Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:09

Lusitana schreef:
RianneH schreef:
Mijn paarden worden natuurlijk bekapt. Bekapper heeft nooit iets aan de stand werkelijk veranderd

Waarom heet het/noem je het dan toch natuurlijk bekappen en niet gewoon "bekappen"? Is het niet zo dat natuurlijk bekappen per definitie inhoudt dat ze de achterkant laag houden en het straalbeen evenwijdig aan de grond willen en er flink ana de toon wordt gekort?
Mijn paarden worden ook niet beslagen en hebben kneiterharde, gezonde hoeven, maar die worden dus gewoon "bekapt" en niet "natuurlijk bekapt" overigens zien ze maar twee maal per jaar de smid. Slijt en aangroei is dus goed in evenwicht. Zelfde geldt voor een aantal paarden van mijn vriendin die er overigens nog een paar bij heeft die schoenen dragen en een aantal die toch echt beslagen moeten worden (zoals haar Ierse Volbloed) en die vriendin is dus 100% pro blootvoets. Maar wat niet gaat, gaat niet. We hebben hier te maken met zeer ruw terrein en daar zijn een paar paarden van haar niet voor geboren en ze hebben zich in de loop der jaren (ze zijn hier toch al bijna twintig jaar) niet aangepast.... die blootsvoets gaan, zijn Lusitano x Garrano, dus wel voor dit terrein uitgerust van nature.
Andere paarden van kennissen staan in de bagger en vormen gewoon weg platvoeten als ze niet beslagen zijn, ook logisch. De leef omstandigheden bepalen veel. Ras, type en gebruik ook.

Omdat deze paarden een lange periode helemaal niet bekapt zijn geweest. Niet mijn keuze, maar het zijn niet echt mijn paarden en heb er dus ook niet alles over te zeggen. Nu zo geregeld dat ze wel bekapt worden, hoewel dat tegenwoordig meer te controle is dan werkelijk werk verrichten.
Ze zijn zo'n 3 tot 4 jaar lang niet bekapt. Enkel eens een stukje ingekort of lipjes weggeknipt.
Toch hadden 3 van de vier keiharde hoeven, konden we zonder problemen het harde op enz. Een paard heeft nog steeds probleemhoeven, maar dat zal waarschijnlijk nooit volledig over gaan.

Paarden hadden wel altijd voldoende beweging en afwisseling tussen, hard en zachte ondergrond. Op de lengte na, heel natuurlijke (helaas uit noodzaak) hoeven. De hoeven van de friezen corrigeerden zichzelf tijdig door de lange stukken 'in te laten scheuren' die wij eraf konden knippen of ze er zelf af liepen.

Heb me toen lopen orieënteren naar een goede hoefsmid die enkel alleen hoefte de bekappen. Heb gekozen voor een natuurlijk bekapper. Hij heeft de paarden nooit lager hoeven zetten, omdat ze al de juiste hoogte hadden. Daarnaast is geen van de hoeven hier hetzelfde. De draver wordt ook natuurlijk bekapt, staat ook op de lage manier kenmerkend voor het natuurlijk (bekappen) maar heeft toch verder hele andere hoeven.
Als ik dat bekijk bij bijv. de manegepaarden die blootvoets gaan. Regelmatig bij de smid, niets op aan te merken, maar die staan veel hoger op hun hoeven. Heel veel stijler en af en toe houd ik echt mn hart vast zo apart staan ze.
Dus welke reden had ik om de hoeven stijler te willen als wat ze gewend zijn en duidelijk werkt voor hen. Tuurlijk ben ik er bij het hele proces bij geweest, heb me ingelezen en legt de bekapper alles duidelijk en helder uit. Mij bevalt het perfect, meer dan zelfs, omdat ik zie hoe ze op zijn geknapt. Dat dat bij traditioneel ook had gekund weet ik wel, maar dat is niet mijn keuze geweest.
Buiten dat is mijn natuurlijk bekapper vele malen beter met paarden dan al de tradiotonele smeden die ik meegemaakt heb. Natuurlijk zitten er altijd rotte appels tussen, maar dit vind ik wel heel opmerkelijk.

Pff.. lang verhaal, kan je het nog volgen?

Oewh, daarnaast, maar het kan zijn dat ik dat volledig fout heb (natuurlijk niet Tong uitsteken ) is het zo dat paarden en hun hoeven zich aanpassen aan het klimaat. Reden ook waarom jouw paarden anders zullen staan dan de mijnen. Waarom paarden uit Spanje enz. anders bekapt horen te worden dan Bijv. Ijslanders uit een veel kouder klimaat. Dat heeft weer te maken met warmte onder de hoef enz. heb hier wel ergens een boek liggen met uitleg.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:27

Helemaal zoals in de natuur kun je het tegenwoordig toch niet meer maken. Wel kun je zo goed mogelijk aan de natuurlijke behoeftes van een paard voldoen.

Voor mij is dat: Paard in een kudde houden, ze hebben een loopstal met uitlooppaddock en iedere dag weidegang. De stal heeft meerdere deuropeningen, er is er altijd een waar het paard door kan. In de stal staan verschillende schotten, een paard wat zich af wil zonderen kan dat doen. Er liggen meerdere hopen hooi, alle paarden kunnen eten zoveel ze willen. Mijn paard komt alleen in de stal om even languit te slapen, de rest van de tijd staat hij buiten, als het erg slecht weer is dan steekt hij zijn hoofd door het raam naar binnen... Koe
In de groep van ongeveer 30 paarden zie je verschillende groepjes van 2-3-4-5 paarden, die staan bijna altijd bij elkaar, ze zoeken hun eigen vriendjes uit en worden niet gedwongen met het paard samen te staan wat de eigenaar voor hun heeft uitgezocht.

Een voorwaarde is wel dat er voldoende ruimte is, in de wei en in de stal zodat ze elkaar ook kunnen ontlopen indien nodig.

Alle paarden zijn tevreden, ze zijn allemaal heerlijk ontspannen en vinden het allemaal goed zo.

