Citaat:volgens mij zijn ze daar zo streng niet op
ik help het je hopen......
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:volgens mij zijn ze daar zo streng niet op
willeke_nijs schreef:ja zit in de assesments, maar volgens mij zijn ze daar zo streng niet op... je kan bovendien perfect je levels doen met alleen grondwerk hoor... niet officieel misschien, maar je kan voor jezelf toch wel uitmaken waar je aan toe bent?
Die assesments hoeven je echt niet tegen te houden om je met NH bezig te houden vind ik! Het is de weg die jullie afleggen die telt! Niet de taken op zich!
Waratje schreef:Maar kan één van de fanatieke en wat meer gevorderde Parelliers mij nou eens vertellen wat het NUT is van dit soort oefeningen? Ik verbaas me al enige tijd over opdrachten als zonder zadel van de grond af op je paard kunnen komen, 21 (waarom in vredesnaam 21 en niet 20???) minuten draven, überhaupt van de grond af opstappen, uitgebreid zonder zadel rijden tot zelfs op je paard gaan staan? Vliegende galopwissels bij level 2 lijken me ook nog eens erg vroeg. Die zitten bij de dressuur toch ook pas bij de Z? (of was dat M2?)
Waratje schreef:[
Maar kan één van de fanatieke en wat meer gevorderde Parelliers mij nou eens vertellen wat het NUT is van dit soort oefeningen? Ik verbaas me al enige tijd over opdrachten als zonder zadel van de grond af op je paard kunnen komen, 21 (waarom in vredesnaam 21 en niet 20???) minuten draven, überhaupt van de grond af opstappen, uitgebreid zonder zadel rijden tot zelfs op je paard gaan staan? Vliegende galopwissels bij level 2 lijken me ook nog eens erg vroeg. Die zitten bij de dressuur toch ook pas bij de Z? (of was dat M2?)
Ik gebruik de dingen zoals ze mij uitkomen. Als ik iets absoluut niet zie zitten, doe ik het niet. Als ik zonder zadel of met bbp rij, stap ik op met de hulp van een bank, steen, rots of whatever. Niet vanaf de grond, want ik ben een stijf hout
En ik vind dit wel zo prettig voor mijn´paardje. Overigens heb ik dan wel weer de parelli oefeningen gebruikt om te leren mijn paard naast rots/bank/steen te parkeren, zodat het opstappen goed gaat. Zonder zadel rijden doe ik omdat ik nog steeds geen passend zadel heb gevonden, maar ik rijd met een superdik, drukverdelend dubbel pad en alleen kleine stukjes, gezien we sil nog aan het trainen zijn totdat ze mee kan rijden. In de huidige wei is alleen laten staan helaas geen optie vanwege de waardeloze omheining. Ik hou me nooit aan de 21 minuten, maar doe bep oef zo lang als het mij toevallig uitkomt en wat de vliegende galopwissels betreft.... daar zijn wij nog lang niet aan toe en op dit moment zou het bij mij dan bij alleen het vliegen blijven
willeke_nijs schreef:Opdrachten als een emergency dismount zijn er puur voor de veiligheid... het moet een automatisme worden dat je zodra je merkt dat je paard RB wordt van je paard springt, puur voor je eigen veiligheid omdat het daarna alleen maar erger wordt en niet betert. Vaak komen ongevallen voort uit paarden die helemaal RB worden en waar de ruiter het vertikt af te stappen...
willeke_nijs schreef:Waarom 21 minuten draven? Voor zover ik begrepen heb uit de dvd's is dat om te voorkomen dat je niet lang genoeg rijdt.
willeke_nijs schreef:Op je paard gaan staan heeft eigenlijk denk 'k alleen maar te maken met het vertrouwen. Je vertrouwen in de handen van je paard leggen. Zolang je dat niet durft ben je niet toe aan de volgende oefeningen. Dat begint al met de pushing passenger en dat bouw je steeds uit. Weet je wel: de 8 verantwoordelijkheden...
liljebo schreef:Kortom... ik ben een hopeloos geval, maar we hebben wel pret samen.
