Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:51

Ik mag hopen dat we allemaal het beste voor ons paard willen.

Wat de discussie boomloos-met boom betreft; snap ik de discussie eigenlijk niet zo. Met boom is prima, mits het zadel ook echt goed past op het paard (geldt natuurlijk ook voor de boomloze zadels Knipoog ). Maar IK vind boomloos veel fijner voor mijn paard en mij, omdat ik een jong paard heb wat fysiek nog erg veranderderen zal de komende jaren, daarbij weeg ik amper 50 kg en vind ik het contact met de rug en de bewegingen van het paard fijner door mijn manier van rijden (centered riding).
Dat is persoonlijk en voor iedereen anders waarschijnlijk, so be it.

Maar wat het bitloos rijden betreft, tja, ik vind het persoonlijk erg onnodig om met bit te rijden. Mijn paard wordt dus ook bitloos ingereden en dat bevalt heel goed bij ons beiden. Daarbij geloof ik dat een paardenmond niet is gemaakt voor een stuk ijzer. Diverse onderzoeken bevestigen dat ook steeds meer. Want omdat men vroegah altijd met bit reed (ik ook, hoor), wil dat niet zeggen, dat het zo hoeft of hoeft te blijven. Van mij dus niet en ik geloof niet dat mijn paard er erg ongelukkig om is. Haha!

Dus TS, wat jij vindt, moet je lekker zelf weten, maar IK vind met bit rijden (hulpteugels idem dito) niet ok voor MIJN paard.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:08

Nadya schreef:
Dus TS, wat jij vindt, moet je lekker zelf weten, maar IK vind met bit rijden (hulpteugels idem dito) niet ok voor MIJN paard.

Zo, dat mag wel even wat vriendelijker. Ik heb duidelijk gezegd dat ik absoluut niets tegen een andere manier van rijden dan MIJN manier heb. Mijn punt is dat ik de discussie niet snap.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:13

upanddown schreef:
Nadya schreef:

Zo, dat mag wel even wat vriendelijker. Ik heb duidelijk gezegd dat ik absoluut niets tegen een andere manier van rijden dan MIJN manier heb. Mijn punt is dat ik de discussie niet snap.

De discussie is gewoon dat het haaks op elkaar staat in vele gevallen. Lijkt me niet zo moeilijk om daar discussie over te krijgen. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:17

We willen allemaal het beste voor ons paard. Maar het is niet leuk om te horen dat een stal, bit, ijzers etc toch niet helemaal optimaal zijn....

Ook ik vond dat destijds niet leuk om te horen, maar het maakte me wel bewust!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:19

Dapnik schreef:
Waardoor zouden de spieren dan door beknelt worden?

ik denk omdat je op de ruggengraat zit,met boom laat de ruggengraat vrij...(in de ruggengraat lopen ook veel zenuwen ,misschien raken die wel bekneld met boomloos...)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:21

Geerke, mijn boomloze zadel laat de ruggengraad ook vrij, hoor. Er zit een pad onder met dubbele inlages, wat hoort onder een boomloos zadel. Hoe kom je erbij dat je met een boomloos zadel op de ruggengraat zit???? Met een bareback pad, ja, maar niet met een boomloos zadel met het pad wat erbij hoort? Verward

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:22

Het punt is dat er wel een kern van waarheid in zal zitten hé als je het zo vaak om je heen hoort en leest op bokt.

Hoeveel onderzoeken er ook gedaan worden naar bv het bit, telkens komt naar boven dat het schadelijk is. Ten alle tijden.

Ik vind het juist goed dat mensen zich hier van bewust worden en wat mij betreft mogen dat soort onderzoeken juist nog meer onder de aandacht gebracht worden. De discussies daarover vind ik niet storend, wel storend is het dat mensen hun kop in het zand blijven steken.

Tuurlijk wil iedereen het beste voor zijn/haar paard, 10 jaar geleden wilde ik ook het beste voor mijn paard, maar oh wat schaam ik mij nu als ik denk wat ik mijn paard toen aandeed.... Langzaam maar zeker is mijn hele gedachtegang over alles dat met paarden te maken heeft veranderd na mij verdiept te hebben in bepaalde dingen. En mijn standpunten ga ik niet nuanceren omdat ze hier op bokt niet tegen kritiek kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:24

Nadya schreef:
Geerke, mijn boomloze zadel laat de ruggengraad ook vrij, hoor. Er zit een pad onder met dubbele inlages, wat hoort onder een boomloos zadel. Hoe kom je erbij dat je met een boomloos zadel op de ruggengraat zit???? Met een bareback pad, ja, maar niet met een boomloos zadel met het pad wat erbij hoort? Verward

ik schreef toch;"ik denk",ik heb, z'on zadel nog nooit gezien,maar als er dan pads zitten,wat is dan het verschil met een zadel met boom?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:29

geerke schreef:
ik schreef toch;"ik denk",ik heb, z'on zadel nog nooit gezien,maar als er dan pads zitten,wat is dan het verschil met een zadel met boom?

