Wat is nou het prettigst? > Bitloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is nou het prettigst? > Bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:28

Thanks. *LOL*

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:20

Nadya schreef:
Zamora, aaah, ik snap het. Ik dacht dat je het over een gewone sidepull had, zo kwam het over, sorry.... Lachen

Ik heb mijn hoofdstel van de ruitersportshop net verkocht. Vond het een onding, eerlijk gezegd. Knipoog
De release bij de neusriem was dramatisch slecht en de inwerking was niets voor mijn paard. Hij verzette zich ertegen, losse teugel of niet. Maar goed, dat is persoonlijk misschien. Net als alle bitloze optomingen en daarom zeg ik dus ook dat het een kwestie van proberen is wat bij jullie als combinatie werkt.

Waratje, ik vond een hackamore ook wat heftig meteen nadat ik het verhaal van TS had gelezen, vandaar mijn reactie. De oudere paarden die ik ken (er staan er bij ons aardig wat Knipoog ) reageren prima op een standaard bitloze optoming. Die hebben niet meteen een hack nodig en ik ga er vanuit dat als een ouder paard goed gewend is aan zithulpen en wijken voor druk e.d., zo'n optoming gewoon niet nodig is. Ik maak nergens in het verhaal van TS op dat ze een heel heftig paard heeft en om dan meteen maar over te gaan op een hack, nou, zou ik niet doen. Knipoog

Een stalhalster geeft idd wel meer ruis, daarom rij ik er ook niet mee op mijn jonge paard. Maar misschien werkt het wel goed bij het paard van TS, die blijkbaar braaf is en ook goed op haar stem reageert.....

Lijkt inderdaad zo als je het ff snel leest. Ik heb ook hoofdstel van de ruitersportshop, mijn paard is heel licht aan de hulpen dus kan er fijn mee rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:27

Zamora, heb jij een prettige release dan met dat hoofdstel? Ik had dat dus niet. Ik rij voornamelijk op zit, benen en focus en die neusriem bleef altijd strak om mijn paard's hoofd met losse teugel. Ik vond dat niet paardvriendelijk genoeg voor hem (en ook niet duidelijk als ik eventuele druk weghaal en de neusriem blijft strak zitten Knipoog ). Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar andere mogelijkheden......

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:02

Ja dat heb ik ook, ik haal die wel steeds los tijdens het rijden, voor het geval dat. Maar vind het niet ideaal. Verder reageert ze er wel lekker op en lijkt het haar niet te irriteren.
Ander paard van mij waar ik mee bezig was in te rijden vond het helemaal niks dat hoofdstel. Dus daar komt sowieso nog een ander voor. Denk wel twee dan haha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:50

Dus jij bent ook niet wildenthousiast over dat hoofdstel van de ruitersportshop? Maar je paard reageert er wel goed op?? Hoe haal je 'm dan los tijdens het rijden? Dat is toch geen doen? En daarbij lijkt het me superonduidelijk voor je paard als je de druk niet kan releasen.....

Ik vond het ook geen fijn hoofdstel op de momenten dat mijn paard weer druk aan het wisselen was. Het drukte veel te veel op zijn kaken. Nee hoor, ik wacht nu op een fijnere optoming voor het echte werk straks. Voorlopig nog lekker even op touwhalster met losse teugel en eventueel mijn sidepulletje. Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:56

ik rijd haar voornamelijk met mijn zit en stem. Afentoe ff voorover leunen om hem wat losser te halen Nagelbijten / Gniffelen ik merk niet aan haar dat het haar irriteert. Ik ben wel aan het rondkijken voor wat anders maar kan niet echt wat leuks vinden Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:22

Bij mijn versie viel niets losser te halen Tong uitsteken . Hij zat gewoon continu strak. Heb 'm bij andere paarden laten gebruiken, hem ingesmeerd e.d. om 'm soepeler te maken.... Hielp niets...... Ben blij dat ik hem vrij snel kon verkopen. Haha!
Heb er nu nog eentje met cross link (die van Innova Tack destijds), maar die wordt nu gebruikt door een vriendin van me met oudere pony. Ik denk dat ik die t.z.t. ook maar in de verkoop gooi, want ik hoef 'm niet meer bij Sam. Knipoog

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:39

Werkt die ook niet fijn? Nagelbijten / Gniffelen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:49

Ik heb die van Innova Tack ook gehad, weer verkocht omdat ik mijn touwhalster lekkerder vind rijden, maar vond dat er weinig te klagen was over dat hoofdstel! Prettige release en prima pasvorm Lachen goede prijs/kwaliteitsverhouding!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:50

Ik vind de sidepull die wij gebruiken echt geweldig! Paard reageerd er goed op, schuurt niet.
Een hele fijne!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:51

welke is dat marloesrixt?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:07

Edit: Foto

De onze is dan bij de 'neusriem' gelijk aan de bosal, alleen dan wat dunner als bij de bosal.
Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:38

Het vervelende van dit model vind ik dat het bakstuk te dicht bij het oog zit, omdat dat stuk touw over de neus te kort is gemaakt. Dat zie je ook op deze foto, terwijl dat een vrij standaard model hoofd is. Verder vind ik dat touw veel te hard, maar met een bontje kun je dat wel ietsjes verbeteren of je vervangt gewoon dat hele touw door iets prettigers, kun je het meteen ook langer maken Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:40

Zamora schreef:
Werkt die ook niet fijn? Nagelbijten / Gniffelen

Die van Innova Tack vind ik zeker beter, maar ik wil dat kruislingse systeem niet meer. Knipoog
Verder vind ik de neusriem nog wat te scherp (jaaa, ik ben maar een heel klein beeeeeeeetje kritisch Haha! ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:43

Bij de foto van de sidepull vind ik het bakstuk ook te dicht bij het oog liggen.
Ik heb zelf een tweedehands sidepull met bontje, maar ik zag bij www.spirithorses.be een sidepull met neusriem, die me wel wat lijkt. Of ik laat een brede neusriem maken op mijn eigen sidepull, dat kan ook.

Maar voorlopig ga ik het vooral doen met het speciale bitloze hoofdstel wat ik laat maken. En aangezien ik geen geldboom heb, laat ik het daar maar even bij.... Tong uitsteken