Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:16

Een bit geeft altijd druk, ook al rij je met 'waslijnen'

Nageeflijkheid komt uit het lichaam zelf, vanuit de achterhand (de motor) door de rug naar voren. Een paard wordt niet soepel en nageeflijk dankzij dat bit. Sterker nog: hij doet dat òndanks het bit. (uit 'veelgestelde vragen' www.bitloos.nl )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:18

JoviBan schreef:
Wanneer iets niet lukt zonder een stuk ijzer in de mond van het paard, dan geeft dat toch te denken.

Ik zou er zelf niet zo trots op zijn dat iets lukt - of zelfs alleen maar lukt - met een stuk ijzer in de mond van mijn paard. Ik zou juist erg trots zijn dat we het zonder dat toch samen voor elkaar hebben gekregen.

Je kunt terug grijpen op dat stuk ijzer, en je kunt een dusdanige rijstijl en samenwerking ontwikkelen dat het ook gaat lukken zonder, ookal duurt dat dan wat langer.

Jovarna hoe goed kun jij je paard verzamelen met een bitloos hoofdstel ZONDER DRUK toe te passen? Met alle respect, ik heb naar je site en je profiel gekeken. Ik denk dat jij dat net zo min kunt als het gros van paardrijdend Nederland.

Het lukt mij tegenwoordig wel, maar veel moeilijker dan met bit. En dat komt heel simpel omdat je met bit veel subtielere hulpen kunt geven dan bitloos. Tenzij je weer kiest voor een relatief harde vorm van bitloos zoals een bosal of een hackamore.

Ik ben er zeer trots op dat mijn paard met losse teugel en vrijwel geen bitdruk rond te rijden is. Ik ben er trots op dat we steeds meer een eenheid vormen. Dat ik maar hoef te denken en zij voelt wat ik wil. Maar dat is een lange weg. Niet een zaak van ietsjes langer duren. En hoever ik ook ben.. nee ik kan niet geheel verzamelen met alleen zit. Dat kunnen de meeste ruiters niet, daar wil ik wel vergif op innemen.

Ik denk dat de meeste ruiters hun paard kunnen laten terugkomen op zit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:20

Arabesk schreef:
Een bit geeft altijd druk, ook al rij je met 'waslijnen'

Nageeflijkheid komt uit het lichaam zelf, vanuit de achterhand (de motor) door de rug naar voren. Een paard wordt niet soepel en nageeflijk dankzij dat bit. Sterker nog: hij doet dat òndanks het bit. (uit 'veelgestelde vragen' http://www.bitloos.nl )

Een bitloos hoofstel geeft altijd druk, al rij je met waslijnen. Een ruiter geeft altijd druk, puntbelasting van de billen, of nog erger eenzijdige belasting van een scheefzittende ruiter. Wil je dat niet dan moet je er niet op gaan zitten. Wandelen met je paard is ook heel gezellig.

Verder moet je beter lezen Aarabesk; ik schrijf namelijk nergens dat een paard nageeflijk wordt dankzij een bit. Ik schrijf dat de combinatie van hulpen, waaronder een ophouding een paard verzamelt!!!!! Nageeflijk kan ik ze wel op een halster rijden. De achterhand kan heel fantastisch lopen en desondanks slechts half verzamelen. En ze moeten niet door de rug nageeflijk worden. De rug moet dragen. Dat wil zeggen de buikspieren moeten aanspannen en de rugspieren worden wat aangespannen, komt in effect wat omhoog.

http://www.leeserallepaardenboekenoverv ... aaropna.nl
Laatst bijgewerkt door Anya op 30-04-08 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:22