Je hebt zo'n zadel dus nog nooit gezien. Op www.boomloosrijden.nl kun je de verschillen lezen. Knipoog
Maar effies snel: Een van de grootste verschillen is dat het zadel flexibel is en 'meegroeit' met mijn jonge paard's groei en bespiering. Daarbij voel ik zijn bewegingen veel beter door de drukverdeling, wat erg prettig is als je aan centered riding doet. Ik zit niet meer op een harde boom, zeg maar..... Even snel in het kort, want ik moet zo de deur uit. Knipoog

Hoe dan ook, ik zit echt niet op zijn ruggengraat.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:31

Het punt is dat we allemaal om onze paarden geven en een voorliefde hebben voor paarden in het algemeen.

Ik ga er vanuit dat een ieder van ons, normal, natural, logical, of in welk deel-hokje je jezelf dan ook wil plaatsen, een maagomkering krijgt bij het zien van foto's, filmpjes of het lezen van verhalen die betrekking hebben op overduidelijk paarden-leed. Om met een schokkend voorbeeld te komen: denk aan het beslag en de training van sommige fokkers van Tenessee Walking Horses in Amerika.
Ik ga er vanuit, en ik hoop, dat iedereen hier op bokt die een beetje benul heeft van wat zich daar afspeelt misselijk word bij de gedachtte aan wat die paarden door moeten maken. Dat is 'echt zo slecht'.

Het gebruik van een bit(loos)hoofdstel, een boom(loos)zadel, een ijzer(loos) hoefje, een biks(loze)voeding en stal(lozen)stalling is niet 'echt zo slecht'. Ik betreur het echter wel dat mensen willens en wetens niet inzien dat er alternatieve bestaan die 'beter' zijn. Die krampachtig volhouden aan oude gewoontes of nieuw verkregen modeverschijnselen.

Ik wacht met smart op de dag dat er een paard op staat met een stem, met hoeven die een toetsenbord kunnen bedienen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:32

Mooi gezegd, Isis_Ywen Knipoog . Helemaal met je eens. Ja

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:36

Ook helemaal mee eens.

Ja, wat zou het leven makkelijk zijn als de paarden het ons gewoon eens konden vertellen! Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:38

Nadya schreef:
geerke schreef:

Je hebt zo'n zadel dus nog nooit gezien. Op http://www.boomloosrijden.nl kun je de verschillen lezen. Knipoog
Maar effies snel: Een van de grootste verschillen is dat het zadel flexibel is en 'meegroeit' met mijn jonge paard's groei en bespiering. Daarbij voel ik zijn bewegingen veel beter door de drukverdeling, wat erg prettig is als je aan centered riding doet. Ik zit niet meer op een harde boom, zeg maar..... Even snel in het kort, want ik moet zo de deur uit. Knipoog

Hoe dan ook, ik zit echt niet op zijn ruggengraat.

dankje voor de info!ik zal het lezen,lijkt me wel wat,zeker voor een jong paard!!
bij mij niet van toepassing dus....bij mij zijn ze zo goed als bejaard......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:40

Ik snap niet dat jij je hier zo druk over kan maken, TS..
Je houdt niet van discussies, en nu start je er zelf een.
Vooral de manier waarop je iedereen indeelt in hokjes vind ik niet echt vriendelijk klinken.. "ZIJ doen maar lekker natural, en WIJ doen normal".. Het is helemaal niet zo zwart-wit als jij het ziet. Het grootste deel van de bokkers is grijs.. er zijn véél bokkers die wel een boomloos zadel hebben, maar ook een bit.. Veel bokkers die bitloos rijden, maar met boomzadel! Ojee, in welk hokje moeten die dan..
Paarden die blootvoets lopen en toch op stal staan..

Iedereen is ooit begonnen op de manege.. met bit, boomzadel, zweep, ijzers onder, en de pony's stonden dag en nacht in stands.. Zo ging dat, en dat was normaal.
En nu zijn er mensen die dat geen goede manier vinden, er worden nieuwe manieren uitgevonden, die mensen gaan dat proberen en merken dat hun paard er beter van wordt, gelukkiger.. Logisch dat die mensen dat willen doorvertellen op bokt.
Zo lang het goed gaat zal je ook geen commentaar krijgen, wijs maar eens een topic aan waar geen problemen zijn en toch gereageert wordt dat diegene een boomloos zadel moet aanschaffen of bitloos moet rijden.. Nee, dat gebeurt niet. Als het goed gaat dan wordt daar ook niets over gezegd.
Maar als je dan foto's ziet van een paard met het zadel op de nek, en de tekst 'er past geen een zadel op mijn paard', dan lijkt het me toch logisch dat je met de tip van het boomloze zadel mag komen, want dat is veel beter dan een niet passend zadel.
Als je een pony ziet die de hele tijd de mond open doet en alleen wil crossen en tegen het bit is, dan lijkt het me ook geen probleem als mensen adviseren om eens bitloos te proberen, want vaak helpt dat écht!

