Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:55

Dat denk ik ook Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:35

CleovG schreef:
Ik zie toch vaker naturals die de normals proberen te overtuigen/bekeren, want ja dáár vind ik het SOMS op lijken. Dan dat de normals de naturals proberen te overtuigen.
Ik rij boomloos,heb een bitloos hoofdstel,hou mijn paarden ijzerloos,gebruik geen zweep,geen sporen,
geen bandages,geen hulpteugels, heb geen stal,scheer mijn paarden niet,
geef ze geen krachtvoer,draag geen cap, heb geen dekens voor mijn paarden,
rij niet in rijkleding, dressuur niet,doe geen wedstrijden, ik rij eigenlijk meer niet dan wel.
Maar ik wil niemand overtuigen hoor.
Dit is hoe IK mijn paarden hou,en hoe IK rij.
Wat een ander doet/wil/moet zal me worst wezen.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:03

Ik vind het jammer dat mensen in hokjes worden gestopt, met hun eigen kenmerken als iedereen uniek is maar goed..

Naturals willen het beste voor hun paard, normals ook..
Maar nu het grote verschil. ( in mijn ogen )
Naturals hebben het initiatief genomen om een ander pad in te slaan, iets anders te proberen en niet met de menigte mee te gaan. En zijn er zo achter gekomen hoe je paarden ook kunt verzorgen/rijden/houden.
Omdat zij dit een prettigere manier vinden proberen zij mensen te HELPEN door ze ook die andere manier te laten zien.

ik hoop dat ik nu niemand aanval. Want dat is zeker niet mijn bedoeling

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:15

Iedereen moet lekker doen waar die zin heeft. Ik doe het zo en een ander sus, so be it!

Persoonlijk vind ik mijn 'heil' in beide catergorieen, ik pak een beetje Engels mee en een beetje Naturel.
Persoonlijk denk ik niet dat alleen en alles goed is aan naturel en andersom ook niet.
Nu er meer bekentheid komt uit de Naturel hoek kan ik mezelf wat beter daarin vinden, maar dat is voor mij persoonlijks niks nieuws geen openbaringen of wat dan ook, zo deed ik het al jaren voordat iemand hier op bokt ooit van Monty of een ander gehoord had.
Ik denk niet zwart/wit daar wordt geen paard beter van in mijn optiek. Zo nu en dan krijg ik wel een nare bijsmaak van de opdringerige adviezen op bokt met name uit de naturel hoek, sorry daarvoor, bv met ijzers is pertinent fout indentiek zijn de discussies of het rijden met of zonder bit, erg erg jammer want het getuigt mijn inziens aan gebrek aan kennis, paardijden is niet zwart/wit dat was het nooit en dat zal het nooit worden ook.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:27

Altijd grappig om steeds weer dezelfde mensen tegen te komen die reageren in zo'n topic als dit....
Compleet met frustratie en al hihihihi.... Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb al enigzins de moed een beetje opgegeven, maar kan het ook niet laten om toch ook even een post te plaatsen! Clown
Iedereen moet maar gewoon lekker zijn ding doen en ik ga me er niet meer naar om maken.
Je komt vanzelf wel een x tot inzicht of niet....
Als ik nu foto's van mezelf terug zie dat ik met bit rijd, denk ik ook, ik wist toen niet beter.
Bij mij staat wel het welzijn van het dier bovenaan en vaak wordt dat dan nogal eens vergeten, daar kan ik me dan nogal behoorlijk over opfokken.
Omdat paardrijden al niet iets natuurlijk is, maar wat wij toch blijven doen voor ons eigen plezier, vind ik dat het paard daar niet onder hoeft te lijden.
Daarom hoor je gewoon bewust met je paard om te gaan en het niet op je persoonlijk betrekken, maar vaak hebben mensen het gevoel dat ze het dan fout doen, als anderen het gewoon vanuit het oogpunt van het paard bekijken.
Daar begint dus de 1e mis-communicatie al!
Beetje jammer, maar zo is hoe het steeds weer gaat....
Daar kun je dan over blijven discussiëren, maar begrijpend lezen blijft voor iedereen erg moeilijk!
Dus iedereen zal moeten leren om daar mee om te gaan en de ene keer gaat dat je beter af dan een volgende keer waar je misschien wat minder goed in je vel zit!
Meestal zegt het over jou als persoon meer, dan over een ander.
Dat is wat niet iedereen horen wil, want iedereen vindt zichzelf uiteraard het beste!
Maar open staan voor een andere mogelijkheid kan -natuurlijk- geen kwaad! Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:32

