waarom boomloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

Re: waarom boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:28

ik ben ook van menig dat een goed passend boomzadel beter is dan een boomloos zadel.... ik ben nog bezig met orienteren... mijn tinker is 4 en is ingereden met een slecht passend boomzadel... gevolg is dat hij nu bang is voor zadels Scheve mond hij is nog maar vier en gaat nog veel groeien... daarom wil ik dus ook een boomlooszadel om hem opnieuw zadel mak te maken.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:31

Mijn (western)zadel lag niet meer goed en ging ik op zoek naar een nieuwe, vantevoren ging ik me inlezen en als je het echt goed wilt doen moet je eigenlijk op maat laten maken, als je geen losse boom hebt kun je niet zeker weten of het zadel past of niet.
Op maat maken ik behoorlijk duur en als je paard van vorm verandert is het eigenlijk al niet goed meer, dus daarom heb ik voor boomloos gekozen Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:25

Ik hetzelfde verhaal : wilde op maat laten maken want ja het is algemeen bekend dat een boom er is voor de drukverdeling...

Maar als je zelf na gaat denken dan besef je dat het zo simpel niet ligt. Zelfs al laat je een zadel vanaf een kale boom op maat maken dan is dat nog geen garantie dat je echt een goed passend zadel hebt. De zadelmaker is ook maar een mens en kan een foutje maken. Bovendien kan je paard veranderen van vorm. En sowieso : het is een bewegend en levend lijf , sluit je zadel daar echt elke seconde en elke beweging perfect op aan met een boom erin ? Want dat moet wel om die geweldig goede drukverdeling van een boom te krijgen.

Ik geloof er niet in , volgens mij is het puur theoretisch dat een boomzadel de druk ten alle tijden over de hele boom verdeelt.

Kijk alleen al eens naar wat de rug doet als je paard zijn hoofd omhoog doet of naar beneden. Of als de achterbenen er mee onder komen. De rug wordt dan ronder of holler , terwijl de vorm van de boom hetzelfde blijft. En kijk eens naar de schouderspieren en spekjes hoever naar achteren die eigenlijk bewegen. Lekker dan als daar een stug zadel op ligt. Bij m'n Barefootje kan alles onder het zadel door "rollen" , heerlijk hoor.

Je bent zelf met je eigen zit verantwoordelijk voor de drukverdeling en bent niet aan het gokken met het comfort van je paard. Hoeft je niet af te vragen of de boom ergens te los of te strak zit enzo....ben blij dat ik hiervoor gegaan ben.

Alhoewel die custom made boomzadels wel ERG mooi blijven natuurlijk Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:29

Ik rij boomloos omdat ik daar na nog fatsoenlijk kan lopen,heb fibro en als ik met boom rijd heb ik veel meer pijn.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:51

Het is ook belangrijk dat je altijd een GOEDE pad onder je zadel hebt, boom of boomloos.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:16

voor mij en mn paardje blijkt boomloos prettig te zijn. Ze is heel rond , geen schoft en zelfs een goede zadelmaakster lukte het niet een goed passend zadel te leveren dat niet schuift.......
gelukkig had mijn instructrice een barefoot Cheyenne en de allereerste keer dat ze die op mn paardje legde in ik erop zat, wist ik: oliebol, dit wordt weer een nieuw zadel aanschaffen............oliebol omdat we al een paar zadels "versleten" hadden samen......
Ze heeft zelfs een keertje zo erg gebokt met een boomzadel.......en bleef bokken toen ik er allang af was...... Cool Duidelijk wat ze wilde vertellen,lijkt mij.......
Boomloos, Barefoot Cheyenne zonder pommel maar ruimte opgevuld is voor ons beide erg prettig. Ik voel haar onder me bewegen en ervaar dat ook als erg prettig!!
Verder over het schuiven, je moet goed aan blijven singelen maar dat ligt ook aan mn ronden dame natuurlijk en opstappen met krukje doe ik ook. Ook beter voor iedere paardenrug, toch?

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:41

ik vind het erg moeilijk hoor,wat nou beter is...

boomloos heeft als voordelen dat het vrijwel altijd past,ook als je paard dikker wordt zomers (grasbuik) of spieren gaat kweken en je hebt een goed kontakt met je paard.

nadeel vind ik dat ik twijfel over de drukverdeling,ik heb er verder geen ervaring mee en kan dus zo ook geen nadelen bedenken.

ik zit te twijfelen tussen een boomloos of een wintec waarbij je de boom kan verwisselen,of misschien de wintec cair,want een boomzadel wat regelmatig bekeken wordt door een zadelmaker kan toch ook zo slecht niet zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:30

Het nadeel bij boom blijft gewoon dat je maar moet hopen dat hij goed past.