Maar zoals ik al eerder zei, hoef ik geen levels te behalen. Ik doe het voor mijzelf en heb wel enorm veel van de parellilessen geleerd. De dingen die ik met mijn paarden leer, pas ik dagelijks toe in de omgang en het is ook leuk om te doen. En zo wil ik het houden (ben allergisch voor examens)
(alleen werk ik dan niet met Parelli.....). Jammer dat je in Zweden zit, je zou vast lol hebben aan de NVVR-activiteiten

) En je hebt tegenwoordig overal diploma's voor nodig om erkend te zijn. (ook al zoiets.... ken mensen van vroeger die duizend keer beter zijn in hun vak dan mensen die een tienjarige studie achter de rug hebben...) Zijn sterke punt is echter het feit dat hij dingen goed weet uit te leggen en duidelijk kan maken, waardoor hij ook goed toegankelijk is voor mensen die niet naar cursussen kunnen gaan. Mits die mensen hun gezond verstand gebruiken.
Waratje schreef:Maar kan één van de fanatieke en wat meer gevorderde Parelliers mij nou eens vertellen wat het NUT is van dit soort oefeningen? Ik verbaas me al enige tijd over opdrachten als zonder zadel van de grond af op je paard kunnen komen, 21 (waarom in vredesnaam 21 en niet 20???) minuten draven, überhaupt van de grond af opstappen, uitgebreid zonder zadel rijden tot zelfs op je paard gaan staan? Vliegende galopwissels bij level 2 lijken me ook nog eens erg vroeg. Die zitten bij de dressuur toch ook pas bij de Z? (of was dat M2?)
als je je daar al aan ergert
Het is iets typisch van parelli dat hij nooit afgeronde nummers gebruikt.
sanne83 schreef:waarom 20, en niet 21als je je daar al aan ergert
Het is iets typisch van parelli dat hij nooit afgeronde nummers gebruikt.
Je moet voor het examen een lang genoege tijd kunnen draven en kunnen laten zien wat jij doet als er iets gebeurt (paard gaat harder, zachter, etc). Het laat een aantal dingen zien, zoals consistentie, vertrouwen om je paard op losse teugel te rijden, manier van oplossen als er iets anders gebeurt.
Bovendien verbaas ik me over die lengte van tijd, omdat 20 minuten draven een behoorlijke prestatie is, die je in andere disciplines echt niet op een basisniveau al moet laten zien. Zelfs in de endurance zal dit niet eerder dan klasse II aan de orde zijn, in klasse I zou je namelijk een te hoog gemiddelde maken met 20 minuten draf aan een stuk. Zelfs in klasse II is het logischer om te werken met 10 minuten of 15 minuten draf en dan weer terug naar stap. De gemiddelde dressuurruiter redt het al helemaal niet, al zijn ze Z-dressuur
sanne83 schreef:Ik vind dat je van de grond af opstappen toch echt wel moet kunnen, net als de emergency dismount en zonder zadel rijden. Je moet het kunnen, je hoeft het niet elke dag te doen.
sanne83 schreef:daarnaast is je informatie enigzins verouderd, vliegende galopswissels zitten al een paar jaar niet meer in level 2.
Met een aantal dingen uit level 3 ben ik het ook niet heel erg eens. Aan de andere kant is het wel weer een uitdaging om een manier te bedenken om je paard aan te leren jou op z'n rug te krijgen, imagination
Citaat:FS6. Using a Casual Rein at the canter, show three
simple (drop to trot) lead changes between barrels
(figure-8) or randomly in an arena.
LEVEL 2:
• Casual Rein position is maintained (one hand
on center of reins)
• Student reaches down rein gracefully to
“take away” the lead they are on
• Student holds bend until horse is soft and has
made the transition, then releases.
• Student shows good timing and feel, does not
release on a brace