De paarden geven ook echt wel aan wanneer ze wel of niet naar de wei willen, als het slecht weer is staan ze na een paar uur alweer bij het hek, ze worden dan ook gewoon binnen gehaald. Is het goed weer dan kost het nog wel een flink wat moeite ze naar binnen te krijgen, dan mogen ze dus gewoon buiten blijven. De wei staat trouwens vol met vanalles wat wij onkruid noemen, de paarden zoeken daaruit wat ze eten willen, niet alleen gras dus.

Natuurlijk bekappen, mijn paard had altijd probleemhoeven, welke traditionele smid ik er ook bij haalde, nu heeft hij dankzij de natural balance (is ongeveer gelijk aan natuurlijk bekappen) smid gewoon goede hoeven en geen problemen meer.

Ik heb ook een paar jaar een boomloos zadel gehad, zowel het paard als ik waren hier tevreden mee, paard liep goed en door de ongedwongen zit had ik geen rugproblemen. Nu ik meer langere ritten rijd heeft mijn paard wel last van drukplekken door het boomloze zadel, dus toch weer overgestapt op een boomzadel. Ik voel ook wel degelijk verschil tijdens het rijden met boomloos of een boomzadel, met een boomloos zadel heb ik wel beter contact met de rug en voel ik zijn bewegingen beter.

Imo benader ik op deze manier voor mijn paard zijn natuurlijke behoeften zoveel mogelijk. Tenslotte moet hij zo leven, die paar uurtjes dat ik bij hem ben vallen daarbij in het niet. Nee voor mij nooit meer een paard in een box zonder contact met anderen paarden!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:39

Lusitana schreef:
@Tinkerloos en anderen die denken dat ik er geen ervaring mee heb:Als je mijn post gelezen hebt, kom je tegen dat ik er wel degelijk op gereden heb en er geradbraakt vanaf kwam. Het was een Barefoot.

En nu is het ineens een stevig ding. Dus ook veel stugs tussen jou en je paard. Je zit niet op de blote paardenrug, dus ze moeten het niet doen voorkomen alsof het daar gelijk aan is.
Jij leest selectief. Lachen
Je leest wat je wil horen..
Iedereen schijnt te denken dat een boomloos zadel een fod is,een puddig,een slap stuk leer..
Ik bedoel te zeggen dat een boomloos zadel een stevig zadel is,een echt zadel,met bijbehorende pad.
Door dat de boom ontbreekt voel je alle bewegingen van je paard.

Boomloze zadels maken trouwens elk jaar (zo niet vaker) verbeteringen mee,ze zijn van ander materiaal,de beugelophanging zit anders,de singelbevestiging,de pad,de kussens enz.
En er zijn vele verschillende boomloze zadels te koop,die absoluut niet met elkaar te vergelijken zijn.
(ik heb ze allemaal in handen gehad)
De Freeform is bijv. qua stevigheid net een boomzadel,de Ghost heeft dikke panelen onder het zadel, de Barefoot heeft altijd een pad nodig, de Bob Marschall is ook vrij stevig en zwaar,en zo zijn er vele verschillen.
Het is niet zo dat als je een boomloos zadel gezien hebt dat je ze dan allemaal kent.

Over het geradbraakt eraf komern,dat kan.
Veel mensen kunnen niet boomloos vanwege hun eigen rug.
Komt vaker voor.
(maar andersom ook,veel mensen hebben pijn op een boomzadel,en dat is met boomlos dan weer over)

Ik vind het best dat jij boomloos niks vind,maar er zijn zat mensen die er wel baat bij hebben,en paarden die er wel goed op gaan.
(net als met boomzadels!)
Ik denk ook dat er veel mensen met een zeer goedkoop boomloos zadel gaan beginnen,en er dan van terug komen.
Drukkingen,schuiven,vervelend paard,zelf problemen met het lichaam..
De kwaliteit houd vaak te wensen over,en de zadels zijn zo slecht dat ze al bijna kwaad aanrichten voor je het zadel op het paard legt.
(bij wijze van spreken)
De mensen die zo'n zadel gehad hebben spreken dan meteen van slechte zadels als ze het over boomloos hebben,terwijl ze zelf een slecht zadel gekocht hebben om geld uit te sparen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:58

Lusitana schreef:
Ik zou willen dat mensen ook eens stilstonden bij die aspecten.
De meeste van ons hebben paarden om op te rijden. Dat betekent dat een andere hoefvorm die de pezen en hoefkatrol ontlast voor die paarden wellicht toch wenselijk is, al lijkt het niet op "wilde paarden hoef" , en willen een uitgerust en voldoende gevoed paard dat geen tekorten oploopt omdat het niet bij bepaalde kruiden kan komen omdat ze er niet zijn of de hogere in rang ze erbij weghouden, dat niet wordt getreiterd in de wei of verpietert in de prut of zich vet en hoefbevangen vreet aan het Hollandse gras dat totaal ongeschikt is voor paarden om mee te beginnen.

Als je een paard "natuurlijk" houdt, moet je ook bijspringen. Insectenmiddel, schurft, mok en rotstraal bestrijden, vitaminen bijvoeren....ontwormen, wonden verzorgen, manen en staart klitvrij houden (of het kan ergens vast raken), hoeven bekappen....
Dus hoe natuurlijk is dat dan echt? Heb je het dan niet gewoon over "buiten" houden, ipv natuurlijk houden?

Ik heb het liefst dat mijn paarden zichzelf vooral VEILIG voelen. Zodat ze rust hebben.

Ben het helemaal met je eens (en hoe vaak komt dat voor ... Clown ). Vooral met de laatste zin. Veiligheid gaat boven alles. Veiligheid is voor een paard trouwens vaak synoniem aan "bekendheid", vertrouwdheid. Tis dus ook maar net wat ze aangeleerd is.

