Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:20

Ik vind het een informatieve site, niks mis mee zolang je in eerste plaats je paard(en) goed in de gaten houdt.

Natural hoeft niet zo zwart/wit te zijn als velen het lijken te stellen. Het leven is niet zwart/wit, waarom dit dan wel? Als het een naam moet hebben ben ik ook een natural (al deed ik de dingen al zo toen het nog lang geen naam had geloof ik), maar wel op een manier die bij mij en mijn (verzorg) pony's past. Die staan bv. van zonsondergang tot zonsopgang op stal omdat ze allevier een veulen moeten krijgen. Kan ook prima buiten, maar ik en de eigenaar hebben ze liever binnen om 's nachts in de gaten te kunnen houden.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden Knipoog

Doe het op de manier die past bij de behoefte van zowel paard als jezelf, je kan die website best als leidraad nemen, maar van klakkeloos overnemen en zelf niet nadenken is nog nooit iemand beter geworden.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 15:09

aleida_thijs schreef:
Het is heel interessant, en ook heel beïnvloedend, denk ik zo. Ik vind het toch een beetje raar, ze nemen wel aan dat elk paard hezelfde is...
--paarden moeten nooit dekens, punt.
--paarden mogen geen krachtvoer, punt.
--een touwhalster is altijd het beste om mee te rijden, punt.

Ze zouden wel iets meer kunnen benadrukken dat ieder paard anders is, en dat je per paard moet kijken wat het beste is. Natuurlijk moet elk paard weidegang hebben, maar sommige (oudere) paarden hebben baat bij een regendeken, en gaat het richting verwaarlozing als je geen deken opdoet 'omdat paarden dat niet nodig hebben'. Dat vind ik minder.

Wat ik ook niet vind kloppen, is dat ze zeggen dat boomloze zadels perfect zijn voor lange ritten. Dat lijkt me toch niet helemaal waar, daar krijg je eerder drukplekken van.

Voor de rest hebben ze veel goede punten denk ik, en zetten mensen wel aan het denken!

Dat ben ik ook wel een beetje met je eens, zeker over dat touwhalster dat vind ik onzin.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:34

Ik moet altijd een beetje grinniken als ik hier op bokt lees hoeveel mensen over deze website kunnen vallen. Haha!

Ik vind het zelf in elk geval een hele interessante website met veel goede zaken. Heb hun boek ook in de kast staan (gelezen en wel Knipoog ) en ja, ik heb er een hoop van opgestoken destijds. Ik haal er uit wat ik voor mij en mijn paard van belang vindt. Mijn paard staat zeker 24/7 buiten zonder deken, maar als het dagenlang extreem regent, doe ik hem wel een ongevoerde regendeken op, hoor. En ik voer hem in de winter wel wat brokken (voor sobere paarden) bij, maar inderdaad vooral veel ruwvoer.

IJzers ben ik zelf ook geen voorstander van (is ook niet nodig bij mijn paard en hij wordt natuurlijk bekapt Ja ), maar waar ik vooral erg veel moeite mee heb in NL (en op bokt) is het vele lange opstallen van paarden. Veel mensen met paarden zijn zich totaal niet bewust van de bewegingsbehoefte en de sociale kant van het wezen paard. Ja, hier op bokt weten de meesten het inmiddels wel, maar daarbuiten, in het echte leven, nou, niet dus.Rolleyes

En waar staat er dan op die website dat boomloos het beste is? Ook dat verschilt natuurlijk per paard, hoor, dat weten zij ook wel. Ik heb dat nooit ergens zo gelezen, volgens mij. Ik rij zelf toevallig wel boomloos EN bitloos, yep. Bevalt mijn paard en mij prima. Maar die test op hun website over de bitloze optomingen, heb ik heel anders ervaren. Op die website las ik een goede 'recensie' van een bepaalde optoming, die ik niet bepaald als positief ervaren heb bij mijn paard en mij. De bitloze optomingen zijn heel persoonlijk per combinatie, is mijn ervaring inmiddels. En ik heb er nu eentje, die niet eens genoemd wordt in de test. Haha!

