gazonmaaisel voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Re: gazonmaaisel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:34

Bienotje, dan mag je toch ook geen hooi meer voeren?
ik begreep uit de link dat je, om de voedingsstoffen te bewaren en om schimmels/bacteriën te vermijden, in een zuurstofrijke omgeving moet zorgen dat de warmte zich niet kan opstapelen, dus het gras goed open moet gooien terwijl het droogt.
alleen was ik niet van plan om het te drogen Knipoog
goed open gooien is toch al nodig om te zorgen dat ze niet teveel ineens in hun mond proppen.

idd ellepel, voorzichtig proberen en kijken hoe ze het opeten lijkt mij in ieder geval een heel goed idee.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:48

Goed mijn ervaringen Knipoog

Bij ons op de kinderboerderij wordt al jaren gazonmaaisel gevoerd. Dit is ook langer dan normaal, komt bij een kuntswerk vandaan zeg maar. Kerel rijdt op z'n maaier naar ons toe, legt het maaisel bij het hek en wij voeren het. Voornamelijk de lama's en mini shets krijgen dit te eten. Die hebben een kleinere mond, dus in verhouding loopt het wel. Dit gaat overigeens ook al jaren goed.

Vader van de eigenaar haalt ook regelmatig kruiwagens vol gras uit de berm met zijn zeis.

Maar, ik heb denk ik twee jaar terug de schrik van mn leven gehad. Haalde een van de Friezen uit het land en omdat het hek nogal slecht sloot, maakte ik haar even aan een ander hek vast. Die wist zich natuurlijk zo te buigen dat ze bij het hoopje pas gemaaide gras kon. Ik heb altijd aangehouden dat ze dat niet mochten eten. Niet een specifieke reden, gewoon daarom.
Paard houdt nogal van eten, dus schrokte een aantal flinke happen naar binnen. Maar, blijkbaar is dat niet helemaal goed gekomen en in haar luchtpijp geschoten. Altands, dat denk ik achteraf. Destijds dacht ik dat er iets verstopt was. Ze bleef maar hoesten en persen. Ik heb een hele tijd met haar gelopen, eigenaar was net met zijn kat bij de DA voor een bevalling. Bleef maar hoesten en vooral heel veel slijm naar boven halen.
Uiteindelijk is ze er helemaal boven op gekomen, een paar uur later, maar ik ben me kapot geschrokken.

Dus, conculsie uit dit lange verhaal. Bekijk de verschillende factoren. Is het lang of heel kort gras, hoe groot is het paard in verhouding, maaier met olie enz?
Anders zou ik een zeis aanschaffen en daarmee aan de slag gaan. Werkt net zo goed en is beter voor het milieu Tong uitsteken

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:26

dat klinkt als de slokdarmverstopping waar Tinkerloos het over had.

ik heb ooit geprobeerd om met een zeis te werken omdat het veel milieuvriendelijker is dat zo'n bosmaaier, maar het is mij nooit gelukt om er ook echt gras mee te maaien.
het is een truukje wat ik niet onder de knie kreeg Blond

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:31

Hmm.. ik zat eerder eraan te denken dat het in haar luchtpijp was gekomen en ze het eruit hoestte. Op dat moment dacht ik idd aan slokdarmverstopping, maar nu, achteraf lijkt mij haar luchtpijp logischer.. Ik elke geval, daar op letten.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:15

Luchtpijp kan volgens mij niet gemakkelijk bij paarden, omdat hun constructie anders is (ze ademen immers ook alleen door hun neus). En als het in de luchtpijp zat had het óf de ademhaling geblokkeerd, óf het was er met flink hoesten wel uitgekomen.

Het grootste probleem van gazongras (naast de al genoemde dingen die bij jouw grotendeels niet van toepassing zijn) is dacht ik dat het een soort brij-ig iets wordt, omdat het gras door de maaier helemaal gekneusd en versnipperd raakt. En dat zou inderdaad de kans op slokdarmverstopping vergroten, want de paarden kauwen er niet voldoende op (= weinig speeksel, wat ook nog eens slechtere vertering betekent) en kunnen grote happen ineens wegslikken. Ik weet niet zeker, maar ik denk dat dit ook bij lang gras gebeurt, het zijn na het maaien geen mooie lange sprieten meer of wel?
Met een zeis heb je dat niet, daarom zou dat inderdaad beter zijn. Mijn vader heeft het vroeger een paar keer gedaan, na wat oefenen gaat het best goed. Maar het is wel een klusje natuurlijk Knipoog , en om te zeisen moet het gras wel weer voldoende lang zijn.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:22

Hooi is zolang gedroogd dat het proces in de grassprieten stopgezet is. Daarbij stopt het leven van de micro-organismen ook. Die hebben zoals ik lees in de link vocht, zuurstof en geproduceerde stoffen in het gras nodig.

Ik lees een extra risico, en zou het niet doen denk ik. Maar dat betekent niet dat het niet goed hoeft te gaan. Ik denk ook niet dat je dat van te voren helemaal kan napluizen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:06

Nou, je zou het sowieso direct moeten voeren, niet eerst een paar uur laten liggen. Dan is dat proces nl. al bezig en op dat moment wordt het gras giftig, totdat het volledig uitgedroogd is (= hooi).

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:24

het was in ieder geval mijn bedoeling om meteen te voeren.
als gras giftig is tot het droog is, hoe zit het dan met voordroog?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:17

fojoe schreef:
als gras giftig is tot het droog is, hoe zit het dan met voordroog?

Dat staat ook mooi uitgelegd in de link van Bienotje (heel interessant stuk trouwens! OK dan! ):

Bij inkuilen is normaal gesproken het plantmateriaal nog biologisch actief. Een belangrijke plantactiviteit is ademhaling. Bij dit proces waarbij suikers worden verbrand, krijgt de plant energie voor groei en onderhoud. Bij het proces wordt zuurstof verbruikt en komen kooldioxide, water en warmte vrij. Plant ademhaling is dus nuttig om anaërobe condities te verkrijgen. [...] Zodra de zuurstof is verwijderd uit de kuil kan de fermentatie beginnen. Een groot aantal micro-organismen is actief op het gewas in de kuil, maar de micro-organismen die het beste anaëroob kunnen groeien zijn melkzuurbacteriën. Deze bacteriën gebruiken water oplosbare suikers en zetten die om in melkzuur. Het is deze fermentatie die hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor de daling van de pH van de kuil en waardoor ongewenste anaërobe micro-organismen, zoals enterobacteriën en clostridia, geremd worden.

Dus als ik het goed begrijp worden de schadelijke micro-organismen die normaal door droging afsterven, bij het inkuilen onschadelijk gemaakt door anaerobe fermentatie, die een lage PH oplevert ("verzuring").
Overigens wordt voordroog die bedoeld is voor paarden langer gedroogd op het land (als het goed is), waardoor het eindproduct droger en minder zurig wordt dan bijv. kuilvoer voor koeien. Ik neem aan dat door dat langere drogen het afsterven ook al verder gevorderd is op het moment van inpakken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:05

waar je ook heel goed op moet letten is dat je geen klaver in je gazon hebt staan. Klaver is licht giftig en wordt normaal gesproken niet zo gauw gegeten door paarden. Laat je het 6 weken besterven (hooi of kuil) is de giftigheid ook verdwenen.