Monty Roberts video Dually Halter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

acacia

Re: Monty Roberts video Dually Halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:10

clinics en boeken zijn erg leuk natuurlijk, toch leer je het echt als je een cursus gaat volgen bij Annemarie. Echt in de praktijk daar een dag mee bezig zijn. Knipoog

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:14

ik gebruik het dually halster ook, bij mijn jonge merrie heb ik er veel profijt van. vooral toen ze nog geen bit in had, en ik wel wilde wandelen over straat. het dually halster om en je hebt veel meer in de handen!
ik heb haar echt veel kunnen leren met het dually halster. zal met een gewoon halster ook kunnen, maar het dually halster heeft het proces wel versneld.
het is ook handig om bitloos mee te rijden!

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:23

Ik gebruik het Dually halster zelf ook. Tevens heb ik een aantal cursussen gevolgd bij Annemarie, zodat ik nu ook goed weet hoe ik het halster het beste kan gebruiken.
Ik gebruik het halster bij mijn eigen paard af en toe eens. Bij nieuwe dingen, zodat hij inderdaad leert om goed naar mij te luisteren. De uitleg van Leonie 1991 is heel goed over de inwerking van het halster. Het is voor mij dus niet iets waar ik dagelijks mee werk, maar wel een correctiemiddel bij problemen aan de hand (mits je het op de juiste manier toepast natuurlijk). Zelf gebruik ik het ook bij het werken aan de dubbele lange lijnen. Hier werkt het ook perfect bij.

Maar het is zeker geen hulpmiddel dat bij alle problemen werkt, en ook alleen maar als je het op de juiste manier toepast.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:51

ik gebruik 'm ook, en als ik nu (met een gewoon halster) ook maar een klein beetje druk geef, en mijn lichaam ''groter'' maak, gaat hij al achteruit. Ik ben erg blij met het Dually halster..
Mij heeft het iig erg veel geholpen!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:54

ik ben ook niet zo van de monty roberts methode. maar dit halster. werkelijk waar! geweldig! mijn paard ging de bak niet in. ik hoefde geen zweep te gebruiken. dit halster en het hielp. mijn paard heeft door een voorval een angst ontwikkeld om de trailer in de gaan. longeerlijnen langs de kont. zweep. trekken niets hielp! met het monty roberts halster liep ze er direct of na 1 keer in. en nu loopt ze zonder wat er zomaar in. ik vind het een geweldig halster voor het beleren van een jong paard. niet meer in de mond sleuren. geen open plekken omdat je trekt als die ineens een rare beweging maakt. juist op een hele rustige manier laten wennen aan het zadel en iemand erop. we hebben nu 2 halsters, en ik weet wel dat als ik het eerst volgende paard beleerd, dit halster ga gebruiken!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:57

acacia schreef:
clinics en boeken zijn erg leuk natuurlijk, toch leer je het echt als je een cursus gaat volgen bij Annemarie. Echt in de praktijk daar een dag mee bezig zijn. Knipoog

wij hebben een paard van ons door haar beleerd, wij hebben er hele goede ervaringen mee. er zijn ZOVEEEL stallen die paarden beleren. even snel erop en klaar. bij annemarie nemen ze de tijd. echt super

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:04

ik vind het alleen niet zo fijn dat ze de paarden gaan leren de trailer in te lopen met hekken... want dat kun je zelf niet. en tja dat halster ik ben meer van het touwhalster, stuk goedkoper en makkelijker vind ik...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:09

ik ben er nog meer op tegen om ze erin te slaan, wat veel doen. met stokken bezems en zwepen. dan liever een paar hekken. en als dat goed gaat. met touwen. en daarna zonder

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:15

Het is inderdaad poedersuiker dat je die hekken niet thuis hebt, maar je kan er altijd voor zorgen dat je de trailer iig met een kant (bijna) tegen de muur aanzet.. denk ik.. Dat doe ik altijd..

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:18

die hekken worden gebruikt tijdens het leerproces Knipoog . Het is de bedoeling dat je paard daarna zo de trailer oploopt, zonder de hekken... Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:19

wat wij thuis ook wel doen ivp hekken. paarden vliegen vaak langs de trailer omdat ze er niet in willen. wij zetten onze trailer dan bij de ingang van de stallen. zetten de deuren tegen de trailer aan. en dan hebben ze geen andere keus dan erin te gaan. want ze kunnen er niet langs springen

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:26

Ik vind het halster ook erg fijn. Mijn paard was erg moeilijk. Sinds ik bij annemarie kom is mijn paard ook zichtbaar gelukkiger. Met het halster kan ik hem goed corrigeren op een vriendelijke manier. Na 4 jaar zijn we nu ook echt goeie maatjes geworden. Het halster en natuurlijk Annemarie zijn super!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:27

ja.. Annemarie is nog geweldiger dan het halster:D:D ik kan ook niet beschrijven hoe dankbaar ik haar ben!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:46

Leonie1991 schreef:
Met zo'n Dually halster kun je je paard beter houden als deze terug zet. Je wordt er dan niet achteraan gesleurd omdat dat touwtje om de neus dan strakker gaat zitten. Het paard zal leren dat als het zich verzet en terug gaat er druk ontstaat, en als het paard volgt de druk weer verdwijnt. Eigenlijk hetzelfde als dat je een beenhulp geeft. Dus je geeft druk en je paard gaat bijvoorbeeld in draf. Geef je geen druk dan doet het paard het goed en ondervindt deze geen druk.
Om met zo'n Dually halster te trainen moet je je er wel eerst in verdiepen. Je kunt er niet zomaar mee beginnen want je moet weten wanneer je het paard druk moet laten ondervinden en wanneer niet. Ik ben zelf naar een clinic van Monty Roberts zelf geweest dit heeft veel indruk op me gemaakt en ik denk dat hij een goede methode heeft ontwikkeld om paarden zonder geweld te trainen. Ik heb ook al zijn boeken gelezen en ben overtuigt van zijn methode, maar als je zomaar iets gaat doen zonder dat je je uitgebreid hebt verdiept, denk ik niet dat dat goed is. Waarschijnlijk zal deze methode dan ook niet werken.