Zelf word ik overigens ook wel eens moe van die onwetende mensen die maar vragen of mijn paard het niet koud heeft, of het niet zielig is om hem buiten te laten enzovoort Tong uitsteken . Natuurlijk is elk paard verschillend en dient individueel benaderd te worden, maar er zijn ook veel paarden zo verziekt door de manier waarop ze gehouden zijn jarenlang. Mag je niet zeggen, maar het is soms wel zo.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:25

Er staat best veel nuttigs op, maar daar tussendoor staan zoveel zaken die niet (zo) kloppen, dat het een onbetrouwbare site is voor informatie. Ze gaan teveel voorbij aan de individuele verschillen en baseren vooral op hun eigen paarden en hun eigen omstandigheden. Inlevingsvermogen is niet hun grootste talent, ben ik bang Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:30

Als ik naar die site kijk, dan krijg ik altijd het gevoel dat ik het helemaal verkeerd doe en dat mijn paard een waardeloos leven heeft.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:31

Als ik naar die site kijk, dan krijg ik altijd het gevoel dat ik het helemaal goed doe en dat mijn paard een geweldig leven heeft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:32

Mooi daar verschillen wij ...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:32

Verschil moet er wezen,toch? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:33

Alleen wat goed/ niet goed is kan wel eens erg subjectief zijn

En ik denk dat die site daar wel een goed voorbeeld van is

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:43

Zo is het toch met alle sites wat dat betreft.
Voor de een is het goed,voor de ander niet.
Ligt eraan wat je wil,en waar je intresse ligt.
De TS opend dit topic op Naturals,en het is een Natural-site,dus zullen de meeste naturals de site ook wel leuk /informatief vinden.
De mensen die hun paard niet natural houden vinden de site waarschijnlijk niks,of te confronterend.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:45

Tinkerloos schreef:
De TS opend dit topic op Naturals,en het is een Natural-site,dus zullen de meeste naturals de site ook wel leuk /informatief vinden.
De mensen die hun paard niet natural houden vinden de site waarschijnlijk niks,of te confronterend.

Vond het een goede omschrijving, totdat dat laatste stukje er achter kwam Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:47

Ben het wel met TL eens, hoor. Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:51

Bitchwich,ik bedoel dat de dressuur ruiters hun paarden onder dekens houden en op ijzers,en dus niks hebben met een bloot paard zonder ijzers dekens en stallen.
(of denk je dat ze daar wel intresse in hebben?)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:51

Tinkerloos schreef:

Waar je interesse ligt? Mijn interesse ligt bij het welzijn van mijn paard(en) en wat er allemaal op die site staat is niet even goed voor het welzijn van mijn paard. Sommige dingen wel, maar ook een aantal dingen niet.
Een tweede interesse die ik heb is het verbreden van mijn kennis en die site heeft de neiging om juist niet te verbreden, maar te versmallen. "Dit is goed" en "dat is fout", zo simpel is het leven niet en al helemaal niet als je met levende wezens te maken hebt.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:54

Tinkerloos schreef:
Bitchwich,ik bedoel dat de dressuur ruiters hun paarden onder dekens houden en op ijzers,en dus niks hebben met een bloot paard zonder ijzers dekens en stallen.

Ik als dressuurruiter in ieder geval wel......

Ik scheer alles en iedereen niet over één kam, en neem uit diverse opvattingen en methodes dat mee wat bij mijn paard het beste past.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:55

Waratje schreef:
Tinkerloos schreef:

Waar je interesse ligt? Mijn interesse ligt bij het welzijn van mijn paard(en) en wat er allemaal op die site staat is niet even goed voor het welzijn van mijn paard. Sommige dingen wel, maar ook een aantal dingen niet.
Een tweede interesse die ik heb is het verbreden van mijn kennis en die site heeft de neiging om juist niet te verbreden, maar te versmallen. "Dit is goed" en "dat is fout", zo simpel is het leven niet en al helemaal niet als je met levende wezens te maken hebt.

Dat bedoel ik...... Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:55

runningkawa schreef:
Alleen wat goed/ niet goed is kan wel eens erg subjectief zijn

En ik denk dat die site daar wel een goed voorbeeld van is

Eens, ik vind het ook een erg subjectieve site.

