HIT-actief stallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:20

Op zich klinkt het concept van een hitactiefstal goed, maar:
- wat als je paard een blessure krijgt, dan moet je deze dus toch apart op stal zetten. Is dat mogelijk bij zulke stalhouders?
- IJzers, voor de sport zijn ijzers in de zomer noodzakelijk. In principe hoeft het geen probleem te zijn, maar wil men dat wel?
- als je gaat rijden, dan moet je je paard uit een grote ruimte halen om te borstelen e.d. In de zomer geen probleem, maar als je pas 's avonds naar je paard kunt, meot je dan op de tast je paard opzoeken? Zijn er wel plekken om je paard goed te kunnen borstelen en een wasplaats? Verlichting om je paard in het donker te kunnen vindne of weer op stal te zetten is een absolute must.
- als een paard een extra chip moet hebben voor de voerstations, dan ben ik absoluut tegen. Een halsband heb ik minder moeite mee, mits deze uiteraard niet schuurt.
- In de winter lijkt mij zo'n stal wel fijn, maar in de zomer lijkt mij gewoon op de weide net zo goed.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:44

Even een antwoord vanuit mijn positie in Deil. Lachen

germie schreef:
- wat als je paard een blessure krijgt, dan moet je deze dus toch apart op stal zetten. Is dat mogelijk bij zulke stalhouders?

De stallen staan gewoon nog. Voor het rijden worden de paarden in deze stallen gezet zodat de klanten kunnen poetsen. Bij blessures hebben ze dus gewoon een stal om in te staan.

- IJzers, voor de sport zijn ijzers in de zomer noodzakelijk. In principe hoeft het geen probleem te zijn, maar wil men dat wel?

Dat moet diegene die zijn paard in de hit zet toch zelf weten? Of ben ik nou gek? Blond

- als je gaat rijden, dan moet je je paard uit een grote ruimte halen om te borstelen e.d. In de zomer geen probleem, maar als je pas 's avonds naar je paard kunt, meot je dan op de tast je paard opzoeken? Zijn er wel plekken om je paard goed te kunnen borstelen en een wasplaats? Verlichting om je paard in het donker te kunnen vindne of weer op stal te zetten is een absolute must.

Bij ons is de regel zo dat een klant niks in de hit heeft te zoeken. De paarden worden door het personeel uit de hit gehaald, en in de stallen gezet waar de klant ze kan poetsen. Bij ons is toevallig de verlichting nog niet aanwezig (was een feest, geloof me) maar ik heb dan ook standaard een zaklamp op zak. Huilen van het lachen

Met stallen is het soms wat druk, maar met een lange gang vol stallen een poetsplaats is het negen op de tien keer geen probleem.

- als een paard een extra chip moet hebben voor de voerstations, dan ben ik absoluut tegen. Een halsband heb ik minder moeite mee, mits deze uiteraard niet schuurt.

Van mij mag je Haha! Mijn is wel gechipt, je ziet er niks van, hij voelt er niks van. Ik zat ook even over zo'n halsband te denken, maar ik vond het risico dat hij hem zou verliezen, of dat hij ergens achter zou blijven haken (om wat voor reden dan ook) te groot. Maar de mijne staat er dan ook permanent in.

- In de winter lijkt mij zo'n stal wel fijn, maar in de zomer lijkt mij gewoon op de weide net zo goed.

Is het ook. Lachen Helemaal mee eens. Ik had hetzelfde gedaan, als wij tenminste een weide hadden gehad. Clown

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:49

germie schreef:

Bij ons is het mogelijk je paard apart te zetten. Daar zijn speciaal boksen voor vrijgehouden. Deze boksen kunnen dan ook worden gebruikt om te borstelen. Voor het borstelen zijn ook buitenpoetsplaatsen, een spuitplaats en een binnen poetsplaats beschikbaar.

Bij ons is er ook verlichting genoeg door de bak en de longeercirkel en het binnengedeelte is verlicht.

Nogmaals mijn paarden staan dus ZONDER ijzers in de actiefstal en er zijn er nog meer waarbij dat geen problemen oplevert, het kan dus wel..

Bij ons kun je kiezen; chip of halsband met chip. De mijne hebben een halsband en dit werkt prima!

Ik ben het met je eens dat een weide in de zomer net zo goed kan zijn.. Voordeel van een actiefstal kan zijn dat je precies weet hoeveel je paard eet.

Dit alles is bij een actiefstal natuurlijk wel afhankelijk van hoe de stalhouder het inricht/bepaald. Dit is hoe het er bij ons aan toe gaat.