Wat is jouw definitie van "geweld"? Reken maar dat het dually halster een vorm van "geweld" is, net als bepaalde andere hulpmiddelen die meneer Roberts niet schuwt.
Nou kan het voorkomen dat je bij een bepaald paard met voelbare lichaamstaal moet werken, maar zeg het dan wel zoals het is. Dat halster doet weinig anders dan een keer een slag van het halstertouw om de neus van een paard leggen, kan ook wonderen doen voor het luisteren van het paard naar subtielere hulpen. Maar ja, dat is iets dat een "gewone paardenboer" zou doen, dus dat kunnen de NH-goeroes niet leuk vermarkten Duivel
Bedenk ook dat er meer soorten geweld bestaan, het gaat lang niet altijd om het aftuigen van een paard met een zweep of een eind hout, het is misschien minder in het oog springend, maar kan een paard veel verder kapot maken.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:48

woooow, vind ik wel erg overdreven reactie..:S
ik bedoel;
iedereen mag zijn eigen mening hebben (natuurlijk!!), maar een kléin beetje minder kan toch wel.. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 01:00

bk_lover schreef:
woooow, vind ik wel erg overdreven reactie..:S
ik bedoel;
iedereen mag zijn eigen mening hebben (natuurlijk!!), maar een kléin beetje minder kan toch wel.. Knipoog

Waarom een klein beetje minder? Anderen in dit topic houden zich toch ook niet echt in? Duivel
Maarre, wat is er overdreven aan mijn reactie? Ik vond dat ik mezelf nog heel netjes uitdrukte Cool

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 01:02

ow,, ik heb niet alles gelezen.. maar dat met NH-goeroes enzo.. vind ik beetje overdreven.. maar laat maar zitten;) ben beetje sago sorry..Boos!:$

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 01:22

Waratje: dat is in jouw ogen misschien geweld, maar dan hoeft het nog niet te betekenen dat het zo is.
Dus als jij aan het paardrijden bent en je drukt wat aan met je kuiten, dan gebruik je dus ook direct geweld?
Volgens mij zegt ze ook niet iets wat helemaal niet klopt?

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:01

Volgens mij gaat dit zo'n discussie worden waar niemand wijzer van wordt, of uitkomt. Knipoog
Ieder traint zijn paard op de manier die hem het meest aanstaat, of pikt dingen eruit die hem aanstaan.
Laat iedereen in zn waarde en ga lekker je eigen ding doen, je eigen manier zoeken.
Is al gezegd, zolang je het duallyhalster op de goede manier gebruikt, dus goed uitgelegd door Annemarie of goed opgelet tijdens een clinic, is er gewoon niks aan de hand. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:31

x_Marr schreef:
Waratje: dat is in jouw ogen misschien geweld, maar dan hoeft het nog niet te betekenen dat het zo is.
Dus als jij aan het paardrijden bent en je drukt wat aan met je kuiten, dan gebruik je dus ook direct geweld?
Volgens mij zegt ze ook niet iets wat helemaal niet klopt?

Afhankelijk van het paard kan het dat zijn, ja. Geweld is niet iets dat altijd hetzelfde is, wat voor de één geweld is, is voor de ander een wat stevige aai. Maar over het algemeen is een hulp (druk met kuit) iets anders dan een correctie (gebruik dually halster zoals in het filmpje).
Leonie1991 geeft aan dat MR "een goede methode heeft ontwikkeld om paard zonder geweld te trainen". Dat is pertinent niet waar, ook meneer Roberts gebruikt vormen van geweld bij zijn training. Of dat zinvol is, is dan een volgend punt, maar het geweld is er, dat is niet te ontkennen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:28

waarom is dat niet te ontkennen?? waarom wil je persee gelijk hebben?
Laat gewoon.. Als je het er niet mee eens bent.. ga dan wat anders doen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:47

bk_lover schreef:
waarom is dat niet te ontkennen?? waarom wil je persee gelijk hebben?
Laat gewoon.. Als je het er niet mee eens bent.. ga dan wat anders doen..

Waarom zou je het wel ontkennen? Omdat het niet "aardig" klinkt? Welkom in de echte wereld, het gaat niet altijd "aardig", soms moet je gewoon duidelijk zijn. Maar ja, duidelijk vinden mensen ook vaak "niet aardig" Vork

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:48

Nou er wordt absoluut geen geweld gebruikt hoor. Ik ben al vaak zat bij Annemarie op stal geweest en vind juist dat ze super met de paarden omgaan. Kijk maar eens op een doorsnee stal of manege wat er daar met de paarden gedaan wordt, dat vind ik dus erg. Vroeger moest ik de problemen bij mijn paard proberen op te lossen door een tik met een zweep of iets in die richting. Toen ik merkte dat dit geen verschil maakte ben ik hier zelf wel mee gestopt maar werd het ook niet beter. Annemarie heeft nooit geweld gebruikt bij mijn paard en toch zijn de problemen nu opgelost!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 13:50

Geweld is niet altijd als zodanig zichtbaar.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:02

ja cassidy, maar van jou weten we wel dat je het er totaal niet mee eens bent.. reageer er dan gewoon niet meer op..:S