- kan het überhaupt altijd overal netjes aansluiten , op een bewegend lijf ?
- heeft de boom de goede breedte ?
- heeft de boom de goede ronding van voor naar achteren ?
- ligt de schoft goed vrij , ook als je in de beugels staat ?
- komt er niet teveel plaatselijke druk als je in de beugels staat ?
- zit je zelf goed in het midden ? (zo niet dan krijg je veel druk voorop of achterop het zadel...)
- ligt het zwaartepunt van de ruiter goed boven het paard ?
- zijn de kussens netjes gevuld , niet te zacht of hard ?
- gaat de vulling van de kussens niet klonteren o.i.d. ?
- heeft de zadelmaker niet toevallig een slechte dag gehad ?
- is het paard intussen weer veranderd waardoor het geheel niet goed meer past ?
- zijn het zadel / de boom / de kussens niet scheef gereden ?
- is het binnenwerk wel okee (symmetrisch , gebroken boom , spijkers...)

Kortom : bij een boomzadel heb je zoveel meer dingen die fout kunnen gaan waardoor ze drukplekken kunnen geven.

En dan valt men bij boomloos over de stijgbeugelophanging , terwijl dat bij boomzadels ook een listig punt is , het moment dat je druk op de stijgbeugels gaat zetten. En daar bovenop zijn er nog zo 10 andere nadelige punten waarmee je met een boom op moet passen , waar het fout kan gaan....

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:52

maar weet je wat ik het moeilijks vind he...

als ik mijn paard ga beleren,dan is het paard nog wat wiebelig en onzeker onder de ruiter,en als ik er dan opzit als ruiter die geen boomloos zadel gewend is.... ik hoor al dingen over zwabberende benen ed Haha! is dat dan wel verstandig?

ik zit ook aan een wintec zadel te denken,daarvan kan je de boom ook vervangen als je paard meer spieren krijgt toch?en omdat ik zo'n soort zadel gewend ben lijkt het mij voor mezelf en het paard prettiger om daarmee te gaan beleren,ik denk dat ik dan rustiger zit en dat dat voor het paard het prettigst is,maar aan de andere kant wil ik hem juist zoveel mogelijk op mijn zit gaan rijden,dus dan is het weer verstandiger om meteen met een boomloos te beginnen zodat ze de zithulpen duidelijker doorkrijgen.

edit:over druk op de beugels;ik ben iemand die vrijwel altijd doorzit,vooral bij jonge paarden omdat ik vind dat lichtrijden ze uit balans brengt,ook vind ik dat je als je lichtrijd geen duidelijke zithulpen kan geven.
het probleem van drukpunten onder de beugelophanging zou ik dus geen last van hebben.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:56

oowie schreef:
als ik mijn paard ga beleren,dan is het paard nog wat wiebelig en onzeker onder de ruiter,en als ik er dan opzit als ruiter die geen boomloos zadel gewend is.... ik hoor al dingen over zwabberende benen ed Haha! is dat dan wel verstandig?
Je gaat er toch heel langzaam aan op,en heel voorzichtig aan doen enzo?
Je rijd toch niet meteen uren dressuur?
Als je rustig aan doet wen jij dus tegelijk met je paard aan het boomloosrijden. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:07

Oowie, ik ben ook voor het eerst begonnen met een boomloos zadel op mijn jonkie. Wiebelige benen? Hmmm, geen last van, hoor. En dan had ik nog een tijd niet eens gereden ook. Knipoog
En mijn paard zijn onzekerheid is ook erg meegevallen trouwens.
Viel allemaal erg mee, in mijn geval dan. Kan niet voor anderen spreken. Je begint toch ook heel rustig samen?

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:35

Nadya schreef:
Oowie, ik ben ook voor het eerst begonnen met een boomloos zadel op mijn jonkie. Wiebelige benen? Hmmm, geen last van, hoor. En dan had ik nog een tijd niet eens gereden ook. Knipoog
En mijn paard zijn onzekerheid is ook erg meegevallen trouwens.
Viel allemaal erg mee, in mijn geval dan. Kan niet voor anderen spreken. Je begint toch ook heel rustig samen?

dat is ook wel weer zo natuurlijk,kunnen we lekker samen wennen! Haha!
punt is wel dat ik de laatste 2 jaar niet veel meer gereden heb,de keren dat ik reed ging het goed,afgezien van de spierpijn.
ik hoop wel dat ik voordat ik op mijn jonkie zal stappen eerst nog de mogelijkheid heb om op een meer ervaren paard te rijden,misschien dat ik dan daar ook een boomloos op zou kunnen gebruiken...maar die moet dan wel toevallig en op mijn paard,en op dat andere paard goed passen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:37

Ik ben van mening dat een goed passend zadel met flexibele boom beter is dan een boomloos zadel.
Echter hoe weet je dat je boom goed past en doet ie dit ook nog na 2 maanden training. ier werd ik met boomzadels heel erg onzeker van, omdat ik mijn paard absoluut geen pijn wil doen.

