montie roberts of parelli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat vind jij beter, montie roberts of parelli? en waarom

monty roberts
54 (32%)
pat parelli
112 (67%)

Totaal aantal stemmen: 166

KiWiKo

Re: montie roberts of parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:55

Rani007 schreef:
TiaraBungy schreef:
jaa Haha!

Heb je de Success Series wel eens gezien? Ik heb nog nooit iemand zo met paarden zien omgaan. Persoonlijk vind ik dat Anky hierbij verbleekt. Maar dat is mijn mening.

Is een hele andere discipline Haha! Haha! een zwemmer kan je ook niet met een wielrenner vergelijken Lachen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:56

nee nog nooit gezien.. wat is dat ?? Bloos!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:57

_bloempje01_ schreef:
ben ik het helemaal mee eens rani Haha! krijg gewoon kriebels als ik er naar kijk en heb alleen maar zoiets dat wil ik ookkkkk!!! Cool

Nou, dan doe je dat toch? Haha! Knipoog
Zelf ben ik nog met Level 1 bezig, Parelli oefen ik 2 keer per week een kort programma, en rijden doe ik 3 keer per week.
Vind ik de ideale combinatie (tenminste, zo werkt dat bij ons) om goed vooruitgang te boeken.
Ik heb en Draver, en die pikt dat heel goed op!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:59

ik vind het geen hele andere dicipline, met parelli kun je ook makkelijk dressuur rijden, parelli is een basis dus je kan net zo goed daarna springen, dressuur of iets anders wat ik erg leuk vind Lachen en dan wel een beetje volgens parelli en niet volgens anky Clown (kan je de basis van parelli net zo goed weglaten Tong uitsteken )

rani het lukt mij nog niet of gewoon vanuit ontspannen stilstaan opeens te piaferen Clown
Laatst bijgewerkt door _bloempje01_ op 05-04-08 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:00

KiWiKo schreef:
Rani007 schreef:
Heb je de Success Series wel eens gezien? Ik heb nog nooit iemand zo met paarden zien omgaan. Persoonlijk vind ik dat Anky hierbij verbleekt. Maar dat is mijn mening.

Is een hele andere discipline Haha! Haha! een zwemmer kan je ook niet met een wielrenner vergelijken Lachen

Ben ik helemaal met je eens, NH is geen dressuur, maar wat Pat en vooral Linda aan dressuur vaardigheden hebben omdat ze Parelli gebruiken, vind ik toch echt veel subtieler dan wanneer alleen dressuur met een paard gereden wordt. En hoe komt dat? Parelli houdt rekening met het welzijn van zijn paarden op een heel andere wijze dan sportruiters dat doen.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:02

_bloempje01_ schreef:
ik vind het geen hele andere dicipline, met parelli kun je ook makkelijk dressuur rijden, parelli is een basis dus je kan net zo goed daarna springen, dressuur of iets anders wat ik erg leuk vind Lachen

rani het lukt mij nog niet of gewoon vanuit ontspannen stilstaan opeens te piaferen Clown

Dat je dat mij dat lukt met een draver van 4 jaar oud? We zijn nog maar net 2 maanden bezig hoor! Knipoog

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:03

ja.. maar ik denk dat je daar Parelli niet voor nodig hebt.. (sorry als ik iets raars zeg..)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:06

Rani007 schreef:
KiWiKo schreef:
Rani007 schreef:

Ben ik helemaal met je eens, NH is geen dressuur, maar wat Pat en vooral Linda aan dressuur vaardigheden hebben omdat ze Parelli gebruiken, vind ik toch echt veel subtieler dan wanneer alleen dressuur met een paard gereden wordt. En hoe komt dat? Parelli houdt rekening met het welzijn van zijn paarden op een heel andere wijze dan sportruiters dat doen.

omdat er ook andere dingen van het paard gevraagd worden Lachen Lachen Ik ben het wel met je eens hoor Lachen maar het is appels met peren vergelijken.......

Ik kan ademloos kijken EN leren van Pat en Linda, vind het helemaal geweldig. Ik kan ook ademloos kijken naar Anky en ook dat kan ik helemaal geweldig vinden.

Maar het is geen vergelijk, en ik durf er echt mijn handen voor in het vuur te steken dat beiden rekening houden met het welzijn van het paard, misschien ieder op hun eigen manier omdat de prestatie dat eist, maar zowel Anky als Pat en Linda hebben niks aan paarden die niet goed in hun velletje zitten

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:08

idd vind ik dat je daar geen andere mensen nodig voor MAG hebben!! het is jouw verantwoordelijkheid, en niet die van ander om dat aan jou te leren.
toch?? Bloos

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:10

Je zegt niks raars hoor Knipoog
Maar bij Parelli, en dat begint vooral bij Level 2, ga je dus rijvaardigheden ontwikkelen en zit ook heel veel dressuur in.
Dus piafferen vanuit stilstand kan je op den duur met Parelli aanleren.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:10

ben ik het mee eens kiwiko maar een paard is altijd nog een kudde dier die in de natuur leeft dus lijkt het mij niet zo vriendelijk om nooit in de wei te mogen, nooit los te mogen enz. niet dat dit persé bij anky hoort maar ik kan zo een pony noemen die dat allemaal niet mag... (een bekende pony! )

