinden ze dat op hun 15e nog steeds, op hun 20e ook en op hun 25e is dat nog steeds niet anders. Bij mijn merrie helpt het een beetje om te zorgen dat ze voldoende meters op tempo kan maken, maar als je een weekje rustig aan hebt gedaan dan kan ze wat zwaarder op de hand worden (touwhalster, ook vrij pittig).

heiditjj schreef:
En...wat bij het ene paard helpt, helpt bij het andere paard niet.

Onze verstandhouding is prima, daar kan ik je van verzekeren. Alleen als hij buiten komt wil hij gewoon heel graag racen.

Klopt inderdaad, de ene combi is de andere niet. Dat willen racen klinkt erg bekend Clown

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:32

Dat heeft die van mij ook. Als ik alleen ben reageert hij puur op de zit en de stem, maar met sommige andere paarden erbij wenst hij daar wat minder naar te luisteren. Dan vind ik het prettiger als er voor discussie geen ruimte is, want als hij denkt dat het ook maar een klein beetje zin heeft om te drammen, dan houdt hij dat heeel lang vol.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:27

Heel herkenbaar speedster Tong uitsteken

En Waratje, wat je zei over enkele meters flink tempo laten lopen. Hij is in staat zich voor mij en voor zijn eigen plezier letterlijk dood te lopen. Net zolang tot hij een hartaanval krijgt, dit is bij zijn vorige eigenaar 1x gebeurt en gelukkig was er toen hulp in de buurt. Hij heeft het dus overleefd. Reden genoeg voor mij om hem rustig te willen houden Tong uitsteken En als hij zo loopt te drammen kan ik dmv zachtjes met de teugels te "spelen" hem op sommige momenten tot rust krijgen en dan loop ik het risico van een hartaanval niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:22

heiditjj schreef:
En Waratje, wat je zei over enkele meters flink tempo laten lopen. Hij is in staat zich voor mij en voor zijn eigen plezier letterlijk dood te lopen. Net zolang tot hij een hartaanval krijgt, dit is bij zijn vorige eigenaar 1x gebeurt en gelukkig was er toen hulp in de buurt. Hij heeft het dus overleefd. Reden genoeg voor mij om hem rustig te willen houden Tong uitsteken En als hij zo loopt te drammen kan ik dmv zachtjes met de teugels te "spelen" hem op sommige momenten tot rust krijgen en dan loop ik het risico van een hartaanval niet.

Ja, ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat jij niet helemaal snapt wat ik bedoel Knipoog
Voldoende meters laten maken op flink tempo is niet hetzelfde als losgooien tot hij/zij zelf een keer stopt. Mijn merrie loopt zich ook gewoon dood als ik haar niet begrens. Wat ik met regelmaat doe is ritten met flinke stukken draf en galop, zeg maar endurance-stijl, dus gerust een half uur zonder stappen. Echt los mag ze ook af en toe, gewoon effe ordinair planken, zeg maar (zondag nog gedaan), maar zeker niet elke keer. Zo hou je ze een beetje fris in de bovenkamer Cool

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:01

dat werkt echt zeker niet voor alle paarden, als ik die van mij laat razen, gaan we nooit meer stappen Clown .
Ik werk op zo'n moment alleen maar met één been en één teugel. Een hackamore zou hier niet geschikt voor zijn. Ik neem aan dat deze door de hefboom vergelijkbaar is met een stang. Die zijn niet bedoeld voor inwerking met één teugel. Je kan niet onafhankelijk de rechter en linker teugel gebruiken of in ieder geval is het daar niet voor bedoeld.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:25

Af en toe lekker lange stukken tempo laten maken in draf (en eens helemaal los gooien in galop) werkt bij mij wel. Ik ga starten met endurance, dus dat past ook nog prima in het plaatje. Helaas hebben andere paarden 9 van de 10 keer een veel lager tempo en conditie, dus al hij zich op zo'n moment toch moeten aanpassen. Ik ben blij dat dat met hack nooit een probleem is, zelfs niet met racen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 05:57