Ik ben met mijn merrie begonnen met boomzadels, maar had er na een jaar 3 weer moeten verkopen omdat ze te smal waren geworden.
Uiteindelijk heb ik vorig jaar dan toch een barefoot cheyenne aangeschaft. Imiddels heb ik er een vzh zadel met flexibele endurance panelen bij (fne saddle) waar ik hoofdzakelijk mee rij op deze merrie.
Ze is vrij rond met weinig schoft en een zeer beweegelijk lijf. Als gevolg hiervan schoof de barefoot van achter naar voor een van links naar rechts.
Niet fijn en dus uiteindelijk kunnen slagen voor een boomzadel (dat je wat kunt aanpassen voor de zomerbuik etc.) wat beter bevalt.
Echter ik heb de barefoot nog steeds. Stel ze groeit ook weer uit dit zadel dan kan ik altijd terug vallen op m'n barefoot. Dan weet je tenminste zeker dat er niks knelt.
Daarbij heb ik een hengstje van een jaar die t.z.t. ook ingereden gaat worden met de barefoot dus laat hem lekker liggen. (gangenpaard dus flexibel zadel nog essentieler)

Moet trouwens zeggen dat ik ondanks de leijkheid de ghost wel het fijnste boomloze zadel vind. Startrekk met stip op de 2e plaats.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:28

oowie schreef:
maar weet je wat ik het moeilijks vind he...

.

hai, ik had tot voor kort nog nooit op een boomloos zadel gezeten, en ik rijdt al 18 jaar...bij de ghost voelde het gelijk als gegoten en heb alleen nog even moeite met de positie van mijn benen. dit heb ik nu opgelost door de beugels meer naar achteren te hangen waardoor is niet meerzo erg in stoelzit zit en nu dus rechter zit. maar zwabberbenen nee, zelfs het "publiek"aan de kant hebben het niet geconstateerd..

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:38

Kuik had last van haar rug met ons boomzadel, we hebben er een osteopaat bij gehaald en het bleek dat ons boomzadel tòch niet paste. Kuik was stijf in haar rug door dat zadel en is door de osteopaat behandeld (heleenxx). Dat heeft erg veel geholpen en we besloten een ander zadel te zoeken. We vonden het boomloze Randoll's zadel een erg mooi zadel en het was boomloos, dus misschien wel beter voor Kuik haar rug. Dit is ook zo, ze loopt stukken ontspannender! Haha!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:03

Ik rijd boomloos omdat:
*het heerlijke zadels zijn om op te zitten
*mijn paard plots veel ruimer en beter liep met een boomloos zadel
*ze niet zo zwaar en log zijn als vele andere zadels.
Ik heb een Randolls en een Barefoot het liefste rijd ik met de Randolls.
Verder heb ik nog 2 australlian stockzadels (die ik sinds de boomloos niet meer gebruik) en een vhz zadel ook niet meer gebruikt sindsdien.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:34

Ik heb een redelijk ronde ijslander met weinig schoft en ik wil absoluut niet z'n tölt verliezen, daarnaast is hij ook nog erg wendbaar en heel bewegelijk.

Wat voor zadel (boomloos) kan ik dan het beste aanschaffen? En hoe weet ke precies of je die speciale pads wel of niet nodig heb en in hoeverre?

Het zijn misschien domme vragen, maar ik heb inmiddels al 4 boomzadels in 6,5 jaar versleten en ik wil niet nog een miskoop doen. Kan iemand me hier meer over vertellen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:44

heiditjj schreef:
Ik heb een redelijk ronde ijslander met weinig schoft en ik wil absoluut niet z'n tölt verliezen, daarnaast is hij ook nog erg wendbaar en heel bewegelijk.

Wat voor zadel (boomloos) kan ik dan het beste aanschaffen? En hoe weet ke precies of je die speciale pads wel of niet nodig heb en in hoeverre?

Het zijn misschien domme vragen, maar ik heb inmiddels al 4 boomzadels in 6,5 jaar versleten en ik wil niet nog een miskoop doen. Kan iemand me hier meer over vertellen?