Ik reed vroeger ook met bit,boomzadel,sporen en zweep.
Paardje stond s'nachts gewoon op stal.
Ik wist ook niet beter.
(dat klinkt misschien verkeerd,maar ik weet niet hoe ik het moet verwoorden)
Ik wist niet dat het ook anders kon,ik had geleerd dat je een paard op stal zet,dat je een hoofdtel met bit nodig had,dat een paard dat veel buiten rijd ijzers moet,dat een paard in de winter een deken op moest,
dat je je paard flink in de hulpteugels moest zetten als je een bosrit ging maken,dat paarden biks moeten eten,enz. enz.
Ik wist niet dat het ook anders kon,ik had er nog nooit van gehoord.
(ik was toen ook een soort van in shock toen ik een foto zag van een ruiter die op het strand reed zonder bit!) Clown

Nu rij ik zelf zo. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:46

Ik wist ook niet beter. Dit heb ik écht een keer gezegd op bokt

Citaat:
Meestal als ik ga buiten rijden doe ik een bitstukje aan het bit en dan een touw naar de singel, of slofteugel, of martingaal, iets waardoor het hoofd niet omhoog kan. Zodra het paard zijn kop omhoog doet kan je niks meer.....

ik was ook totally in shock toen ik zo'n foto zag van iemand die op een touwhalstertje reed.

NH was zweverig geneuzel en NB vond ik niks, want ijzers had je nodig om buiten te kunnen rijden bovendien deden ze dat al 1000 jaar zo, dús moest het wel goed zijn. En een lastig paard? Gewoon voor dat je gaat rijden eerst een half uur flink longeren met een slof iod en als je gaat rijden een martingaal erop of iets anders.

Bloos!

Tsja, je wist niet beter dan dat paarden maar lastig waren, vooral in de winter. En een manegepony stond gewoon in een stand, hoezo een probleem. Clown

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:48

tja dat blijf je houden he iedereen zijn eigen manier en iedereen zn eigen mening, stoor me dr niet echt aan,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:01

idd. ik zie ook bij dezelfde mensen frustratie... steeds diezelfde mensen die het andere in de schoenen willen schuiven...

Ik ben geen natural, maar toen er eens gezegt werd rij dan eens met een touw om de nek deed ik dat en sprong een hindernis... zonder enige probleem. (later ook nog gedaan op vreemd terrein)
Daar hoef je geen natural voor te zijn... gewoon fatsoenlijke les halen en op je zit rijden.

Daarom stoort het me dat alleen de naturals dat kunnen en de bit trekkers natuurtlijk niet... nou niet dus... want als je fatsoenlijk rijd met je bit maakt het allemaal zo weinig uit...
waarom dan toch altijd dat gepreek??