Mij maakt het niets uit waar mijn paarden staan, als ze maar zomer en winter 24u buiten kunnen lopen. Bij ons in de omgeving is dat op bijna geen enkele stal mogelijk en hierdoor is voor ons de actiefstal ideaal.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:41

Goed gzegd Estragon Tong uitsteken Wist niet dat jij ook op Bokt zat haha

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:54

Ik zou er opzich ook wel mijn paard neer willen zetten, lekker zoals het eigenlijk hoort,kuddes enzo, wel heel mooi systeem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:05

Zeker in de randstad gebieden vind ik het een uitkomst. Maar ik vraag mij altijd af, paarden creeeren altijd aangeleerd gedrag, bij zo een voerstation weten ze dat er eten komt. Hebben ze net gehad krijgen ze niet meer, maar dan blijven de hogere in rang natuurlijk staan en wachten tot er weer wat komt.
Maandag mogen ze bij ons weer op de wei, dus wat krijg je dan, dinsdag gaat die van mij bij de draad staan wachten. Ze kunnen van de paddock de wei op en voorlopig alleen het laatste uurtje. Hij staat als eerste bij de ingang te wachten en heeft heel veel geduld Knipoog Ze gaan nl de eerste paar uur op de paddock en daarna pas de wei op....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:07

Ik denk idd dat er grote problemen kunnen komen als je een paar echt dominante hebt.
Het zal allemaal mee vallen als ze fijn van karakter zijn...maar zo is niet elk paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:13

Wij hebben een pony in de kudde die altijd de baas wil zijn, er zijn 3 nieuwe bij gekomen, dus het gelazer is weer begonnen, hij heeft ijzers achter en is niet LIEV Aan het eind van de dag staat hij nl al klaar bij de ingang, ze komen bij ons gewoon zelf de stal in als de draad los gaat. Geen eentje durft bij hem in de buurt te komen dan, want hij ramt er op los..., zo eentje in een HIT aktief stal, zal de hele dag bij de brokkenpot staan.

Gaat de eigenaar van de HIT aktief stal dan zo een paardeneigenaar vertellen dat hij eigenlijk niet in de groep past omdat hij het systeem niet volgt zoals het hoort? Er zal zeker wel voldoende hooi aanwezig zijn en dat scheelt een heleboel, als eigenaar kan je altijd nog wat extra voeren als je regelmatig komt, maar dat is natuurlijk niet het idee.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:58

Bij ons staan er ook wel een aantal draakjes tussen maar als de rangorde eenmaal is bepaalt gaat het wel goed. Bij ons zijn echt geen gekke dingen gebeurt tot nu toe..
En dat ze bij de voerstations blijven wachten tot ze weer mogen zie ik ook niet echt gebeuren bij ons, ze hebben snel door dat het spelletje zo niet werkt.
Meestal wandelen ze dan door naar een ander station van het biks bijvoorbeeld om te kijken of ze daar weer wat kunnen krijgen, of ze gaan water drinken aan de andere kant, stro eten, spelen etc..
Zo gebeurt het bij ons, en er staan echt enkele draken tussen hoor !

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:04

Roane, ik zou toch beslist zelf m'n paard uit stal willen halen. Als ik om 5 uur 's morgens m'n paard moet hebben, dan denk ik niet dat iemand anders dat voor mij wil doen. Net als dat je pas om 11 uur 's avonds van een wedstrijd terug bent.
Hoe doen ze dat dan bij jullie? STaat het paard dan een paar nachten in een gewone stal?
Het concept klinkt niet verkeerd, maar ik ben ook wat sceptisch.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:10

germie schreef:
Roane, ik zou toch beslist zelf m'n paard uit stal willen halen. Als ik om 5 uur 's morgens m'n paard moet hebben, dan denk ik niet dat iemand anders dat voor mij wil doen. Net als dat je pas om 11 uur 's avonds van een wedstrijd terug bent.
Hoe doen ze dat dan bij jullie? STaat het paard dan een paar nachten in een gewone stal?

Oh, ik bedoelde lesklanten, niet pensionklanten. *LOL*
Dat was eerst wel de bedoeling, maar dat heeft geloof ik één dag standgehouden. Huilen van het lachen ik laat toch echt niet mijn eigen paard door een ander uit de hit halen.

Ik doelde meer op de mensen die gewoon op de manege komen en in de les rijden. Zonder eigen paard. Die hebben niets in de hit te zoeken. Lachen (zou ook lekker gevaarlijk worden)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:14

Roane schreef:
germie schreef:

Oh, ik bedoelde lesklanten, niet pensionklanten. *LOL*
Dat was eerst wel de bedoeling, maar dat heeft geloof ik één dag standgehouden. Huilen van het lachen ik laat toch echt niet mijn eigen paard door een ander uit de hit halen.