Als mensen bitloos net zo fijn rijden als met bit moeten ze het vooral doen. Ik merk bij mijn paard dat ze bitloos een stuk meer aan het klieren is. Kijken of ze een aantal meter na mijn hulp af kan wenden. Mijn hulp is dan gewoon een zit en beenhulp. Bitloos moet ik vaak toch een teugeltje erbij pakken. Met buitenritten duikt ze soms gewoon door de teugel naar de grond. Met bit doet ze dat nauwelijks.
Met bit luistert ze veel beter. Dan heb ik dat teugeltje vaak niet nodig. Dat zit tussen haar oren, maar ik heb er wel last van als ik bitloos rijd

Ik zou het ook fijn vinden als ik net zo makkelijk bitloos als met bit kan rijden, maar voorlopig zit dat er nog niet in. Ik denk dat dat wel was gelukt als ik haar zelf had ingereden en doorgereden, maar er is nou eenmaal al een hoop verprutst voordat ik met haar begon. En tegen de tijd dat je dat weer hebt zoals het hoort...

Ik denk dat een bit niet per defenitie altijd meer druk geeft dan een bitloze optoming. Ik vind het jammer dat het bit vaak wordt gezien als iets zeer dieronvriendelijks, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Ik ken paarden die de bitloze optoming met de kruiskoorden onder de kaak vreselijk vonden. Dat dier was met bit heel ontspannen maar bitloos een grote stresskip...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:28

Anya, leg mij eens uit waar de druk dan zit op mijn bitloze optoming, als ik met waslijnen rij? Want ik heb geen idee waar je het over hebt. Clown

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:30

Ik moet zeggen dat de release van sommige optomingen erg tegen vond vallen. En het werkt met druk achter de oren (oa) die zit er natuurlijk altijd als je een hoofdstel om hebt. Ook een neusriem geeft constant iets druk...

Elke optoming heeft zo zijn voor- en nadelen. Bestaat de perfecte optiming wel?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:33

Overal waar het hoofdstel het paard raakt oefent het druk uit op het paard.
Alleen is die druk niet echt zielig oid, maar dat is imo de druk van een bit op de mond ook niet.

Ben nog steeds erg blij met m'n bitloze hoofdstel hoor Haha! maar snap niet dat daarom een bit gelijk zielig is (ben ook nog steeds erg bij met m'n hoofstel met bit).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:34

eilleen333 schreef:
Ik moet zeggen dat de release van sommige optomingen erg tegen vond vallen. En het werkt met druk achter de oren (oa) die zit er natuurlijk altijd als je een hoofdstel om hebt. Ook een neusriem geeft constant iets druk...

Elke optoming heeft zo zijn voor- en nadelen. Bestaat de perfecte optiming wel?

Ik heb de kruislingse e.d. ook snel weer weggedaan. En heb een hele zoektocht achter de rug. Is wel bekend op bokt, geloof ik. Clown
De bitloze optoming waar ik nu mee rij, werkt heel fijn in elk geval. De (hogere) druk ligt aan mijn handen en niet meer aan de optoming, gelukkig.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:36

Ik heb nu mijn paard 2x op bitloos hoofdstel gereden. 1x dressuur in de bak en 1 keer buiten in het bos.
Voor de dressuur rijd ik liever met bit omdat ik dan veel preciezer in kan werken dan met het bitloze hoofdstel en buiten vond ik het heel fijn rijden en als ik niet langs de weg hoef zal ik het ook zeker weer doen de volgende keer. In de bak ook wel voor de afwisseling, maar dan vooral als ik op ontspanning wat overgangen wil rijden. Ik vond ook dat de release tegenviel, de leren crosslink blijft te strak zitten. Er zouden eigenlijk hele dunne koordjes aan moeten zitten die gelijk weer los glijden als je de druk eraf haalt.

De basis van het rijden kun je kinderen prima aanleren met een bitloze optoming zoals een rijhalster. Kunnen ze ook niet in de mond trekken en sturen werkt hetzelfde. moet je wel brave pony's hebben natuurlijk die niet dwars door de hulpen heen denderen. Het is inderdaad moeilijk een plek te vinden waar kinderen leren paardrijden op een paardvriendelijke manier zonder trekken en schoppen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:37

Anya, ik zie leuke foto's in de bak, in de bak is ieder paard bitloos heel gemakkelijk te rijden.