Ik zeg altijd maar zo: zolang ik kan zien dat mijn paard zich goed en rustig voelt en vertrouwen heeft in de situatie om hem heen, dan vind ik het goed. Als ze 's nachts binnen moeten staan, ok, dan kan dat ALS ik zie dat ze vrede met de situatie hebben. Ik heb zelf nu gekozen voor een stal waar ze wel naar binnen gaan 's nachts. Maar de sfeer is daar zo goed en de paarden worden daar zo goed verzorgd (met een aai en een knuffel) dat ze daar volledig rustig onder zijn. Dan vind ik het goed. Bovendien ik ga mijn Belg echt niet de hele dag in de prut zetten, dat is vragen om problemen. Ook weer zo'n keuze.

En daar komt nog bij, niet elk paard is hetzelfde, en niet elk paard heeft dezelfde behoeftes. Als er geen chemische middelen waren had elke Belg zowat last van chronische mok en schuurplekken door mijten. Dat gaat voor Arabieren dan bijna weer niet op (ik spreek over gemiddelden dan he).

By the way, hetzelfde heb ik met boomloos. Maar ook met het rijden op zich! Het paard gaat voor!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:54

Op zich een mooie openingspost. Maargoed iedereen die met een beetje gevoel , verstand en inlevingsvermogen z'n paard behandeld snapt ook wel dat 24 uur op een modderwei dumpen geen goede optie is. Net zoals diegene beseft dat opsluiten op stal geen goede optie is. In beide gevallen heeft het paard geen eigen keuze.

Er zijn idd. veel verschillen tussen paarden. Je hebt er altijd wel mietjes bij zitten.

Maar mensen "lezen" het gedrag van hun paard vaak verkeerd.
Paard staat om 17 uur voor het hek : zie je wel , hij wil liever naar stal. Ja hehe , als je een doodsaaie en vervelende wei hebt zonder leuke maatjes , goede ondergrond , lekker gras , hooi en water....ja dan wil elk paard liever naar die stal met brokjes en hooi. Ook onze paarden die 24-7 buiten staan. Die zouden dan nog vooraan staan misschien Tong uitsteken

Maar imo. is er ondanks de verschillen WEL 1 manier van paarden houden die voor elk paard perfect is. Namelijk gewoon een lekker ruim weiland met een goede gevariërde grasmat , een stuk zand , een stuk verharding , een ruime schuilstal met meerdere uitgangen , verschillende plekken binnen en buiten waar atijd goed hooi en water beschikbaar is.

ELK paard kan daarop een perfect leventje hebben. Ze kunnen immers altijd elkaar opzoeken of uit de weg gaan , hebben altijd de keus tussen binnen of buiten , enz. En als er echt problemen zijn met een hele vieze bully dan is het je eigen verantwoordelijkheid om die etterbak uit de groep te halen.

Met die hoeven ben ik het ook wel eens , ik vraag me ook heel erg af waarom een bepaalde hoefvorm aangehouden moet worden. Bijvoorbeeld : waarom moet je de steunsels eruit snijden ? Die dingen komen toch niet voor niets steeds supersnel terug ? Blijkbaar vindt de hoef dat nodig. Maar aan de andere kant : als je ervaart dat je paard beter loopt tja dan is het misschien toch gewoon wat overbodige woekerende groei , net zoals schiefels of onze nagels. "Natuurlijk bekappen" heb ik overigens nooit ervaren als per-sé de wilde hoef aan willen houden. Men kijkt er juist naar dat de natuurlijke hoefvorm van elk individueel paard goed aangehouden wordt.

Bij de traditionele smid zie je vaak dat men de hoef helemaal uitholt en de stralen voor een groot deel wegsnijdt. Natuurlijke bekappers doen dat niet , die laten de zool en straal meer intact zodat die mee kunnen werken.

Je boomloos reactie daar schrik ik van , zo ontzettend kortzichtig Bloos! Had ik echt niet van je verwacht , ik had je hoger ingeschat... je praat er nu met zeer veel vooroordelen als een kip zonder kop over en wilt het niet eens begrijpen lijkt het wel , je walst er zo overheen wat een ander zegt , leest idd. zeer selectief. Goh dat verbaasd me echt omdat ik je normaal gesproken heel eerlijk naar dingen zie kijken.
Zal er zo even op reageren adhv. je quote Lachen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:00

Mijn paardje vindt een dagje op het land leuk. en dan staat hij weer bij het hek te hinniken en te rennen en te klieren want dan wil hij er weer uit.(hij staat wel altijd met vriendjes:P) en in de regen vindt hij het heerlijk als het niet te lang duurt.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:39

Ik ben het helemaal eens met de ts, ik zelf probeer ook het beste voor mijn paarden te doen. Ze staan overdag, als het weiland droog is, van 8 uur 's ochtends, tot 's avonds tussen 10 en 12 uur buiten. Maar 's nachts staan ze dus wel op stal, anders kan het land het gewoon niet aan. Omdat er te weinig gras op het land staat om de hele dag te kunnen grazen, krijgen ze 's ochtends hooi. Ook op stal krijgen ze een ruime hoeveelheid hooi. Op dagen zoals de laatste paar, wanneer het weiland heel erg nat is en het weer slecht, probeer ik ze op z'n minst een uur of 6-8 buiten te laten. Mijn Arabische merrie wil ik ook graag buiten laten bevallen, ze is ook pas in juni uitgerekend, en dan staan ze ook weer 24/7 buiten. Mijn Arabiertje rijd ik wel bitloos, maar ook met een gewoon boomzadel. Mijn KWPNmerrie rijd ik wisselend met bit en bitloos, de laatste tijd meestal met bit, omdat ze amper te rijden is, door een overschot aan energie Bloos Ook haar rijd ik met een boomzadel. Beide paarden lopen ijzerloos.