Ik krijg hem vandaag of morgen binnen en wil dan natuurlijk gelijk uitproberen in de bak. Maar hoe strak moet hij precies? Net als een "gewone" neusriem met 2 vingers ertussen?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:52

Zo heb ik hem wel zitten. Moet je ook even uitproberen denk ik, wat het fijnste werkt.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:49

Oké dank je Knipoog Ik ga die tip van veel tempo rijden (maar niet racen) maar eens uitvoeren Haha!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:20

Ik heb hem vanmiddag binnengekregen en er gelijk even mee gereden. Hij reageerd er super op en ontspant z'n lippen helemaal Haha!

Gelijk wat foto's gemaakt, wat vinden jullie ervan? Ik heb hem trouwens nog 1 gaatje hoger gehangen, vond hem een beetje laag, dit is na de foto's gebeurt.

http://img186.imageshack.us/img186/6323/dscn2950dv5.jpg
http://img372.imageshack.us/img372/7352/dscn2951ri2.jpg
http://img186.imageshack.us/img186/7276/dscn2952gd7.jpg
http://img372.imageshack.us/img372/8884/dscn2953io9.jpg

EDIT:typfout
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 12-06-08 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:25

Als je hem hoger hebt gehangen omdat je hem te laag vond (je schrijft te hoog), dan ziet het er goed uit!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:31

Ja klopt Tong uitsteken ik vond hem een beetje laag hangen zoals ie op de foto's hing dus heb ik m nog een stukje hoger gehangen, hoger gaat niet, dan liggen de uiteinden van de scharen tegen z'n jukbeen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:36

Dat dacht ik al. Ziet er fijn uit, fijn dat je er tevreden mee bent. Ben je ermee naar buiten geweest?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:42

Ik heb een klein stukje buitenom gemaakt (2km ofzo) mn moeder ernaast op de fiets voor het geval dat er toch iets gebeurt. Hij was zo scherp op mn handen. Kleinste pinkbeweging was "halt" sturen was in het begin een beetje raar voor hem, maar dat ging na een aantal keer ook zonder problemen. Hij loopt nu helemaal ontspannen met z'n lippen en ja, gras meeplukken onderweg gaat ook een stuk beter zonder bit Tong uitsteken

Ik heb hem trouwens aan lange teugel gereden en alleen als ik moest sturen of halthouden (of uitwijken of er iets engs aankwam) heb ik eraan gezeten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:47

Klinkt goed! Heel veel plezier ermee (ik denk dat dat wel gaat lukken).

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:47

Kijk heel goed dat je er zo'n fijn gevoel bij hebt maar blijf onthouden het is de hand van de ruiter die bepaalt hoe vriendelijk/onvriendelijk hetgeen is waar je mee rijd.
Ik reed mijn ruin ook met een hackamore buiten en dressuusmatig en vond het ideaal.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:50

Ja ik was helemaal gelukkig dat dat bit dus toch niet de enige oplossing bleek te zijn Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:58

Fijn dat hij er goed op reageert. OK dan!
(mijn merrie vindt een hack een pokkeding Clown )

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:32

Speedster, ik heb die manier eens uitgeprobeerd, flink wat tempo rijden, maar niet racen. Dat ging HEERLIJK Haha! heb een stukje van 10km gedaan met m'n hack. Geen problemen mee gehad. Voor de fun de GPS van m'n vader meegenomen en snelheid, gemiddelde snelheid, aantal km's enzo gemeten!
Ik zit er nu over te denken om aan de kennismakingsklasse van de Ommen-Vilsteren omloop (endurance) mee te doen, is 37km geloof ik op 28-09.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:54

Heej, dat is super! Wat ik bij mijn paard merk, is dat als hij weet dat hij ook regelmatig tempo mag maken (en ik laat hem ook wel eens helemaal gaan), dat hij ook makkelijker te schakelen is naar een lager tempo. De rem doet het dus ook beter, gewoon omdat hij niet de hele tijd denkt: ik mag ook nooit wat Clown!

Ga zo door!