In een groot natuurgebied met flinke zandvlaktes waar je paard gewend is regelmatig de benen te strekken, waar veel volk komt, ook crossmotoren is het een heel ander verhaal om je paard bitloos te rijden. Natuurlijk kan je dat oefenen, maar de eerste oefening buiten is altijd tricky en zeker als je paard een keer niet meer bij de ruiter is omdat er een of andere stress is, of gewoon de ongehoorzaamheid opsteekt. Dan is het gewoon gevaarlijk.

Natuurlijk niet met de makkelijke, flegmatieke paarden, maar wel met de bloedkikkers.

Ik ben zeker voor bitloos, maar ik vind het storend om altijd maar weer te moeten lezen dat het Altijd kan en als het niet gaat je per definitie niet weet wat je doet, alsof je blond bent of zo.

Mijn paard is per definitie niet een paard dat je zomaar even meegeeft, ook niet aan diegenen die makkelijk een M proef met winst even neerzet.

Graag zou ik hem bitloos rijden, maar volgens mij gaat dat nooit gebeuren, ligt gewoon toch echt wel aan het paard. Buiten is hij wel aan het been, maar als hij heet wordt, totaal niet gevoelig voor zithulpen, helaas.. voor beiden niet fijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:37

Nadya schreef:
Anya, leg mij eens uit waar de druk dan zit op mijn bitloze optoming, als ik met waslijnen rij? Want ik heb geen idee waar je het over hebt. Clown

Je hebt druk op de neus van het biloze hoofdstel (het zit immers om het paard zijn hoofd, dat voelen ze echt wel0, of druk achter de oren van een halster, of druk op de kaak van gekruiste bandjes, of druk op de neus van een bosal, of druk tegen de hals van de teugels (zie foto van mij met parelli halster.. ik rij met leadrope daar). Dat heeft een eigen gewicht (is druk dat miniem effect op de knoopjes van het knoophalster heeft). Ik rij neckreining: dat wil zeggen teugel (of leadrope) tegen de hals is druk. Een neckreining gereden paard heeft geleerd van de druk weg te gaan. En dat is heel lichte druk.. maar wel degelijk druk.

Zoals je ook druk kunt uitoefenen zonder het paard aan te raken. Met je lichaamshouding.

Ja en vanuit die optiek is een bit in de mond ook druk. Maar ik kan prima pakweg een lepel overdwars in mijn mond hebben zonder dat dat mijn mond beschadigd. Zolang niemand er aan gaat zitten trekken aan beide kanten. Ik kan ook die lepel wel kantelen, zonder dat mijn mond beschadigt. Zolang niemand er zwaar aan gaat zitten trekken.

Kortom: ik vind de stelling een bit in de mond levert altijd beschadiging op grote flauwekul. Een bit of een bitloos hoofdstel is zo hard als de hand van de ruiter. Altijd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:40

@Russel. Ja dat klopt ook Ja
Nu is Lan ook buiten prima te rijden bitloos. Voordeel is dat ze wel terugkomt als ik haar vriendelijk vraag. Maar dat geldt inderdaad niet zomaar voor ieder paard. Ik denk wel dat op den duur ieder paard ook buiten bitloos te rijden is, maar dat kan even tijd nodig hebben. Zeker als je in een groep rijdt en er zitten een paar van die tanken in galop bij.

Ja en dan de vraag: moet je dan maar een paar jaar wachten tot het paard bitloos lekker naar buiten kan. Of doe je er toch maar een bit in. Ik kies dan voor het laatste. Omdat het soms wel een jaartje kan duren. Kan dat arme paard in de tussentijd alleen rondjes in de bak schuiven. Dat vind ik nu zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:45

Ik doen een bitje in, moet ik wel, een ongebroken bitje heb ik anders is het echt verongelukken, zeker als er andere paarden bij zijn, kan hij niet eens normaal stappen...