Ik wil nog even iets zeggen over het leven in een groep, dat het in een verkeerd bij elkaar gezette groep, heel slecht kan gaan met bepaalde paarden.
2 weken geleden probeerde ik, op de stal waar ik renpaarden rijd, een jong merrietje in het land(minimaal 2 hectare, voor 5 paarden) te zetten. Voordat ik bij het hek van het weiland was, liep ze me, volledig in paniek, bijna omver. Daarna probeerde de eigenaar het zelf, hij had haar al op het weiland en stond in de opening van het hek. De merrie draaide om en denderde hem zo om ver, en zij liep weer buiten het weiland. Deze merrie heeft zo op haar donder gehad van andere paarden op het land, dat ze volledig in paniek raakt zo snel ze denkt, dat ze op het land moet. Dus in een verkeerde groep kan een paard zich wel degelijk heel slecht voelen.

Ik moet er bij zeggen, dat als het mijn eigen paard was, ik het nooit zo ver had laten komen. Ik neem het haar ook niet kwalijk dat ze me bijna omver liep, ik zeg zelf altijd dat een paard je nooit omver zal lopen, tenzij het volledig in paniek is. En dat was dit merrietje duidelijk, ik had eerder medelijden met haar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:39

Lusitana schreef:
Edit, ik was dit dus aan het typen voordat ik jouw post.

Okee, even een boomloos site, willekeurig, aangeklikt, en die komen met de volgende punten:
1 Harde boom tussen ruiter en paard waardoor enorm wederzijds gevoel verloren gaat.
2 ruiter zit ergens boven elkaar ipv in contact met elkaar waardoor je elkaar leert aanvoelen
3 communicatie tussen ruiter en paard wordt verstoord door boom, groot deel valt weg
4 ruiter past zijn zit aan het zadel ipv de vorm en bewegingen van het paard
5 pasvorm van boomzadel is zeer kritiek en moeilijk 100% te krijgen en te houden
6 paardenlijf is buigzaam en veranderlijk, boomzadel heeft vaste vorm en beweegt niet mee
7 kans op drukkingen en knellingen dan wel niet goed volgen van de rug is groot
8 zadel moet hierdoor vaak gecontroleerd worden.

Daar wil ik dus even het volgende op zeggen:
1 Het voelen van de paardenrug is totaal niet belangrijk. Bovendien zit je op een boomloss zadl toch ook op een soort "matras" en niet op de paardenrug, er zit ook wat tussen.
daarbij, het paard zend geen speciale vibraties uit die we op moeten vangen en de ruiter ook niet naar het paard.
Zithulpen zijn gebaseerd op gewichtsverplaatsingen.
2 Je kont zit iets van het paard, maar je benen zitten om het paard. Nogmaals wat valt er te voelen? Wat moet je zo nodig voelen? Bewegingen van het paard zijn van achteren naar voren, omhoog en omlaag. Meer niet, en goed voelbaar als leg je er een stapel stenen tussen.
3 de communicatie, nogmaals, is gebaseerd op gewichtsverplaatsingen. Het is niet zo dat je een vibratie door je linker bil stuurt die het paard dan uitlegt als linksaf gaan.
Druk komt door. Ook als er een boom tussen zit. Leg ene pen op je hand. als je daar op duwt, voel je dat toch ook als druk in je hand?
Druk nu eens op je hand als je er een watje op legt...
Verschil? Als het er al is, is dat de pen de druk verdeeld. dit is een voordeel. Je wilt geen grote druk op ene klein oppervlak. Ik weet niet of het zo prettig is voor een paard om je zitbeenknobbel in een spier te voelen prikken...
4 ruiter past zit aan het zadel niet aan het paard. ahem, we willen graag dat de ruiter nu eenmaal op een bepaalde manier zit om de hulpen op een bepaalde manier te geven. Maar wil dit zeggen dat je dus maar een beetje krom op je paard kun hangen naar believen op een boomloos zadsel, want ja, je past je aan naar het paard ofzo? Ik zie dit punt niet. De gedwongen zit (die lang niet alle zadels even sterk hebben) is juist ontwikkled om ruiters te helkpen in hun discipline.
Hieruit mag ik dus afleiden dat er bij boomloos per definitie is gedacht aan recreatie ruiters en niet aan sporters?
5 Ja een zadel moet passen.
6 Meebewegen? Nogmaals we hebben het over bewegingen van achter naar voren en op en neer van het hele paard. De rug beweegt niet onafhankelijk een andere kant op ofzo.
Ze doen voorkomen of een boomloos zadel een soort kleedje is, maar het is natuurlijk meer ene soort matras dat ook vastgesingeld zit, dus zoveel beweging is er niet in zo'n ding ten opzichte van een gewoon zadel.
7 en 8 Zadels zijn gemaakt in rugvorm. De boom zit in het zadel, het is niet de boom die op de rug ligt, maar kussens. Ik zie niet waarom er een verschil zou zijn in kussens van een zadel waar wat hards in zit en kussens van een zadel zonder boom.
En ja moet gecontroleerd, so what? Een beetje ruiter kan heel wat dingen zelf spotten.
Ik denk dat het probleem meer ligt in het feit dat er veel leken maar paarden hebben dan in het feit dat zadels bomen hebben...

Ik zie nog steeds geen probleem van een boom.

Ik rijdt overigens ook zonder zadel (slecht voor een paard dat niet breed is, trouwens) en kan nou niet zeggen dat het uitmaakt voor mijn "communicatie". Ik voel, als ik in een zadel zit, ook wanneer een achterbeen wordt opgenomen... om maar wat te noemen.

Enfin, ik zal braaf even verder lezen.

Dit hele stukje is duidelijk door iemand geschreven die totaal geen ervaring heeft met boomloos rijden.
Je zegt dat je een keer op een boomloze gereden hebt , hoe lang was dat , 1 ritje ? Dat telt niet als echte ervaring.
Net zoals dat ik een ritje op een Portugees zadel zou maken...daar kun je weinig conclusies aan verbinden , pas na langere tijd kun je je echt een goede eigen mening vormen. Want wie weet lag het zadel wel niet goed op het paard , hadden je beugels niet de juiste lengte , was het zadel de verkeerde maat , enz. Met 1 ritje weet je nog niet waar je over praat. En bij jou is dat duidelijk het geval , want anders zou je nooit die dingen zeggen die je nu zegt. Dat zijn echt onervaren-met-boomloos-reacties volgens het boekje , en ik kan het weten Lachen
Heb zat mensen zo zien reageren en met een kleine aanpassing en een uurtje of 10 boomloos rijden later , is de mening ineens 3 keer over de kop gegaan en vinden ze het geweldig. Vooral als het eigen zadel er dan weer op gaat schrikt men zich rot , want waar is het paard gebleven ?! Bloos!
Het is dan net alsof je op een dromedaris zit. Met m'n Barefootje heb ik veel meer contact met het paard , ze zit er overal omheen. Je zit niet op de ruggengraat , maar voor de rest volg je helemaal de rondingen van het paard ipv. de rondingen van je zadel.

