Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JoviBan schreef:Wanneer iets niet lukt zonder een stuk ijzer in de mond van het paard, dan geeft dat toch te denken.
Ik zou er zelf niet zo trots op zijn dat iets lukt - of zelfs alleen maar lukt - met een stuk ijzer in de mond van mijn paard. Ik zou juist erg trots zijn dat we het zonder dat toch samen voor elkaar hebben gekregen.
Je kunt terug grijpen op dat stuk ijzer, en je kunt een dusdanige rijstijl en samenwerking ontwikkelen dat het ook gaat lukken zonder, ookal duurt dat dan wat langer.
Arabesk schreef:Een bit geeft altijd druk, ook al rij je met 'waslijnen'
Nageeflijkheid komt uit het lichaam zelf, vanuit de achterhand (de motor) door de rug naar voren. Een paard wordt niet soepel en nageeflijk dankzij dat bit. Sterker nog: hij doet dat òndanks het bit. (uit 'veelgestelde vragen' http://www.bitloos.nl )
maar snap niet dat daarom een bit gelijk zielig is (ben ook nog steeds erg bij met m'n hoofstel met bit). eilleen333 schreef:Ik moet zeggen dat de release van sommige optomingen erg tegen vond vallen. En het werkt met druk achter de oren (oa) die zit er natuurlijk altijd als je een hoofdstel om hebt. Ook een neusriem geeft constant iets druk...
Elke optoming heeft zo zijn voor- en nadelen. Bestaat de perfecte optiming wel?
Nadya schreef:Anya, leg mij eens uit waar de druk dan zit op mijn bitloze optoming, als ik met waslijnen rij? Want ik heb geen idee waar je het over hebt.

, maar deze is regelmatig zo heet dat hij stuitert en even steigert omdat hij niet kan wachten of de pest in heeft dat ik hem niet laat gaan.
. Anya schreef:Nadya schreef:Anya, leg mij eens uit waar de druk dan zit op mijn bitloze optoming, als ik met waslijnen rij? Want ik heb geen idee waar je het over hebt.
Je hebt druk op de neus van het biloze hoofdstel (het zit immers om het paard zijn hoofd, dat voelen ze echt wel0, of druk achter de oren van een halster, of druk op de kaak van gekruiste bandjes, of druk op de neus van een bosal, of druk tegen de hals van de teugels (zie foto van mij met parelli halster.. ik rij met leadrope daar). Dat heeft een eigen gewicht (is druk dat miniem effect op de knoopjes van het knoophalster heeft). Ik rij neckreining: dat wil zeggen teugel (of leadrope) tegen de hals is druk. Een neckreining gereden paard heeft geleerd van de druk weg te gaan. En dat is heel lichte druk.. maar wel degelijk druk.
Zoals je ook druk kunt uitoefenen zonder het paard aan te raken. Met je lichaamshouding.
Ja en vanuit die optiek is een bit in de mond ook druk. Maar ik kan prima pakweg een lepel overdwars in mijn mond hebben zonder dat dat mijn mond beschadigd. Zolang niemand er aan gaat zitten trekken aan beide kanten. Ik kan ook die lepel wel kantelen, zonder dat mijn mond beschadigt. Zolang niemand er zwaar aan gaat zitten trekken.
Kortom: ik vind de stelling een bit in de mond levert altijd beschadiging op grote flauwekul. Een bit of een bitloos hoofdstel is zo hard als de hand van de ruiter. Altijd.
. Waarom met hem communiceren met een ijzeren ding in zijn mond, als dat niet nodig is? Ik zie er het nut niet van in? Om subtiel te communiceren is een goed bitloos hoofdstel handig, net als een paard wat heeft geleerd te reageren op je zit en focus. Daar heb je geen bit voor nodig, hoor. Bovendien kun je met grondwerk al heel wat voorbereidend werk doen qua dressuur.
).
, maar daar werken we keihard aan) rustig links als jij naar rechts wilde. Toch sta ik te kijken wat je in korte tijd kan bereiken, dus ik heb er alle vertrouwen in. Heb dat vertrouwen nog nooit verloren, ondanks wat andere ruiters zeiden (die geen ervaring hebben met bitloos trouwens). Anya schreef:Jovarna hoe goed kun jij je paard verzamelen met een bitloos hoofdstel ZONDER DRUK toe te passen? Met alle respect, ik heb naar je site en je profiel gekeken. Ik denk dat jij dat net zo min kunt als het gros van paardrijdend Nederland.

d Anya schreef:Maar als dat is wat je met je paard gaat doen dan kan bitloos prima. Als ik bijvoorbeeld alleen buiten zou rijden of endurance zou starten zou ik hoogstwaarschijnlijk zonder problemen bitloos rijden. Maar ik heb ook nog wedstrijdaspiraties.
En aangezien ik een seniorpaard heb en niet bij de beginners start, MOET ik zelfs met shanks en op één hand rijden.
). 
, mijn Sammy vindt dat ook als ik zie hoe hij het doet. Ik denk dat ik mijn stalgenoten ook heel graag wil laten zien dat het echt kan.
Want meeeen, wat voor fabeltjes ik in de loop der jaren heb aangehoord over bitloos rijden...

Ik rij nu rustig bitloos, weet niet beter zelfs......