Hij is nu 15, dus die moed heb ik al opgegeven. Had het graag gedaan, liever zelfs nog met halsring Haha! , maar deze is regelmatig zo heet dat hij stuitert en even steigert omdat hij niet kan wachten of de pest in heeft dat ik hem niet laat gaan.

Zijn drammerige en eigenwijze karakter zal nooit veranderen. Maar in de bak is hij te sturen door alleen maar mijn handen 5 cm opzij te doen. Zeer apart...
Ik zal niet snel meer zeggen dat paarden stom zijn..

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:48

Ach Roos is al 18 en die doet nog steeds het liefst het hele park in volle galop (uitgestrekte draf mag ook wel) Haha! .
Dan is Roos wel heel braaf en kan ik haar prima bij me houden, maar ga niet uittesten of dat bitloos ook lukt, daar is de weg waar we overheen moeten om in het park te komen veel te druk voor.
Denk dat een botsing met een auto meer pijn doet dan met bit rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:49

Anya schreef:
Nadya schreef:

Je hebt druk op de neus van het biloze hoofdstel (het zit immers om het paard zijn hoofd, dat voelen ze echt wel0, of druk achter de oren van een halster, of druk op de kaak van gekruiste bandjes, of druk op de neus van een bosal, of druk tegen de hals van de teugels (zie foto van mij met parelli halster.. ik rij met leadrope daar). Dat heeft een eigen gewicht (is druk dat miniem effect op de knoopjes van het knoophalster heeft). Ik rij neckreining: dat wil zeggen teugel (of leadrope) tegen de hals is druk. Een neckreining gereden paard heeft geleerd van de druk weg te gaan. En dat is heel lichte druk.. maar wel degelijk druk.

Zoals je ook druk kunt uitoefenen zonder het paard aan te raken. Met je lichaamshouding.

Ja en vanuit die optiek is een bit in de mond ook druk. Maar ik kan prima pakweg een lepel overdwars in mijn mond hebben zonder dat dat mijn mond beschadigd. Zolang niemand er aan gaat zitten trekken aan beide kanten. Ik kan ook die lepel wel kantelen, zonder dat mijn mond beschadigt. Zolang niemand er zwaar aan gaat zitten trekken.

Kortom: ik vind de stelling een bit in de mond levert altijd beschadiging op grote flauwekul. Een bit of een bitloos hoofdstel is zo hard als de hand van de ruiter. Altijd.

Mijn paard heeft een hengstenkiesje zitten op een lastige plek in de mond. Mijn tandarts wil hem weghalen, zodra hij klaar is met wisselen (over ca. 1 jaartje). Hij raadde me af om met bit te gaan rijden. Lijkt me duidelijk waarom. Knipoog

Ik vind dat als je met zachte handen rijdt EN bitloos rijdt, dat het gewoon veel fijner is voor mijn paard Lachen . Waarom met hem communiceren met een ijzeren ding in zijn mond, als dat niet nodig is? Ik zie er het nut niet van in? Om subtiel te communiceren is een goed bitloos hoofdstel handig, net als een paard wat heeft geleerd te reageren op je zit en focus. Daar heb je geen bit voor nodig, hoor. Bovendien kun je met grondwerk al heel wat voorbereidend werk doen qua dressuur.

Dat mijn paard iets van druk moet voelen met het dragen van de optoming, lijkt me logisch. Ik berijd hem, maar ik probeer altijd op een zachte manier met hem te communiceren. Zo licht mogelijk. Althans, zo probeer ik hem nu in te rijden (met succes Knipoog ).
En ik ben blij dat het bitloos kan en zo houden we het ook in de toekomst als zijn kies er uit is. Ja
Ik geloof bij ons samen in 'meer met minder'. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:56

Nadya ik denk dat dat tot op zekere hoogte geldt tot een zeker niveau. Ik kom een basisproef western of dressuur echt bitloos wel door.