Je lijf is soepel , dat van het paard ook , je kunt het paardenlijf dus perfect volgen. Doet het paard het hoofd naar beneden , dan komt de rug omhoog. Met dit zadel kan dat makkelijk. Draagt het paard het koppie hoger dan wordt de rug wat holler : ook geen probleem.

De voorkant en achterkant kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen , dus in de voltes zit je niet op een recht zadel , maar op een gebogen paard.
De schouderspieren en -spekjes rollen zo onder het zadel door.

Je voelt echt meer als je boomloos rijdt , hebt meer contact , bent meer eenheid. Als je dat niet snapt dan komt dat alleen maar omdat je het nooit ervaren hebt. Want de mensen die met een Barefootje rijden herkennen dit gevoel precies. Als je het niet herkent , betekent dat niet dat het niet bestaat , je hebt het alleen nooit ervaren Pling Of misschien vindt jij dat extra contact niet nodig , dat kan natuurlijk ook. Anderen zouden niet meer zonder willen in ieder geval. Maar dat kan best iets persoonlijks zijn Lachen

Een boomloos zadel is geen kleedje , het is eerder een matrasje inderdaad , in rugvorm. Een matrasje dat beschermd , is veerkrachtig , houdt de ruggengraat vrij , is schokdempend , spreidt de druk. Vergelijk het met een volle plastic tas met plastic hengseltjes : krijg je van die fijne rooie striemen van. Rol je daar echter een dik stuk rubber omheen o.i.d. , dan heb je nergens last meer van. Volgens dat principe werkt een Barefootje ook. Het is stevig genoeg om een zachte , soepele verbidning tussen ruiter en paard te vormen , zonder dat de ruiter direct op de ruggengraat of in de spieren van het paard zit te prikken. Kan zich aan verschillende rugvormen aanpassen door de soepelheid.

Terwijl een boom hetzelfde blijft. Een boom is wel rugvorm (net als boomloos) , maar het is 1 rugvorm , terwijl natuurlijk elke rug anders is. En daar zit hem het probleem van boomzadels. Elke rug is anders. De holling van voor naar achteren , opzij links en rechts (is ook lang niet altijd symmetrisch !) ter hoogte van de schoft , en elk cm daar achteren kan ook weer een andere V-vorm hebben. Heb je nu de perfect aansluitende boom voor elke vierkante cm gevonden (ik geef het je te doen , poeh...) dan gaat vervolgens je paard bewegen , buigen , veranderen...

En daarbij dat het moeilijker is om de bewegingen van je paard te volgen als je op een zadel zit dat een bepaalde zit afdwingt. Je kunt keurig volgens de boekjes in een zadel zitten , maar helemaal verkeerd met je zwaartepunt en bewegingen boven het paard. Je kunt perfect je zadel volgen , maar je paard enorm in de weg zitten. Bij boomloos hou je dat niet lang vol , word je veel sneller afgestraft. Dat is in het begin niet leuk maar lost het probleem wel snel op !

Bij een boomzadel blijft het het probleem van het paard. Boomloos maakt het ook het probleem van de ruiter , en dus wordt je gedwongen om het op te lossen en je balans te vinden. Zit je het paard niet in de weg dan zit je het lekkerst Lachen
Beginnende ruiters hebben in een boomloos zadel ook vaak veel sneller een goede onafhankelijke zit gevonden. Ze voelen het paard beter aan en hebben een soepel geheel om te volgen. Bij een boomzadel kun je door het harde tussendeel als een tennisballetje uit het zadel geklapt worden elke keer. Daarom zie je beginners zo vaak stuiteren. De grap is dat je dat bij boomloze zadels nauwelijks ziet , omdat je directer op het paard zit. Leren lichtrijden is dan vaak ook heel makkelijk.

Je hebt veel vrijheid in het zadel , kan dus ook best zijn dat de 1 de benen wat verder naar voren houdt , en de ander wat verder naar achteren.
Je kunt er als een pudding bij gaan zitten inderdaad. Maar dat kan ook in een boomzadel , voorbeelden genoeg. Bij boomloos en een ruiter die bewsut met zichzelf en z'n paard bezig is , zal het maar tijdelijk zijn dat je even minder netjes zit : je bent immers je balans aan het vinden en als je die eenmaal hebt dan zit je als een huis. Ga je dan weer op een boomzadel dan valt het zo vies tegen meestal omdat je je paard niet meer voelt en in een houding wordt gedwongen die de juiste balans op je paard juist tegenwerkt. Hele maffe ervaring is dat.

Ik vind het ook altijd erg verbazingwekkend dat mensen zeggen : jamaar ik ken iemand die drukkingen kreeg van een boomloos zadel , dus die zadels zijn niet goed.

Dan vraag ik me altijd af : en die 10 paarden die je kent met witte plekken rond hun schoft van boomzadels dan... Verward

Van elk zadel kun je drukplekken krijgen. De grap is dat je bij een boomzadel een veel grotere kans hebt op drukkingen , omdat er daar veel meer punten zijn waarbij het mis kan gaan. Bij boomloos is eigenlijk het enige kritische punt de stijgbeugelophanging. Bij een boomzadel is dit OOK een kritisch punt. Bij een boomzadel zul je meestal deze druk rond de schoft gaan geven , en daar krijg je die "mooie" puntige schoften van , waarbij de spieren wegvallen... in theorie is een boomzadel geweldig , maar om de praktijk zo goed te krijgen als de theorie , dat is verrekte moeilijk en je weet het ook eigenlijk nooit zeker , je kunt alleen maar hopen dat alles altijd zo comfortabel op het paard ligt. Bij boomloos hou je rekening met de beugelophanging en je bent gewoon klaar , heerlijk toch.