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:06

Hoho,ik schuif niks in iemands schoenen hoor.
Ik zeg hoe ik er over denk,en hoe ik het doe,maar ik zeg niet dat iemand anders dat ook zo moet doen.
In tegendeel,zoek het lekker zelf uit!
Ik ben er ook zelf uit gekomen,dus dan kan iedereen dat.
(hoop ik) Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:08

@ RK
Waarom steeds in verdediging gaan....?
Als jij het opvat dat andere mensen je iets in de schoenen willen schuiven is dat vervolgens toch jouw eigen probleem!
Je kunt er tegen in gaan of ervoor kiezen om het maar gewoon te laten gaan.
Je houdt het zelf in de hand....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:10

Miska... jij houd hetzelfde ook steeds in hand.. zie je niet waar jij andere telkens in heel veel topics op aan spreekt dat je het zelf doet?
En ja...dat wordt flauw.. puur omdat de frustie en verdediging hier ook uit jou berichten te halen is Lachen

Maar das offtopic Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:15

Daar ben ik me ook zeker wel van bewust hoor!
Mag je flauw vinden, maar ik heb gewoon soms een lompe, botte uitgesproken mening!
Hoef je het helemaal niet mee eens te zijn, liever niet en vorm je eigen mening erover, want wat ik vind dat is mijn ding niet het jouwe!
Ik val je niet op de persoon zelf aan, maar hou het algemeen ook al richt ik het naar jou toe, dat kan ook op tal van andere mensen van toepassing zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:29

Met je mening heb ik geen moeite
Dat vind ik alleen maar leuk op een forum, mensen die durven te zeggen wat ze zelf ervan vinden.

Alleen de uitspraken als, ik zie steeds dezelfde mensen die frustie zijn ( zo heb je er steeds in andere topic met een andere strekking) Dat vind ik een minder nette manier van je eigen mening door willen zetten...omdat het niets toevoegt, alleen maar een onprettige sfeer geeft
imo dan Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:37

Ikke begrijp, het is soms ook gewoon moeilijk om de intonatie te lezen hoe mensen het bedoelen, ook al staan er smiley's bij....
Daarom ben ik ook gewoon lekker recht voor de bek, wat niet altijd even aardig overkomt misschien, maar dat is iets waar ik eigenlijk niet wakker van kan liggen, het is dan wel duidelijk..... Nagelbijten / Gniffelen
Toch?!
Ik probeer mensen ook niet echt te overtuigen, dat moeten ze zelf maar doen.
Ik draaf wel eens door, maar ach dat doet iedereen wel eens.
Ben ook maar gewoon een mens en als ik hier al klaar was, zou ik dood zijn denk ik! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:40

yup, dan waren we dood... gaan we in een volgend leven wellicht als paard verder Tong uitsteken

Ik ben ook recht voor de raap, dat doekjes winden is mijn ding niet.

Maar betreft het bitloos gedoe denk ik.
Mensen, laat elkaar nou. waarom dat gepreek...

Ik heb helemaal niks tegen de mensen die bitloos rijden
Maar laar aub de mensen die met bit rijden dat ook gewoon doen.

En uiteraard heb ik het dan over mensen die niet zitten te fitnessen op hun paard, maar gewoon normaal rijden

Beftreft buiten... ja ik vind dat paarden buiten moeten met andere, daar zijn ze paard voor.
Maar moet dat perse 24 uur?

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:46

er moet niks, maar een paard is een bewegingsdier. En op stal gaat dat zo moeilijk, nu kan mijn paard niet 24 uur op de wei. Maar het is zeker de moeite waard om te proberen lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:47

Hier gaat dat in ze zomer al niet... maar dat moet toch... want zo gaat dat in de natuur ook Ja

Als je mensen dat dan ziet prefiken,,, dan heb je toch zoiets van...zucht... kijk eens naar de situatie Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:48

Tinkerloos schreef:
Ik rij boomloos,heb een bitloos hoofdstel,hou mijn paarden ijzerloos,gebruik geen zweep,geen sporen,
geen bandages,geen hulpteugels, heb geen stal,scheer mijn paarden niet,
geef ze geen krachtvoer,draag geen cap, heb geen dekens voor mijn paarden,
rij niet in rijkleding, dressuur niet,doe geen wedstrijden, ik rij eigenlijk meer niet dan wel.
.

