Sim0ne schreef:Ik denk dat het niet echt uitmaakt.
Het argument dat een paard voor het inrijden met bitloos alle commando's op de grond al moet kennen, lijkt me voor inrijden met bit ook 100% van toepassing. Als je voordat er een rem en een stuur opzit, al opstapt, ben je niet zo handig bezig.
Daarnaast is een bit geen rem of noodhulp, je paard luistert alleen omdat hij dat wil. Dan maakt het dus niet uit of je bitloos of met bit rijdt.
Ons ene paard is ook een flinke tijd wild geweest, ze liep toen door elk bit heen, maakt niet uit wat je erin hing. Dit is gewoon een gedragsprobleem, als een paard niet wil luisteren, dan doet hij dat ook niet...
Onze ijslander hebben we met bit ingereden, maar inmiddels ben ik weer overgestapt op bitloos. Hij was trouwens hengst toen we hem kochten. Bitloos snapt hij beter, en dus is er minder druk nodig tijdens het rijden, het werkt voor hem gewoon prettiger.
Bij sommige hengsten kun je toch echt voor een fysieke krachtmeting komen te staan.
Dan begin je bitloos erg weinig. Soms moet je wel eens lomp zijn om tot zo'n testosteronbommetje door te dringen. Daar is niets zieligs aan. Zielig zijn onopgevoedde hengsten die zo gevaarlijk worden dat ze bij de slager eindigen.