De mensen die drukplekken ervaren hebben hadden ze ook niet hoeven hebben. Bij Lenneke zijn het meer irritatieplekken dan drukplekken geweest door de Sympanova pad waar Anouar blijkbaar gevoelig op was , bij anderen zijn het vaak te dunne of niet op tijd vervangen inlages geweest.
Ik vind het echt jammer dat men in die gevallen meteen bewijs ziet dat boomloos niet zou deugen , terwijl er duidenden gevallen zijn van boomzadels waar drukplekken mee veroorzaakt zijn...

De grap (nouja zo leuk is dat natuurlijk niet Ach gut ) is dan wel weer dat diegenen vaak na verloop van tijd ook onder hun boomzadel een witte plek krijgen , en dan weer terugkomen bij boomloos en een betere pad en inlages uitzoeken deze keer , waarna alles gewoon prima gaat Lachen

Maar elk boomloos zadel is net als elk boomzadel niet voor iedereen geschikt. Je moet het echt graag willen en er echt achter staan , jezelf er goed in verdiepen , anders werkt het niet. Zo is het met elk zadel.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:49

roxxxiejjj schreef:
Mijn paardje vindt een dagje op het land leuk. en dan staat hij weer bij het hek te hinniken en te rennen en te klieren want dan wil hij er weer uit.(hij staat wel altijd met vriendjes:P) en in de regen vindt hij het heerlijk als het niet te lang duurt.

en toch heeft pmarena wel gelijk volgens mij... zet een schuilhok daar op die wei en geef daar eten en hij zal binnen de week niet meer aan het hek komen zeuren hoor! Mijn paarden staan altijd buiten, en áls ze aan het hek komen staan zeuren als ik aankom weet ik al dat hun hooi op is (ze krijgen ongeveer onbeperkt hooi, maar als het kouder is geweest snachts dan ik had verwacht, eten ze soms veel meer en is het dus op). Wanneer ze in de zomer bv op hun grote zomerweide staan moet ik heeeeel dat eind naar achter wandelen om ze te halen want geen een van de drie doet de moeite om te komen kijken of ik wat interessants bij heb hoor Clown mag ik nog staan rammelen met een emmer biks... maar! als een van hen even alleen daar is moeten blijven omdat de DA moet komen ofzo en de andere dus thuis staan dan staat die als de bliksem aan het hek hoor...

Ik wil absoluut geen naturalfreak zijn, maar soms hebt ik echt iets van 'halloo?' geen wonder dat jou paard lastig wordt... Hoeveel keer passeert de vraag wel niet 'hoe houd ik mijn paard onder controle' of 'hij bokt bij het aanspringen in galop' in de loop van de winter op het forum... Vraag dan hoe dat paard gehouden wordt en dan moeten ze toegeven dat hij wel maar 2 uurtjes in de bak mag en voor de rest op stal staat... En jij vraagt je af waarom je paard niet te houden is denk ik dan... dit is uiteraard niet aan het adres van mensen met paarden met rugproblemen enz gericht, maar soms druipt de oorzaak er gewoon af...
Hetzelfde met blootvoets lopen... ''mijn paard kan dat niet', waar staat hij gehuisvest? juist ja, in een natte wei zonder verharding te bespeuren en hoe vaak komt hij op het harde? 1 keer per week voor een wandeling van 3 uur... sjah... Je paard is aangepast aan de omstandigheden waarin je hem huisvest. Bijna nooit op verharding= zachte hoeven.
Laatst bijgewerkt door kynshiri op 24-03-08 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:52

Dat bedoel ik , sommige dingen zijn zo ontzettend logisch , als je even jezelf erin inleeft zie je meteen waar het scheelt...

Dat hoeft dan niet de gehele oorzaak te zijn , er kan ook nog wel wat anders achter zitten , maar 95% kans dat als je dat voor de hand liggende zou veranderen dat het probleem dan binnen no-time opgelost is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:56

@lusitana: verdiep je er eens in voordat je allerlei vooroordelen hier neer gooit. Zowel over boomloos, als over natuurlijk bekappen.
Prima als je je er niet in wilt verdiepen, maar houd dan je mond dicht. Ik word onderhand een beetje simpel van dit soort topics.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:04

Tinkerloos schreef:
Marieke_K schreef:
Het jammere van internet is dat mensen hier hun heil gaan zoeken: paard gaat in verzet dus er zal wel iets mis zijn met het zadel. Dan maar boomloos, maar dat is niet altijd de oplossing. Roep hulp in van ervaren paardenkennis die je paard ook kunnen zien en beoordelen IRL. Of je dan kiest voor een bepaalde inslag (NA of niet) ligt aan jezelf, als je maar het welzijn van je paard als prioriteit stelt.
Ik ben niet boomloos gaan rijden omdat mijn paard in verzet ging hoor.
Ik reed heerlijk op mijn boomzadel.
Tot ik bij een stalgenoot een boomloos zadel zag,en toen raakte ik geintresseerd.
Ik heb een testzadel aangevraagd,en ze liep met dat boomloze zadel zoveel ruimer.
Ik merkte echt groot verschil,en dat terwijl ik dacht dat mijn boomzadel gewoon goed was.
Je weet het verschil pas als je het allebei geprobeerd hebt..
(dat laatste zeg ik vooral voor de mensen die meteen al roepen dat boomloos niks is voor ze uberhoubt een boomloos zadel in het echt gezien hebben)

Met mijn voorbeeld wil ik aan geven dat er genoeg mensen zijn die uit het 'niets' boomloos gaan rijden omdat dat op het i-net geroepen wordt. Ik bedoelde jou er niet persoonlijk mee. Lachen

Iedereen moet doen waar hij / zij zich goed bij voelt, als het maar niet te wordt of ten nadele van het paard is vind ik. Je moet open blijven staan voor nieuwe dingen of andere methodes, maar weeg voor je zelf af wat voor baat je er bij kan hebben of niet.