Ik doelde meer op de mensen die gewoon op de manege komen en in de les rijden. Zonder eigen paard. Die hebben niets in de hit te zoeken. Lachen (zou ook lekker gevaarlijk worden)

Oke.
En dat manegepaarden tussen privepaarden staan hoeft ook geen probleem te zijn, paard=paard.
Maar letten ze met nieuwelingen ook goed op?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:20

Nieuwelingen geven doorgaans geen problemen. Het is even wennen de eerste paar dagen, dan vinden ze aansluiting met een paar paarden en gaan ze op in de groep. er zijn meerdere nieuwelingen bijgekomen en allemaal werden moeiteloos opgekomen.
Personeel let dan even op of ze het systeem wel doorkrijgen door ze de eerste paar dagen in de voederstations te zetten, maar dat hebben ze meestal ook zo door. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:10

Hoe veel kost het om je paard in zo een HIT stal te hebben staan?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:14

Voor mij evenveel als een paard in pension die een stal heeft. De prijs is niet veranderd sinds de manege overgegaan is op HIT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:15

Hoeveel is dat dan?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:20

Volgens mij *spiekt in boekje manege* was pension 220 euro p maand voor een paard.

2 binnenbakken, hooi, stro, eten, stalling (hit of normaal) stapmolen, buitenbak, weidegang (zodra er weer wei is) water op de poetsplaats.
Ik vind het redelijk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:21

Dat is dus inclusief lessen, weet niet hoeveel, maar dikke 200 euro vind ik wel veel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:35

Ik vind die prijs nog wel meevallen.

Beetje pensionstal hier in de buurt vraagt dat ook (noord holland).
Dan betaal ik liever die 220 voor de HIT dan 220 en hij staat in zo'n hok van 3x3.

Er is hier een stal en die vraagt over de 300. Het enige wat je hebt is een binnenbak en een box met gouden knoppen. Weiland is er niet.

Citaat:
Wij hebben een pony in de kudde die altijd de baas wil zijn, er zijn 3 nieuwe bij gekomen, dus het gelazer is weer begonnen, hij heeft ijzers achter en is niet LIEV Aan het eind van de dag staat hij nl al klaar bij de ingang, ze komen bij ons gewoon zelf de stal in als de draad los gaat. Geen eentje durft bij hem in de buurt te komen dan, want hij ramt er op los..., zo eentje in een HIT aktief stal, zal de hele dag bij de brokkenpot staan.

En ik denk dus dat het dier helemaal zal veranderen.
Simpel omdat er s'middags dan niet meer gedrongen wordt voor het draadje en er niet op vaste tijdstippen gevoerd wordt.
Er is dan geen strijd meer om wie het eerst eruit mag en wie er het eerste bij zijn voer is.

Mijn haflinger jaagt altijd iedereen de loopstal uit als er gevoerd wordt en gaat gewoon met zijn dikke reet in de deuropening staan.
We hebben helaas maar 1 opening (oude koeien loop stal)
In een HIT actief zal dit gedrag absoluut verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:30

runningkawa schreef:
In een weide staat ook niet elke hoek een waterbak Lachen
Verder zie ik daar de paarden ook nooit op 1 stuk staan. Ze lopen ook de hele dag van het ene plekje gras naar het ander Lachen

Inderdaad.
Ik snap het principe nog niet goed genoeg om er echt iets over te zeggen denk ik, maar ik vind het er vooral zo klein uitzien. Hoeveel paarden staan er op hoeveel vierkante meter?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:15

Ik zie het meer als een noodoplossing voor bedrijven die geen weidegang kunnen bieden.
Zoals, ik meen Russel al ergens aangaf: ik denk wel dat juist de hit stallen een grote aanleiding zijn voor stereotype gedrag!
Paarden doen de hele dag door hunzelfde rondje.

lotje_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:19

Ik ben er ook geen voorstander van. Mijn paarden worden gereden en gaan alleen 's zomers een paar uurtjes op het land.
's Winters staan ze op stal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:24

shan schreef:
Ik zie het meer als een noodoplossing voor bedrijven die geen weidegang kunnen bieden.
Zoals, ik meen Russel al ergens aangaf: ik denk wel dat juist de hit stallen een grote aanleiding zijn voor stereotype gedrag!
Paarden doen de hele dag door hunzelfde rondje.

Wat een onzin.
In een stal staan ze de hele nacht tegen de muur aan te staren... Hmm, wat zou er nou beter zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:26

Ik denk dat toch echt niet elk paard geschikt is om van voer hokje naar voerhokje te lopen....

Ik ken(de) er een paar die ik er niet graag in zou zetten... denk ook dat ze binnen een week eruit gehaald worden.

Veel te weinig plek en dan ook nog voer aanwezig... dat gaat niet bij alle paarden Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:28

Ik zou het denk ik wel overwegen, als ik de keuze zou hebben tussen HIT-actief of een stal met een paar uurtjes weidegang.
Maar ik heb mijn paard toch veel liever staan zoals hij nu staat, 24/7 buiten, maar wel met de gemakken van een fijne pensionstal.