Wat houd het nou eigenlijk in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wat houd het nou eigenlijk in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:41

Ach, Arno, laat ze toch kletsen. Knipoog
Als mensen per se willen geloven dat een natural de DA er niet bij haalt, tja....
Dan ben ik uitgekletst, hoor. Toedeloe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:48

Nadya schreef:
Ach, Arno, laat ze toch kletsen. Knipoog
Als mensen per se willen geloven dat een natural de DA er niet bij haalt, tja....
Dan ben ik uitgekletst, hoor. Toedeloe.

Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik ben ook een natural hoor, als het dan een naam moet hebben. En ik beweer al helemaal niet dat naturals er in het algemeen geen dierenarts bij halen.

Ik wilde met mijn post juist aangeven dat er grenzen zitten aan het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden. Maar goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:54

Natuurlijk zitten er grenzen aan het zo natuurlijk mogelijk houden, RedPassion. Anders had ik mijn paard meteen wel vrij gelaten. Knipoog
Ik vind het gewoon jammer als mensen zulke dingen roepen. Of dingen zo zwart/wit stellen. Ik denk dat het er meer om gaat dat je iemand bent die de natuurlijke behoeften van een paard nooit uit het oog verliezen en dus zorgt dat het paard een fijn leven heeft in een bepaalde vrijheid.

Ik denk (en dan heb ik het even puur over mijn eigen situatie Lachen ) dat ik mijn uiterste best doe mijn paard een zo'n natuurlijk leven te geven en hem zo paardgericht mogelijk te benaderen in de dingen die ik wel graag met hem doe (rijden bijvoorbeeld). Verder krijgt hij alle zorg en aandacht die hij nodig heeft om als een gelukkig, gezond paard te leven bij de mens, bij mij dus.

Als andere mensen (niet per se jij dus) dat niet natuurlijk genoeg vinden, prima, niet mijn probleem verder Haha! . Mijn paard staat tenminste niet weg te teren in een box (ik heb niet bepaald een paard wat graag opgesloten staat, hij HAAT opsluiting), waar hij een uurtje per dag eens naar buiten mag, omdat het baasje wil rijden.
En in welk hokje ik dan geduwd wordt, zal mij eigenlijk een zorg wezen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:59

Ja, nou, mijn post was voornamelijk een reactie op eerdere posts van ShamalArabs, die vroeg waar 'onze' grens in het natuurlijk aspect ligt. Vandaar mijn voorbeeld over de dierenarts.

Maar ik had moeten weten dat je hier alles heel letterlijk moet omschrijven en quoten om duidelijk te maken wat je bedoelt en waar je op reageert, anders wordt je toch weer verkeerd begrepen.

En zwart/wit? Als er iemand is die niet zwart/wit denkt ben ik het wel maar dat zal dus niet zo overkomen dan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:26

RedPassion schreef:
Ja, nou, mijn post was voornamelijk een reactie op eerdere posts van ShamalArabs, die vroeg waar 'onze' grens in het natuurlijk aspect ligt. Vandaar mijn voorbeeld over de dierenarts.

Maar ik had moeten weten dat je hier alles heel letterlijk moet omschrijven en quoten om duidelijk te maken wat je bedoelt en waar je op reageert, anders wordt je toch weer verkeerd begrepen.

En zwart/wit? Als er iemand is die niet zwart/wit denkt ben ik het wel maar dat zal dus niet zo overkomen dan.

RedPassion, sorry als ik heel hard op je overkwam Vriendjes zijn? . Was eigenlijk meer gericht op die ShamalArabs, vrees ik. En op alle bokkers die altijd zo lopen te zeuren over mensen die hun best doen op hun paard zo natuurlijk mogelijk te houden.
Ik word daar zo moe van, van dat gezever van 'maar je rijdt er toch ook op', 'waarom heb dan een ruin?', 'mag de DA wel komen dan' en blablabla. Snap je?

Waarom snappen mensen niet dat je gewoon rekening probeert te houden met de natuurlijke behoeftes van je paard (en die van mij heeft die zeker, daar kunnen mensen echt niet omheen Knipoog ) en daarnaast te zorgen dat hij een fijn, liefdevol leven heeft waarin er altijd rekening met hem gehouden wordt en van goede zorg voorzien wordt?
Ze lopen net zo hard te zeuren dat hij in weer en wind buiten staat (wat hem niet boeit) en dat er zo'n wollige vacht op zit (wat sommigen blijkbaar niet mooi vinden, wat ik ook niet kan bevatten, maar goed Clown ). Het is ook nooit goed, maar zolang mijn paard maar gelukkig is. Dat is voor mij nog veel belangrijker dan wat 'de supertraditionele normals' vinden. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:04

Okee Nadya Lachen Ik snap je zeker wel, ik denk er net zo over en ook ik word gek van stomme opmerkingen als 'waarom rijdt je er dan op?' etc.
Ik heb/had het gevoel dat arno8 en jij dachten dat ik ook een opmerking in die trant maakte met mijn dierenarts-opmerking. Terwijl ik juist het tegenovergestelde bedoelde. Maar ik heb mijn dag niet helemaal vandaag, dus ik laat het hier verder even bij Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:08