Er zijn nog altijd meerdere wegen die naar Rome leiden, maar dat wordt nog wel eens vergeten. Dat is jammer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:06

Dat is zo , maar ook nog eraan toevoegend :

Niet iedereen wil naar Rome , Barcelona is bvb. ook een leuke bestemming Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:12

Tinkerloos, ik lees niet selectief, ik lees alles, ik pakte alleen even een tegenstrijdigheid eruit. Aan de ene kant beweert men dat je alles zo goed voelt alsof er dus maar heel weinig tussen ruiter en paard zit (want immers hebben ze tégen boom dat er zoveel tussen zit - op die site dan) aan de andere kant is het een stevig ding. Dus toch niet zoveel gevoel en veel tussen ruiter en paard?

Waarom zou je meer willen voelen? Ik weet wat meer voelen is, ik rijdt immers ook zonder zadel, maar ik zie daar zelf geen enkel voordeel in. Wat niet wegneemt dat een ander het als geweldig kan ervaren.

Je schrijft zelf nu ook dat er enorme ontwikkelingen zijn. Dát heeft het zadel met boom al voor, dat bestaat al eeuwen, de kindereziektes zijn er wel uit.

Ik zie heus dat er een groep (ruoters én paarden) is die er baat bij heeft en het prettig vindt.
Je hoort mij niet zeggen dat ik er tégen ben, ik begrijp alleen niet waarom er een groep tegen een zadel met boom in het algemeen is, of waarom het in het algemeen als beter gezien wordt. Er zijn individuele behoeftes.

@pmarena, je info is nuttig, maar het veranderd voor mij niet mijn voorkeur voor een zadel met boom.
De boomloze zadels hebben hun eigen marktgebied en bestaansrecht, daar hoef je me niet van te overtuigen.

Waar het mij om ging en dat staat hier boven ook, is dat er een groep is die tegen een zadel met boom in het algemeen is, of ze zetten de zadels tegenover elkaar alsof de boomloze beter zou zijn.

En ik ga echt niet langer op een boomloos zadel zitten, want dan verniel ik mezelf. Ze zijn nl ook niet maar voor elke ruiter geschikt! Ik heb lichamelijke beperkingen waardoor het zitten op een dergelijk breed geval schier onmogelijk is zonder gruwelijke pijnen. Ik heb twintig minuten dressuur gereden en ik was kapot, ik had verschrikkelijke pijnen. Denk je echt dat ik OOIT nog op boomloos stap?
Ik kán niet boomloos rijden, punt uit.
Dat wil heus niet zeggen dat ik vind dat die zadels niet deugen ofzo, alleen dat IK er nooit een zou gebruiken. Omdat ik voor mij geen enkel nut zie en voor mijn paard ook niet.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:36

heiditjj schreef:
Over die stal ben ik niet met je eens.

En überhaupt, niet voor ieder paard geldt het zelfde. Elk paard is net als elk mens anders.

Wij hebben een arabier staan, hij is van ons zelf, we hebben 1,5ha weide (gras) met een ruime schuilstal, en o wee hij zal er niet in gaan staan!! Straks doet iemand de deur dicht!!! Daar is hij doodsbang voor. Pas als alle lichten uit zijn zet hij schoorvoetend een paar passen in de stal. En als er geen hooi in de stal ligt komt hij überhaupt niet binnen.

Dat heb ik ook. We hebben een in en uit loop stal, waarvan de deur dicht kan.. Nu hebben we, omdat mijn merrie wat eerder naar haar voer mocht (zij krijgt meer dan de rest), haar een keertje 'opgesloten' in die stal. Er was ook gewoon brok, had er zelfs wat hooi bij gedaan maar nee, mevrouw zat constant te rennen door de stal heen zodra ik weg ging. Als ik er bij stond ging ze heel zenuwachtig eten. Zodra ik de deur los deed, en mevrouw wist dat ze eruit kon, ging ze pas rustig eten en was er niks meer aan de hand Nagelbijten / Gniffelen .

Ik heb juist het idee dat paarden opgesloten staan helemaal niet fijn vinden (mits ze eraan gewend zijn dan), aangezien ze dan niet kunnen vluchten.
Dit geldt iig voor mijn paarden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:37

pmarena schreef:
Dat is zo , maar ook nog eraan toevoegend :

Niet iedereen wil naar Rome , Barcelona is bvb. ook een leuke bestemming Knipoog

Precies! Haha! Alleen weet nog niet iedereen dat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:50

Lusitana : is je goed recht om zelf voor boom te kiezen , en dat beter te vinden dan boomloos. Maar met 1 ritje mag je nog niet doen alsof je er alles vanaf weet , en daar vallen we nu een beetje over dat je zo overkomt. Er zijn heel wat mensen met rugproblemen , knieproblemen , bekken problemen e.d. die op een boomloos zadel juist superfijn zitten en in tranen zijn dat ze eindelijk weer een uurtje zonder pijn kunnen rijden terwijl ze anders na een kwartiertje al gesloopt zijn , en verschillende dure zadels en zadelmakers versleten hebben.

Wellicht lag het boomloze zadel dat jij hebt geprobeerd er wel waardeloos op waardoor je er klachten van kreeg. Tever naar voren , verkeerde pad , verkeerde maat...noem maar op.

Als je kijkt naar de vele voordelen van boomloos zoals ruiters en paarden die er ECHT ervaring mee hebben , ze ervaren , dan is het niet zo gek dat die mensen er geen boomzadel meer op willen hebben. Want voor hun (en mij) is het enige voordeel van een boomzadel de betere drukverdeling. En dat is een theoretisch voordeel dat in de praktijk niet met 100% zekerheid voor elkaar te krijgen is. En als het niet 100% goed ligt is de kans zeer groot dat het juist voor problemen zorgt. Die je niet meteen hoeft te zien , maar voor het paard wel erg goed voelbaar zijn.