Wat mij dus irritteert aan die site is dat er dingen omschreven staan als enige en absolute waarheid terwijl je een hoop toch moet nuanceren en zelfs in twijfel moet trekken.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 20-03-08 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:56

Ik snap dat 'versmallen' niet helemaal, hoor, Waratje. Ligt dat dan niet meer aan hoe jij als persoon in elkaar zit? Ik doe ook niet alles 100% zoals op die website beschreven is met mijn paard, ik kijk altijd eerst naar mijn paard en niet naar een website Clown . Maar ik vond vele zaken wel verhelderend om te lezen destijds (nu weet ik het allemaal wel, ik heb al een tijdje niet meer er op gekeken Knipoog ), dus ik heb het wel als een 'verbreding' van kennis ervaren... Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 20-03-08 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:56

Tinkerloos schreef:

Hoera daar zijn de hokjes weer!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:04

Ja, maar Fransje, het is wel zo dat dat bepaalde 'hokje' (zo noem ik het maar even voor het gemak Haha! ) meestal niet echt open staat voor de info op PN. Clown Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:05

Nadya schreef:
Ik snap dat 'versmallen' niet helemaal, hoor, Waratje. Ligt dat dan niet meer aan hoe jij als persoon in elkaar zit? Ik doe ook niet alles 100% zoals op die website beschreven is met mijn paard, ik kijk altijd eerst naar mijn paard en niet naar een website Clown . Maar ik vond vele zaken wel verhelderend om te lezen destijds (nu weet ik het allemaal wel, ik heb al een tijdje niet meer er op gekeken Knipoog ), dus ik heb het wel als een 'verbreding' van kennis ervaren... Lachen

De manier waarop dingen gebracht worden zouden je haast dwingen om eerder verworven kennis over de zaken die door PN worden afgekeurd maar even overboord te kiepen. Dat je eens nadenkt over de kwaliteit van wat je aan eerdere kennis had opgedaan is uitstekend, maar denk dan ook na over de kwaliteit van wat je voor je hebt. En daar valt echt op af te dingen.
Neem informatie tot je en denk erover na, wat zijn de consequenties van die informatie, waar is het op gebaseert, hoe betrouwbaar is de bron van de informatie, etc.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:08

Nadya schreef:
Ja, maar Fransje, het is wel zo dat dat bepaalde 'hokje' (zo noem ik het maar even voor het gemak Haha! ) meestal niet echt open staat voor de info op PN. Clown Knipoog

"de dressuurruiters"? En die doen allemaal aan dekens, ijzers, 23/7 stal, ruk- en plukwerk aan teveel ijzerwerk, enzo? En dat geloof je zelf?
Ga toch eens wat verder rondkijken voor je zo grof generaliseert.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:08

Nadya schreef:
Klopt. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:10

Ach, dat paarden dieren zijn die veel beweging, sociaal contact en ruimte nodig hebben, daar hoef ik niet echt over na te denken, hoor. Met dat idee ben ik allang opgegroeit. Verder barst het natuurlijk van de websites op internet over allerlei onderwerpen en is het altijd zaak om goed na te denken of dingen na te gaan. Niet alleen bij PN. Het is wel zo dat hun stelling nogal ingaat tegen de ubertraditionele maniertjes. Tja, ik vind dat persoonlijk prima. Knipoog

Mijn paard gedijt in elk geval prima op diverse zaken die PN aanhaalt. Knipoog
Maar daar heb ik PN eigenlijk nooit echt voor nodig gehad, want dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Maar door sites als PN ben ik me wel gaan verdiepen in natuurlijk bekappen en permanent bitloos rijden e.d.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:13

Waratje schreef:
Nadya schreef:

"de dressuurruiters"? En die doen allemaal aan dekens, ijzers, 23/7 stal, ruk- en plukwerk aan teveel ijzerwerk, enzo? En dat geloof je zelf?
Ga toch eens wat verder rondkijken voor je zo grof generaliseert.

Daar gaan we weer Clown . Ik zeg dus ook meestal. Niet altijd. Lees eerst eens goed a.j.b, voordat je hapt. Knipoog