Ik heb ook mijn dag niet echt (Sam is liep vanmorgen weer kreupel in draf), hoor, en ik weet dat je het goed bedoelt.
Ik ben ook een felle af en toe, sorry, wil je dag niet nog zwaarder maken. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:22

Och, arme Sam en wat rot voor jou ook. Ach gut

Het is goed hoor Lachen Ik moet nog leren om me dingen niet te erg aan te trekken en niet te posten op dagen als deze Knipoog
(en ik zal nu niet meer verder off-topic gaan Bloos )

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:24

RedPassion schreef:
Okee Nadya Lachen Ik snap je zeker wel, ik denk er net zo over en ook ik word gek van stomme opmerkingen als 'waarom rijdt je er dan op?' etc.
Ik heb/had het gevoel dat arno8 en jij dachten dat ik ook een opmerking in die trant maakte met mijn dierenarts-opmerking. Terwijl ik juist het tegenovergestelde bedoelde. Maar ik heb mijn dag niet helemaal vandaag, dus ik laat het hier verder even bij Lachen

Sorry, dan heb ik jouw post idd verkeerd opgevat. Vriendjes zijn?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:24

Sterkte, meis. Ach gut

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:21

Gut nou zeg, ik stel een vraag omdat ik nieuwsgierig ben naar waar een ieder vind waar de grens ligt....

En nogmaals, verkrachting gebeurt wel degelijk in de natuur. Er bestaan genoeg films waar wilde kuddes zijn gevolgd waar je ziet dat een hengst op brute wijze een merrie dekt die eigenlijk niet wil.

Ik vind het oneerlijk om dit op een weiland toe te staan (wij hebben een dominantie vechtersbaas en een minder dominante hengst) omdat de merrie daar nóg minder kans maakt, maar lopen ze op een natuurgebied en gebeurt het daar, jammer dan...
Bij ons gaan zulke merrie's dus uit de kudde, zolang ze op een gewoon weiland staan, en apart met het jonge spul wat niet gedekt mag worden. Vervolgens worden ze dan aan de hand gedekt indien ze dit wel toelaten (zo hebben we er 1 die gewend is gekluisterd te worden, dat is dan ook de enige manier voor haar, zodra het touw erom zit staat ze braaf stil en helpt de hengst zelfs een handje, ze probeert niet eens te slaan dan, zij word bij ons dus geinsemineerd) of per inseminatie. Veel natuurlijk instinct is verdrongen bij merrie's die, tot ze bij ons in de kudde komen, altijd aan de hand zijn gedekt. Onze nieuwste aanwinst wist ook niet wat ze met de hengst aan moest tijdens haar hengstigheid. De eerste dag hebben we niets gedaan en werd er ook niet gedekt, de 2e en 3e dag heb ik haar (losjes, zonder enige druk erop) aan het halster vastgehouden en bij het hoofd gestaan, ze kon zelf bepalen of ze afsloeg of niet, maar ze vond dit schijnbaar meer vertrouwd en liet zich dekken. De 4e dag wachtte ze tot ik erbij was (binnen 10 meter, hoefde niet meer bij het hoofd) maar ik hoefde haar niet meer vast te houden, hierna ging ze het zelf bepalen, eerst nog alleen onder toeziend oog bij het hek, later ook als ze ons niet zag toekijken (er is continu toezicht dus we zien bijna alles), diende zich enkele malen per dag aan bij de hengst, hij dekte 1 of 2 keer in totaal op zo'n dag en zij liet zich gewoon dekken. Zo heb ik er al meer voorbij zien komen, zonde is dat... Mooi om te zien hoe zo'n merrie zich geleidelijk opent en uitvouwt, ze krijgen er een extra stukje glans van in de ogen.

Verder mep ik gerust met de bezem (of wat ik vast heb) mocht 1 van de mannen spontaan tot dekking overgaan, hoewel dat niet gauw gebeurt en zeker niet hier (nog niet iig, zeg nooit nooit) het komt wel eens voor als ik met een hengstige merrie bezig ben geweest en een hengst tijdens een wandeling dat ruikt en uitschacht en begint te brommen e.d. dat smoor ik in de kiem.

Mocht er een veulen in de kudde geboren worden die niet goed is en de bijlopende hengst heeft het te pakken voor de DA er is, so be it... Het is gelukkig snel voorbij met zo'n kleintje, dus lang lijden word veelal bespaard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:09

Maar hoeveel mensen houden een kudde met dekkende hengst? Denk dat er, helaas, vrij weinig fokkerijen hun paarden op een vrije manier houden en al helemaal met een hengst erbij.
Onze kudde loopt met een shethengst, die springt ook gerust overal tegen aan, maar gezien het hoogte verschil zal dit, gelukkig, nooit meer worden dan elkaar opgeilen Tong uitsteken

Denk dat ik voor iedere natural spreek dat het welzijn van het paard voor gaat. Betekend dat dat het even iets tegen je paard natuurlijk houden in gaat, jammer dan. Iemand die geen DA laat komen wanneer het nodig is, is geen die-hard natural, maar iemand die geen kosten wil maken. En dat geeft Naturals een slechte naam.
Sprak de 'natural' lerende voor DA Haha!