Dus zo raar is het niet dat mensen die boomloos rijden , het een een slechte keus vinden om voor een boom te kiezen , omdat er daarbij zoveel meer risico's zijn en het in de praktijk ook heel erg vaak niet goed past. Omdat de meeste mensen er helaas toch niet zo veel waarde aan hechten en niet goed kijken of hun zadel wel echt goed ligt. Mensen roepen al snel dat hun zadel goed past , maar weten het eigenlijk totaal niet zeker.

Voor de rest (meer ontopic) is veel gewoon gewenning en zul je bij veranderingen ook al zijn het verbeteringen , soms toch eerst negatieve reacties krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:03

Ik weet niet waar je uithaalt dat ik iets beter vind dat het ander. Dat is juist het hele punt!
Het onderwerp van het topic is juist het (h)erkennen van individuele behoeftes, van paarden, maar ook van ruiters en de mogelijkheden daarbinnen.
We verzamelen zo veel ervaringen en dat is altijd nuttig voor twijfelaars of beginners. Die kunnen zo lezen dat er inderdaad meerdere mogelijkheden zijn dan wat wordt "voorgeschreven" door de plaatstelijke manege, de populaire goeroe, of het enige boek in de boekenkast, om maar wat te noemen. Dat vind ik het hele nut van bokt ook.

Ik heb alleen gereageerd op argumenten die ik op de eerste de beste site over boomloos vond.
En ik heb een eigen ervaring meegenomen, en nee, het lag niet aan het zadel dat ik pijn kreeg, ik heb pijn als mijn benen te ver uit elkaar moeten. Ik kan dus niet zonder pijn in zo'n ding ZITTEN. Heeft verder niets met rijden te maken, met puur met het feit dat het te breed is. Mijn Portugese zadel is bv ook niet echt comfortabel voor mij.

Mijn vriendin is helemaal weg van boomloos, je kunt dus niet zeggen dat ik verkeerd beïnvloed wordt ofzo.

Maar ik vind het net zoiets als kiezen tussen lenzen en een bril. De een kan niet met bril, de ander niet met lenzen, sommige gebruiken ze allebei, de een zweert bij dit de ander bij dat. Maar ze dienen het zelfde doel. En je kunt kwalijk zeggen dat het een beter is dan het andere.... dat ligt er nl maar net aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:46

En die argumenten waren nu juist zo niet-kloppend , maargoed we denken er dus al met al grofweg hetzelfde over : voor ieder wat wils.

Die vril en lenzen zijn wel een grappige vergelijking eigenlijk , want een bril van ik echt een enorm ka-lote ding , haha.
Je kijkt er langsheen , zit altijd zo'n zweterig ding op je neus , het kreng beslaat en wordt vies , als het regent is het ook niet handig...enz Tong uitsteken

Maargoed dat is weer een hele andere discussie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 20:44

Ik wil nog wel even ingaan op de voorbeelden die hier zijn gegeven van paarden die juist niet de deur dichtwillen van de stal. Daar gata het over paarden die blijkbaar wel gewoon de stal ingaan. Ik heb het over paarden die weigeren een open schuilstal in te gaan. Dat is dus niet altijd omdat ze het nou zo prettig vinden in de regen, maar omdat ze zich blijkbaar niet veilig voelen in de stal.
dit is maar een voorbeeld. Over het algemaan vinden paarden regen niet erg. Maar als een paard de schuilstal niet opzoekt, kon daar wel eens wat achter zitten en dat hoeft dus niet te zijn dat het liever buiten is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:13

Ik hou mijn paard niet natuurlijk. (Ik wilde dat het mogelijk was) maar ik probeer het wel 'zo natuurlijk mogelijk' te doen.

Tuurlijk kan niet alles natuurlijk. Ik grijp ook wel in wanneer het moet en er zijn wel paarden die baat hebben bij een deken bv.
Over een stal denk ik weer anders.. Ik geloof niet dat er 1 enkel paard is die beter word van een stal..

Binnen of buiten vind ik minder belangrijk. Wél belangrijk vind ik dat het paard zelf de keuze mag maken (bv uitloopstal of weide met schuilstal) en in ieder geval áltijd kan bewegen (en niet alleen om zijn eigen as) en áltijd sociaal contact kan onderhouden.
Mijn veulen staat 24/7 buiten en de kudde hopt af en toe van weide naar weide, soms staan ze op weides zonder schuilstal. Maar dat 10 x liever dan dat ik haar afzonder van de rest en in een stal zet. Zonder haar vriendjes en zonder dat ze gewoon haar ding kan doen... Ik zou het niet kunnen.

Wil het paard dat ook? Ja, ik denk het wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:17

Ik heb een watje van een paard, die echt een schurft hekel heeft aan regen. Meneer staat dan het liefst op stal. Neemt niet weg dat hij verplicht elke dag naar buiten moet van mij Nagelbijten / Gniffelen

In de zomer staan ze 8 maanden lang 24/7 buiten, als hij dan op het land staat met de stal gaat hij er zeker weten in staan. Terwijl zijn stalgenoot niet de stal in te krijgen is Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb een watje van een paard denk ik Haha! Je kunt hem ook niet in een grote groep plaatsen. Dan is het een paard from hell! Hij terroriseert elk paard dan.

Voor hem is 1 soortgenoot genoeg én bij voorkeur een stal waar meneer lekker in kan als het hard waait, regent of de wei gewoon te vies is.

Dus nee, voor mijn paard hoeft het niet echt heel natuurlijk Lachen
(Hij drinkt wel heel natuurlijk uit de sloot Tong uitsteken)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-03-08 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:26

Natuurlijk paardenhouden bestaat niet. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:28

Nee,maar wel zo natuurlijk mogelijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:43

...en 'natural' horsemanship dus al helemaal niet. Knipoog