Maar als mij over tien meter wordt gevraagd om vanaf pilon 1 weg te galopperen, bijvoorbeeld een galopswissel, of wijken in galop voor pilon twee en bij die pilon een galopscirkel van pakweg 10 meter doorsnee gevolgd door stop vanuit galop, gevolgd door keertwending 360 graden op de achterhand, dan is de subtiliteit van een bit voor de ophouding echt wel handig in combinatie met de andere hulpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:03

Tja, Anya, het is maar wat je met je paard doet. Knipoog

Ik ben nog aan het inrijden en vind deze manier DE manier voor ons beiden. We zullen zien hoe ver we bitloos komen...... Overigens weet ik net pas dat ik met Sam nooit keihard mag trainen, vanwege het feit dat zijn ene achterbeen ietsje korter is dan het andere achterbeen. Dus de resultaten van mijn klassieke dressuurlessen zullen wel anders gaan lopen en mijn enduranceplannen voor in de toekomst zijn voorbij. Het zij zo, samen bitloos plezier hebben en genieten van wat wel kan, vind ik gelukkig veel belangrijker. Nog meer redenen om er geen bit in te hangen. Haha!

Trouwens, anderhalf jaar geleden waren mensen bij mij op stal nog bezorgd over de bitloze plannen. Mijn paard staat bekend als oersterk en ging (gaat nog wel eens Bloos, maar daar werken we keihard aan) rustig links als jij naar rechts wilde. Toch sta ik te kijken wat je in korte tijd kan bereiken, dus ik heb er alle vertrouwen in. Heb dat vertrouwen nog nooit verloren, ondanks wat andere ruiters zeiden (die geen ervaring hebben met bitloos trouwens).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-04-08 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:05

Anya schreef:
Jovarna hoe goed kun jij je paard verzamelen met een bitloos hoofdstel ZONDER DRUK toe te passen? Met alle respect, ik heb naar je site en je profiel gekeken. Ik denk dat jij dat net zo min kunt als het gros van paardrijdend Nederland.

Zo heet één van mijn paarden, niet ik. Knipoog

Mijn website is al jaren niet meer bijgewerkt; de laatste update was toen ik net was begonnen met bitloos rijden. Inmiddels ben ik 3 jaar verder.
In mijn profiel staan geen dressuurmatige foto's.

Hoe goed (of niet) ik kan rijden, mag je zelf beoordelen; kom 'es langs zou ik zeggen. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:08

Maar als dat is wat je met je paard gaat doen dan kan bitloos prima. Als ik bijvoorbeeld alleen buiten zou rijden of endurance zou starten zou ik hoogstwaarschijnlijk zonder problemen bitloos rijden. Maar ik heb ook nog wedstrijdaspiraties.

En aangezien ik een seniorpaard heb en niet bij de beginners start, MOET ik zelfs met shanks en op één hand rijden.

Sorry: Joviban. Ik ken je vooral van je paard. Langskomen. Tuurlijk. Gezellig. Je bent wederzijds uitgenodigd. Het is ook geen specifieke kritiek op jou, ik denk dat 98% van de ruiters dat niet kan. Ik kan het niet i.i.g. Daarom ben ik ook een middelmatige ruiter en geen goede Haha! Haha! Haha!d

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:14

Mensen zijn vooral makkelijk. Bit is een hulpmiddel om de oefening makkelijker uit te kunnen voeren in principe. Helaas wordt er te weinig rekening mee gehouden dat dat ding wel degelijk ín een paardenmond zit en je natuurlijk niet moet gaan zitten hossen en rukken. Veelste weinig mensen beseffen dat omdat ze wel het leuke plaatje zien...