Ik snap je punt wel, maar je kan nu eenmaal niet alles terug vertalen naar de natuur. Omdat dat hier nu eenmaal niet mogelijk is. Zelfs de 'wilde' paarden in de natuurgebieden hier. Die hebben geen natuurlijke vijanden, worden in nood bijgevoerd en fokken dus vrolijk door. Hoe wild is dat Tong uitsteken

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:27

Ik heb ook lang genoeg met DA's meegelopen om zelf dingen aan te kunnen pakken, dat scheelt wel. Kosten besparen waar het kan is prima, maar nooit ten koste van een dier. Maar soms gebeuren er nu eenmaal onvoorziene dingen waar je gewoon niets aan kunt doen, als de "natuur" dat dan zelf oplost voor jij het kan doen, so be it... Ik ben blij dat de meeste mensen toch een hart lijken te bezitten en de beste menselijke oplossing zoeken Knipoog

Er bestaan in feite geen wilde kuddes meer, het is allemaal semi-wild, onder controle van de mens gehouden, maar als dat het enige nog is dat bestaat, dan vind ik dat het wel wild genoemd mag worden.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:05

ALs je je paard uit vrijwillege basis laat berijden en hem niet dwingt maar met hem speelt, maar ondertussen ook leiding aan hem geeft.
Dan vervang je op dat moment de kudde die het wilde paard dag en nacht heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:30

laurahi schreef:
ALs je je paard uit vrijwillege basis laat berijden en hem niet dwingt maar met hem speelt, maar ondertussen ook leiding aan hem geeft.

Dat is precies, zoals de band is tussen mij en mijn Sam. Lachen
Mooi omschreven Lachen . Al hoewel hij gelukkig ook een kudde heeft, naast zijn tijd met mij en dat zou ik hem nooit willen ontnemen. Want de dagelijkse vervanging met de mens, met mij in ons geval, kan dat nooit echt vervangen in zijn leven.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:42

zo ken ik ook een handelaar die er GEEN arts bij haalde toen hij 2 doodzieke paarden had liggen, maar ze zelfs dood liet gaan omdat het paarden waren van goedkopere klasse. dit was de goedkoopste optie. en ik geloof zeker dat hij niet de enige is... dus vingertje wijzen is echt niet nodig idd!!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:11

Pellie schreef:
zo ken ik ook een handelaar die er GEEN arts bij haalde toen hij 2 doodzieke paarden had liggen, maar ze zelfs dood liet gaan omdat het paarden waren van goedkopere klasse. dit was de goedkoopste optie. en ik geloof zeker dat hij niet de enige is... dus vingertje wijzen is echt niet nodig idd!!

Wat stom...., geef die paarden weg aan iemand die er veel plezier aan hebben.
Op Animal Planet heb je ook zo'n progamma, Animal Cops Houston.
Wat je daarin ziet is echt erg, paarden die dood gaan aan ondervoeding, een ingegroeid halster enz. hebben.
Ik snap die mensen echt niet!!!!!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:15

Nadya schreef:
laurahi schreef:

Dat is precies, zoals de band is tussen mij en mijn Sam. Lachen
Mooi omschreven Lachen . Al hoewel hij gelukkig ook een kudde heeft, naast zijn tijd met mij en dat zou ik hem nooit willen ontnemen. Want de dagelijkse vervanging met de mens, met mij in ons geval, kan dat nooit echt vervangen in zijn leven.

Ja, zo hoort het met paarden.
Dat nadat je met ze gespeelt hebt niet meer weg te sturen zijn, zo enthiousiast.
In de natuur hebben ze ook een vriend waarmee ze spelen, dat ben jij.
Jij bent z'n beste vriend en dus kan hij niet zonder jouw....

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:50

Citaat:
Het is meer dat je je paard zo natuurlijk als mogelijk probeert te houden en verzorgen. Gewoon doen wat het prettigst voor het paard is dus lekker buiten met vriendjes enzo. En vooral eigenlijk ook verder kijken dan de manieren die vooral worden gebruikt (bijv ijzers enzo).

ik denk dat daar ook nog bijkomt dat naturals hun paarden (over het algemeen) op een paardvriendelijkere manier trainen,ze trainen regelmatig aan de hand (daar bedoel ik niet het longeren mee en ook geen vd,maar echt het gymnastiserende werk) waardoor het paard beter voorbereid en ondersteund wordt naast/voor het rijden.

vind het moeilijk om te omschrijven wat ik bedoel,maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:24