bizzybijtje schreef:Ik heb het een aantal maanden volgehouden, maar er veranderde helemaal niets. Sterker nog, mijn pony werd er schrikkerig door. Dat terwijl ik wél alles zoals de DVD had gedaan.
De manier om dát voor elkaar te krijgen, is door verkeerd te "Timen" met je release
Nadya schreef:Overigens gebruik ik zelf meer een methode tussen Parelli en Hempfling in, omdat ik Parelli alleen ook wat te heftig vindt voor mijn sensitieve paard. Niet alles, maar een paar dingetjes wel. Ik let nu net even wat meer op zijn uitdrukking en dat mis ik een beetje in het Parelli programma.
Grappig dat ik steeds weer mensen zie roepen dat "Parelli" heftig is voor hun paard. Alsof de man in hun achtertuin gestaan heeft...
De persoon aan de andere kant van het touw kan "te heftig" of "niet-heftig" zijn; niet "het PNH-programma". Regelmatig zijn beginners helaas onbedoeld "heftig" ...
Level 2 kan je trouwens alleen halen, als je paard een happy uitdrukking heeft. Daarnaast is er het "Horsebehavior & Liberty" -pakket, met 10 DVD's over "het lezen van paarden" en hoe te reageren op verschillende personality's. http://www.parelli.com/product.faces?catId=13
aerdenhout1 schreef:En ik twijfel zeker niet aan de kundigheid van een Parelli of al dat soort grootheden, maar lang niet iedereen kan het ze nadoen. ook niet na div. dure clinics
Grappig dat je dit schrijft, want *juist* bij Parelli zie ik persoonlijk mensen écht enorm groeien in hun vaardigheden.
Bij diverse maneges rijden mensen een half jaar en zie je daarna nog amper verschil. Bij diverse clinicians zie je mensen dure spullen kopen (MR), om daarna precies hetzelfde te blijven doen. En ík heb echt nog nóóit een volgeling van Hempling, iets zien doen waarvan ik dacht: wauw. ( Ik sta open voor uitnodigingen! ).
Maar keer op keer zie ik mensen transformeren richting "paardenmensen", wanneer ze serieus (!) met het programma van Parelli aan de slag gaan...
Parelli had jaren de slogan: "Look at the results my students are getting". Vergeleken bij andere clinicians vind ik persoonlijk, dat hij zijn missie ( => horsemanship wereldwijd op een hoger niveau tillen) beslist waar maakt. ( Alle commercialiteit en eikeligheid ten spijt
)