Maar waar ik ook verdrietig van wordt zijn de ruiters die wel bitloos rijden en zo ontzettend veel druk hebben.. Die hebben het hele idee van bitloos niet begrepen helaas.

Dus ja, bitloos is moeilijker omdat je meer moet rijden. Paardrijden is eigenlijk op je zit rijden en dat is hard werken. Paarden worden veelste veel op de teugels gereden, lopen daardoor op de voorhand met de gevolgen van dien. Zowel op manege's, pensionstallen enz. Mensen hebben te weinig geduld en wat gebruik je dan als het bit niet meer 'werkt', de hulpteugel. Écht paardrijden gebeurd zelden meer en dat is ontzettend zonde. Hoeveel mensen stappen er nog blij en uitgeput van hun paard? Met het gevoel dat ieder kleine stap al een enorme stap vooruit is? Natuurlijk zie je dit vaak bij mensen die met bit rijden, frustratie, ongeduld, protest van het paard... Paarden worden gedwongen om te grote stappen te nemen, te snel dingen te bereiken.. Kijk maar naar de net beleerde jonkies die al aan de teugel moeten lopen, is dat wel eerlijk om van je paard te verwachten?
Mensen die overstappen op bitloos zijn op een punt gekomen dat het zo niet hoort te gaan. Gelukkig zijn er ook genoeg bitruiters die er zo over denken.
Zowel met als zonder bit kan je ontzettend veel bereiken, hetzelfde zelfs. Het ene paard doet het alleen beter zonder bit dan op bit. Je maakt constand keuzes als je paard rijdt en dan maar hopen dat het uiteindelijk de juiste is. Lijkt wel filosofie zo...

Ik rij de paarden met en zonder bit. Melissa raakt zo overstuur van een bit en is eigenlijk heel goed en gevoelig om op je zit te rijden. Maar met bit schiet ze daar alsnog doorheen.
Libje ben ik vrij snel tijdens het beleren op naar buiten gegaan en op een gegeven moment gewoon bitloos erop uit gegaan. Ging perfect nooit probleem gehad.
Rest van de paarden zou in principe ook goed bitloos te rijden zijn, alleen rij ik er zelden op. Rikst is alleen een paard dat nog moet leren, of eigenlijk moet ik dat leren om haar op mn zit te rijden. Voor bitloos is ze nog te lastig te rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:15

Anya schreef:
Maar als dat is wat je met je paard gaat doen dan kan bitloos prima. Als ik bijvoorbeeld alleen buiten zou rijden of endurance zou starten zou ik hoogstwaarschijnlijk zonder problemen bitloos rijden. Maar ik heb ook nog wedstrijdaspiraties.

En aangezien ik een seniorpaard heb en niet bij de beginners start, MOET ik zelfs met shanks en op één hand rijden.

Ik wil absoluut geen wedstrijden rijden (op die endurance na dan, maar goed, dat gaat dus niet gebeuren Verdrietig ).
Nee, ik vind het wel leuk om thuis wat dressuur te doen om Sam te gymnastiseren. Een goede basis lijkt me belangrijk voor een jong paard. Ik volg dan ook lessen thuis, ook goed voor mezelf qua techniek. Haha!

Maar ben voordat ik deze info over zijn achterbenen/bekken had, altijd van plan geweest het bij bitloos te houden. Ik vind het een heerlijke, relaxte manier van rijden, en nog veel belangrijker Pling , mijn Sammy vindt dat ook als ik zie hoe hij het doet. Ik denk dat ik mijn stalgenoten ook heel graag wil laten zien dat het echt kan. Knipoog Want meeeen, wat voor fabeltjes ik in de loop der jaren heb aangehoord over bitloos rijden... Slapen

Succes met je wedstrijden in elk geval! OK dan! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:19

Over druk:
Persoonlijk vind ik een bit een vrij zwaar ding. En die ligt en werkt dan op de lagen en op de tong; dat lijkt mij niet prettig voor een paard en zo wil ik niet (meer) rijden.