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:11

ik rij western.. dus mijn paard kent geen piaffe.. wel (bijna) spinnen.. Haha! (de beginselen zijn er Tong uitsteken)

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:13

je moet kijken wat je zelf leuk vind natuurlijk Lachen ik vind dressuur heel leuk maar niet op de manier hoe dat meestal word gedaan dusja ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:13

_bloempje01_ schreef:
ben ik het mee eens kiwiko maar een paard is altijd nog een kudde dier die in de natuur leeft dus lijkt het mij niet zo vriendelijk om nooit in de wei te mogen, nooit los te mogen enz. niet dat dit persé bij anky hoort maar ik kan zo een pony noemen die dat allemaal niet mag... (een bekende pony! )

ik kan zo heel veel topsporters opnoemen die gewoon op de wei komen hoor Lachen Ook die van anky komen gewoon op het land Lachen

maar ik kan me wel voorstellen dat je iets zuiniger bent op een paard dat straks in Tokyo mee moet lopen dan op een paard waar je zo nu en dan eens een demo mee geeft......... lijkt mij Haha!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:14

Ik vind Anky ook geweldig om te zien hoor.
Misschien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd. Wat ik aan verschil tussen de Parelli's en Anky vind is dat de bij Pat en Linda de paarden veel negeefelijker en meer ontspannen zijn dan bij Anky. Mij hoor je niet zeggen hoor dat Anky niet goed voor haar paarden is. Tuurlijk is ze daarbij gebaat en ze zal er zeker wel veel van houden ook.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:15

tja das waar maar daar hoort het paard niet onder te lijden vind ik Tong uitsteken en ik zeg ook niet dat het persé bij anky is hé Knipoog

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:16

TiaraBungy schreef:
ik rij western.. dus mijn paard kent geen piaffe.. wel (bijna) spinnen.. Haha! (de beginselen zijn er Tong uitsteken)

Western rijden is zo gaaf. Leuk dat je dat doet!
Ik zag mijn paard pas spontaan uit dr zelf spinnen in de bak. We doen n.l. ook aan paardenvoetbal voor de ontspanning.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:20

Rani007 schreef:
Misschien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd. Wat ik aan verschil tussen de Parelli's en Anky vind is dat de bij Pat en Linda de paarden veel negeefelijker en meer ontspannen zijn dan bij Anky. Mij hoor je niet zeggen hoor dat Anky niet goed voor haar paarden is. Tuurlijk is ze daarbij gebaat en ze zal er zeker wel veel van houden ook.

Klopt en is ook logisch want er zit nogal een verschil tussen in een ring met honderden toeschouwers, vlaggen, bloempotten, muziek, licht, fotograven, filmploegen je ding moeten doen of op eigen terrein, in je eigen bakkie, in je vertrouwde omgeving laten zien wat je allemaal kan Lachen

daarom zeg ik beiden adembenemend Haha! beiden in HUN ding echt buitengewoon getalenteerd, Beiden voor mij echt mensen waar ik mijn petje voor af neem............ maar beiden mijlenver uit elkaar wat de discipline betreft Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:23

Ik kies dan voor Pat Parelli, omdat het een duidelijke methode is. En ik vind Monty af en toe nogal grof, ik houd ook niet van join up's e.d.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:23

Rani007 schreef:
TiaraBungy schreef:

Western rijden is zo gaaf. Leuk dat je dat doet!
Ik zag mijn paard pas spontaan uit dr zelf spinnen in de bak. We doen n.l. ook aan paardenvoetbal voor de ontspanning.

leuk dat je het leuk vind Haha!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:24

KiWiKo schreef:
Rani007 schreef:

Klopt en is ook logisch want er zit nogal een verschil tussen in een ring met honderden toeschouwers, vlaggen, bloempotten, muziek, licht, fotograven, filmploegen je ding moeten doen of op eigen terrein, in je eigen bakkie, in je vertrouwde omgeving laten zien wat je allemaal kan Lachen

daarom zeg ik beiden adembenemend Haha! beiden in HUN ding echt buitengewoon getalenteerd, Beiden voor mij echt mensen waar ik mijn petje voor af neem............ maar beiden mijlenver uit elkaar wat de discipline betreft Lachen

Helemaal mee eens! Maar Parelli komt ook overal met z'n paarden hoor. Geeft internationaal clinics met dezelfde rommel eromheen Haha!
Ik doe het Anky en Parelli iig niet na Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:25

ik ook niet Haha! Haha! Haha!

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:25

ja idd! zoals in de nec arena in birming ham 9 en 10 augustus Cool

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:27

Ik zou zelf ook best wel Western willen rijden, maar er worden bij ons in de buurt geen lessen gegeven, of ze zitten vol.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:56

okee.. welke regio woon je ??:)