Wat de discussie boomloos-met boom betreft; snap ik de discussie eigenlijk niet zo. Met boom is prima, mits het zadel ook echt goed past op het paard (geldt natuurlijk ook voor de boomloze zadels
). Maar IK vind boomloos veel fijner voor mijn paard en mij, omdat ik een jong paard heb wat fysiek nog erg veranderderen zal de komende jaren, daarbij weeg ik amper 50 kg en vind ik het contact met de rug en de bewegingen van het paard fijner door mijn manier van rijden (centered riding).Dat is persoonlijk en voor iedereen anders waarschijnlijk, so be it.
Maar wat het bitloos rijden betreft, tja, ik vind het persoonlijk erg onnodig om met bit te rijden. Mijn paard wordt dus ook bitloos ingereden en dat bevalt heel goed bij ons beiden. Daarbij geloof ik dat een paardenmond niet is gemaakt voor een stuk ijzer. Diverse onderzoeken bevestigen dat ook steeds meer. Want omdat men vroegah altijd met bit reed (ik ook, hoor), wil dat niet zeggen, dat het zo hoeft of hoeft te blijven. Van mij dus niet en ik geloof niet dat mijn paard er erg ongelukkig om is.
Dus TS, wat jij vindt, moet je lekker zelf weten, maar IK vind met bit rijden (hulpteugels idem dito) niet ok voor MIJN paard.
Er zullen er misschien een paar ziek worden, en niet snel genoeg zijn voor roofdieren, maar ze hebben nog genoeg instict.. Eten en drinken zoeken, veulens krijgen, giftige planten herkennen.. Daar hebben ze geen mensen voor nodig.
Hij staat altijd lekker in zijn uitloopstal als het hard regent.. Ze krijgen eten en drinken, daar hoeven ze geen uren voor te lopen.. worden lekker gepoetst en gekrabbeld. En op wei lekker spelen met vriendjes zonder bang te hoeven zijn voor roofdieren enzo.. 
, maar ook dr. cook bijvoorbeeld.