Mijn bitloos hoofdstel weegt bijna niets. Dat dingetje is zo licht, dat misschien wel 10 van die hoofdstellen bij mekaar het gewicht van 1 bit niet halen.
De (brede en zachte) neusband ligt wellicht op haar neus, maar dat vind ik geen druk. Het weegt namelijk niks, het werkt niet in en is allesbehalve scherp/hard. Het werkt ook niet in achter de oren (sommige andere hoofdstellen doen dat wel, maar ook daar valt wat voor te zeggen).
Pas wanneer ik de teugels aanneem, ontstaat er 'druk'.
En bij een bit is die druk (het gewicht) er altijd.
Voor mij zit hier dus weldegelijk een belangrijk verschil in.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:19

RianneH, hier ben ik het mee eens Ja

@Nadya: dankjewel.
en die rare verhalen heb ik ook gehoord hoor.. dat het levensgevaarlijk is zonder bit. Dat het niet kan zonder bit. Nooit. Dat is natuurlijk flauwekul. Kan best. Afhankelijk van wat je wilt en hoe goed je zelf als ruiter bent.

Zoals iedereen er nu aan gewend is dat Lan altijd los voor de stal staat en vaak los met me meeloopt. Ik sta nu op een gewone pensionstal. Daar doen ze niet zo moeilijk. De stal waar Lan eerder stond dachten ze altijd dat ze onmiddellijk zou ontsnappen en de weg op denderen. En ik maar uitleggen dat ze zou stoppen bij de eerste grasspriet links.. maar dat geloofden ze niet Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:21

Joviban.. ik rij heel vaak niet met neusriem (want dat is verboden op wedstrijden). Als het bit aan het hoofdstel hangt en er is geen druk op mondhoeken of lagen, kortom het hangt aan de bakstukken dan bestaat de druk van het bit uit het gewicht dat achter de oren komt. O.a. omdat ze altijd de mond open kan doen.

nogmaals vergelijk een lepel overdwars in je mond. Dat levert echt geen problemen op. Het probleem ontstaat als je er oneerlijk aan gaat hangen.

Maar goed: wij zullen het nooit eens worden. Er is gewoon een stroming die tegen iedere vorm van bitgebruik is en iedereen aanraadt om bitloos te rijden. Ook als dat oneerlijke druk oplevert. Persoonlijk raad ik die mensen liever aan om goed les te nemen. En dan te kiezen voor bit of bitloos.

Ik geloof dat ieder hier het beste met zijn paard voorheeft. Daarover zijn we het eens.
Dus ik trek me verder terug uit deze discussie Ja

Allemaal veel rijplezier. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:26

Hihihi, ik laat Sam ook altijd los staan. Dat kwam eigenlijk doordat hij een hangtrauma had opgelopen in de trailer ooit en omdat hij altijd een touwhalster om heeft op het erf (daar mag je je paard niet aan vast zetten). Inmiddels staat hij braaf stil, los en wel, en loopt inderdaad ook mee. En hij gaat ook rustig de trailer weer in.

Dat bitloos rijden is gewoon een kwestie van vertrouwen opbouwen, zorgen dat je paard op je gericht is en dat je paard bekend is met lichaamstaal, energie en focus. Dan gaat het vanzelf. Knipoog

Ik heb zelf ook moeten wennen aan het idee bitloos, toen ik besloot om het bit af te zweren. Maar het zit tussen je oren, heb ik wel geleerd. Dat 'controle idee moet er even uit, zeg maar...... Haha! Ik rij nu rustig bitloos, weet niet beter zelfs......

En Anya, ik vind een lepel overdwars in mijn mond echt geen pretje, hoor. Ik eet ook nog steeds met een klein lepeltje, echt waar. Vraag mijn vriend maar. Haha!