En verder, zoek maar eens horses@work topics over bitloos rijden, dan zul je echt niet alleen positieve reacties zien, als er te ruw wordt gereden zul je, van zowel 'normals' als 'naturals' commentaar zien..

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:48

Ik heb nooit op een manege leren rijden Knipoog

Maar dat terzijde. Ik wil niemand in hokjes plaatsen, ik heb het niet over WIJ en ZIJ. Het is ook niet zo dat ik niet van discussies houdt, ik vind deze discussie vreemd. Ik vraag me af waarom mensen elkaar er zo per se van willen overtuigen dat hun manier goed is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:50

Als paarden konden praten, dan zou niemand meer een paard hebben!!!!
Want of je nu bit, boom of ijzerloos rijd, of juist wel met bit, boom en ijzers...geen enkel paard verkiest een ruiter op zijn rug i.p.v vrijheid in een kudde. En dan bedoel ik niet een kudde in Nederland op een drassige weide, maar ECHTE vrijheid.
Jammer genoeg zouden de meeste van onze paarden het niet overleven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:01

upanddown, Ik denk omdat 'naturals' véél boeken hebben gelezen en informatie hebben gezocht over paardentaal en het lichaam van het paard.. problemen onderzocht die gedomesticeerde paarden wel hebben en wilde paarden niet, en van daaruit proberen ze verschillende dingen aan te passen.. Sommige dingen blijken te werken, beter dan de oude methodes, en dat proberen ze aan andere mensen te vertellen.
Natuurlijk zijn er mensen die overdrijven; 'paarden met ijzers krijgen hoefproblemen en worden niet oud..', maar die heb je ook bij de ouderwetse manegemensen, zijn zelfs vaak van die pennymeisjes; 'wat sielugghhh, hij staat in de modder, hij moet twee dekens op'..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:08

aerdenhout1 schreef:
Want of je nu bit, boom of ijzerloos rijd, of juist wel met bit, boom en ijzers...geen enkel paard verkiest een ruiter op zijn rug i.p.v vrijheid in een kudde. En dan bedoel ik niet een kudde in Nederland op een drassige weide, maar ECHTE vrijheid.

Ik denk eigenlijk dat de meeste paarden het wel zouden overleven Lachen Er zullen er misschien een paar ziek worden, en niet snel genoeg zijn voor roofdieren, maar ze hebben nog genoeg instict.. Eten en drinken zoeken, veulens krijgen, giftige planten herkennen.. Daar hebben ze geen mensen voor nodig.
Maar als míjn paard zou moeten kiezen, dan denk ik dat hij liever niet naar de steppe verhuist Tong uitsteken Hij staat altijd lekker in zijn uitloopstal als het hard regent.. Ze krijgen eten en drinken, daar hoeven ze geen uren voor te lopen.. worden lekker gepoetst en gekrabbeld. En op wei lekker spelen met vriendjes zonder bang te hoeven zijn voor roofdieren enzo..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:12

Ik snap vooral die obsessie niet dat boomloos beter zou zijn.
Bij nadere studie blijkt dan boomloos in sommige gevallen erg slecht kan zijn, o.a bij lange ritten en te zware ruiters. Ook paarden met een hoge schoft zijn zeker niet geholpen met een boomloos zadel.

Ik heb zelf ervaring met beide en ze zijn allebei slecht. Van al mijn boomzadels kreeg mijn haflinger drukplekken. Toen ik dacht dat boomloos de oplossing zou zijn werd ik na een jaar opnieuw met mijn neus op 2 mooie drukplekken gedrukt.

Paard mag nu blij zijn dat ik niet meer kan rijden...geen drukkingen meer. Duivel

Ik ga voor een zadel dat met de hand is aangemeten en 1 a 2x per jaar gechecked wordt en aangepast kan worden
Maar de meeste mensen hebben daar geen geld voor en proppen er liever een schaap onder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:55

Het zal wel aan mij liggen, hoor, maar ik heb op bokt nog nooit gelezen dat boomloos per definitie beter is voor een paard. Het ligt aan zoveel factoren wat voor zadel het beste past bij een paard en bij de ruiter...... Van mij mag de hele wereld met boom rijden, hoor, ook al doe ik het (nu) toevallig niet. Knipoog
Mij zul je niet horen.......