Die pads heb je nodig, daar is geen ontkomen aan Duivel
Maarre, weet je zeker dat boomloos op je IJslander past? Veel IJslanders zijn vrij kort in de rug en die boomloze zadels zijn dat meestal niet. Als je er eentje op het oog hebt, vraag dan vooral eerst een testzadel aan, zodat je weet wat de positieve en negatieve kanten van dat zadel zijn.
Het klinkt misschien onaardig, maar test zo'n zadel met een negatieve blik, doe je uiterste best om zoveel mogelijk negatieve punten te vinden en ga die daarna afwegen tegen de positieve punten, waar je meestal niet naar hoeft te zoeken (daar wordt al mee geadverteerd). Want ieder zadel heeft positieve EN negatieve punten, zorg dat je ze weet te zitten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:18

Hier iemand die ontzettend in twijfel zit.

Al ruim 2 jaar ben ik bezig om een passend zadel op Silence te krijgen. Maar niks ligt echt stevig, alles blijft schuiven.
Nu rij ik met een bontje en dat houd de boel redelijk op zijn plaats, maar ik weet dat dit geen beste oplossing is.
Ik heb reeds twee keer een barefoot getest en heb beide keren heerlijk gereden. Zadels lagen goed en ook stevig.
Silence liep er ook heel anders onder, heel ruim en meer ontspannen. In mijn ogen dus iets wat verbetering betekend.
Alleen ben ik zelf wat zwaarder (heb maatje 42,44 qua kledingmaat) en twijfel dus erg over de drukverdeling.
Vorige week had ik een nieuwe instructrice en zij begon ook over boomloos rijden bij Silence.
Ik gaf dus mijn twijfels aan ze zei al, je kunt altijd dubbele inlages en eventueel een bontje gebruiken.
Ze dacht dat het bij Silence zeker verbetering zou brengen.

Ik zit dus echt heel erg in twijfel.
Wil wel het beste voor Silence, maar ook niet het risico lopen, dat als het niet blijkt te werken ik nog maanden met het boomloos zadel moet blijven rijden, om weer van voor af aan te moeten gaan sparen voor een boomzadel. (ik moet mijn boomzadel verkopen als ik de overstap nu meteen zou willen maken anders lukt het financieel niet. Mocht ik dat aanhouden, dan kan ik eind dit jaar de overstap maken en mijn boomzadel aanhouden tot die tijd. Wat ik dan uiteraard nog maar weer eens laat checken door een zadelmaker). Wel heb ik altijd nog mijn endurance zadel achter de hand.

Ik weet het dus echt even niet op dit moment. Ik zou zo ontzettend graag de overstap maken, maar iets in mij zegt ook dat ik het niet moet doen. Dit gekeken naar berichten die je hoort dat mensen na langere tijd toch maar weer terug overstappen naar een boomzadel i.v.m drukplekken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:20

Silence, jij had toch net een nieuwe Podium? Ligt die niet goed dan?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:24

Silence schreef:
Dit gekeken naar berichten die je hoort dat mensen na langere tijd toch maar weer terug overstappen naar een boomzadel i.v.m drukplekken.

Dit zijn vaak ook de mensen die of extreem veel rijden of de verkeerde inlages/pad hebben.
Zelf heb ik het liefst vilt als inlage materiaal, dit wordt ook gebruikt bij boomzadels en is een goede druk verdeler die zijn vorm zeer goed houdt.
Ik rij al bijna 5 jaar boomloos en mijn merrie heeft toen ik nog 72kg Bloos woog ( nu 65kg ) geen drukkingen gehad en ik reed toen bijna elke dag.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:26

Ja, mijn Podium is mijn wedstrijdzadel voor endurance en voor onze buitenritten.
Dit boomlooszadel waar ik dus zo over twijfel is voor het rijden in de bak. Dus het dressuurwerk.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:29

Silence schreef:
Ja, mijn Podium is mijn wedstrijdzadel voor endurance en voor onze buitenritten.
Dit boomlooszadel waar ik dus zo over twijfel is voor het rijden in de bak. Dus het dressuurwerk.

Dressuur in een boomloos zadel is over het algemeen wel net ff lastiger doordat je bij veel types erg rond zit en dus minder je benen kan laten afhangen.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:29

Ik ben boomloos gaan rijden doordat mijn boomzadel al tijden niet goed lag, ik wist dat niet en heb toen maanden met een bbp gereden en dat was geweldig. Toen ben ik gaan kijken naar goede zadels die zich vormen en op Barefoot uitgekomen. Na 4 jaar wil ik niks anders meer en heb diverse modelen van barefoot gehad en heb er nog steeds 2 Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:32

lieniminnie schreef:
wat ik me dus afvraag he, ik heb niet veel vet op mijn kont en mijn zitbottendoen volgens mij nogal zeer, is dat neit vervelend met een boomloos zadel dan? *LOL* of vangt die pad die eronder ligt dat op?

Ik heb ook niet veel 'vet' op mijn kont en ik rijd boomloos, een barefoot cheyenne (Ocean Blue).
En het zit echt heerlijk!
Mijn pony heeft er geen drukplekken van gekregen.