Ik geloof dat wij een zelfde soort zadelkast en paard hebben, vooral leeg, met veel haar Tong uitsteken

Maar ondanks dit alles, wil ik niet in een hokje geplaatst worden.
Dit is de manier waarop het voor míj en míjn paard werkt.
Mijn pony heb ik 14 jaar gehad en 14 jaar met bit, zweep en sporen gereden....Dat hoorde zo, moest ook zo... hij is 10 jaar lang manegepony geweest en compleet verrot getrapt.. Ik wist ook niet beter

Toos is een paard die erg gevoelig is, met veel angsten uit het verleden, waardoor ik wel anders met haar móest omgaan. Door lezen en vanalles proberen, blijkt dat dit perfect voor ons beiden werkt.
Dat iemand met een bit rijdt, vind ik geen probleem en reageer daar totáál niet op. Dat iemand met een heel scherp bit rijdt, het paard er dwars doorheen loopt en een nóg scherper bit geadviseerd wordt, reageer ik wél op. Dat is niet omdat ik 'natural' zou zijn of tegen bitten, maar wél omdat de oorzaak ergens anders zit en niet in een bit.
Een paard wat 's nachts op stal staat, maak ik geen probleem van ( ook al ben ík overtuigd dat altijd buiten staan beter is), maar een paard wat 23-7 op stal staat en 1 uurtje per dag mag trainen maak ik wel een probleem van. Ook dit heeft niets met wel of geen 'natural' te maken, maar puur met het feit dat paarden bewegingsdieren zijn en 23-7 stilstaan simpelweg niet goed kán zijn.

Ik denk dat er zowel 'natural' als 'normal' diehards zijn, die zo af en toe een tikkie doorslaan, maar uiteindelijk gebeurd dat alleen al in deze titel.....
WIJ tegen ZIJ en andersom... jammer.
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 09-03-08 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:50

Rosita... ik kan me helemaal vinden in de dingen waar je wat van zou zeggen.

Terwijl jij denk ik als natural bekeken wordt en ik als normal (als we dan maar ff hokjes nemen)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:54

runningkawa schreef:
Rosita... ik kan me helemaal vinden in de dingen waar je wat van zou zeggen.

Terwijl jij denk ik als natural bekeken wordt en ik als normal (als we dan maar ff hokjes nemen)

Hamer Ga weg met je hokjes! Knipoog

Maar idd.... als je dan toch wilt plaatsen, klopt dat zeker.
Zo zie je maar dat het niet eens zo'n gigantische scheiding hóeft te betekenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:21

Ik denk idd dat de scheiding vaak zelfs maar klein is... op een paar extremen na Tong uitsteken

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:31

waarom gaan de "naturals"meteen in de verdedeging?
ik vertel waarom ik me er soms mateloos aan erger,en de reactie daar op is een mega verhaal over waarom ze naturals zijn geworden, je ziet mij hier toch ook geen verhaal typen over dat ik mijn paard met bit rij ,en als nodig met sporen en dat ie zoveel uur per dag op stal staat,daar hoor je mij niet over,want ik doe mijn ding en een ander doet ook zijn ding,daar komt juist de iritatie dat er meteen verdedigt moet worden en in de verdedeging word dan uitgebreid uitgelegt waarom ze zijn bekeert zoals ze het zelf noemen,en over toen ze nog zelf met bit reden en bla bla bla...en daar iriteer ik me dus vresenlijk aan doe je ding dan doe ik dat ook,schiet niet meteen in de verdediging

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:35

Je kan het toch gewoon lezen en naast je neer leggen?
Het is aan jezelf of je wat met de informatie doet of niet,daar ben je helemaal vrij in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:39

Maar waarom kunnen veel naturals het niet naast zich neer leggen dat er mensen zijn die bijv met een bit rijden?
Of met ijzers rijden?

Maar opent er iemand ene topic welk bit zal fijn zijn is er meteen een antwoord bitloos... nee, dat was de vraag niet Lachen