Over bitloos heb ik een iets andere mening, dat wel. Maar ja, da's mijn mening en daar hoef je je niets van aan te trekken.

En ik zou dolgraag willen dat mijn paard kon praten. Doe er alles aan om het beestje een zo'n fijn mogelijk leven buiten te geven. En ik zou graag van hem horen wat er nog verbeterd kan worden, wat zijn leven betreft. Ja

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:08

Hmm ,
Ik denk ook dat het af hangt van het paard waar je mee bezig bent ,
Als k bitloos zou gaan rijden zo de mijne heus niet gelukkig worden, Want druk op de neus vind ie verschrikkelijk , en dat is vaak wel waar er dan op wordt overgegaan ..
Maar zo zal je voor ieder paard de beste methode moeten zoeken ..
Maar goed dat er verschillende methodes bestaan , alleen jammer dat ze elkaar zo afbreken !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:15

MysticTinker schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik denk eigenlijk dat de meeste paarden het wel zouden overleven Lachen Er zullen er misschien een paar ziek worden, en niet snel genoeg zijn voor roofdieren, maar ze hebben nog genoeg instict.. Eten en drinken zoeken, veulens krijgen, giftige planten herkennen.. Daar hebben ze geen mensen voor nodig.
Maar als míjn paard zou moeten kiezen, dan denk ik dat hij liever niet naar de steppe verhuist Tong uitsteken Hij staat altijd lekker in zijn uitloopstal als het hard regent.. Ze krijgen eten en drinken, daar hoeven ze geen uren voor te lopen.. worden lekker gepoetst en gekrabbeld. En op wei lekker spelen met vriendjes zonder bang te hoeven zijn voor roofdieren enzo..

Die van mij staan ook lekker op stal hoor!! Zeker vandaag met al die regen wilden ze wel heel graag weer naar hun warme schone stal. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:19

Arabesk schreef:
Boomloos/met boom, ik heb beide zadels. Beide hebben voor en nadelen.

Maar, een paardenmond is niet gemaakt voor een stuk ijzer, en er komen steeds meer onderzoeken naar de gevolgen van een bit. Niet alleen onze russische vriend Clown, maar ook dr. cook bijvoorbeeld.

Rijden is niet natuurlijk, maar als je het dan doet, doe het dan op een manier dat het 't minst belastend is voor een paard. Zonder bit en ook niet met een wurgconstructie-bitloos hoofdstel (hackamore bijv.)

Het heeft niks te maken met geen respect voor bit-rijders, maar met bewustmaking van het voortschrijdend inzicht.

Zie ook deze discussie bijvoorbeeld: [HAR] Bandages moeten verboden worden.

Kijk als je je niet bewúst bent van de nadelen van ijzers, bandages, bitten etc, dan kan het je moeilijk kwalijk genomen worden. Maar het 'commentaar' op bokt, is meer bedoeld om mensen bewust te maken van de nadelen. Wat ze met die kennis doen moeten ze zelf weten.

De onderzoeken die daarop zijn gebaseerd zijn zover ik heb "gezien" erg slecht gebeurd en imo niet als bewijs mag worden gebruikt.
Bewust worden is goed, maar een broodje aap = niet nodig. Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:24

Ik rij boomloos,heb een bitloos hoofdstel,hou mijn paarden ijzerloos,gebruik geen zweep,geen sporen,geen bandages,
geen hulpteugels, heb geen stal,scheer mijn paarden niet,
geef ze geen krachtvoer,draag geen cap, heb geen dekens voor mijn paarden,
rij niet in rijkleding, dressuur niet,doe geen wedstrijden, ik rij eigenlijk meer niet dan wel.
Maar ik wil niemand overtuigen hoor.
Dit is hoe IK mijn paarden hou,en hoe IK rij.
Wat een ander doet/wil/moet zal me worst wezen.

Waarom deze discussie??
Wil je soms zeggen dat ik iemand iets wil aansmeren of wil vertellen hoe het moet omdat ik het toevallig net iets anders doe dan de gemiddelde ruiter?
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Ik dring niemand iets op,ik rij samen met mijn schoonzus of nicht die wel met bit en boomzadel rijden.
Nou en?
Als ik het op mijn manier mag doen zonder veroordeeld te worden ben ik al blij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:41

Nog voordat 'naturals' bestonden, zo in de begintijd van mijn bokt'carriere' Clown (2004), was het al zo dat mensen die foto's plaatsten van paarden gereden met een slofteugel links en rechts werden afgeschoten door de meerderheid.

En een van mijn eerste berichten was notabene "Meestal als ik ga buiten rijden doe ik een bitstukje aan het bit en dan een touw naar de singel, of slofteugel, of martingaal, iets waardoor het hoofd niet omhoog kan. Zodra het paard zijn kop omhoog doet kan je niks meer....."

Bloos!